Powrót
Pracownicy
Rekrutacja
Plany
Kształcenie
Badania naukowe
Współpraca
Aktualności
Galerie

 

dr Mariola Jaworska

mariolajaworska@wp.pl          

Stopnie naukowe i zawodowe:

2001
Uzyskanie tytułu magistra w zakresie dydaktyki języków obcych

Tytuł pracy magisterskiej: Rola kary i nagrody w procesie dydaktycznym - ich  wpływ na efekty uczenia się

Promotor: dr Karol Czejarek

2006
Uzyskanie tytułu magistra w zakresie filologii germańskiej

Tytuł pracy magisterskiej: Selbstbeurteilung im Fremdsprachenunterricht

Promotor: dr hab. Ewa Żebrowska, prof. UWM 

2008
Nadanie przez Radę Wydziału Neofilologii Uniwersytetu Warszawskiego stopnia naukowego doktora nauk humanistycznych w zakresie językoznawstwa germańskiego

Rozprawa doktorska Autoewaluacja w procesie uczenia się i nauczania języków obcych. Zastosowanie Europejskiego portfolio językowego w kształceniu nauczycieli.

Promotor: prof. dr hab. Elżbieta Zawadzka-Bartnik

Recenzenci: prof. dr hab. Hanna Komorowska, dr hab. Kazimiera Myczko, prof. UAM

Realizowane tematy badawcze:

  • Kształcenie nauczycieli języków obcych
  • Standardy europejskie w kształceniu językowym
  • Nauczanie języków obcych uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się

Przebieg działalności organizacyjnej:

09. 2007 - 08.2008 p.o. Dyrektora Zespołu Kolegiów Nauczycielskich w Szczytnie

09.2008 – 09.2010 Dyrektor Nauczycielskiego Kolegium Języków Obcych w Szczytnie

od 01.09.2008 Kierownik Zamiejscowego Ośrodka Dydaktycznego UWM w Szczytnie

Organizacje i stowarzyszenia:

2002 - 2007 członek Polskiego Stowarzyszenia Nauczycieli Języka Niemieckiego

od 2004 członek Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego

od 2009 członek Stowarzyszenia Germanistów Polskich

Udział w konferencjach:

IX 2011 Kalisz Ogólnopolska Konferencja Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego „Dyskurs edukacyjny w klasie językowej”, Wydział Pedagogiczno-Artystyczny UAM w Kaliszu, udział z referatem
V 2011 Praga Międzynarodowa Konferencja Naukowa „20. Linguistik - Tage in Prag. 20. Jahrestagung der Gesellschaft für Sprache und Sprachen (GESUS), Metropolitní Univerzita Praha, udział z referatem
IV 2011 Warszawa Konferencja „Berufsprofilierung im Rahmen des Bolognaprozesses – Fragen und Herausforderungen einer praxisorientierten Deutschlehrerausbildung”, Goethe-Institut Warschau i DAAD
II 2011 Lublin Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Trudności i zaburzenia w uczeniu się – perspektywa interdyscyplinarna”, Instytut Psychologii UMCS; udział z referatem
X 2010 Lublin  Konferencja Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego  Niezwykły uczeń – indywidualne potrzeby edukacyjne w nauce języków obcych; udział z referatem
XI 2009 Warszawa II Międzynarodowa Konferencja Naukowa „W dialogu języków i kultur”, zorganizowana przez Lingwistyczną Szkołę Wyższą w Warszawie 
V 2009 Płock  Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Interdyscyplinarność w glottodydaktyce. Język, literatura, kultura”, udział z referatem
V 2009 Olsztyn Międzynarodowa Konferencja Naukowa Stowarzyszenia Germanistów Polskich „Diskurse als Mittel und Gegenstände der Germanistik”
IX 2008 Kalisz Konferencja Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego  Nauczyciel języków obcych dziś i jutro; udział z referatem
III 2007 Dębe Konferencja MEN  Wczesnoszkolna edukacja językowa
IX 2006 Kraków Konferencja Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego  Dydaktyka języków obcych na początku XXI wieku; udział z referatem
IX 2006 Łódź Konferencja naukowo-metodyczna w Wyższej Szkole Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi Europejski system opisu kształcenia i Europejskie portfolio językowe a polski system edukacji; udział z referatem
IX 2005 Lublin Konferencja Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego  Komunikacja językowa w społeczeństwie informacyjnym – nowe wyzwania dla dydaktyki języków obcych; udział z referatem
IX 2004 Poznań Konferencja Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego Nauka języków obcych w dobie integracji europejskiej: Tendencje, problemy, zadania
IX 2002 Poznań VI Ogólnopolski Zjazd Polskiego Stowarzyszenia Nauczycieli Języka Niemieckiego Der Europäische Referenzrahmen für Fremdsprachen und das Sprachenportfolio

Wykaz publikacji

Monografia

  • Jaworska, M. 2009. Autoewaluacja w procesie uczenia się i nauczania języków obcych. Zastosowanie Europejskiego portfolio językowego w kształceniu nauczycieli. Wrocław: Oficyna Wydawnicza ATUT. Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe.

Rozdziały w monografiach

  • Jaworska, M. 2007. Europejskie portfolio językowe jako narzędzie rozwijania umiejętności autoewaluacji u słuchaczy kolegium. w: Pawlak, M., Fisiak, J. (red.) Dokumenty Rady Europy a nauczanie języków w polskim systemie edukacji, Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, s. 161-174.

  • Jaworska, M. 2008. Technika portfolio w rozwijaniu umiejętności autoewaluacji przyszłych nauczycieli języków obcych. w: Jaroszewska, A., Torenc, M. (red.) Kultury i języki poznawać – uczyć się – nauczać. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, s. 197-208.

  • Jaworska, M. 2009. Umiejętność autoewaluacji jako jeden z celów kształcenia nauczycieli języków obcych. w: Malinowska, U. (red.) Interdyscyplinarność w glottodydaktyce. Język – Literatura – Kultura. Płock: Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Płocku, s.429-437.

  • Jaworska, M. 2009. Stopień autonomii uczących się a wpływ Europejskiego portfolio językowego na rozwój ich umiejętności autoewaluacji i postrzeganie przez nich pracy z tym narzędziem – studium indywidualnych przypadków. w: Pawlak, M., Derenowski, M., Wolski, B. (red.) Problemy współczesnej dydaktyki języków obcych. Kalisz: Wydział Pedagogiczno-Artystyczny UAM w Kaliszu, s. 171-179.

  • Jaworska, M. 2011. Nauka języka obcego jako czynnik stymulujący i ułatwiający korygowanie zaburzeń związanych ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Instytut Psychologii UMCS (w druku).

Artykuły w czasopismach

  • Jaworska, M. 2005. Europejski system opisu kształcenia językowego w dyskusji. W: Biuletyn Kolegiów Nauczycielskich, nr 1 (28), Szczytno: ZKN, s. 24-31.

  • Jaworska, M. 2006. Rozwijanie umiejętności samooceny w procesie uczenia się / nauczania języków obcych. W: Hallo Deutschlehrer! Zeitschrift des Polnischen Deutschlehrerverbands, nr 22, Poznań: PSNJN, s. 14-18.

  • Jaworska, M. 2008. Teoretyczne aspekty autoewaluacji w procesie uczenia się języków obcych. W: Kątny, A. (red.) Studia Germanica Gedanensia, nr 16, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, s. 119-131.

  • Jaworska, M. 2011. Uczeń ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się w procesie uczenia się i nauczania języków obcych w Polsce. W: Neofilolog, nr 36, 245-254.

  • Jaworska, M. 2011. Fremdsprachenlernen bei legasthenen LernerInnen – Aspekte einer Problem orientierten Förderung. W: Studia Germanica Gedanensia, nr 24, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

  • Jaworska, M. 2011. Binnendifferenzierung und Individualisierung im Fremdsprachenunterricht - eine Chance für legasthene LernerInnen. W: Acta Neophilologica (w recenzji)

 

Recenzje

  •  Jaworska, M. 2010. Anna Jaroszewska, Nauczanie języka obcego w kształceniu wczesnoszkolnym. Rozwój świadomości wielokulturowej dziecka. Oficyna Wydawnicza ATUT, Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe 2007, 459 s.

Promotorstwo prac licencjackich: 37

Prace magisterskie: 12

Nagrody i wyróżnienia

2010 Medal Komisji Edukacji Narodowej

2011 Nagroda Rektora UWM za osiągnięcia w dziedzinie organizacyjnej