MODUŁ KSZTAŁCENIA NAUCZYCIELSKIEGO
Dotyczy specjalności nauczycielskiej (obecnie nie znajduje się w naszej ofercie).
W skład modułu kształcenia nauczycielskiego, realizowane go do 2020L roku, wchodziły następujące przedmioty:
Studia pierwszego stopnia (studia licencjackie):
psychologia ogólna, psychologia edukacyjna, BPH w instytucjach edukacyjnych, pedagogika, podstawy dydaktyki, dydaktyka języka obcego, emisja głosu, etyka zawodu nauczyciela, elementy prawa oświatowego, praktyka psychologiczno-pedagogiczna
Studia drugiego stopnia (studia magisterskie):
psychologia społeczna, pedagogika (konwersatorium), dydaktyka języka obcego, emisja głosu, nowe technologie w edukacji, praktyka psychologiczno-pedagogiczna
Cel kształcenia:
Celem było przygotowanie studentów do realizacji zadań zawodowych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) wynikających z roli nauczyciela języka niemieckiego.
Treści kształcenia obejmowały:
- wiedzę z zakresu psychologii i pedagogiki, współczesne teorie uczenia się i nauczania z uwzględnieniem różnorodnych uwarunkowań tych procesów, strukturę i funkcje systemu edukacji – cele, podstawy prawne i funkcjonowanie instytucji edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach edukacyjnych i wychowawczych.
- wiedzę z zakresu dydaktyki ogólnej i metodyki nauczania języka niemieckiego na danym etapie edukacyjnym: wiedzę na temat struktury lekcji, jej faz, organizowania działań dydaktycznych oraz motywowania uczniów, wiedzę dotyczącą postępowania w przypadku problemów dydaktycznych i wychowawczych,
- wiedzę na temat podmiotów działalności pedagogicznej (dzieci, uczniów, rodziców i nauczycieli) i partnerów szkolnej edukacji oraz specyfiki funkcjonowania dzieci i młodzieży w kontekście prawidłowości i nieprawidłowości rozwojowych, a także informacje z zakresu etyki zawodu nauczyciela.
Kształcenie nauczycielskie obejmowało ponadto odbycie obowiązkowej praktyki zawodowej. W trakcie praktyki następowało kształtowanie kompetencji przez zapoznanie się ze specyfiką szkoły lub placówki, w której praktyka się odbywała, w szczególności poznanie realizowanych przez nią zadań dydaktycznych, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy, pracowników, uczestników procesów pedagogicznych oraz prowadzonej dokumentacji. Ważną częścią praktyk było również obserwowanie i współdziałanie z opiekunem praktyk oraz próby pełnienia roli nauczyciela.