
DOI: 10.31648/pw.6484

Urszula Doliwa
ORCID: https://orcid.org/0000-0001-6946-7555
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie 

TRANSFORMACJA SYSTEMU RADIOFONII  
W POLSCE W KONTEKŚCIE ZMIAN  

W EUROPIE WSCHODNIEJ.  
ANALIZA PIERWSZEGO PROCESU 

KONCESYJNEGO1

The transformation of the radio system in Poland  
in the context of changes in Eastern Europe.  

The analysis of the first licensing process

Słowa kluczowe: radio, historia radia, Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, system me-
dialny, media w Europie Środkowo-Wschodniej

Keywords: radio, radio history, National Broadcasting Council, media system, media  
in Central and Eastern Europe

Abstract: This article analyses the first licensing process carried out after the adoption 
of the Broadcasting Act in Poland in 1992. Great excitement surrounded the award of the 
first television licenses – especially nationwide licenses. However, this article focuses on an 
analysis of this process in the case of radio broadcasting. It is based on documents gathered 
in the Archives of the National Broadcasting Council, particularly on reports of meetings 
with the candidates for radio broadcasting. The analysis also includes articles published in 
newspapers. A personal interview with the Vice-Chair of the National Broadcasting Council 
was also used. The study aimed to determine the shape of the Polish radio market desired 
by the National Broadcasting Council and the focus of this institution during the first 
licensing process. The author noted that the Council concentrated on the financial aspects 
of the submitted applications. This thesis corresponds well with the trend observed by media 
experts in the transformation of media systems in Eastern Europe in the early 1990s and how 
market logic prevailed when shaping the new media system.

1 Badania zostały sfinansowane przez Narodowe Centrum Nauki, grant nr 2019/33/B/HS3/01442.



Urszula Doliwa400

1. Wprowadzenie

Po 1989 roku Polska, podobnie jak inne kraje postkomunistyczne z Europy Środko-
wo-Wschodniej, wkroczyła na drogę transformacji, która dotyczyła niemal każdego 
aspektu funkcjonowania państwa: politycznego, ekonomicznego, ale też społecznego. 
Media odegrały ważną rolę w tym procesie. Jak twierdzi A. Skolkay (2011, 92), ich 
siła oddziaływania w okresie zmiany ustrojowej jest z reguły większa. Po krótkim 
okresie zachłyśnięcia się wolnością i różnorodnością mediów stały się one jednak 
przedmiotem konfliktów politycznych i ekonomicznych (Sparks/Reading 1998, 180).  
Konflikty te dotyczyły głównie mediów elektronicznych, w tym radiofonii.

B. Rozumilowicz (2002, 12-13) na podstawie analiz procesów transformacji 
ustrojowej w krajach takich jak Polska, Ukraina, Bośnia i Hercegowina, Urugwaj, 
Indie, Uzbekistan, Indonezja, Jordania, Uganda i Chiny zauważa, że cechą cha-
rakterystyczną początkowych etapów transformacji mediów jest brak stabilizacji 
i wysoki poziom niepewności, spowodowany brakiem odpowiednich regulacji 
prawnych. Jedną z pierwszych decyzji, poodejmowanych przez nowe elity, staje 
się zniesienie cenzury i uwolnienie mediów, przynajmniej formalne, spod kontroli 
państwa. Następuje też otwarcie rynku na nowe podmioty. Zdecydowanie szybciej 
przebiega to w przypadku prasy. Dyskusje nad kształtem uregulowań prawnych 
dotyczących mediów elektronicznych trwają zdecydowanie dłużej – są one bowiem 
postrzegane jako bardzo atrakcyjny kanał komunikacji z obywatelami i narzędzie 
wpływu. 

Po przemianach ustrojowych, które przetoczyły się przez Europę Środkowo-
-Wschodnią w latach 1989-1991 i które w dużej mierze przebiegały według schematu 
opisanego przez Rozumilowicz, wybór padł na orientację m i m e t y c z n ą  w poli-
tyce medialnej, czyli ślepe bezkrytyczne często naśladowanie wzorców zachodnich 
bez koniecznej refleksji, że niektóre rozwiązania przeniesione na zupełnie inny 
grunt ekonomiczny i społeczny mogą się nie sprawdzić. Orientacja ta zawierała 
w sobie pewne pożądane elementy, takie jak idee dotyczące społecznej odpo-
wiedzialności prasy, kontrolnej roli mediów czy misji zawodu dziennikarskiego.  
Na nie nałożyło się jednak bardzo silne przywiązanie do argumentów za wolnym 
rynkiem, które dla demokratyzacji przestrzeni komunikacji miały w przyszłości 
negatywne skutki (Jakubowicz/Sükösd 2008, 18). 

2. Przemiany w Polsce

Przed 1989 rokiem w Polsce obowiązywał monopol państwa na nadawanie.  
Chociaż wcześniej były podejmowane dyskusje na temat poszerzenia zakresu wol-
ności wypowiedzi (Chruściak 2007, 21-50), to dopiero 1989 rok rozpoczął proces 
realnych przemian w polskim systemie medialnym. Wyróżnić tu można kilka 



Transformacja systemu radiofonii w Polsce w kontekście zmian… 401

istotnych punktów zwrotnych, takich jak chociażby przyjęcie w tym właśnie roku 
ustawy państwo-Kościół, na mocy której legalnie zaczęły nadawać podmioty ko-
ścielne, likwidacja cenzury, odejście od systemu koncesjonowania prasy, likwidacja 
Robotniczej Spółdzielni Wydawniczej Prasa-Książka-Ruch, w końcu przyjęcie 
ustawy o radiofonii i telewizji, powołanie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji 
oraz przyznanie pierwszych koncesji.

Ze wszystkich wymienionych przemian to właśnie uporządkowanie rynku 
audiowizualnego zajęło najwięcej czasu i wzbudzało najwięcej emocji tym bar-
dziej, że dziesiątki rozgłośni postanowiły nie czekać na odpowiednie rozwiązania 
prawne i po prostu rozpoczęły nadawanie. Przed przyjęciem ustawy o radiofonii  
i telewizji 29 grudnia 1992 roku powstała bardzo duża liczba propozycji i projektów 
tego aktu prawnego (Chruściak 2007). Instytucją mającą zadbać o ukształtowanie 
nowego ładu w eterze była przede wszystkim Krajowa Rada Radiofonii i Tele-
wizji (KRRiT), którą już w początkowym okresie działalności poddano presjom  
i naciskom – czego przykładem może być odwołanie przez prezydenta L. Wałęsę 
dwóch powołanych przez siebie członków Krajowej Rady – przewodniczącego 
M. Markiewicza i jego zastępcy M. Iłowieckiego jeszcze przed zakończeniem 
pierwszego procesu koncesyjnego. Prezydent nie był jednak jedynym przedstawi-
cielem państwowym, któremu trudno było zaakceptować niezależność tego organu.  
Świadczyć o tym może debata nad pierwszym sprawozdaniem KRRiT, która  
w Senacie odbyła 1 lipca 1994 roku. Padły w niej następujące stwierdzenia:

W demokratycznym państwie parlament i rząd mają legitymację społeczeństwa 
do sprawowania władzy, także nad radiem i telewizją. Zupełnej alienacji mediów  
od władzy państwowej nie może tolerować żaden rząd i żadna koalicja rządowa 
(Chruściak 2007, 352-353).

Pierwszy skład KRRiT tworzyli powołani przez prezydenta Markiewicz (prze-
wodniczący), Iłowiecki (zastępca przewodniczącego), R. Bender, z ramienia Sejmu  
L. Dymarski, M. Siwiec, A. Zarębski (sekretarz), B. Sulik, z ramienia Senatu 
R. Miazek i J. Szafraniec. Trzeba zauważyć, że członkowie Krajowej Rady wywo-
dzili się z różnych środowisk politycznych, mimo tego stosunkowo dobrze ze sobą 
współpracowali i mieli pewną spójną wizję, popartą odpowiednimi regulacjami 
ustawowymi, jakie warunki powinni spełniać kandydaci na nadawców radiowych, 
żeby otrzymać koncesję. 

Celem niniejszego artykułu jest odtworzenie elementów składowych tej wizji 
oraz zbadanie, na ile pokrywała się ona z pewnymi trendami w zakresie transfor-
macji systemów medialnych w Europie Wschodniej. 



Urszula Doliwa402

3. Metodologia

Podstawą badań stały się dokumenty, które udało się pozyskać podczas kwerendy 
przeprowadzonej w KRRiT w okresie od listopada 2017 do listopada 2018 roku, 
dotyczące przebiegu pierwszego procesu koncesyjnego. Szczególnie interesują-
ce w omawianym kontekście okazały się protokoły spotkań z wnioskującymi  
o przyznanie koncesji na nadawanie programu radiowego, liczące ponad 1000 stron. 

Eksploracji poddano też materiały prasowe. Analiza jakościowa wypowiedzi 
prasowych na temat pierwszego procesu koncesyjnego była możliwa głównie dzięki 
kwerendzie wycinków prasowych gromadzonych w tym okresie przez Polskie Radio 
i Telewizję Polską. Zbiór ten obejmuje artykuły dotyczące przemian na rynku stacji 
radiowych i telewizyjnych w Polsce z lat 1953-2009, głównie z prasy popularnej.

Dodatkowo posłużono się wywiadem, który udało się autorce przeprowadzić 
z zastępcą przewodniczącego KRRiT w latach 1993-1994, a także materiałami 
archiwalnymi Polskiej Agencji Radiokomunikacyjnej. W celu porównania pewnych 
zjawisk zachodzących w transformacji systemu radiowego w Polsce z krajami Eu-
ropy Wschodniej wykorzystano istniejące opracowania medioznawców dostępne 
w języku angielskim, polskim i rosyjskim (zob. Bibliografię).

4. Pierwszy proces koncesyjny

Pierwszy proces koncesyjny rozpoczął się w momencie opublikowania w dzien-
niku „Rzeczpospolita” „Ogłoszenia o możliwości uzyskania koncesji na roz-
powszechnianie programów radiowych i telewizyjnych 28 czerwca 1993 roku” 
(KRRiT 1993). Częstotliwości, które  wcześniej przyznano stacjom kościelnym na 
podstawie umowy państwo-Kościół (Parlament 1989), nie zostały uwzględnione  
w ofercie, ale stacje te podlegały procedurze koncesjonowania, jednak odbywało 
się to w trybie uproszczonym. Nadawcy katoliccy ponadto występowali o nowe 
częstotliwości z oferty.

Wnioski o koncesję w przypadku programów lokalnych można było składać 
do 30 września 1993 roku, natomiast w przypadku programów ogólnopolskich, 
ponadregionalnych i regionalnych termin ustalono na 30 listopada 1993 roku.  
Dla radiofonii przewidziano: 92 częstotliwości w zakresie fal średnich, 109 często-
tliwości w zakresie tzw. d o l n e g o  UKF (66-74 MHZ) dla stacji nadawczych małej 
mocy i 2 częstotliwości dla stacji dużej mocy (powyżej 1 kW) oraz 214 częstotli-
wości w zakresie tzw. g ó r n e g o  U K F  (87,5-108 MHz) dla 37 stacji małej mocy 
i 124 częstotliwości dla stacji dużej mocy. Pojawiło się jednak wiele ofert dla stacji 
poza największymi miastami (Wrzeszcz 2004, 37-38). Znaczącym mankamentem 
dla wnioskodawców był fakt, że duża liczba oferowanych częstotliwości mieściła 



Transformacja systemu radiofonii w Polsce w kontekście zmian… 403

się w wysokim paśmie, a tymczasem Polacy nie mieli odbiorników dostosowanych 
do słuchania radia w tym zakresie. 

W terminie do Biura KRRiT wpłynęło 235 wniosków o rozpowszechnianie 
programów radiowych o zasięgu lokalnym oraz 34 o zasięgu ogólnopolskim i po-
nadregionalnym (Wrzeszcz 2004, 39). W drugim zgłoszono dodatkowo 24 wnioski. 

Podczas posiedzenia KRRiT 1 lutego 1994 roku ustalono zasady prowadzenia 
rozmów z wnioskodawcami. Uzgodniono, że w każdej grupie wyjazdowej powinno 
znajdować się co najmniej trzech członków KRRiT, w tym winien być co najmniej 
jeden pełniący funkcje kierownicze, tj. przewodniczący albo jego zastępca lub se-
kretarz oraz dyrektor Departamentu Techniki lub wyznaczony przez niego ekspert. 
Rozmowy miały się odbywać w siedzibie wytypowanej rozgłośni lub telewizji 
publicznej. Na spotkania zapraszano przedstawicieli wojewody i władz samorzą-
dowych, a także lokalnych oddziałów Państwowej Agencji Radiokomunikacyjnej.

Ideę wysłuchań wyjaśnił przewodniczący KRRiT podczas posiedzenia w Opolu. 

Krajowej Radzie szczególnie zależy na tym, żeby wnioskodawcy zaprezentowali 
widzom i społeczeństwom lokalnym swoją gotowość do nadawania nowoczesnego, 
pluralistycznego, demokratycznego programu radiowego i telewizyjnego, żeby te 
przedsięwzięcia miały realne podstawy techniczne. To jest istotą tych wysłuchań 
(KRRiT 1994a).

Z analizy protokołów wynika, że spotkania rozpoczynały się zwykle od przedsta-
wienia składu KRRiT, który przybył na to spotkanie. Następnie podawano plan 
posiedzenia i przystępowano do prezentacji wniosku. Dokonywał tego zwykle 
przedstawiciel Krajowej Rady, któremu ten wniosek został przydzielony w drodze 
losowania. Później następowało przedstawienie osób reprezentujących wniosko-
dawcę, które w zwięzły sposób uzupełniały omawiany wniosek. Po prezentacji 
KRRiT zadawała wnioskodawcom pytania.

Największe emocje budziło przyznanie koncesji ogólnopolskich. Sprawa była 
na tyle istotna, że przewodniczący KRRiT składał na ręce ówczesnego premiera 
W. Pawlaka informacje z przebiegu prac. Zainteresowanie ofertą wyraziły pod-
mioty już wcześniej aktywne na falach radiowych: Radio Eska, Prowincja War-
szawska Ojców Redemptorystów – Radio Maryja, Radio Zet i RMF, oraz takie, 
które uprzednio takiej działalności nie prowadziły: Stanley Malinowski Elite Te-
lecomunication Sp. z o.o., Polstudio Władysława Kotaby (ubiegało się o prawo 
do nadawania na falach średnich) czy Radio Info – Alberto Sp. z o.o. (KRRiT 
1994b). Jak wynika z powyższego zestawienia, wnioskodawców było więcej niż 
dostępnych częstotliwości – z trudem bowiem wygospodarowano miejsce na trzy 
niepubliczne stacje ogólnopolskie. 



Urszula Doliwa404

5.	 Przesłuchania kandydatów na ogólnopolskich i ponadregionalnych 
nadawców radiowych

Wnioskodawców ubiegających się o koncesję na ogólnopolski program radiowy 
przesłuchiwano w dniach 30-31 stycznia 1994 roku. Tak zrelacjonował przebieg 
tego spotkania M. Wrzeszcz.

Trudno było wyreżyserować lepiej wielkie widowisko: stawka wysoka, kandydaci 
umiejący zachwalać swój towar, ale i zdenerwowani, pytania ze strony Rady do-
ciekliwe, często niewygodne, na sali przedstawiciele Prezydenta, ministra kultury, 
ministra łączności, dziennikarze telewizyjni i prasowi w komplecie, kamery, a więc  
i wielka widownia zapewniona. Poszczególni kandydaci chcąc wzmocnić swą pozycję, 
występują w asyście wybitnych osobistości ze świata nauki i kultury (znani aktorzy, 
reżyserzy) (2004, 54).

Sprawa wyboru nadawców ubiegających się o największe zasięgi nadawania była na 
tyle ważna, że postanowiono zorganizować dodatkowe spotkanie z wnioskodawcami. 
Nastąpiło to po publicznych wysłuchaniach, 9 lutego 1994 roku. Spotkanie miało 
bardziej merytoryczny charakter (KRRiT 1994c), a protokołowi nadano klauzulę 
tajności. Podczas rozmów wnioskodawcy przedstawili wizję rozwoju stacji, która 
w przypadku każdego podmiotu była różna. 

W Radiu Eska zakładano np. stworzenie „jednorodnej sieci rozgłośni regio-
nalnych, komplementarnej i konkurencyjnej wobec innych rozgłośni komercyjnych 
i radia publicznego”. Jednorodność miała polegać na 

jednolitym formacie (użyteczność, informacyjność, rozrywka), jednorodnym adresa-
cie (pokolenie 30-40-latków) oraz podobnym klimacie rozgłośni (pogodny, nieagre-
sywny), a także obowiązywaniu tych samych zasad i procedur tworzenia programu 
(KRRiT 1994c)

Informacje miały powstawać na szczeblu krajowym i lokalnym. 
Radio Zet, reprezentowane m.in. przez A. Woyciechowskiego, deklarowało 

nadawanie jednolitego programu dla całej Polski. Szef radia przestrzegał jedno-
cześnie przed wyrażaniem zgody na lokalne rozszczepianie programu i czerpa-
nie zysków z reklamy lokalnej przez ogólnopolskich nadawców. Zwracał uwagę,  
że przypominałoby to sytuację, jaka istniała we Francji przez pierwsze trzy lata 
obowiązywania ustawy, która doprowadziła do ruiny rozgłośnie lokalne. 

S. Malinowski przedstawił z kolei koncepcję stopniowego dochodzenia do 
zasięgu ogólnopolskiego. Deklarował początkowe objęcie zasięgiem nadajników 
1/4 obszaru kraju, a dopiero w ciągu trzech lat całej Polski. Zależało mu na przeka-
zywaniu lokalnych informacji. Podobne aspiracje zgłaszał S. Tyczyński, założyciel 
Radia RMF FM, który jednak, mimo uwag zgłaszanych do takiego rozwiązania 



Transformacja systemu radiofonii w Polsce w kontekście zmian… 405

przez Woyciechowskiego, zabiegał o „możliwości wprowadzania na antenę wy-
darzeń z danego regionu”. 

W centrum zainteresowania Krajowej Rady znalazła się niezależność politycz-
na stacji radiowych składających wnioski o koncesje. W przypadku Radia Eska 
najwięcej zainteresowania budziły związki stacji z Solidarnością, a zwłaszcza  
z Zarządem Regionu Mazowsze. Przedstawiciele stacji podczas spotkania dekla-
rowali jednak, że związek zawodowy nie ma już żadnego wpływu na rozgłośnię. 

Jeżeli chodzi o Radio Zet, wiele pytań dotyczyło związków radia z Agorą, 
która pierwotnie miała 100-procentowy udział w spółce Radio Zet, jednak został 
on później zredukowany do 12 procent. Podczas spotkania Woyciechowski również 
zdecydowanie odciął się od linii programowej „Gazety Wyborczej” wydawanej 
przez Agorę i zadeklarował niezależność stacji. Zapewnił również, że 29-procen-
towy udział radia francuskiego Europa 1 w przedsięwzięciu pozwoli na szybszy 
rozwój stacji, nie będzie za to miał wpływu na program. 

Dodatkowo wszystkich wnioskodawców pytano o ich oczekiwania minimal-
ne w stosunku do zasięgu stacji i czy byliby w stanie zaakceptować przyznanie 
częstotliwości jedynie na tzw. g ó r n y m  UKF-ie. 

Uchwały w sprawie przyznania koncesji stacjom ogólnopolskim podjęto  
w pierwszej kolejności, 17 lutego 1994 roku zdecydowano, że koncesje ogólno-
polskie otrzymają Radio RMF FM, Radio Maryja i Radio Zet. Jedną z bardziej 
kontrowersyjnych decyzji podjętych przez Krajową Radę było przyznanie prawa 
do rozszczepiania programu na pasma lokalne – do 5 procent czasu programu  
(15 procent z tego czasu mogły stanowić reklamy) stacji RMF FM. Nie przysłużyło 
się to z pewnością do rozwoju lokalnych stacji radiowych. Musiały one bowiem 
rywalizować z RMF nie tylko o słuchaczy, lecz także o lokalne reklamy. Była to 
nierówna walka. RMF, wykorzystując efekt skali działania, mogło zaproponować 
znacznie niższe ceny za reklamę lokalnym firmom. 

6. Przesłuchania kandydatów na nadawców lokalnych

Liczba podmiotów ubiegających się o nadawanie lokalne była zdecydowanie więk-
sza niż tych aspirujących do roli nadawcy ogólnopolskiego czy ponadregional-
nego. Wysłuchania kandydatów na nadawców zaplanowano w różnych miastach 
w pierwszej połowie 1994 roku – w Białymstoku (12-13 II), Gdańsku (12-13 II), 
Bydgoszczy (18-19 II), Szczecinie (24-25 II), Poznaniu (24-25 II), Łodzi (13-14 II),  
Zielonej Górze (14-15 III), Wrocławiu (15-16 III), Krakowie (24-25 III), Opolu 
(24-25 III), Katowicach (28-30 III), Rzeszowie (7-8 IV), Lublinie (7-8 IV) oraz 
Warszawie (13-14 IV). 

Protokoły wysłuchań wnioskodawców lokalnych poddano szczegółowej i sys-
tematycznej analizie. Spisano i skategoryzowano pytania, które zostały podczas 



Urszula Doliwa406

nich zadane (było ich w sumie 948). Przyporządkowano je do trzech głównych 
kategorii tematycznych: sprawy finansowe, organizacyjne, programowe (niektó-
re dotyczyły kilku obszarów tej działalności naraz). Analiza tych dokumentów 
umożliwia odtworzenie polityki przedstawicieli KRRiT prowadzonej w stosunku 
do kandydatów na nadawców w owym czasie. 

6.1. Kwestie finansowe

W wyniku analizy ustalono, że sprawy finansowe były bardzo ważnym aspek-
tem ocenianym i analizowanym przez Krajową Radę – pytano o nie aż 349 razy.  
Nie można jednak stwierdzić, że zdominowały one aspekty organizacyjny i pro-
gramowy – pytano o nie odpowiednio 377 i 416 razy. O mniejszym znaczeniu 
pozafinansowych kwestii w ostatecznej ocenie może jednak świadczyć wypowiedź 
przewodniczącego KRRiT, który podczas spotkania w Opolu przyznał, że Krajo-
wa Rada w pierwszej kolejności oczekiwała odpowiedzi na pytania: czy nadawcy 
mają środki na przygotowanie techniczne do prowadzenia programu, a dopiero  
w drugiej – co konkretnie chcą zaoferować w programie lokalnym adresowanym 
do konkretnych osób (KRRiT 1994a).

O pierwszoplanowym znaczeniu finansowego wymiaru działalności świadczyć 
może również fakt, że członkowie KRRiT często cytowali fragmenty ustawy o ra-
diofonii i telewizji, w których stwierdzono, iż podczas całego procesu koncesyjnego 
Krajowa Rada powinna przede wszystkim wziąć pod uwagę „prawdopodobieństwo, 
że wnioskodawca dokona niezbędnych inwestycji i czy jest w stanie sfinansować 
program” (Parlament 1992). Jak przyznał ówczesny wiceprzewodniczący, człon-
kowie KRRiT potraktowali tę sprawę niezwykle poważnie i sytuacja finansowa 
wnioskodawcy miała bardzo duże znaczenie w procesie oceny (Iłowiecki 2016). 

Krajowa Rada była więc szczególnie zainteresowana finansową kondycją wnio-
skodawców, możliwością długofalowego sprostania wymaganiom, takim jak np. 
zakup homologowanego nadajnika, wniesienie opłaty za częstotliwość i koncesję, 
podpisanie umów z organizacjami zbiorowego zarządzania prawami autorskimi, 
opłacenie pracowników. Przedmiotem dyskusji były też plany reklamowe wnio-
skodawców i ocena lokalnego rynku reklamowego, założenia budżetowe, w tym 
zwłaszcza wpływy finansowe, także te pochodzące z zagranicy. Dopytywano 
np. „Czy środki finansowe są wystarczające na utrzymanie przedsięwzięcia?” 
(Zbigniew Łazarewicz, Darłowo), „Czy społeczność regionu jest w stanie ponieść 
koszty nadawania radia?” (Radio Jarocin) i „Czy radio będzie stać na opłacenie 
koncesji?” (Radio Delta, Bielsko-Biała). 

Krajowa Rada starała się również pozycjonować nadawców, którzy stawiali 
sobie nawet bardziej ambitne i niekomercyjne cele jako stacje, które powinny  
w pierwszej kolejności zadbać o dodatni wynik finansowy – zachęcały więc  



Transformacja systemu radiofonii w Polsce w kontekście zmian… 407

do komercjalizacji takich inicjatyw. Dowodem może być pytanie skierowane do 
Rozgłośni Harcerskiej „Na ile związek jest przygotowany do zabezpieczenia tego, 
co wiąże się z przedsięwzięciem o charakterze komercyjnym, i na ile pracownicy 
przygotowani są również do tego?”. Przedstawiciele studenckiego Radia Akadera 
musieli się zmierzyć z odpowiedzią na pytanie „Czy radio jest w stanie zmienić 
strukturę organizacyjną, dostosować się do komercji?”, Radia Jowisz „Czy mają 
na uwadze radiostację komercyjną?”, a Radia Kormoran „Czy w przyszłości Kor-
moran może przynosić zyski?”. 

W kręgu zainteresowania KRRiT znajdowały się też kwestie pochodzenia 
środków finansowych, które zamierzano wykorzystać. Szczególnie dociekliwie 
dopytywano o ewentualne środki pochodzące z zagranicy. 

6.2. Kwestie programowe

Analiza protokołów spotkań z kandydatami na nadawców nie pozwala stwierdzić, 
że kwestie programowe nie miały dla Krajowej Rady znaczenia, pytano o nie na-
wet częściej niż o inne aspekty działalności, bo aż 416 razy. Program, choć często 
pojawiał się w dyskusjach, nie był jednak tak istotny dla członków KRRiT jak 
kwestie finansowe. Świadczyć o tym mogą wcześniej przytoczone wypowiedzi, 
jak również stanowisko członka Krajowej Rady M. Siwca, który podczas posie-
dzenia podsumowującego przebieg pierwszego procesu koncesyjnego postulował 
np. znaczne okrojenie dokumentacji w części programowej, która, jak przyznawał,

miała najmniejszy wpływ na decyzje podejmowane w pierwszym procesie koncesyj-
nym – szczegółowe pytania o program, które zarówno przed rozpoczęciem nadawania, 
jak i po rozpoczęciu działalności nie sposób zweryfikować, stanowią fikcję, której 
utrzymanie budzi wątpliwości (KRRiT 1995a). 

Interesująca, a często także istotna z punktu widzenia społecznego oferta pro-
gramowa stanowiła więc raczej dodatkowy atut, niż była podstawą do udzielenia 
koncesji. S z l a c h e t n i  p a s j o n a c i, jak ich czasami Krajowa Rada określała, 
bez odpowiednich środków nie mogli więc raczej liczyć na przyznanie koncesji. 

Kwestią związaną z nadawanym programem, do której często powracano 
w wysłuchaniach, były powiązania polityczne wnioskodawców. Jak podkreślał 
wiceprzewodniczący KRRiT Iłowiecki podczas spotkania z wnioskodawcami 
zorganizowanego we Wrocławiu:

Rada woli, czego nie kryje, kiedy [wnioskodawcy, przyp. U. D.] deklarują obiektywizm, 
bo w tym znaczeniu chodzi o apolityczność w naszym rozumieniu. Obiektywizm  
w przedstawianiu wszystkich stanowisk istniejących w kraju nurtów i sił politycznych 
(KRRiT 1994d). 



Urszula Doliwa408

Stąd np. przedstawicieli Radia 5 z Suwałk pytano o „działalność polityczną Pio-
tra Bajera” [założyciela radia, przyp. U. D.], Radia i TV 100 spółka z o.o. „Czy 
województwu pilskiemu grozi monopol informacyjny pana Stokłosy?”, a Radia 
Jarocin „Czy istnieje jakakolwiek pokusa wiązania się z siłami politycznymi  
z waszej lub ich strony?”. Dopytywano też o „niezależność stacji” (Tomasz Drobnik, 
Kołobrzeg; Związek Gmin Ziemi Wieluńskiej, Gmina Łomianki Radio Mazowsze, 
Dom Kultury Zacisze) czy „upolitycznienie rozgłośni” (Radio Konin). 

Wiele pytań dotyczyło też poszczególnych audycji, zwłaszcza tych, które 
przedstawicielom Krajowej Rady wydawały się interesujące lub potencjalnie 
niebezpieczne. Przedstawicieli Radia 5 pytano więc np. o audycję „Na wagary”,  
a Radia Pomoże o blok programowy „Co każdy mężczyzna powinien wiedzieć”. 
Reprezentanci Radia Ino z Inowrocławia musieli zmierzyć się z odpowiedzią na 
pytanie, czy nazwa „Nocnik” dotycząca nocnego programu jest nazwą właściwą, 
a Radia B z Bydgoszczy „Co kryje się pod pozycją «Salonowiec. Pół godzinki 
dla słoninki»?”. W kręgu zainteresowania Krajowej Rady znalazły się również 
kompetencje osób tworzących program.

6.3. Kwestie organizacyjne

Jednym z formalnych kryteriów oceny wniosków było przestrzeganie przez wnio-
skodawcę przepisów dotyczących radiokomunikacji i środków masowego przekazu. 
W praktyce fakt wcześniejszego nadawania bez koncesji miał jednak znaczenie 
drugorzędne podczas oceny wniosków, choć niektórzy nadawcy musieli zmierzyć 
się z odpowiedzią na pytania dotyczące ich pirackiej przeszłości. Jedną z takich 
stacji było Radio 5 z Suwałk, którego przedstawicieli pytano „Dlaczego w lipcu 
1993 roku radio wznowiło emisję, mimo że było to niezgodne z prawem?”, podobne 
pytanie zadano reprezentantom Radia El z Bydgoszczy i kilku innym rozgłośniom. 
Wielu innych wnioskodawców nie musiało się jednak z tego faktu tłumaczyć. 

Część pytań dotyczyła też kwestii technicznych. Dopytywano o dobór częstotli-
wości, gotowość do nadawania na górnym paśmie UKF czy możliwość podzielenia 
się częstotliwością z inną stacją. Często przedmiotem troski przedstawicieli Kra-
jowej Rady były również zakłócenia generowane przez niektóre stacje, lokalizacje 
i moce nadajników, pożądane moce i pasma. 



Transformacja systemu radiofonii w Polsce w kontekście zmian… 409

7.	 Proces transformacji radiofonii w Polsce na tle zmian  
w Europie Wschodniej

Proces regulacji rynku w krajach Europy Wschodniej zajmował zazwyczaj jeszcze 
więcej czasu niż w Polsce. Pewne tendencje, na które wskazano w Polsce, wystąpiły 
tam z jeszcze większą siłą. W państwach takich jak Uzbekistan, Turkmenistan czy 
Białoruś, które początkowo wkroczyły na drogę demokratyzacji, proces ten został 
w ogóle wstrzymany, ewoluując w kierunku reżimów autorytarnych (Jakubowicz 
2011a, 25). 

Podobnie jak w Polsce pierwszą reakcją na zmiany polityczne i ekonomiczne 
w wielu krajach Europy Wschodniej było powstawanie nowych inicjatyw radio-
wych i telewizyjnych, jeszcze zanim pojawiły się jakiekolwiek ramy prawne, które 
umożliwiłyby ich działalność. Na Ukrainie w marcu 1993 roku funkcjonowały 
już 343 stacje radiowe i choć skala ich działania była ograniczona, to liczby te  
z pewnością robią wrażenie (Richter 2011, 147). Pierwszym aktem prawnym, który 
regulował działalność radia i telewizji na Ukrainie, był przyjęty w 1993 roku Statut 
Radia i Telewizji. Wskazane zostały w nim główne wartości, którymi powinny 
kierować się radio i telewizja, takie jak obiektywizm i prawda. Zagwarantowano 
obywatelom dostęp do informacji, pluralizm ideowy i polityczny przekazów oraz 
zobowiązano radio i telewizję do przestrzegania zasad etyki oraz norm moralnych. 
Kompleksowe uregulowanie rynku audiowizualnego stało się jednak możliwe 
dopiero po przyjęciu aktu prawnego, który powołał do życia Krajową Radę Tele-
wizji i Radiofonii w 1998 roku, wcześniejsze akty prawne legalizowały jedynie 
posiadanie odpowiedniej infrastruktury nadawczej. Podobnie jak w Polsce bardzo 
dużą rolę na rynku nadawców zaczął odgrywać kapitał zagraniczny. Medioznawcy 
zwracają uwagę na fakt, że transformacja systemu medialnego na Ukrainie do-
prowadziła do nadmiernej komercjalizacji rynku i znacznego uzależnienia stacji 
od czynników politycznych. Uzależnienie to nie dotyczy, jak w przypadku Polski, 
głównie nadawców publicznych, ale również w dużym stopniu lokalnych rozgłośni 
radiowych (Richter 2011, 150).

Dyskusje nad tym, jaki kształt powinna przyjąć ustawa o radiofonii i tele-
wizji w Estonii, trwały tak długo, że w końcu zdecydowano się na przyznawanie 
koncesji jeszcze zanim przyjęto kompleksowy akt prawny regulujący ten obszar 
działalności medialnej. Zajmowało sie tym Ministerstwo Kultury i Edukacji  
w porozumieniu z Urzędem Komunikacji Elektronicznej. Pierwsze prywatne sta-
cje radiowe w tym kraju powstały w 1990 roku, a pierwsze koncesje przyzna-
no dwa lata później (Karatnytsky/Motyl/Schnetzer 2001). Nie zdecydowano się 
jednak na powołanie niezależnego od rządu regulatora rynku – odpowiednika 
polskiej KRRiT (Loit/Harro-Loit 2012, 88). W pierwszym procesie koncesyjnym 
prawo do nadawania uzyskało w sumie 45 podmiotów radiowych i telewizyjnych.  



Urszula Doliwa410

Do stycznia 1994 udało się jednak uruchomić jedynie 15 stacji radiowych  
(Jakubowicz 2011b, 338-339). Podobnie jak w Polsce małe stacje, służące lokalnym 
społecznościom, nie mogły liczyć na zrozumienie i wsparcie. W połowie 1990 roku 
Ministerstwo Kultury i Edukacji odrzuciło wniosek wysunięty przez Stowarzy-
szenie Nadawców, by stworzyć mechanizm stabilnego wsparcia finansowego dla 
nadawców lokalnych, którzy realizują istotne z punktu widzenia społecznego cele 
(Loit/Harro-Loit 2012, 88). Na podobne rozwiązania nie zdecydowano się również  
w kolejnych latach. Doprowadziło to do dużej komercjalizacji rynku także w tym kraju.

Opóźnienia w regulowaniu rynku radiowego i telewizyjnego, w stosunku do 
rynku prasowego, nastąpiły też na Litwie (Bajomi‐Lázár/Balčytienė/Dobreva/
Klimkiewicz 2020, 287). Zanim przyjęto ustawę o radiofonii i telewizji, zdecydo-
wano się tam stworzyć prowizoryczny system przyznawania koncesji na nadawanie.  
Na początku 1992 roku ogólnokrajowa sieć nadawcza, wcześniej wykorzystywana 
przez Radio 1 z Moskwy, została zwrócona litewskim nadawcom, w tym dwóm 
niezależnym Radio M-1 i Radiofonas Vilniaus. Rozdzielono też inne dostępne 
częstotliwości. Zajmowała się tym Rada Radiofonii i Telewizji powołana przez 
parlament (Jakubowicz 2011b, 340). Również w tym kraju zmiany przebiegały  
w duchu komercjalizacji działalności omawianych podmiotów, a wpływy poli-
tyczne nowych elit na rynek radiowy i telewizyjny okazały się również znaczące 
(Bajomi‐Lázár/Balčytienė/Dobreva/Klimkiewicz 2020, 287).

Prywatne stacje radiowe żywiołowo zaczęły się także rozwijać w Rosji.  
Jak podaje J. Adamowski, pierwsze podmioty tego typu rozpoczęły nadawanie 
już w 1990 roku, w 1993 w samej stolicy działały 23 stacje, a pierwsze konce-
sje tym nadawcom przyznano w 1994 roku (Adamowski 2002, 48). W powstają-
cych stacjach radiowych kształtował się nowy typ wolnego, niecenzurowanego 
dziennikarstwa (Smirnov 2012, 278-287). Okres od 1991 do 1995 w historii radia 
nazywany jest przez niektórych badaczy okresem r o m a n t y c z n e j  e u f o r i i,  
w którym powstało wiele różnorodnych stacji radiowych. Podobnie jak w Polsce ich 
głównym celem działania często nie był zysk, ale stała się nim chęć odpowiedzi na 
potrzeby ówczesnych odbiorców. Ogólnie okres ten charakteryzował się brakiem 
jasnej polityki państwa w dziedzinie nadawania, wykorzystaniem bazy technicz-
nej radia państwowego, wpływem agencji rządowych na tworzenie się mediów  
i obecnością kapitału zagranicznego. To sukcesy i błędy tego okresu ustanowiły 
zasady funkcjonowania rynku radiowego na kolejne dekady (Sukhareva 2018).  
Jak podkreślają eksperci, jednym z poważniejszych deficytów transformacji sys-
temu medialnego w tym kraju jest to, że nie udało się jednak uformować jasnych 
granic między sferą rządową a mediami (Dawisha/Parrott 1994, 132).



Transformacja systemu radiofonii w Polsce w kontekście zmian… 411

8. Podsumowanie

Listę koncesji przyznanych w pierwszym procesie koncesyjnym do 10 marca 
1995 roku można znaleźć w sprawozdaniu KRRiT za 1994 rok (KRRiT 1995b).  
Z analizy tego dokumentu wynika, że zezwolono na nadawanie 3 stacjom ogólno-
polskim, 2 sieciom ponadregionalnym i 132 nadawcom lokalnym. 

Z lektury protokołów rejestrujących dyskusję z wnioskodawcami wyłania 
się obraz stacji idealnej, ubiegającej się o koncesję. Jest to rozgłośnia, która ma 
odpowiednie zaplecze finansowe do uruchomienia i prowadzenia działalności, 
finansowana przez polski kapitał, gotowa nadawać na wysokiej częstotliwości, 
niezależna politycznie, przestrzegająca prawa oraz mająca ciekawą i przemyślaną 
koncepcję programową. Trudno oprzeć się wrażeniu, że tym, co w pierwszej kolej-
ności brano pod uwagę, były kondycja finansowa wnioskodawcy i dobry biznesplan.  
Do takiego podejścia do przydziału koncesji w pewnym stopniu obligowała ustawa 
o radiofonii i telewizji, w której nie wprowadzono preferencji dla stacji lokalnych 
czy niekomercyjnych. Rada sprawdzała więc, czy wnioskodawców stać na za-
płacenie koncesji, uiszczenie opłaty za częstotliwość, uruchomienie i utrzymanie 
rozgłośni przez siedem lat. Można też postawić tezę, że komercyjny charakter 
wielu lokalnych inicjatyw został poniekąd wymuszony przez taki a nie inny dobór 
kryteriów oceny wniosków koncesyjnych. Małe stacje zorientowane na lokalne 
społeczności były zwykle niedoinwestowane i prowadzone przez wolontariuszy, 
co utrudniało uzyskanie koncesji. Ich szanse rosły w momencie przeorientowania 
na bardziej komercyjny model działalności. 

Trzeba jednak przyznać, że pierwszy skład KRRiT zwracał szczególną uwagę 
na niezależność polityczną potencjalnych nadawców. Dosyć skutecznie opierał się 
też naciskom sfer rządzących, które starały się uzyskać jak największy wpływ na 
media elektroniczne w Polsce.

Bardzo dokładnie podczas przesłuchań badano również kwestię obecności  
w polskich mediach elektronicznych kapitału zagranicznego i niezależności kształ-
tujących się podmiotów od innych grup medialnych. Mimo drobiazgowego przy-
glądania się tym kwestiom należy stwierdzić, że na tym gruncie polityka państwa  
w dłuższej perspektywie poniosła porażkę. Większość podmiotów lokalnych, którym 
przyznano koncesje w pierwszym procesie koncesyjnym, w dłuższej lub krótszej 
perspektywie zostało przejętych przez duże grupy medialne i kapitał zagraniczny. 

Podobne do polskich tendencje zaobserwowano w krajach Europy Wschodniej 
wymienionych w tym artykule: Estonii, Rosji oraz na Litwie i Ukrainie. Po krótkim 
karnawale wolności w eterze, eksplozji interesujących, prospołecznych inicjatyw 
radiowych problemy w tej dziedzinie zaczęły się nawarstwiać. Dotyczyły one 
zwłaszcza szybkiej komercjalizacji stacji radiowych, której sprzyjało nadmier-
ne zaufanie do mechanizmów rynkowych jako regulatora rynku. Znaczna skala 
zainteresowania radiofonią ze strony kapitału zagranicznego również utrudniała 



Urszula Doliwa412

przetrwanie rodzimym stacjom i nasilała tendencje komercjalizacyjne. Wreszcie 
zauważalne są próby wywierania wpływu na kształt radiofonii ze strony sił politycz-
nych, które skutkowały opóźnieniami w uporządkowaniu tego obszaru działalności 
mediów. W przypadku niektórych z poddanych analizie krajów problemy te miały 
jeszcze bardziej dojmujący charakter niż w przypadku Polski – opóźnienia były 
większe, wpływy polityczne znacznie bardziej zauważalne. Dotyczyło to zwłaszcza 
krajów postkomunistycznych, które w raporcie opracowanym w 2000 roku przez 
United States Agency for International Development nie zostały zaliczone do tzw. 
d e m o k r a c j i  s k o n s o l i d o w a n y c h,  a do takich przyporządkowano jedynie 
Estonię, Czechy, Węgry, Polskę, Łotwę, Litwę i Słowację (Price/Rozumilowicz/
Velhust 2002, 6). Dowodzi to, że proces transformacji i pełnej demokratyzacji 
systemu nadawczego ma charakter długofalowy, obliczony na dekady, a nie na lata. 
Przyjęcie odpowiednich regulacji prawnych nie jest czynnikiem wystarczającym do 
stworzenia pluralistycznego ładu w eterze, a pewne problemy, z którymi borykają 
się w tej materii kraje postkomunistyczne, jak chociażby nadmierna koncentracja 
na rynku usług nadawczych, są również udziałem krajów Europy Zachodniej, tzw. 
u g r u n t o w a n y c h  d e m o k r a c j i  (Centre for Media 2017). Bardzo duży wpływ 
na kształt radiofonii zarówno w Polsce, jak i w Europie Wschodniej mają jednak 
decyzje podjęte właśnie na początku transformacji, dlatego też warto wracać do 
tego okresu w badaniach medioznawczych.

Bibliografia

Adamowski, J. (2002), Transformacja rosyjskich środków masowej informacji. W: Dobek-Ostrow-
ska, B. (red.), Transformacja systemów medialnych w krajach Europy Środkowo-Wschodniej po 
1989 roku. Wrocław, 35-59.

Bajomi‐Lázár, P./Balčytienė, A./Dobreva, A. et al. (2020), History of the Media in Central and 
Eastern Europe. In: Arnold, K./Preston, P./Kinnebrock, S. (eds.), The Handbook of European 
Communication History. New York, 277-298.

Centre for Media (2017), Centre for Media Pluralism and Media Freedom. In: Media Pluralism 
Monitor. In: https://cmpf.eui.eu/media-pluralism-monitor/ [access: 10 X 2019].

Chruściak, R. (2007), Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji w systemie politycznym i konstytu-
cyjnym. Warszawa. 

Dawisha, K./Parrott, B. (1994), Russia and the New States of Eurasia: The Politics of Upheaval. 
New York.

Iłowiecki, M. (2016, 16 XII), Wywiad osobisty z zastępcą przewodniczącego KRRiT w latach 
1993-1994. Warszawa. 

Jakubowicz, K. (2011a), Democracy at 20? Many (un) happy returns. In: Dobek-Ostrowska, B./
Głowacki, M. (eds.), Making Democracy in 20 years. Wrocław, 11-41.

Jakubowicz, K. (2011b), Media revolution in Europe: ahead of the curve. Strasburg.
Jakubowicz, K./Sükösd, M. (2014), Twelve Concepts Regarding Media System Evolution and 

Democratization in Post-Communist Societies. In: Jakubowicz, K./Sükösd, M. (eds.), Finding 
the right place on the map: Central and Eastern European media change in a global perspective. 
Bristol/Chicago, 9-40.



Transformacja systemu radiofonii w Polsce w kontekście zmian… 413

Karatnytsky, A./Motyl, A./Schnetzer, A. (2001), Nations in Transit – 2000-2001: Civil So-
ciety, Democracy and Markets in East Central Europe and the Newly Independent States. New 
Brunswick/New York/London.

KRRiT (1993), Ogłoszenie o możliwości uzyskania koncesji na rozpowszechnianie programów 
radiowych i telewizyjnych. W: Rzeczpospolita. 148, 13.

KRRiT (1994a), Protokół z posiedzenia Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji w Opolu,  
24-25 marca 1994 roku. Archiwum KRRiT, sygn. 196-14.

KRRiT (1994b), Podstawowe informacje dotyczące wnioskodawców ubiegających się o koncesję 
na rozpowszechnianie ogólnopolskiego programu radiowego drogą naziemną – list KRRiT do 
Prezesa Rady Ministrów Waldemara Pawlaka z dnia 4 lutego 1994 roku. Archiwum KRRiT, 
sygn. 196-28.

KRRiT (1994c), Protokół z posiedzenia Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z dnia 9 lutego 
1994  roku. Poufne spotkanie z kandydatami do nadawania programów ogólnokrajowych.  
Archiwum KRRiT, sygn. 196-1.

KRRiT (1994d), Protokół z posiedzenia Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji we Wrocławiu,  
15-16 marca 1994. Archiwum KRRiT, sygn. 194-14 .

KRRiT (1995a), Protokół z posiedzenia KRRiT z dnia 5 stycznia 1995, sygn. 198-1.
KRRiT (1995b), Sprawozdanie. W: http://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/Portals/0/sprawoz-

dania/spr1995/spr1995.pdf [dostęp: 20 V 2019 ].
Loit, U./Harro-Loit, H. (2012), Media Policy in Estonia: small market paradoxes. In: Psycho-

giopoulou, E. (ed.), Understanding media policies: A European perspective. New York, 85-99.
Parlament (1989), Parlament Rzeczypospolitej Polskiej. Ustawa z 17 maja 1989 roku o stosun-

ku państwa do Kościoła katolickiego w PRL. W: http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.
xsp?id=WDU19890290154 [dostęp: 15 X 2019].

Parlament (1992), Parlament Rzeczypospolitej Polskiej. Ustawa o radiofonii i telewizj. W: http://
prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU19930070034 [dostęp: 15 X 2019].

Price, M. E./Rozumilowicz, B.,/Verhulst, S. G. (eds.) (2002), Media reform: Democratizing 
the media, democratizing the state. London.

Richter, A. (2002), The partial transition: Ukraine. In: Price, M./Rozumilowicz, B./Verhulst, G. 
(eds.), Media Reform. Democratizing the media, democratizing the state. London.

Rozumilowicz, B. (2002), Democratic Change: A Theoretical Perspective, In: Price, M./Rozu-
milowicz, B./ Verhulst, G. (eds.), Media Reform. Democratizing the media, democratizing the 
state. London.

Smirnov, V. (2012), Radio Broadcasting in New Russia: Specifics of Structure and Problems 
Functioning. In: Journal of Radio & Audio Media. 19 (2), 278-287.

Sukhareva, V. [= Сухарева, В.] (2018), Независимое радиовещание в России: тенденции раз-
вития и особенности формирования типологии (1991-1995). B: Медиа Альманах. 1 (84), 
70-79.

Skolkay, A. (2011), Media and political relations in Slovakia. In: Dobek-Ostrowska, B./Głowacki, 
M. (eds.), Making Democracy in 20 years. Wrocław, 91-110.

Sparks, S./Reading, A. (1998), Communism, Capitalism and the Mass Media. London.
Wrzeszcz, M. (2004), Między misją, rynkiem a polityką. X lat działalności KRRiT. Warszawa.
Zaorski, J. (1994), Stanowisko Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji w sprawie stacji radiowych 

i telewizyjnych pracujących nielegalnie z dnia 22 grudnia 1994 roku. Archiwum KRRiT, sygn. 
196-31.




