Opływ ciała stałego
strumieniem powietrza
Zasada działania
wirnika
Aerodynamiczne
charakterystyki silników wiatrowych
Opływ ciała stałego
strumieniem powietrza
Jeżeli umieścimy płaską płytę w strumieniu
powietrza pod kątem
do kierunku ruchu powietrza, to będzie na nią oddziaływać wypadkowa siła
P. Siłe tą rozkładamy na dwa kierunki: zgodnie z kierunkiem prędkości W
nazywamy Px oraz prostopadłą do niego Pz .
Rozkład sił obrazuje poniższy rysunek, natomiast wartości sił obliczmy
ze wzorów:
Px = Cx
* F * r * W2 / 2 , [N]
Pz = Cz * F * r * W2 / 2 , [N] |
Płaty posiadają różny profil w płaszczyźnie
x - z. Ich kształt tworzy się tak, aby miały mały współczynnik Cx
.
Siły aerodynamiczne dla różnych profilów |
Współczynniki Cx , Cz
dla danego profilu są funkcjami kąta natarcia alfa. Dane te otrzymuje
się na drodze doświadczalnej.
Ważnym parametrem charakteryzującym
własności aerodynamiczne profilu jest tzw. doskonałość:
K = Cz / Cx
Kąt natarcia przy, którym doskonałość
jest największa, nazywamy optymalnym kątem natarcia opt
Charakterystyki aerodynamiczne zależą
również od pewnej bezwymiarowej wielkości, zwanej liczbą Rejnoldsa, określanej
wyrażeniem:
Re = 70 * 103 * W * t
Na charakterystykach aerodynamicznych podawana jest liczba Re, przy której były wykonywane badania. Wiadomo, że jeżeli Re > 350 000 to charakterystyki aerodynamiczne bardzo nieznacznie zależą od Re. Należy sprawdzić, czy poszczególne przekroje płata spełniają ten warunek, wtedy dane aerodynamiczne będą wiarygodne dla naszych obliczeń. Przez podstawienie wartości Re = 350 000 do powyższego wzoru warunek zachowania liczby Re upraszcza się do:
W * t > 5
Miejsce przyłożenia wypadkowej siły P zależy od kąta natarcia, wartość x jest potrzebna przy obliczaniu skrzydła.
Umiejscowienie wypadkowej siły aerodynamicznej na profilu
Jeśli do wirnika dopływa strumień powietrza o prędkości v, to następuje w nim zmniejszenie prędkości do v1 , a następnie poza nim do prędkości v2 .
Schemat przepływu strumienia powietrza
przez wirnik
Na podstawie rozważań teoretycznych można stwierdzić:
N = 0,00015 * D2 * v3 , [kW]
dla wsp. wykorzystania 0,45 :
N = 0,00022 * D2 * v3 , [kW]
Jeżeli na wirnik równolegle do jego osi działa strumień powietrza o prędkości v1 , to wywołuje on na skrzydle siłę aerodynamiczną P, krórej składowa Pz powoduje moment obrotowy M, a składowa Px siłę osiową.
Działanie strumienia powietrza na wirnik
Wskutek ruchu obrotowego z prędkością
kątową omega elementy skrzydła mają prędkość obwodową U =
* r, a strumień powietrza napływa na nie z prędkością względna W
pod kątem
do osi wirnika i pod kątem natarcia
do elementu skrzydła.
Zgodnie z powyższym rysunkiem
wartość względnej prędkości W wyrazi się wzorem:
W2 = v12 + ( * r )2 = v12 + U2
a kąt jaki wypadkowa tworzy z osią wirnika, wzorem:
tg = * r / v1 = U / v1
Wykres prędkości strumienia wiatru napływającego
|
Kąt ustawienia
elementu powienien być taki, aby strumień powietrza napływał pod kątem ,
bliskim wartości optymalnej, odpowiadającej największej doskonałości profilu,
gdyż wtedy występuje najkorzystniejszy stosunek pomiędzy siłami aerodynamicznymi
powodującymi obrót skrzydła, a siłami oporu. Ponieważ prędkość v1
jest stała i równa 2 /3 v, a prędkość obwodowa U =
* r zależy od promienia, to zmienia się również kąt
pomiędzy w, a osią obrotu wirnika. Dla uzyskania korzystnego kąta natarcia
należy zmieniać odpowiednio wdłuż skrzydła kąt ustawienia profilu
względem płaszczyzny przechodzącej przez oś wirnika
= ( + ),
jak to pokazano na rysunku obok.
Dla przyhamowania w wirniku strumienia powietrza od prędkości v do predkości v1 = 2 /3 v, szerokość skrzydła t powinna dla każdego przekroju w odległości r od środka wynosić: |
, [m]
W niektórych przypadkach potrzebne jest określenie tzw. sprawności aerodynamicznej profilu w poszczególnych przekrojach skrzydła, którą określa się wzorem:
We wzorze przymuje się wartość , jaka wynika z kąta natarcia i odpowiadającej temu kątowi doskonałości profilu K. Na poniższym rysunku przedstawiono wykreślnie zmianę sprawności skrzydła w zależności od wartości i kąta , bedącego funkcją szybkobieżności.
Zależność sprawności skrzydła od szybkobieżności i własności profilu
Wielkością charakteryzującą silniki wiatrowe jest szybkobieżność nominalna Zn , określająca stosunek prędkości obwodowej końców skrzydeł do prędkości wiatru, przy prędkości obrotowej odpowiadającej największemu współczynnikowi wykorzystania energii wiatru.
Moc wiatraka dla określonej prędkości wiatru zależy tylko od średnicy wirnika,
zatem przy tej samej średnicy silnik szybkobieżny uzyska, w przybliżeniu,
tę samą moc, co wolnobieżny (przy założeniu podobnej doskonałości konstrukcji),
ale przy większej prędkości obrotowej i mniejszym momencie obrotowym, w
silniku wolnobieżnym zaś odwrotnie. Prędkość obwodowa skrzydeł jest ograniczona
względami wytrzymałościowymi (siła odśrodkowa) i zwykle nie przekracza
100 m/s.
Aby można było porównać bezpośrednio
silniki wiatrowe wykonuje się charakterystyki aerodynamiczne, które wykonuje
się na podstawie obliczeń lub badań w tunelach aerodynamicznych (w razie
braku w naturze). Charakterystyki te przedstawiają zależność momentu obrotowego
oraz współczynnika wykorzystania energii wiatru w zależności od szybkobieżności
Z = U / v. Przykład takiej charakterystyki dla dwóch rodzajów wiatraków
(szybkobieżnego A i wolnobieżnego B) przedstawia poniższy rysunek.
Dla wiatraka szybkobieżnego A o małej licznie skrzydeł moment rozruchowy MrA jest niewielki, znacznie mniejszy od momentu MnA , odpowiadającego największemu współczynnikowi wykorzystania energii wiatru, który ma miejsce przy nominalnej (obliczeniowej) szybkobieżności Zn . Roboczą częścią charakterystyki jest część krzywej momentów na prawo od wartości odpowiadającej maksymalnej wartości momentu obrotowego MmaxA . Jeśli wiatrak pracuje na tej części charakterystyki, to przy zwiększającym się obciążeniu (zwiększonym momencie) obroty wirnika zmniejszają się, czemu odpowiada wzrost momentu obrotowego, ustalenie się równowagi i kontynuowanie pracy. Na lewej części charakterystyki każdemu zwiększeniu obciążenia towarzyszy zmniejszenie obrotów, dalej spadek momentu i w rezultacie zatrzymanie wirnika. |
Z0 jest to synchroniczna
szybkobieżność, przy której wiatrak nie oddaje żadnej mocy (=0)
i która jest około dwukrotnie większa od szybkobieżności nominalnej. Oznacza
to, że wiatrak przy biegu luzem może rozwinąć obroty, w przybliżeniu dwa
razy większe od obrotów roboczych odpowiadających największej sprawności.
Wiatrakom szybkobieżnym, które w czasie normalnej pracy maja duże prędkości
obrotowe, podwojenie prędkości obrotowej grozi uszkodzeniem wskutek wystąpienia
nadmiernych sił odśrodkowych; muszą więc bezwzględnie mieć specjalne urządzenia
ograniczające obroty, które mogą się znacznie zwiększyć, np: przy nagłym
odciążeniu silnika.
Wskutek małego momentu rozruchowego
wiatraki szybkobieżne można uruchomić tylko przy niewielkim obciążeniu
początkowym i dopiero po osiągnięciu obrotów bliskich nominalnej szybkobieżności
Zn powinien być w pełni obciążony.
Wiatrak wolnobieżny o dużej liczbie
skrzydeł ma duży moment rozruchowy MrB , co pozwala mu łatwo
ruszyć pod obciążeniem. Przy szybkobieżności nominalnej ZnB
, moment MnB jest mniejszy od rozruchowego, ale nadal zachowuje
dużą wartość bezwzględną. Przy biegu luzem, podobnie jak poprzednio, szybkobieżność
synchroniczna Z0 = 2 Zn , jednak ze względu na małe
prędkości obrotowe wiatraków wolnobieżnych nie wystepują tu niebezpieczne
siły odśrodkowe. Jak to wynika z charakterystyki momentów, cały zakres
obrotów silnika jest w tym przypadku roboczy.
Na podstawie obliczeń i badań ustalono
również zależności pozwalające określić wartości sił aerodynamiczych działających
na wirnik, a szczególnie parcie osiowe i moment obrotowy, którego obliczamy
według następujących wzorów:
Wartość omawianych współczynników zależy
od pracy wirnika (od szybkobieżności) wiatraka.
|
|
|
|
|