Powrót |  |
| Pracownicy |  |
| Rekrutacja |  |
| Plany |  |
| Kształcenie |  |
| | | | Galerie |  |
|
|
dr Mariola Jaworska
mariolajaworska@wp.pl
Stopnie naukowe i zawodowe:
2001
Uzyskanie tytułu magistra w
zakresie dydaktyki języków
obcych
Tytuł pracy
magisterskiej: Rola kary i
nagrody w procesie dydaktycznym
- ich
wpływ na efekty uczenia
się
Promotor:
dr Karol Czejarek
2006
Uzyskanie tytułu magistra w
zakresie filologii germańskiej
Tytuł pracy
magisterskiej: Selbstbeurteilung im Fremdsprachenunterricht
Promotor:
dr hab. Ewa Żebrowska, prof.
UWM
2008
Nadanie przez Radę Wydziału
Neofilologii Uniwersytetu
Warszawskiego stopnia naukowego
doktora nauk humanistycznych w
zakresie językoznawstwa
germańskiego
Rozprawa
doktorska Autoewaluacja w
procesie uczenia się i nauczania
języków obcych. Zastosowanie
Europejskiego portfolio
językowego w kształceniu
nauczycieli.
Promotor:
prof. dr hab. Elżbieta
Zawadzka-Bartnik
Recenzenci:
prof. dr hab. Hanna Komorowska,
dr hab. Kazimiera Myczko, prof.
UAM
Realizowane tematy badawcze:
-
Kształcenie
nauczycieli
języków obcych
-
Standardy
europejskie w
kształceniu
językowym
-
Nauczanie
języków obcych
uczniów ze
specyficznymi
trudnościami w
uczeniu się
Przebieg działalności
organizacyjnej:
09. 2007 - 08.2008
p.o. Dyrektora Zespołu
Kolegiów Nauczycielskich w
Szczytnie
09.2008 – 09.2010
Dyrektor Nauczycielskiego
Kolegium Języków Obcych w
Szczytnie
od 01.09.2008 Kierownik
Zamiejscowego Ośrodka
Dydaktycznego UWM w Szczytnie
Organizacje i stowarzyszenia:
2002 - 2007 członek
Polskiego Stowarzyszenia
Nauczycieli Języka Niemieckiego
od 2004
członek Polskiego
Towarzystwa Neofilologicznego
od 2009 członek Stowarzyszenia
Germanistów Polskich
Udział w konferencjach:
IX 2011 Kalisz |
Ogólnopolska Konferencja Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego „Dyskurs edukacyjny w klasie językowej”, Wydział Pedagogiczno-Artystyczny UAM w Kaliszu, udział z referatem |
V 2011 Praga |
Międzynarodowa Konferencja Naukowa „20. Linguistik - Tage in Prag. 20. Jahrestagung der Gesellschaft für Sprache und Sprachen (GESUS), Metropolitní Univerzita Praha, udział z referatem |
IV 2011 Warszawa |
Konferencja „Berufsprofilierung im Rahmen des Bolognaprozesses – Fragen und Herausforderungen einer praxisorientierten Deutschlehrerausbildung”, Goethe-Institut Warschau i DAAD |
II 2011 Lublin |
Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Trudności i zaburzenia w uczeniu się – perspektywa interdyscyplinarna”, Instytut Psychologii UMCS; udział z referatem |
X 2010 Lublin |
Konferencja Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego Niezwykły uczeń – indywidualne potrzeby edukacyjne w nauce języków obcych; udział z referatem |
XI 2009 Warszawa |
II Międzynarodowa Konferencja Naukowa „W dialogu języków i kultur”, zorganizowana przez Lingwistyczną Szkołę Wyższą w Warszawie |
V 2009 Płock |
Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Interdyscyplinarność w glottodydaktyce. Język, literatura, kultura”, udział z referatem |
V 2009 Olsztyn |
Międzynarodowa Konferencja Naukowa Stowarzyszenia Germanistów Polskich „Diskurse als Mittel und Gegenstände der Germanistik” |
IX 2008 Kalisz |
Konferencja Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego Nauczyciel języków obcych dziś i jutro; udział z referatem |
III 2007 Dębe |
Konferencja MEN Wczesnoszkolna edukacja językowa |
IX 2006 Kraków |
Konferencja Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego Dydaktyka języków obcych na początku XXI wieku; udział z referatem |
IX 2006 Łódź |
Konferencja naukowo-metodyczna w Wyższej Szkole Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi Europejski system opisu kształcenia i Europejskie portfolio językowe a polski system edukacji; udział z referatem |
IX 2005 Lublin |
Konferencja Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego Komunikacja językowa w społeczeństwie informacyjnym – nowe wyzwania dla dydaktyki języków obcych; udział z referatem |
IX 2004 Poznań |
Konferencja Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego Nauka języków obcych w dobie integracji europejskiej: Tendencje, problemy, zadania |
IX 2002 Poznań |
VI Ogólnopolski Zjazd Polskiego Stowarzyszenia Nauczycieli Języka Niemieckiego Der Europäische Referenzrahmen für Fremdsprachen und das Sprachenportfolio |
Wykaz
publikacji
Monografia
Rozdziały w monografiach
-
Jaworska, M.
2007.
Europejskie
portfolio
językowe jako
narzędzie
rozwijania
umiejętności
autoewaluacji u
słuchaczy
kolegium. w:
Pawlak, M.,
Fisiak, J.
(red.) Dokumenty
Rady Europy a
nauczanie
języków w
polskim systemie
edukacji, Łódź:
Wydawnictwo
Wyższej Szkoły
Humanistyczno-Ekonomicznej
w Łodzi, s.
161-174.
-
Jaworska, M. 2008.
Technika
portfolio w
rozwijaniu
umiejętności
autoewaluacji
przyszłych
nauczycieli
języków obcych.
w:
Jaroszewska, A.,
Torenc, M.
(red.) Kultury i
języki poznawać
– uczyć się –
nauczać.
Warszawa:
Wydawnictwo
Uniwersytetu
Warszawskiego,
s. 197-208.
-
Jaworska, M. 2009.
Umiejętność
autoewaluacji
jako jeden z
celów
kształcenia
nauczycieli
języków obcych.
w:
Malinowska, U.
(red.)
Interdyscyplinarność
w
glottodydaktyce.
Język –
Literatura –
Kultura. Płock:
Wydawnictwo
Państwowej
Wyższej Szkoły
Zawodowej w
Płocku,
s.429-437.
-
Jaworska, M. 2009.
Stopień
autonomii
uczących się a
wpływ
Europejskiego
portfolio
językowego na
rozwój ich
umiejętności
autoewaluacji i
postrzeganie
przez nich pracy
z tym narzędziem
– studium
indywidualnych
przypadków.
w: Pawlak, M.,
Derenowski, M.,
Wolski, B.
(red.) Problemy
współczesnej
dydaktyki
języków obcych.
Kalisz: Wydział
Pedagogiczno-Artystyczny
UAM w Kaliszu,
s. 171-179.
-
Jaworska, M. 2011. Nauka języka obcego jako czynnik
stymulujący i
ułatwiający
korygowanie
zaburzeń
związanych ze
specyficznymi
trudnościami w
uczeniu się.
Instytut
Psychologii UMCS
(w druku).
Artykuły w czasopismach
-
Jaworska, M.
2005. Europejski system opisu kształcenia językowego w dyskusji.
W: Biuletyn
Kolegiów
Nauczycielskich,
nr 1 (28),
Szczytno: ZKN,
s. 24-31.
-
Jaworska, M.
2006.
Rozwijanie
umiejętności
samooceny w
procesie uczenia
się / nauczania
języków obcych.
W: Hallo
Deutschlehrer!
Zeitschrift des
Polnischen
Deutschlehrerverbands,
nr 22, Poznań:
PSNJN, s. 14-18.
-
Jaworska, M. 2008.
Teoretyczne
aspekty
autoewaluacji w
procesie uczenia
się języków
obcych.
W: Kątny,
A. (red.)
Studia Germanica Gedanensia, nr 16, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego,
s. 119-131.
-
Jaworska, M. 2011. Uczeń ze specyficznymi
trudnościami w
uczeniu się w
procesie uczenia
się i nauczania
języków obcych w
Polsce.
W: Neofilolog, nr 36, 245-254.
-
Jaworska, M.
2011.
Fremdsprachenlernen
bei legasthenen
LernerInnen –
Aspekte einer
Problem
orientierten
Förderung.
W:
Studia Germanica Gedanensia, nr 24, Gdańsk: Wydawnictwo
Uniwersytetu
Gdańskiego.
-
Jaworska, M. 2011.
Binnendifferenzierung
und
Individualisierung
im
Fremdsprachenunterricht
- eine Chance
für legasthene
LernerInnen.
W: Acta
Neophilologica
(w recenzji)
Recenzje
-
Jaworska, M.
2010. Anna
Jaroszewska,
Nauczanie języka
obcego w
kształceniu
wczesnoszkolnym.
Rozwój
świadomości
wielokulturowej
dziecka. Oficyna
Wydawnicza ATUT,
Wrocławskie
Wydawnictwo
Oświatowe 2007,
459 s.
Promotorstwo
prac licencjackich:
37
Prace magisterskie: 12
Nagrody i
wyróżnienia
2010 Medal Komisji Edukacji Narodowej
2011 Nagroda Rektora UWM za osiągnięcia w dziedzinie
organizacyjnej
|