Turbina Kaplana została skonstruowana
przez austriackiego inżyniera Viktora Kaplana w 1921 r. Główne różnice w
budowie turbiny Francisa i Kaplana możemy dostrzec w budowie wirnika,
który to w turbinie Kaplana posiada nastawiane łopatki obracające się
wokół czopów łopatek w łożyskach wbudowanych w piastę wirnika. Osie czopów
łopatek są w położeniu prostopadłym do osi wirnika. Turbina Kaplana
posiada dwa regulowane zespoły, czyli kierownice oraz wirnik. Aby uzyskać
wysoką sprawność turbiny w dużym zakresie jej obciążeń stosuje się ściśle
zachowaną zależność pomiędzy ustawieniami kierownicy
i wirnika. Prostszą budową turbiny Kaplana jest odmiana turbiny śmigłowej
posiadająca regulację łopatek wirnika lub też regulację kierownicy. Oba
rodzaje turbin stosuje się na spadach do 75 m.
Zaletą turbin Kaplana jest wysoka sprawność podczas pracy w częściowym
przełyku turbiny oraz duża szybkobieżność.
Wirniki turbiny Kaplana wykonane są najczęściej w postaci odlewu
staliwnego głównie ze staliwa stopowego i posiadają mniejsza liczbę
łopatek w porównaniu do wirnika turbiny Francisa. W niewielkich wirnikach
nastawiane łopatki wirników przestawiane są za pomocą drążka (rys.1),
który to może być przesuwany ręcznie stosując do tego odpowiednią
nastawnice lub też tak jak w dużych wirnikach stosując siłownik (rys. 1)
znajdujący się
w części drążonego wału turbiny albo w piaście wirnika. Konstrukcja
kierownic turbin śmigłowych jest taka sama jak w przypadku kierownic
turbin Francisa (rys. 1). Mechanizm odpowiadający za przestawianie łopatek
kierownicy sprzężony jest z mechanizmem odpowiadającym za przestawianie
łopatek wirnika w taki sposób, aby sprawności turbiny przybierały w każdym
położeniu sprzężonych ze sobą łopatek najwyższe wartości, jakie w danych
warunkach zewnętrznych można osiągnąć.
Duże turbiny śmigłowe umieszczone w komorach spiralnych podobnie jak
turbiny Francisa posiadają regulacje zewnętrzną, natomiast małe turbiny
tego typu w komorach otwartych mają regulację wewnętrzną. Aby zmniejszyć
ciężar elementów dużych turbin coraz częściej stosuje spawanie w celu ich
połączenia. Za przykład wykorzystania tej technologii może posłużyć
turbina Kaplana, której to elementy wykonane są z blachy i połączone za
pomocą spawania. Ze względu na znaczną część energii kinetycznej
odzyskiwanej po wylocie wody z wirnika, która to stanowi nawet do 40 %
całkowitej energii wody. Dużą uwagę należy zwrócić na konstrukcję rury
ssawnej, gdyż to od niej w dużym stopniu zależy sprawność turbiny.
Najczęściej wykorzystuje się turbiny Kaplana o osiach pionowych
umieszczonych
w komorach spiralnych, betonowych lub też blaszanych z rurami ssawnymi z
osiami zakrzywionymi. |
Rys. 1. Turbina Kaplana; 1 — piasta wirnika, 2 —
łopatka wirnika, 3 — łopatka kierownicza, 4 — cylinder siłownika w wale
turbiny, 5 — wał prądnicy,
6 — tłok siłownika, 7 — drążek mechanizmu
przestawiającego łopatki wirnika, 8 — rozgwiazda. 9 — łącznik, 10 —
dźwignia łopatki, 11 — opływka,
12 — rura wewnętrzna doprowadzająca (i
odprowadzająca) olej pod tłok siłownika, 13 — rura zewnętrzna ć
oprowadzająca (i odprowadzająca) olej nad tłok siłownika, 14 — przewody
zasilcie komory ciśnień w olej pod ciśnieniem, 15 — przewód odprowadzający
przecieki oleju, 16 — drążek przekazujący ruchy tłoka siłownika na krzywkę
regulatora turbiny, 17 — komory ciśnień. |
Opracowano na podstawie:
Władysław Krzyżanowski, Turbiny wodne, konstrukcja i zasady regulacji,
Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa 1971 r.
Marian Hoffman, Małe elektrownie wodne – poradnik, Wydawnictwo Nabba,
Warszawa 1992 r.
http://www.turbiny.pl/category/turbiny/page/2/
http://pl.wikipedia.org/wiki/Ko%C5%82a_i_turbiny_wodne
http://pl.wikipedia.org/wiki/Turbina_Kaplana |