Powrót
Pracownicy
Rekrutacja
Plany
Kształcenie
Badania naukowe
Współpraca
Aktualności
Galerie

 

dr Alina Dorota Jarząbek

Stopnie naukowe i zawodowe:

1988

Ukończenie studiów filologii germańskiej na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu z tytułem magistra filologii germańskiej.

Tytuł pracy magisterskiej: Romantische und positivistische Elemente in der „Jugendbuche“ von Anette von Droste-Hölshoff

Promotor: prof. dr hab. S. Kaszyński

2004

Doktor nauk pedagogicznych, Pädagogische Hochschule Heidelberg

Tytuł pracy doktorskiej: Zur Belastungssituation der Familien in Polen. Eine Grundlagenstudie

Promotorka: prof. dr Ursula Horsch

Recenzenci: prof. dr Reimer Kormann, prof. dr Hans Peter Henecka

Realizowane tematy badawcze:

  • Nauczyciele języków obcych w badaniach kontekstowych – na zlecenie Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie w ramach projektu 5.1 „Pilotaż egzaminu z języka obcego w gimnazjum”, 2007-2008.
  • Pedagogiczne aspekty nauczania i uczenia się języków obcych.
  • Ewaluacja podręczników do nauki języka niemieckiego.

Staże naukowe i stypendia:

2003-2004      półroczny staż naukowy w Pädagogische Hochschule Heidelberg, stypendium Landestipendium Baden-Württemberg

2009                pobyt badawczy na FU Berlin (Studienaufenthalt im Rahmen der DAAD-geförderten Institutspartnerschaft zwischen der FU Berlin und der UWM Olsztyn)

Realizowane projekty (studia podyplomowe, konferencje, seminaria, wykłady gościnne, spotkania autorskie i.in.)

2001                VI Ogólnopolski Zjazd Nauczycieli Języka Niemieckiego w Olsztynie

2007-2008      Kierownik studiów podyplomowych „Przygotowanie pedagogiczne do nauczania języka niemieckiego” w ramach projektu finansowanego ze środków budżetu państwa i Europejskiego Funduszu Społecznego

2007                wyjazd studyjny DAAD dla studentów III roku filologii germańskiej

Organizacje i stowarzyszenia:

od 2006           Prezes Zarządu Głównego Polskiego Stowarzyszenie Nauczycieli Języka Niemieckiego

od 2006           Sekretarz Generalna Międzynarodowego Stowarzyszenia Nauczycieli Języka Niemieckiego (Internationaler Deutschlehrerverband)

od 2006           członek Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego

od 2006           członek Stowarzyszenia Germanistów Polskich

od 2008           członek Towarzystwa Diagnostyki Edukacyjnej

od 2009           członek Międzynarodowego Stowarzyszenia Germanistów (Internationale Vereinigung der Germanisten)

Nagrody i wyróżnienia:

2004                Nagroda Rektora Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie

Udział w konferencjach z referatem:

2004                VIII Ogólnopolski Zjazd Nauczycieli Języka Niemieckiego „Wykorzystanie podręczników w uczeniu się i nauczaniu języka niemieckiego – przeszłość, teraźniejszość, przyszłość“ w Lublinie

2004               Tag des Wissenschaftlichen Nachwuchs in Weingarten/Baden Württemberg/ Dzień Młodej Kadry Naukowej, Weingarten/Niemcy

2005                XI. Międzynarodowy Kongres Nauczycieli Języka Niemieckiego w Graz (Austria)

2006                konferencja Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego „Dydaktyka języków obcych na początku XXI wieku” w Krakowie

2007                konferencja Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego „Nowe spojrzenia na motywację w dydaktyce języków obcych” we Wrocławiu

2008                XII Ogólnopolski Zjazd Nauczycieli Języka Niemieckiego „Deutsch nach Englisch. Neue Herausforderungen für polnische DeutschlehrerInnen“ w Szczecinie.

2008                konferencja Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego „Nauczyciel języków obcych dziś i jutro” w Kaliszu

2009                zjazd Polskiego Stowarzyszenia Germanistów w Olsztynie

2010                kongres Międzynarodowego Stowarzyszenia Germanistów w Warszawie

Wykaz publikacji

Monografie

Jarząbek A. D. (2004): Zur Belastungssituation der Familien in Polen. Eine Grundlagenstudie. http://archiv.ub.uni-heidelberg.de/volltextserver/volltexte/2004/4611/pdf/FAMILIEN_IN_POLEN.pdf

Jarząbek A. D. (2005): Zur Belastungssituation der Familien in Polen. Eine Grundlagenstudie. Horsch. Heidelberg.

Artykuły w monografiach

Horsch U., Bischoff S., Fautz Ch., Jarząbek A., Stecher M. (2002): Badanie sytuacji obciążenia rodziców dzieci z wadą słuchu. In: Dyskurs pedagogiki specjalnej. Od tradycjonalizmu do ponowoczesności. Olsztyn, 360-364.

Jarząbek A. D. (2005): Europejski system opisu kształcenia językowego i jego znaczenie dla studiów neofilologicznych w Polsce. W: Języki obce przepustką do zjednoczonej Europy i świata. III Ogólnopolska Konferencja Naukowo-Dydaktyczna. Gliwice.

Jarząbek A. D. (2008): Entwicklung der kommunikativen Kompetenz. Einige Grundgedanken. W: Janoszczyk J., Krzysiak L. Żmudzki J. (red.): Deutsch lernen und lehren mit Lehrwerken - Vergangenheit, Gegenwart, Zukunft. Lublin, Wydawnictwo UMCS Lublin, 88-96.

Jarząbek A. D. (2008): Jak nauczamy języków obcych w gimnazjach? Doniesienia z badań o wybranych aspektach autonimii nauczycielskiej. W: „Języki Obce w Szkole. O autonomii”, nr specjalny 6, 92-104.

Jarząbek A. D. (2009): W: Nauczyciele języków obcych w świetle badań kontekstowych towarzyszących pilotażowemu egzaminowi z języka obcego w gimnazjum. W: Derenowski M., Pawlak M., Wolski Bartosz (red.) Problemy współczesnej dydaktyki języków obcych. Kalisz.

Artykuły

Jarząbek A. D. (2002): Die 5. gesamtpolnische Deutschlehrertagung in Olsztyn. Bericht. W: Hallo Deutschlehrer! Nr. 1 (13), 2-4.

Jarząbek A. D. (2003): Neuanfang mit Perspektive. W: JUMA/TIPP. Landeskunde im Deutschunterricht. Nr. 1/03, 36.

Jarząbek A. D. (2005): Bericht vom DACH-Seminar zur handlungsorientierten Landeskunde. W: Hallo Deutschlehrer!, nr 21, 6-7.

Jarząbek A. D. (2005): Die IV. Internationale Deutscholympiade JUGEND-FORUM DEUTSCH. W: Hallo Deutschlehrer!, nr 21, 8-11.

Jarząbek A. D. (2006): Vertreterversammlung des IDV in Graz 2005. W: Hallo Deutschlehrer!, nr 22, 4-5.

Jarząbek A. D. (2006): Gelesen, gehört, geschrieben. W: Hallo Deutschlehrer!, nr 22, 41.

Jarząbek A. D. (2007): O nastawieniu nauczycieli do samooceny uczących się. W: Neofilolog 30, 25-33.

Jarząbek A. D. (2007): Wnioski z raportu Rady Europy o edukacji językowej w Polsce 2006. W: Hallo Deutschlehrer!, nr 24, 16-18.

Jarząbek A. D. (2007): Wie kann ich Lehrende und Lernende für die Probleme der Interkulturalität sensibilisieren? W: Hallo Deutschlehrer!, nr 24, 38-40.

Jarząbek A. D. (2007): Kilka refleksji o egzaminie z języka obcego w gimnazjum. W: Języki Obce w Szkole, 5, 68-71.

Jarząbek A. D. (2008): Wokół pilotażowego egzaminu z języka obcego w gimnazjum. Problemy badawcze. W: Języki Obce w Szkole, 1, 60-64.

Jarząbek A. D. (2008): Motywowanie nauczycieli do działania na podstawie działalności Polskiego Stowarzyszenia Nauczycieli Języka Niemieckiego. W: Hallo Deutschlehrer!, nr 26, 3-5.

Jarząbek A. D. (2008): Kwalifikacje nauczycieli języka obcego w gimnazjum. W: „Języki Obce w Szkole” nr 4, 94-101.

Jarząbek A. D. (2008): Badania pilotażowe egzaminu z języka obcego w gimnazjum. W: „Języki Obce w Szkole” nr 5, 64-68.

Podręczniki

Jarząbek A. D., Koper D. (w druku 2011): Motive Deutsch 1. Kurs kontynuacyjny. Podręczniki z ćwiczeniami. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Jarząbek A. D., Koper D. (w druku 2012): Motive Deutsch 2. Kurs kontynuacyjny. Podręczniki z ćwiczeniami. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Jarząbek A. D., Koper D. (w druku 2012): Motive Deutsch 3. Kurs kontynuacyjny. Podręczniki z ćwiczeniami. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Publikacje dydaktyczne

Jarząbek A. D. (2003): Delfin 2. Poradnik metodyczny dla nauczyciela. Część 2. Warszawa: Hueber Polska.

Jarząbek A. D., Koper D. (2003): Plan wynikowy treści nauczania języka niemieckiego w klasie I gimnazjum do podręcznika Pingpong Neu 1. Warszawa: Hueber Polska.

Jarząbek A. D., Koper D. (2003): Plan wynikowy treści nauczania języka niemieckiego w klasie II gimnazjum do podręcznika Pingpong Neu 1. Warszawa: Hueber Polska.

Jarząbek A. D. (2004): Poradnik metodyczny dla nauczyciela. Delfin – kurs języka niemieckiego dla liceum, klasa III. Warszawa: Hueber Polska.

Jarząbek A. D. (2004): Plan wynikowy treści nauczania języka niemieckiego w klasie II szkoły ponadgimnazjalnej do podręcznika Themen aktuell 1. Program ścieżek edukacyjnych do podręcznika Themen aktuell 1 i 2. Warszawa: Hueber Polska.

Jarząbek A. D. (2004): Plan wynikowy treści nauczania języka niemieckiego w klasie II szkoły ponadgimnazjalnej do podręcznika Themen aktuell 2. Program ścieżek edukacyjnych do podręcznika Themen aktuell 1 i 2. Warszawa: Hueber Polska.

Jarząbek A. D., Koper D. (2004): Zestawy maturalne. Warszawa: Hueber Polska.

Jarząbek A. D., Koper D. (2006): Start zum Abitur mit Lagune 1. Zeszyt maturalny. Warszawa: Hueber Polska.

Aufderstrasse H., Mueller J., Storz T. (2006): Lagune 1. Podręcznik dla szkół ponadgimnazjalnych. Opracowanie edycji polskiej A. D. Jarząbek. Warszawa: Hueber Polska.

Jarząbek A. D. (2006): Słownictwo maturalne z języka niemieckiego. Repetytorium z ćwiczeniami do matury na poziomie podstawowym i rozszerzonym [wydanie polskie]. Warszawa: Hueber Polska.

Jarząbek A. D., Koper D. (2007): Start zum Abitur mit Lagune 2. Zeszyt maturalny. Warszawa: Hueber Polska.

Jarząbek A. D. (2007): Plan wynikowy do podręcznika Lagune 2. http://www.hueber.pl/index.php?dzial=materialy_pomocnicze_lagune

Aufderstrasse H., Mueller J., Storz T. (2007): Lagune 2. Podręcznik dla szkół ponadgimnazjalnych. Opracowanie edycji polskiej A. D. Jarząbek. Warszawa: Hueber Polska.

Aufderstrasse H., Mueller J., Storz T. (2007): Lagune 2. Ćwiczenia. Język niemiecki dla szkół ponadgimnazjalnych. Opracowanie edycji polskiej A. D. Jarząbek. Warszawa: Hueber Polska.

Jarząbek A. D., Koper D. (2008): Krok po kroku do matury z języka niemieckiego. Formy wypowiedzi pisemnych. Warszawa: Hueber Polska.

Jarząbek A. D., Koper D. (2008): Krok po kroku do matury z języka niemieckiego. Formy wypowiedzi ustnych. Warszawa: Hueber Polska. [w druku]

Jarząbek A. D., Koper D. (2008): Start zum Abitur mit Lagune 3. Zeszyt maturalny. Warszawa: Hueber Polska. [w druku]

Jarząbek A. D., Koper D. (2008): Schritte International 5. Zeszyt maturalny XXL. Warszawa: Hueber Polska.

Jarząbek A. D., Koper D. (2008): Schritte International 6. Zeszyt maturalny XXL. Warszawa: Hueber Polska. [w druku]

Jarząbek A. D., Koper D. (2008): Gimnazjalne ABC. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Jarząbek A. D., Koper D. (2008): Start zum Abitur mit Lagune 3. Zeszyt maturalny. Warszawa: Hueber Polska.

Jarząbek A. D. (2008): Plan wynikowy do podręcznika Lagune 3. http://www.hueber.pl/index.php?dzial=materialy_pomocnicze_lagune

Aufderstrasse H., Mueller J., Storz T. (2008): Lagune 3. Podręcznik dla szkół ponadgimnazjalnych. Opracowanie edycji polskiej A. D. Jarząbek. Warszawa: Hueber Polska.

Aufderstrasse H., Mueller J., Storz T. (2008): Lagune 3. Ćwiczenia. Język niemiecki dla szkół ponadgimnazjalnych. Opracowanie edycji polskiej A. D. Jarząbek. Warszawa: Hueber Polska.

Jarząbek A. D., Koper D. (2009): Krok po kroku do matury z języka niemieckiego. Struktury gramatyczno-leksykalne. Warszawa: Hueber Polska.

Jarząbek A. D., Koper D. (2009): Krok po kroku do matury z języka niemieckiego. Rozumienie tekstow. Warszawa: Hueber Polska.

Jarząbek A. D., Koper D. (w druku 2011): Program nauczania języka niemieckiego w liceum ogólnokształcącym, liceum profilowanym i technikum. Kurs podstawowy dla kontynuujących naukę na poziomie IV.I. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Jarząbek A. D., Koper D. (w druku 2011): Motive Deutsch 1. Książka nauczyciela. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Jarząbek A. D., Koper D. (w druku 2011): Program nauczania języka niemieckiego w liceum ogólnokształcącym, liceum profilowanym i technikum. Kurs podstawowy dla kontynuujących naukę na poziomie IV.I, w: Motive Deutsch 1. Książka nauczyciela, s. 123-169. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.