Publikacje naukowe
Jak i po co się narodziły
(w trakcie budowy)
Wynalezienie pisma umożliwiło dyskusję łamiąc barierę przestrzeni i czasu. Dzięki słowom zapisanym mamy możliwość zapoznać się z myślami i badaniami osób sprzed setek lat jak i z bardzo odległych miejsc.
Pełniejszy i pierwotniejszy jest przekaz słowny i bezpośredni. Z języka ciała, intonacji oraz bezpośredniej interakcji możemy dowiedzieć się znacznie więcej. Tekst pisany-czytany rządzi się odrębnymi prawami. Po pierwsze jest bardziej czasochłonny i bardziej kosztowny niż mowa. Piszemy znacznie wolniej niż mówimy. Poza tym musimy kupić papier i pióro (długopis), a w przypadku druku czasopism koszty są jeszcze wyższe. Nic więc dziwnego, że w słowie pisanym jesteśmy bardziej oszczędni i staranni. Słowa są ulotne, druk trwały. Słuchając musimy poddać się narratorowi: słuchać w jego tempie i kolejności wywodów. Jeśli czegoś nie zapamiętamy, to nie ma jak wrócić (współcześnie można się oczywiście posiłkować dyktafonem czy kamerą wideo). Inaczej w tekście pisanym: możemy czytać we własnym, indywidualnym tempie, przerywać kiedy chcemy, czytać o dogodnych porach i wielokrotnie powtarzać trudniejsze fragmenty. I w końcu możemy czytać w wybranej przez nas kolejności poszczególne rozdziały czy fragmenty. Linearne czytanie publikacji jest najmniej efektywne.
Techniki
szybkiego czytania
Właśnie z tego powodu słowo pisane może być bardziej „skondensowane”. Teksty naukowe nie są pisane z myślą o doznawaniu przyjemności czy wzruszeń. A z racji ograniczonej liczby miejsca w czasopismach, powinny być możliwie krótkie. Zamiast jednego grafomańskiego artykułu można wydrukować kilka konkretnie i sprawnie napisanych tekstów naukowych.
Rosnąca liczba naukowców, mnożące się czasopisma jak i dojrzewająca metodologia naukowa ukształtowały specyfikę artykułów naukowych. Tekst naukowy powinien być w miarę obiektywny: fakty wyraźnie oddzielone od hipotez i przypuszczeń. Temu podporządkowana jest struktura pracy jak i język.
Wśród różnych typów tekstów naukowych wyróżnić można: prace oryginalne, publikacje przeglądowe, podręczniki, krótkie doniesienia, recenzje, eseje, sprawozdania w konferencji.
Poradnik „Jak napisać prace magisterską”
Praca oryginalna (studialna). Przedstawia wyniki badań.
Tytuł
Abstrakt
Słowa kluczowe (key words)
Wstęp
Materiał
Metody
Wyniki
Dyskusja
Wnioski
Piśmiennictwo (cytowane)
English Summary
Komunikat, krótkie doniesienie (streszczenie)
Praca przeglądowa.
Podręcznik
Esej (naukowy)
Praca popularnonaukowa
Recenzja
Sprawozdanie z konferencji
Polemiki i dyskusje
Publicystyka naukowa
Typy czasopism
Newsletter
Zobacz także publikacje
Strona domowa www.uwm.edu.pl/czachor