Elżbieta Chojka - METALE A ORGANIZM CZŁOWIEKA

Krystyna Janus - PLAN PRZEDSIĘWZIĘCIA PROGRAMU EKOZESPOŁÓW

Bożena Rutkowska - ROLA I ZADANIA SPOŁECZNYCH ORGANÓW W SYSTEMIE OŚWIATY

 

 

METALE A ORGANIZM CZŁOWIEKA

 

Elżbieta Chojka, nauczyciel chemii

 

Zespół Szkół Chłodniczych  i Elektronicznych w Gdyni

 

Metale mogą mieć różne znaczenie dla organizmu człowieka. Wszystkie one są toksyczne w dużych stężeniach. Ze względu na znaczenie fizjologiczne możemy je podzielić na trzy grupy:

Biometale- metale niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Należą do nich makroelementy: sód-Na, potas-K, wapń-Ca i magnez-Mg oraz mikroelementy: chrom-Cr, wanad-V, żelazo-Fe, mangan-Mn, kobalt-Co, nikiel-Ni, miedź-Cu, cynk-Zn, molibden-Mo i cyna-Sn. .Makroelementy to pierwiastki występujące w organizmie w ilościach do kilku procent suchej masy, mikroelementy to składniki śladowe, stanowiące w organizmie bardzo małe ilości.

Cu- miedź-   występuje w hemoglobinie, jej niedobór powoduje niedokrwistość.

Fe- żelazo-  (dawniej zaliczane do makroelementów) wchodzi w skład enzymów oksydoredukcyjnych i ochronnych ,jego brak powoduje anemię.

Mn- mangan-   wchodzi w skład grup prostetycznych niektórych enzymów, bierze udział w procesach oksydoredukcyjnych- niedobór powoduje zahamowanie wzrostu i niedokrwistość.

Zn- cynk-  wchodzi w skład licznych enzymów, niedobór powoduje zaburzenia rogowacenia skóry, karłowatość, hipogonadyzm u mężczyzn..

Co- kobalt-  wchodzi w skład witaminy B 12, niezbędnej przy syntezie hemoglobiny oraz jest aktywizatorem wielu enzymów, niedobór powoduje niedokrwistość.

Znaczenie niektórych metali dla organizmu nie jest dokładnie poznane.

 

Metale szlachetne- platyna-Pt, złoto-Au, srebro-Ag - obojętne dla organizmu ludzkiego. Wykazują właściwości bakteriobójcze. Mogą być stosowane do wypełniania ubytków np. kości, zębów.

 

Metale toksyczne dla człowieka- rtęć-Hg, ołów-Pb,kadm-Cd,glin-Al.

Do pierwiastków, które według dotychczasowych badań nie spełniają w organizmie pozytywnych funkcji, natomiast w wyraźny sposób zakłócają procesy życiowe należą rtęć i ołów.

Rtęć – jedyny metal występujący w stanie ciekłym to najbardziej toksyczny metal. Jest ona przyczyną choroby Minamata która powoduje porażenie wszystkich narządów zmysłowych. Nazwa tej choroby pochodzi od nazwy zatoki na Morzu Japońskim gdzie została wykryta. Zmetylowana rtęć powstaje w ciele ryb lub w planktonie. Najwięcej przypadków tej choroby zaobserwowano w rodzinach rybaków. Wszystkie związki rtęci a zwłaszcza jej metylopochodne są toksyczne. Profilaktyka polega na usuwaniu rtęci z życia codziennego z laboratorium i przemysłu, wycofuje się termometry rtęciowe.

Ołów jest przyczyną schizofrenii, agresji, niektórych chorób serca, alergii, nowotworów oraz osłabia pamięci. Do środowiska trafia wraz z odpadami przemysłowymi – produkcja akumulatorów, pocisków, stopów, farb olejnych oraz na skutek spalania benzyny ołowiowej. Ołów w glebie unieczynnia magnez. Rośliny rosnące na takich glebach mają niedobór magnezu a ponad normę ołowiu. Profilaktycznie zaleca się zażywanie preparatów magnezowych (magnez aktywuje ok. 300 linii biochemicznych w organizmie) oraz picie wód zawierających kationy, które zmniejszają toksyczność ołowiu.

 

Kadm działa pobudzająco na układ nerwowy, powodując nad ciśnienie prowadzące do wylewów krwi do mózgu. Wywołuje chorobę Itai – itai objawiającą się zmiękczeniem kości i zanikiem mięśni. Powoduje nowotwory kości i układu rodnego. Kadm dostaje się do otoczenia z zakładów przemysłowych, z pyłami, ściekami oraz wodami kopalnianymi ród metali kolorowych, głównie cynkowych. Kadm znajduje się również w dymie papierosowym. Kadm zakłóca nie tylko gospodarkę wapniową organizmu. Na toksyczne działanie tego metalu mają wpływ również inne pierwiastki występujące w pożywieniu. Zależności po między kadmem, selenem, cynkiem, miedzią i żelazem były przedmiotem wielu badań. Stwierdzono, że zwiększony poziom selenu zmniejsza toksyczne działanie kadmu. Tak samo działa cynk.

 

Istnieją hipotezy, że glin dostający się do organizmu gromadzi się w mózgu i tam powoduje jego degradację, chorobę Alzheimera .

 

Powrót do góry

 

PLAN PRZEDSIĘWZIĘCIA PROGRAMU EKOZESPOŁÓW

Krystyna Janus

Oligofrenopedagog, nauczyciel przyrody i biologii

Dzielę się z państwem swoimi doświadczeniami z pracy dydaktyczno – wychowawczej dotyczącej realizacji ścieżki Edukacja Ekologiczna. W ramach ścieżki realizuję Program ekozespołów, którego celem jest wprowadzenie trwałych nawyków w życiu codziennym ucznia oraz jego rodziny, poprzez działania możliwe do przeprowadzenia w gospodarstwie domowym. Działania ekologiczne programu zostały podzielone na pięć obszarów:

 zużycie energii

zużycie wody

sposób podróżowania

dokonywanie zakupów

wytwarzanie odpadów

Uczestnicy programu sami decydują, jakie działania ekologiczne podejmą w swoich domach, szkole czy też społeczności lokalnej. W wyborze pomaga podręcznik zawierający propozycje konkretnych rozwiązań. Autorami programu są Alicja Szarzyńska i Zdzisław Nitak. Program ten może być realizowany przez jeden semestr lub rok szkolny oraz uzupełniany i modyfikowany przez nauczycieli według możliwości uczniów. Program opracowany jest metodą projektów. Opracowując program dla moich uczniów wykorzystałam wiadomości i umiejętności zdobyte podczas warsztatów metodycznych zorganizowanych przez Fundację GAP Polska we współpracy z Olsztyńskim Centrum Edukacji Ekologicznej w Olsztynie.

Wszystkich bardzo zachęcam do udziału w Programie ekozespołów i życzę wielu sukcesów w pracy zawodowej.

 

 

POMÓŻ SOBIE I PRZYRODZIE

 

Cel ogólny:

- podniesienie świadomości ekologicznej uczniów i ich rodziców;

- wyrabianie trwałych nawyków i zachowań ekologicznych w domu, szkole i najbliższym otoczeniu

Cele szczegółowe:

- wie, jakie działania należy podjąć, aby przekształcić swoje gospodarstwo domowe w przyjazne środowisku;

- potrafi włączyć rodziców i rodzeństwo w działania na rzecz ochrony środowiska;

- potrafi zaplanować kilka działań na rzecz ochrony środowiska w swojej szkole

Zasięg oddziaływania przedsięwzięcia: szkoła, dom rodzinny, środowisko lokalne

Osoby i instytucje wspierające: dyrektor szkoły, nauczyciele, rodzice, pracownicy obsługi, Oczyszczalnia ścieków, Biblioteka Pedagogiczna i Miejska, Sanepid

Harmonogram działań:

 

L.p.

Działanie

Termin realizacji

Osoba odpowiedzialna

Rezultat działania

1.

 

 

 

 

 

 

 

Zorganizowanie spotkania informacyjnego

-Przedstawienie Programu ekozespołów: jak działa Program, jakich dziedzin życia dotyczy, jakie są materiały edukacyjne, jakie korzyści uzyska środowisko naturalne w wyniku działalności ekozespołu

 

Październik

 

Opiekun ekozespołu

Zainteresowanie uczniów Programem i zachęcenie ich do aktywnego w nim udziału

2.

Utworzenie ekozespołu

-wypełnienie przez członków  listy uczestników,

-określenie obszarów działania na rzecz środowiska

-wybór liderów poszczególnych działów Programu

Październik

Opiekun ekozespołu

Zmiana świadomości uczniów na temat konieczności ochrony środowiska, wyrobienie postawy odpowiedzialności za powierzone zadanie

3.

Przeprowadzenie w gospodarstwie domowym ankiety zachowań proekologicznych i opracowanie wniosków

 

Listopad

Ekozespół, rodzice

Zainteresowanie rodziców problemem, zachęcenie ich do współpracy z ekozespołem na rzecz ochrony środowiska

4.

Dwukrotne przeprowadzenie przez każdego uczestnika ekozespołu pomiarów wytwarzania odpadów, zużycia wody i energii w swoim gospodarstwie domowym:

-tygodniowy pomiar początkowy

-tygodniowy pomiar końcowy

Listopad

 

 

 

 

Listopad

Marzec

Ekozespół, rodzice

Systematyczne kontrolowanie stanu licznika wodnego i energii oraz

wytwarzanych odpadów

 

 

 

5.

Dokonanie przez ekozespół oceny oddziaływania na środowisko gospodarstwa domowego w następujących dziedzinach: zmniejszenie ilości wytwarzanych odpadów, racjonalne korzystanie z wody, energii

Listopad

 

 

Opiekun i członkowie ekozespołu

Planowanie działań podejmowanych w domu w celu zmniejszenia zużycia energii, wody i wytwarzania odpadów, rozumienie konieczności prowadzenia pomiarów zużycia zasobów naturalnych w celu ich racjonalnego użytkowania

6.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7.

 

 

 

8.

 

 

 

9.

Podejmowanie i dokumentowanie działań na rzecz środowiska w domu, szkole i najbliższym otoczeniu.

ODPADY

- wykonanie pojemników do segregacji w szkole

- wykonanie plakatów zachęcających do segregacji śmieci

- zorganizowanie wystawki plakatów pt. „ Segregujesz – Odzyskujesz” w szkole,  bibliotece pedagogicznej i miejskiej

- lokalizowanie w miejscu zamieszkania dzikich wysypisk śmieci, kolorowych  pojemników do segregacji odpadów

- założenie kompostownika  w ogrodzie szkolnym

- wiosenne sprzątanie świata

- ogłoszenie   i przeprowadzenie konkursu szkolnego na dekorację klasy z materiałów odpadowych

-wykorzystywanie gry komputerowej pt. „Sortowanie na ekranie”

WODA

-zapoznanie z walorami naszego regionu: obejrzenie filmu pt. „ Gdzie woda czysta”

-opracowanie regulaminu oszczędzania wody w domu

- „ Czy umiesz oszczędzać wodę?” – działania w domu wg podręcznika ekozespołu i opracowanego regulaminu

- wycieczka do oczyszczalni ścieków

- badanie czystości wody pobliskiego jeziora Czos

- spotkanie z pracownikiem Sanepidu

- opracowanie znaczka przypominającego o konieczności oszczędzania wody i wywieszenie go w toaletach szkolnych i domowych

ENERGIA

- opracowanie dekalogu oszczędzania energii

- uszczelnianie okien w klasach szkolnych

- wykonanie i wywieszenie znaków graficznych zachęcających do oszczędzania energii w domu i szkole

- wymiana kilku żarówek na energooszczędne w domach członków ekozespołu

ZAKUPY

- wycieczka do sklepu - analiza etykiet: termin ważności, skład produktu, znaki stosowane na opakowaniach przyjaznych środowisku; analiza opakowań: zwrócenie uwagi na opakowania zwrotne i nadające się do recyklingu

- uszycie toreb płóciennych i rozdanie ich uczniom i pracownikom szkoły

- ogłoszenie i przeprowadzenie konkursu pt. „Zielona klasa”

 

 

Opracowanie zestawienia wyników pomiarów ekozespołów i dokumentacji z podjętych działań

 

Zorganizowanie apelu z okazji Święta Ziemi i przedstawienie efektów działań ekozespołu 

 

Opracowanie i przesłanie sprawozdania z realizacji Programu ekozespołu do Centrum Edukacji Ekologicznej w Olsztynie.

 

Grudzień, Styczeń, Luty, Marzec, Kwiecień

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kwiecień

 

 

 

Kwiecień

 

 

 

Maj

 

Opiekun ekozespołu, ekozespół, rodzice

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opiekun i członkowie ekozespołu

 

Opiekun i członkowie ekozespołu

 

Opiekun ekozespołu

 

 

 

Zmiana świadomości uczniów i rodziców na temat konieczności zmniejszenia ilości wytwarzanych odpadów, dokonywanie właściwych wyborów w życiu codziennym w celu zmniejszenia ilości  odpadów;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 stosowanie opracowanych sposobów racjonalnego gospodarowania wodą w życiu codziennym, zmiana świadomości uczniów i rodziców na temat ich wpływu na stan czystości wód;

 

 

 

 

 

 

 

 

świadome kontrolowanie zużycia energii i wody, wyrobienie nawyku stosowania zaproponowanych sposobów oszczędzania energii w codziennym życiu, stopniowa wymiana żarówek tradycyjnych na energooszczędne; używanie toreb ekologicznych do robienia zakupów, świadome zwracanie uwagi na etykiety ze zdrową żywnością oraz na opakowania zwrotne

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zaprezentowanie efektów działań na rzecz środowiska

 

Autorzy przedsięwzięcia:

Klasa I gimnazjum

Zespół Szkół Specjalnych w Mrągowie

 

Imię i nazwisko nauczyciela:

Krystyna Janus

 

Powrót do góry

 

 

ROLA I ZADANIA SPOŁECZNYCH ORGANÓW W SYSTEMIE OŚWIATY

Bożena Rutkowska

Grzebsk

06- 513 Wieczfnia Kościelna

 

Organizacja – pojecie wieloznaczne , według T. Kotarbińskiego – to scalenie czynności lub elementów czynności , by lepiej działały dla lepszego celu. Pojęcie to oznacza również grupę ludzi połączonych wspólnym celem działania . Organizacja jest tworem człowieka i w zależności od jej charakteru opiera się na różnego rodzaju przepisach , umowach  lub statutach w przypadku organizacji formalnej i więzi występującej między ludźmi w organizacjach nieformalnych. Organizacje są systemami otwartymi, następuje nieustanna wymiana określonych wartości materialnych i nie materialnych pomiędzy nimi a środowiskiem ich działania . Z jednej strony środowisko absorbuje tworzone przez organizację  dobra i wartości z drugiej zaś organizacja jest zaopatrywana w materialne i niematerialne czynniki umożliwiające jej kontynuowanie lub rozszerzanie działalności. Aby procesy te przebiegały prawidłowo organizacja musi zaspokajać potrzeby środowiska, środowisko zaś potrzeby organizacji. Organizacja nie zaspakajająca potrzeb środowiska musi przestać istnieć , gdyż środowisko zredukuje jej zasilanie . Wyodrębnia się różne organizacje , np. gospodarcze, społeczne, kulturalne itp.(por.A.K. Koźmiński).

W  systemie oświaty skupionym wokół systemu szkolnego funkcjonują różnego rodzaju organizacje różniące się rolą i zadaniami jakie pełnią w danym środowisku, wśród nich istotną rolę pełnią organizacje społeczne.

Społeczne organy w systemie oświaty to :Krajowa Rada Oświatowa, rada szkoły, rada rodziców, samorząd uczniowski.

 

Krajowa Rada Oświatowa

Tworzy Minister Edukacji Narodowej, zgodnie z art.45 ustawy o systemie oświaty jako organ opiniodawczy  i wnioskodawczy . Powstaje ona na wniosek wojewódzkich rad oświatowych będących reprezentacją co najmniej ¼ województw. W skład Krajowej Rady Oświatowej wchodzą przedstawiciele wojewódzkich rad oświatowych po jednym z każdego województwa  oraz po jednym przedstawicielu centralnych struktur związkowych zrzeszających nauczycieli .Kadencja rady trwa trzy lata  i daje możliwość powołania stałych i doraźnych komisji do prac nad istotnymi sprawami oświaty. Rada Krajowa opracowuje i przedstawia Ministrowi projekty:

-         założeń polityki oświatowej państwa

-         udziału nakładów budżetowych na oświatę

 

opiniuje:

-         projekt ustawy budżetowej w części dotyczącej oświaty

-         kryteria podziału środków będących w dyspozycji Ministra Edukacji Narodowej,

-         koncepcję kształcenia

-         ramowe plany nauczania

-         zakres obowiązujących podstaw kształcenia

-         projekty aktów prawnych dotyczących oświaty,

   występuje z wnioskami dotyczącymi spraw oświaty do naczelnych organów    

   administracji państwowej.

W myśl artykułu 48 ustawy o systemie oświaty organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego może powołać radę oświatową  działająca przy tym organie .

Do zadań rad oświatowych należy:

 

-         badanie potrzeb oświatowych na obszarze działania tej jednostki

-         opiniowanie części budżetu dotyczącej oświaty ,

-         opiniowanie aktów  prawa lokalnego, wydawanych w sprawach oświaty,

-         wyrażanie opinii i wniosków w sprawach oświaty.

Rady oświatowe mogą działać przy sejmiku wojewódzkim, radzie powiatu i radzie gminy. Organy te ustalają skład i zasady wyboru członków  rady oświatowej oraz regulamin jej działania.     

 

 

RADA SZKOŁY

 

Rada szkoły jest organem który może, ale nie musi działać na terenie szkoły( placówki oświatowej)  To organ kolegialny posiadający szerokie zadania i uprawnienia . W skład rady szkoły ( placówki) wchodzą w równej liczbie : nauczyciele wybrani przez ogół nauczycieli szkoły , nie pełniący żadnej funkcji, rodzice wybrani przez ogół rodziców, uczniowie wybrani przez ogół uczniów. Rada powinna liczyć co najmniej 6 członków , zaś szerszy skład może określić statut szkoły.

 

Zadania rady szkoły:

-         uchwala statut szkoły lub placówki

-         przedstawia wnioski w sprawie rocznego planu finansowego środków specjalnych

-         opiniuje plan finansowy szkoły lub placówki,

-         występuje do organu nadzoru pedagogicznego nad szkołą lub placówką o dokonanie oceny

             działalności szkoły lub placówki

             dyrektora szkoły

             zatrudnionych nauczycieli

-         opiniuje plan pracy  szkoły lub placówki

-         opiniuje projekty innowacji i eksperymentów pedagogicznych

-         ocenia sytuację i stan szkoły i wnioskuje do dyrektora szkoły , rady pedagogicznej, organu prowadzącego szkołę , rady oświatowej w szczególności w sprawach organizacji zajęć pozalekcyjnych i przedmiotów nad obowiązkowych,

-         może gromadzić fundusz dla wspierania działalności statutowej szkoły,

-         opiniuje w sprawie przedłużenia powierzenia stanowiska dyrektora na kolejną kadencję,

-         opiniuje w sprawie powierzania stanowiska wicedyrektora lub innego kierowniczego ( i odwołania z tych stanowisk)

-         opiniuje ewentualną zgodę na działalność stowarzyszeń i organizacji , których celem jest działalność wychowawcza. Opinia ta jest dla dyrektora wiążąca ,

-         opiniuje projekt oceny pracy dyrektora

 

Zadania rady szkoły wynikające z przepisów szczegółowych( na podstawie Zarz. MEN z 12. 11. 1991 r.i  18. 12. 1992r., zarz. MEN z 24. 09. 1992r. i 12. 10. 1993r.)

 

-         opiniuje w sprawie organizacji roku szkolnego i tygodnia szkolnego,

-         wnioskuje wiążąco w sprawie zasad przyznawania uczniom klas I – III szkoły podstawowej wyróżnień,

-         ustanawia odznaki dla uczniów wyróżniających się.

 

Rada szkoły działa wg regulaminu, który reguluje pracę i działania organu oraz określa rodzaje spraw, w których rozpatrywaniu nie biorą udziału przedstawiciele uczniów.

W pracach rady z głosem doradczym może uczestniczyć dyrektor szkoły lub osoby zapraszane przez przewodniczącego i inne osoby.

Minister Edukacji Narodowej zarządzeniem z 1992 roku określił typy placówek w skład, których nie wchodzą rodzice lub uczniowie ( Dz. Urz. MEN nr 6,poz. 30)

     Rodzice nie wchodzą w skład rady w szkołach dla dorosłych , w przedszkolach i       

     szkołach funkcjonujących przy zakładach opieki zdrowotnej, zakładach poprawczych, 

     schroniskach dla nieletnich, szkołach przy zakładach karnych, placówkach oświaty

     poza szkolnej dla dorosłych, planetariach, szkolnych schroniskach młodzieżowych, 

     wojewódzkich ośrodkach politechnicznych, domach dziecka, , domach wczasów  

    dziecięcych, świetlicach, pogotowiach opiekuńczych , w ośrodkach adaptacyjno –

     opiekuńczych, w poradniach psychologiczno pedagogicznych i innych placówkach 

     specjalistycznych.

     Uczniowie nie wchodzą w skład rady szkoły w : przedszkolach, szkołach specjalnych,   

      w szkołach przy zakładach opieki zdrowotnej, w szkołach i zakładach poprawczych i

      schroniskach dla nieletnich , zakładach karnych, w placówkach pozaszkolnej oświaty

     dla dorosłych, planetariach i obserwatoriach, w szkolnych schroniskach

     młodzieżowych, w domach dziecka, ośrodkach adaptacyjno – opiekuńczych, w

     poradniach, bibliotekach pedagogicznych .Tworzenie rad szkoły w wielu przypadkach

     jest nie zasadne (  uwzg. wykaz jednostek oświatowych) . W przypadku nie powołania

     rady szkoły jej zadania przejmuje i wykonuje rada pedagogiczna . Artykuły 50 –52

     ustawy o systemie oświaty stanowią podstawę działalności tego organu. 

    Rada szkoły  jest organem wykraczającym swoim zasięgiem poza obszar jednostki

    oświatowej, poprzez zróżnicowany skład reprezentuje interesy trzech różnych  

     ugrupowań.

 

    Zasięg działania i kompetencje dają możliwość wpływu na istotne oddziaływanie na

    pracę i charakter danej jednostki. Poprzez wnioskowanie w sprawach zajęć

    pozalekcyjnych i przedmiotów obowiązkowych może ustalać priorytety będące 

    istotnymi dla środowiska, bezpośredniego otoczenia szkoły. Istotnym jest oddziaływanie

    przedstawicieli rodziców w sprawach dotyczących placówki , mogą bezpośrednio

    spełniać rolę  zarówno decyzyjną jak i doradczą . Należy jednak uwzględnić możliwość

    oddziaływania przedstawicieli środowiska rodziców na kwestie organizacyjne szkoły.

    Szkoła stanowi swego rodzaju zakład pracy , w którym znajdują zatrudnienie

    pracownicy dydaktyczni i obsługa techniczna , daje to możliwość wpływu na decyzje

    dotyczące np. rozpatrywania odwołań nauczycieli od oceny ich pracy , co niesie

    określone w skutkach konsekwencje dla wszystkich zainteresowanych stron. Rada

    szkoły w swoim działaniu powinna mieć na uwadze dobro szkoły jako placówki

    pełniącej  wszystkie funkcje oświatowe , celem zaś powinno być dobro dziecka i troska

    o właściwe i rzetelne kształcenie.

 

RADA   RODZICÓW

Na podstawie artykułów 53 i 54 ustawy o systemie oświaty w placówkach oświatowych  może działać rada rodziców stanowiąca reprezentację rodziców uczniów .

Zasady tworzenia rady rodziców uchwala ogół rodziców uczniów danej szkoły i placówki.

 

 Kompetencje rady rodziców

 

 - rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności, który jest zgodny ze statutem

    szkoły.

 -  rada rodziców może występować do rady  szkoły , rady pedagogicznej i dyrektora szkoły  

   placówki z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły lub placówki,

-  rada rodziców opiniuje nie wiążąco kryteria oceny z zachowania i tryb odwoławczy od  

   tej oceny,

-  rada rodziców w celu wspierania działalności statutowej szkoły lub placówki może   

   gromadzić fundusze, pochodzące ze składek dobrowolnych oraz innych źródeł. Zasady

   wydatkowania funduszy rady rodziców określa regulamin.

 - w przypadku oceny pracy dyrektora szkoły  udział przedstawicieli w zespole 

oceniającym

 

Rada rodziców jest organem działającym wewnątrz danej szkoły , placówki oświatowej, wywodzi się bezpośrednio z grupy osób zainteresowanych właściwym  funkcjonowaniem  i rozwojem danej jednostki, bez możliwości bezpośredniego wpływu na funkcjonowanie związane z nakładami finansowymi. Środki finansowe gromadzone przez organ  pochodzą z dobrowolnych składek , zaś zasady ich regulaminowego użytkowania skierowane są głównie na różnego rodzaju działalność związaną z potrzebami dzieci . Rada rodziców poprzez wyrażanie swoich opinii dotyczących funkcjonowania szkoły aprobuje jej działalność dydaktyczno – wychowawczą lub  dostrzega potrzebę zmian zgodnie z oczekiwaniem rodziców uczniów danej szkoły, placówki.

 

 

SAMORZĄD  UCZNIOWSKI

 

  Samorząd uczniowski działa w myśl artykułu 55 ustawy o systemie oświaty.

Samorząd tworzą wszyscy uczniowie danej szkoły , placówki oświatowej. Zasady wybierania organów samorządu i jego działalność określa regulamin . Wybrane w trybie głosowania równego, tajnego i powszechnego organy samorządu są reprezentantami ogółu uczniów.

Regulamin nie może być sprzeczny ze statutem szkoły . Samorządy działające przy szkołach dla dorosłych lub placówkach ustawicznego kształcenia  mogą gromadzić fundusze pochodzące ze składek dobrowolnych ( innych źródeł) w celu wspierania działalności statutowej szkoły. Zasady wydatkowania tych funduszy winny być określone w regulaminie.

Minister Edukacji Narodowej  w zarządzeniu nr 35 z 27 .10. 1992r. ( Dz. Urz. MEN nr 8, poz. 37) podał wykaz placówek, w których nie tworzy się samorządu. Należą do nich : przedszkola, szkoły specjalne, szkoły przy zakładach karnych i schroniskach dla nieletnich, w ogródkach jordanowskich, planetariach, szkolnych schroniskach młodzieżowych, wojewódzkich ośrodkach politechnicznych, rodzinnych domach dziecka, pogotowiach opiekuńczych, ośrodkach adaptacyjno – opiekuńczych, poradniach specjalistycznych, bibliotekach pedagogicznych.

Kompetencje samorządu uczniowskiego:

 

     -   może przedstawiać radzie szkoły, radzie pedagogicznej, dyrektorowi wnioski i opinie 

         we wszystkich sprawach szkoły, a w szczególności w sprawach dotyczących praw           

         ucznia,

     -   ma prawo do zapoznania się z programami nauczania ( treść i stawiane wymagania),

 -   ma prawo domagać się jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i  

     zachowaniu

-         ma prawo do organizacji życia szkolnego ,umożliwiającego zachowanie właściwych  

     proporcji między wysiłkiem szkolnym, a możliwością rozwijania i zaspokajania

     własnych zainteresowań,

 -  prawo do redagowania i wydawania gazetki szkolnej,

 -  organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej zgodnie z potrzebami

    i możliwościami organizacyjnymi i w porozumieniu z dyrektorem szkoły,

 -  samorząd ma prawo wyboru nauczyciela pełniącego funkcję opiekuna samorządu

-         na podstawie art. 6a, ust. 5 Karty nauczyciela samorząd uzyskał prawo do wydawania   opinii o nauczycielu podczas oceny jego pracy  .

 

Samorząd uczniowski jest organizacją wewnątrzszkolną skupiającą wszystkich uczniów danej szkoły , placówki oświatowej,. Reprezentuje on interesy  uczniów, posiadając określone kompetencje ma wpływ na kształtowanie danego środowiska.

Działalność organów samorządowych i ich charakter mogą kreować określone postawy w społeczności szkolnej, nie bez wpływu pozostaje działalność kulturalna  mogąca stać się źródłem właściwych postaw i zachowań.

Samorząd uczniowski organizując pracę w swoich sekcjach zrzesza grupy młodzieży pokazując kierunki działania , a także organizuje ją zgadnie z oczekiwaniami .

Jego działalność może też stać się pewną  alternatywą dla działalności grup nieformalnych i wnieść określone wartości w społeczność   szkolną.

 

 

Stowarzyszenia i organizacje

W szkołach i placówkach zgodnie z artykułem 56 Ustawy o systemie oświaty mogą działać z wyjątkiem partii i organizacji politycznych , stowarzyszenia i organizacje, których celem działania jest działalność wychowawcza lub rozszerzenie i wzbogacenie form działalności dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej. Zgodę na działalność taką wyraża dyrektor szkoły lub placówki po wcześniejszym uzgodnieniu warunków tej działalności i po uzyskaniu pozytywnej opinii rady szkoły.

Organy społeczne funkcjonują w placówkach publicznych . Placówki niepubliczne nie muszą stosować się do artykułów 50 do 56 Ustawy o systemie oświaty.

 

Powrót do góry