Strona główna |
Pracownicy |
Dydaktyka |
Badania |
Publikacje |
Historia |
|
|
|
|
|
|
|
Architektura krajobrazu -
materiały do pobrania
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Zeszyt
edukacyjny pt. „Morfologia, systematyka i kartografia gleb” jest kontynuacją
publikacji pt. „Właściwości gleb”. Został opracowany w Katedrze
Gleboznawstwa i Ochrony Gleb UWM w Olsztynie, jest przeznaczony głównie dla
studentów studiów stacjonarnych i niestacjonarnych Wydziału Kształtowania
Środowiska i Rolnictwa. Może być także wykorzystany, w całości lub
częściowo, przez studentów innych wydziałów realizujących program z zakresu
gleboznawstwa.
Na podstawie wiadomości o właściwościach gleb przeanalizowano budowę profilu
gleb, ich cechy morfologiczne, następnie gleby sklasyfikowano do właściwej
jednostki taksonomicznej, określono ich jakość i przydatność rolniczą.
Występowanie gleb wiąże się z przestrzenią geograficzną, dlatego ważnym
zagadnieniem jest kartograficzne przedstawienie gleb występujących w
terenie.
Zakres materiału odpowiada tematyce ćwiczeń aktualnie realizowanych w
katedrze. Przedstawiono tu tylko podstawowe informacje oraz praktyczne
wskazówki niezbędne do wykonania ćwiczeń. Studiujący w celu opanowania
materiału powinni korzystać z informacji podawanych na wykładach oraz
zawartych w podręcznikach i skryptach. Publikacje wykorzystane do
opracowania zeszytu zestawiono w spisie literatury. Mogą być one
wykorzystane przez studiujących do poszerzania wiedzy.
W wydaniu drugim uwzględniono zmiany w Klasyfikacji Zasobów Glebowych Świata
- WRB 2006, na nowo zredagowano ćwiczenie 9, dodano kilka tabel.
Morfologia, systematyka i kartografia gleb (wydanie drugie
uzupełnione).
Zeszyt
edukacyjny pod redakcją Andrzeja Łachacza. Wyd. UWM Olsztyn 2010. Autorzy:
Bożena Lemkowska, Andrzej Łachacz, Mirosław Orzechowski, Jerzy Smołucha,
Sławomir Smólczyński, Paweł Sowiński.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Problems
and tasks in analysis, management, and planning of spatial units of
different sizes like gardens or parks, towns, landscapes or whole countries
are of growing importance. The enormous development of computer technology
and software has made possible to solve some of these problems and tasks
with new tools. Computer-Aided Design (CAD) and Geographic Information Systems
(GIS) are the keywords for this. They can be powerful to extend our thinking
and speed up analyses, and ease the production of new maps or tables, which
in course might induce new ideas, new solutions, and help to communicate our
results.
The book of exercises is
designed to help students of landscape architecture to understand the
basic concept of GIS by working with GIS software. However, the exercises
are additional teaching material to an introductory lecture on GIS which
is given in the Faculty of Environmental Management and Agriculture at the
University of Warmia and Mazury in Olsztyn, Poland. Therefore, deeper
theoretical instructions are missing in this volume ─ they are presented
elsewhere. Furthermore, because the exercises are included into a 30 hours
lecture, to be held in one semester, they are certainly not covering all
possibilities of GIS, nor are they exploring the selected topics to full
depth.
The exercises
are designed to practise basic operations in a professional GIS software
environment. After working through the pages, you should feel familiar
with the underlying idea of spatial data display and analysis. The
training data sets are designed to support you in this learning phase, and
because of this aim, they are sometimes reduced in
complexity and might seem rather 'simple'. As well, you will be introduced
to a very limited, however fundamental, set of possibilities within the
GIS software. Every chapter contains some tasks and finishes with review
questions. A key for the review questions is given at the end of the book.
I hope, the exercises will be helpful to
get a first and illustrative idea of the concept and some possibilities of
GIS. However, I would be glad, if they serve as a starting point only ─ a
starting point of a longer journey into the interesting topic of
computer-aided spatial data management.
Contents: 1. Display
of Data Layers and Measurements; 2. Display of Raster Layers; 3. Display
of Vector Layers; 4. Analysis of Attribute Data; 5. Georeferencing and
Resampling; 6. Creating Vector Data – Digitizing; 7. Creating and
Analysing a Digitial Soil Map; 8. Vector Operations: 'Landscape Analysis
with GIS'; 9. Layout Design.
Introduction to Geographic Information Systems.
Exercises. Wyd. UWM Olsztyn 2008.
Author: Eike Stefan Dobers
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Zeszyt
edukacyjny pt. „Morfologia, systematyka i kartografia gleb” jest kontynuacją
publikacji pt. „Właściwości gleb”. Został opracowany w Katedrze
Gleboznawstwa i Ochrony Gleb UWM w Olsztynie. Na podstawie właściwości gleb
przeanalizowano budowę profilu gleb, ich cechy morfologiczne, następnie
gleby sklasyfikowano do właściwej jednostki taksonomicznej, określono ich
jakość i przydatność rolniczą. Występowanie gleb wiąże się z przestrzenią
geograficzną, dlatego ważnym zagadnieniem jest kartograficzne przedstawienie
gleb występujących w terenie.
Morfologia, systematyka i kartografia gleb.
Zeszyt
edukacyjny pod redakcją Andrzeja Łachacza. Wyd. UWM Olsztyn 2007. Autorzy:
Bożena Lemkowska, Andrzej Łachacz, Mirosław Orzechowski, Jerzy Smołucha,
Sławomir Smólczyński, Paweł Sowiński.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gleba
pełni wiele ważnych funkcji w środowisku, dlatego wiedza o jej
właściwościach powinna stanowić podstawę wykształcenia studentów takich
kierunków, jak: rolnictwo, ogrodnictwo, ochrona środowiska oraz
architektura krajobrazu. Zeszyt edukacyjny pt. „Właściwości gleb”
opracowano w Katedrze Gleboznawstwa i Ochrony Gleb UWM w Olsztynie. Jest
przeznaczony głównie dla studentów studiów stacjonarnych i
niestacjonarnych Wydziału Kształtowania Środowiska i Rolnictwa. Może być
także wykorzystany przez studentów innych wydziałów realizujących program
z zakresu gleboznawstwa.
Właściwości gleb.
Zeszyt edukacyjny pod redakcją Andrzeja Łachacza. Wyd. UWM Olsztyn 2007.
Autorzy: Bożena Lemkowska, Andrzej Łachacz, Mirosław Orzechowski, Sławomir
Smólczyński, Paweł Sowiński, Henryka Wójciak.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Zeszyt
edukacyjny pt. „Podstawy geologii i geomorfologii” został opracowany w
Katedrze Gleboznawstwa i Ochrony Gleb UWM w Olsztynie, a jest
przeznaczony jako pomoc dydaktyczna dla studentów studiów stacjonarnych i
niestacjonarnych Wydziału Kształtowania Środowiska i Rolnictwa. Może być
także wykorzystany w całości lub częściowo przez studentów innych
wydziałów realizujących przedmioty związane z geologią i geomorfologią.
Przedmioty te, wchodzące w skład Nauk o Ziemi, są bardzo rozległe i mają
ścisłe powiązania z innymi naukami, w tym z gleboznawstwem. Stanowią
podstawę i wstęp do innych przedmiotów dotyczących ochrony i kształtowania
środowiska. Zakres materiału odpowiada tematyce ćwiczeń aktualnie
realizowanych w katedrze. W zeszycie przedstawiono tylko podstawowe
informacje oraz praktyczne wskazówki niezbędne do wykonania ćwiczeń. Z
uwagi na jego charakter oraz zakres, nie jest on skryptem, ani też
podręcznikiem. Dlatego studiujący w celu opanowania materiału powinni
korzystać z informacji podawanych na wykładach oraz zawartych w innych
obszerniejszych pracach. Publikacje wykorzystane przy opracowywaniu
zeszytu edukacyjnego zestawiono w spisie literatury. Niektóre z podanych
pozycji mogą być z powodzeniem wykorzystane przez studiujących do
poszerzenia wiedzy.
Podstawy geologii i geomorfologii.
Zeszyt edukacyjny pod redakcją Henryka Piaścika. Wyd. UWM. Olsztyn 2005.
Autorzy: Bożena Lemkowska, Andrzej Łachacz, Mirosław Orzechowski, Sławomir
Smólczyński, Paweł Sowiński, Henryka Wójciak.
|
|
|
|
|
|
|
|