PowrĂłt
Pracownicy
Rekrutacja
Plany
Kształcenie
Badania naukowe
Współpraca
Aktualności
Galerie

 

dr Joanna Targońska

Kontakt: joanna.targonska@uwm.edu.pl

Stopień naukowy:

1995

Ukończenie studiów filologii germańskiej na UWMC w Lublinie z tytułem magistra filologii germańskiej.

Tytuł pracy magisterskiej Zum Erwerb der Vergangenheitstempora: Präteritum und Perfekt im FU"

Promotorka : Prof. Dr hab. Barbara Sadownik

2003

Doktor nauk humanitstycznych

Tytuł pracy doktorskiej:

Zum Erwerb des deutschen Perfekts im Tertiärsprachenunterricht bei polnischen Schülern (Deutsch als L3 nach Englisch als L2). Zur Nutzung der Englischkenntnisse bei der schriftlichen Produktion im Deutschen.

Promotorka: prof. dr Halina Stasiak (NKJN Gdańsk obecnie Uniwersytet Gdański)

Realizowane tematy badawcze:

1.    Nauczyciele języków obcych w badaniach kontekstowych – na zlecenie Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie w ramach projektu 5.1 „Pilotaż egzaminu z języka obcego w gimnazjum”.

2.    Nauka języka niemieckiego. – przyswajanie słownictwa i gramatyki.

3.    Badania nad nauczycielem języków obcych.

4.    Badania nad przyswajaniem i nauczaniem języka niemieckiego jako drugiego języka obcego.

Staże naukowe i stypendia

07.1999 - Stypendium Fundacji Sokrates- 3 tygodniowy kurs dla nauczycieli języka niemieckiego : Blick ins Buch und zwei ins Leben"

1999 – stypendium Gräfin Marion von Döhnhoff

2001-2002- 10-ciomiesięczne stypendium fundacji DAAD – pobyt na TU Darmstadt

Realizowane projekty (studia podyplomowe, konferencje, seminaria, wykłady gościnne, spotkania autorskie i.in.)

10.10.1998 - Przeprowadzenie warsztatów metodycznych dla członków PSNJS Oddział Olsztyn na    temat             „Praca z video na lekcji języka niemieckiego.”

2005 Przeprowadzenie warsztatów metodycznych dla członków PSNJS Oddział Olsztyn „Rozwijanie sprawności słuchania na lekcji języka niemieckiego.”

Udział w konferencjach z referatem:

  • 07.2005 _ Międzynarodowy Kongres Nauczycieli Języka Niemieckiego w Graz (Austria)
    Referaty: „Sprachbewusstheit in Deutsch -als -L3- Unterricht“
    „Übersetzung im Deutschunterricht – präsent oder vergessen?“

  • 09.2005 - Konferencja Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego „Dydaktyka          języków obcych na początku XXI wieku” w Krakowie
    Referat: „Miejsce tłumaczenia na lekcji języka niemieckiego na początku XXI w.”

  • 09.2006 - Konferencja Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego „Nowe      spojrzenia na motywację w dydaktyce języków obcych” we Wrocławiu.
    Referat: „Nauczyciel jako czynnik motywujący?”

  • 06.2007 - Konferencja naukowo-dydaktyczna "Nauczanie języków obcych w szkolnictwie wyższym: tradycja-teraźniejszość - perspektywy" w Białymstoku
    Referat: „Student autonomiczny – czy wszyscy są na to przygotowani?

  • 09.2008 - Konferencja Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego „Nauczyciel języków obcych dziś i jutro” w Kaliszu.
    Referaty: „Wiedza, czy umiejętności? Czego potrzebuje dobry nauczyciel języka obcego?”
    „Czy sama obserwacja lub sam sondaż diagnostyczny są w pełni obiektywnymi metodami badawczymi? -  kilka uwag na temat metodologii badań pedeutologicznych”.

  • 09.2010 - Konferencja Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego "Niezwykły uczeń   – indywidualne potrzeby edukacyjne w nauce języków obcych" w Lublinie.
    Referat: „Ćwiczenia leksykalne a ich atrakcyjność w opinii uczniów niezwykłych

  • 05.2011 - Międzynarodowa konferencja Gesellschaft für Sprache und Sprachen w Pradze
    Referat: Arbeit mit Definitionen im Fremdsprachenunterricht.

  • 09.2011 - Konferencja Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego w Kaliszu – Dyskurs edukacyjny
    Referaty: Rodzaje interakcji w klasie językowej – możliwości ich uchwycenia oraz metodologia badawcza.
    Czynniki środowiska szkolnego wpływające na poprawę interakcji na lekcji języka obcego”

  • 10.2011 II Seminarium Naukowe: Komunikacja – Kultura –Kreatywność w Pile
    Referat: Wortschatzübungen  zur Förderung der sprachlichen Kreativität

Organizacje i funkcje:

Od 1996          członek Polskiego Stowarzyszenia Nauczycieli Języka Niemieckiego

1997 - członek Wojewódzkiej Komisji Konkursowej Języka Niemieckiego dla Szkół Podstawowych (ODN Olsztyn)

1998 - członek Wojewódzkiej Komisji Konkursowej Języka Niemieckiego dla Szkół Podstawowych (ODN Olsztyn)

2000-2001      członek Zarządu Głównego PSNJN

od 2006           członek Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego

od 2006           członek Stowarzyszenia Germanistów Polskich

od 2012 - członek Stowarzyszenia Lingwistyki Stosowanej

 

Nagrody i wyróżnienia:

2004  Nagroda Rektora Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie

 

Wykaz publikacji

Artykuły w czasopismach naukowych i tomach monograficznych

  • Targońska, J. (2001). Stand der Forschungen zum L3-Erwerb. w: Acta Neophilologica III, 97- 107.

  • Targońska, J. (2002). Nauczanie języka niemieckiego jako drugiego języka obcego, w: Języki Obce w Szkole 3/2002, 30-37.

  • Targońska, J. (2002). Bericht über das Plenarreferat vom Herrn Prof. K.-R  Bausch "Deutsch nach Englisch: Zu den Spezifika des Lehrens und Lernens von Deutsch als zweiter Fremdsprache" (Luzern 2001), w: Hallo Deutschlehrer 1/2002.

  • Targońska, J. (2004).  Zur Nutzung der Englischkenntnisse beim Erwerb des deutschen Wortschatzes. Eine empirische Untersuchung bei polnischen Schülern. w: Hufeisen,  B/ Marx, N.(red.) Beim Schwedischlernen sind Englisch und Deutsch hilfsvoll, Forum Angewandte Linguistik Band 44, Peter Lang Verlag: Frankfurt am Main, 117-136.

  • Targońska, J. (2006).  Sprachbewusstheit im Deutsch-als-L3-Unterricht. w: DITURIA Zeitschrift für Germanische Sprach- und Literaturwissenschaft, 1/2006, 20-27.

  • Targońska, J. (2007).  Tłumaczenie na lekcji języka niemieckiego na początku XXI w. w: Neofilolog 30, 69-77.

  • Targońska, J. (2007).  Übersetzung im Deutschunterricht in Polen – präsent oder vergessen? w: DITURIA Zeitschrift für Germanische Sprach- und Literaturwissenschaft, 3/2007, 75-85.

  • Targońska, J. (2008). Nauczyciel jako czynnik motywujący? w: Michońska-Stadnik, Anna, Wąsik Zdzisław (red.) Nowe spojrzenia na motywację w dydaktyce języków obcych" Wrocław: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Filologicznej, 227-237.

  • Targońska, J. (2008) Student autonomiczny - Czy wszyscy jesteśmy na to przygotowani?, w: Harbig A. M. (red.) Nauczanie języków obcych w szkole wyższej, Wydawnictwo UwB, Białystok 2008, 248-259.

    Targońska, J. (2008). Jak zbadać autonomię? Kilka uwag na temat metodologii badań nad strategiami uczenia się w: Języki Obce w Szkole 6/2008, 31-42.

  • Targońska, J. (2009) Wiedza, czy umiejętności? Czego potrzebuje dobry nauczyciel języka obcego?” w: Pawlak, M; Mystkowska-Wiertelak, A; Pietrzykowska A.(red.) „NAUCZYCIEL JĘZYKÓW OBCYCH DZIŚ I JUTRO” Poznań/Konin: Wydział Pedagogiczno-Artystyczny UAM w Kaliszu, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 11-25

    Targońska, J. (2009) Czy sama obserwacja lub sam sondaż diagnostyczny są w pełni obiektywnymi metodami badawczymi? Kilka uwag na temat metodologii badań pedeutologicznych. w: Pawlak, M; M; Mystkowska-
    Wiertelak, A; Pietrzykowska A. (red.) „NAUCZYCIEL JĘZYKÓW OBCYCH DZIŚ I JUTRO” Poznań/Konin: Wydział Pedagogiczno- Artystyczny UAM w Kaliszu, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 437-449.

  • Targońska, J. (2011): Lexikalische Kompetenz – ein Plädoyer für eine breitere Auffasung des Begriffs. w: Glottodidactica XXXVII. 117-127.

  • Targońska, J. (2011) Słabo rozwinięta kompetencja leksykalna dorosłych - przyczyny, skutki i możliwe rozwiązania. w: Neofilolog 37. 55-71.

  • Targońska, J. (2011) „Ćwiczenia leksykalne a ich atrakcyjność w opinii uczniów niezwykłych” w: Knieja, J., Piotrowski, S. (red.) Nauczanie języka obcego a specyficzne potrzeby uczących się. O kompetencjach, motywowaniu i strategiach. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL/ KUL, 249-265

Recenzje

  • Targońska, J. (2008) „Em –Brückenkurs“,  in: InfoDaF Jahrgang 35 2/3 2008, 309-312.

  • Targońska, J. (2008)  Gerbes, Johannes; van der Werff, Frauke „Fit fürs Goethe-Zertifikat A1, Fit fürs Goethe-Zertifikat A2, Fit fürs  Goethe-Zertifikat B2 i Fit fürs Goethe-Zertifikat C1” in: InfoDaF Jahrgang 35 2/3 2008, 215-218.

  • Targońska, J. (2008)  „DaF: Lernerautonomie und Fremdsprachenunterricht. Mehrsprachigkeit – Unterricht – Theorie.” in: InfoDaF Jahrgang 35 2/3 2008, 209-212.

  • Targońska, J. (2009) Chudak, Sebastian: „Lernerautonomie fördernde Inhalte in ausgewählten Lehrwerken DaF für Erwachsene. Überlegungen zur Gestaltung und zur Evaluation von Lehr- und Lernmaterialien.“ In: InfoDaF 2-3/2009, 154- 157.

  • Targońska, J. (2009) Grammenou, Gaby: „Hörtraining für die Mittelstufe. 12 Audio-CDs“. Ismaning: Hueber Verlag. In: InfoDaF 2-3/2009, 200-203.

  • Targońska, J. (2009) Perlmann-Balme, Michaela; Schwalb, Susanne: „em neu 2008 Hauptkurs. Prüfungstraining Goethe-Zertifikat B2“. Schwalb, Susanne: „em neu 2008 Hauptkurs. Prüfungstraining telc Deutsch B2“. Glaboniat, Manuela; Lorenz-Andreasch, Helga:“ em neu 2008 Hauptkurs. Prüfungstraining ÖSD B2.” In: InfoDaF 2-3/2009, 278 -281

  • Targońska, J. (2010) Bickert, Norbert; de Libero, Maria-Antnonia; Cau, Antonio. "Mit Erfolg zum Zerftifikat für Jugendliche". Stuttgart: Klett Verlag./ Frater, Andrea; Keller, Jörg; Thabar, Angelique: "Mit Erfolg zum, Goethe- Zertifikat B2".Stuttgart: Klett Verlag Hantschel, Hans-Jürgen, Krieger, Paul. "Mit Erfolg zum Goethe-Zertifikat C1": Stuttgart: Klett Verlag. in: Info DaF 2/3 37.Jg. 273-275.

  • Targońska, J. (2011) Koithan, Ute; Schmitz, Helen; Sieber, Tanja; Sonntag, Ralf; Lösche, Ralf-Peter  „Aspekte 3. Mittelstufe Deutsch“. Lehrbuch mit DVD. 3 Audio-CDs zum Lehrbuch. Berlin/München: Langenscheidt. In: Info DaF 2/3, 38 Jg. 282-285.

Promotorstwo prac magisterskich
2007 r.- 11
2009 r. -16