Jedną z form aktywności naukowej Katedry Kryminologii i Polityki Kryminalnej jest organizowany wspólnie ze Studenckim Kołem Naukowym Kryminologii „Vestigium” cykl otwartych seminariów naukowych pt. „Kryminologia wobec współczesnych form i technik przestępczych”. Tym razem tematem przewodnim spotkania, które odbyło się 26 marca 2015 r., była „Cyberprzestępczość i inne współczesne zagrożenia przestępczością gospodarczą”. Przestępczość związana z wykorzystaniem nowych, zaawansowanych technologii wykazuje co raz większą dynamikę wzrostową oraz zróżnicowane, trudne do wykrycia formy. Jednocześnie w doktrynie brak jest zgody co do definicji i podziału tzw. cyberprzestępstw. Ochrona cyberprzestrzeni stała się natomiast niewątpliwie jednym z najczęściej podejmowanych tematów dotyczących bezpieczeństwa państwa i obywateli. Aby przedstawić studentom Wydziału Prawa i Administracji problematykę etiologii, fenomenologii i możliwości przeciwdziałania przestępstwom w cyberprzestrzeni Katedra zaprosiła do wygłoszenia wykładu mł. insp. Piotra Zabuskiego – Naczelnika Wydziału do Walki z Przestępczością Gospodarczą Komendy Wojewódzkiej Policji w Olsztynie. Interesująca tematyką spowodowała, że Aula Błękitna wypełniła się słuchaczami po brzegi. Prelegent przedstawił w swoim wystąpieniu doświadczenia olsztyńskiej policji w walce z cyberprzestępczością. Prezentację wzbogacały liczne przykłady z praktyki, w tym dotyczące głośnych wydarzeń znanych słuchaczom z mediów. Podczas wykładu poruszone zostały m. in. kwestie bitcoinów i innych kryptowalut, sieci TOR, handlu narkotykami i dopalaczami w Internecie, występowaniu w sieci tzw. mowy nienawiści, pobierania plików przez sieć P2P, hazardu, pornografii i treści pedofilskich w Internecie, kradzieży tożsamości lub wirtualnych przedmiotów w grach komputerowych. Niewątpliwie tego typu spotkania z praktykami stanowią dla studentów wartościowe uzupełnienie wiedzy przekazywanej podczas zajęć prowadzonych przez pracowników Katedry Kryminologii i Polityki Kryminalnej. Stanowić mogą również inspirację np. przy wyborze tematu pracy magisterskiej.