stare media
w dobie
nowych mediów
Tematyka konferencji
Mimo pojawiania się nowych atrakcyjnych mediów, tzw. stare media – takie jak prasa, radio, film, książka –
wciąż odgrywają istotną rolę i trudno sobie wyobrazić, żeby kiedyś mogły zniknąć. Future Exploration, firma specjalizująca się w opracowywaniu strategii marketingowych, opublikowała w 2011 roku raport o tym, kiedy "wyginą" gazety papierowe na świecie. Ostatnim rokiem polskich gazet ma być 2025. Medioznawcy są jednak raczej zgodni, że jest mało prawdopodobne, aby nastąpiło unicestwienie mediów tradycyjnych. Niewątpliwie jednak muszą one dostosować się do nowej rzeczywistości coraz mocniej dominowanej przez sieć internetową. Warto więc podkreślić, że Internet odciska bardzo istotne piętno na wszystkich istniejących mediach. Podobnie jak w momencie pojawienia się telewizji, radio musiało przejść proces znaczącej transformacji, tak teraz wszystkie media stoją w obliczu wyzwania – dostosuj się do nowej rzeczywistości, znajdź swoją niszę albo będziesz skazany na marginalizację. Proces dostosowywania się tzw. starych mediów do nowych warunków internetowych wciąż trwa. Zmiany są tym istotniejsze, że mamy często do czynienia z występowaniem jednego medium w drugim, tworzeniem mediów hybrydowych, zacieraniem się naturalnych granic między typami mediów. Metamorfoza dokonuje się na wielu płaszczyznach i sprawia, że przemyślenia na nowo wymagają takie kwestie, jak: wybór platformy technologicznej, zawartość, zarządzanie tą zawartością, metody badania odbioru, a przede wszystkim udział i rola odbiorców w tworzeniu mediów.
Niezwykle ciekawym i dotychczas słabo zbadanym zagadnieniem wydaje się kwestia strategii i narzędzi wykorzystywanych przez tzw. stare media w nowej rzeczywistości medialnej. Temu problemowi chcielibyśmy poświęcić naszą konferencję. Do zgłaszania propozycji wystąpień zapraszamy zarówno tych, którzy chcieliby przedstawić rozważania teoretyczne na temat omawianych kwestii, jak i autorów „studiów przypadków”, którzy będą analizowali konkretne przykłady metamorfozy mediów pod wpływem nowych technologii i nowych mediów. Dyskusję na temat omawianych kwestii chcielibyśmy podzielić na podsekcje, dotyczące konkretnych typów mediów: prasy, radia, telewizji, filmu, książki.
Oprócz prezentacji referatów, podczas konferencji zostaną zorganizowane spotkania dyskusyjne, podczas których uczestnicy paneli będą mogli porozmawiać np. na temat możliwości współpracy między osobami, zajmującymi się podobną problematyką czy też tworzenia wspólnych grup badawczych. Będzie to również czas na wymianę doświadczeń i omówienie problemów naukowych, z którymi referenci zetknęli się podczas swoich badań.
Jedną z imprez towarzyszących konferencji będzie specjalne jubileuszowe spotkanie z okazji 45-lecia debiutu fabularnego oraz 75. urodzin Krzysztofa Zanussiego, autora filmów, które były przykładem twórczego wykorzystania nowatorskich tendencji w światowym kinie, prekursora międzynarodowych koprodukcji w polskiej kinematografii i jednego z pierwszych twórców oryginalnych filmów telewizyjnych, w których pokazał jak artysta-filmowiec może dostosować się do nowej sytuacji, wynikającej z coraz większej popularności telewizji. Krzysztof Zanussi to także producent, który bezpiecznie przeprowadził studio filmowe „TOR” przez okres zmian w systemie produkcji filmowej w okresie transformacji ustrojowej - jednym słowem klasyk starych mediów, ale i mistrz dostosowywania się do zmieniającej się sytuacji na rynku medialnym w Polsce i na świecie. Punktem wyjścia do dyskusji będą audiowizualne prezentacje, dotyczące najciekawszych filmów, o których będę opowiadali znawcy twórczości reżysera, krytycy i miłośnicy kina.
Podczas konferencji będziemy również świętować 10-lecie Instytutu Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej. Promowany będzie też jubileuszowy 10 numer „Mediów – Kultury – Komunikacji Społecznej” – czasopisma redagowanego przez pracowników Instytutu Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej.
Po konferencji planowane jest wydanie monografii dotyczącej omawianego zjawiska. Teksty do publikacji mogą być zgłaszane w języku polskim i angielskim. Propozycje należy nadsyłać do końca czerwca 2014 roku. Informacja zwrotna do autorów zaakceptowanych rozdziałów zostanie przesłana do 15 września 2014 roku. Planowany termin wydania publikacji - grudzień 2014 roku.