II Ogólnopolska Konferencja Naukowa z cyklu: DZIECKO – CYFROWY TUBYLEC W SZKOLE. PROBLEMY I WYZWANIA

Temat konferencji: Nauczyciel w cyfrowym świecie

Olsztyn, 7-8 kwietnia 2017 roku

Mamy zaszczyt zaprosić Państwa na drugą Konferencję naukową, tym razem poświęconą nauczycielowi funkcjonującemu w cyfrowej rzeczywistości. W świetle rozważań podjętych w ramach pierwszego spotkania Uczeń i jego cyfrowy świat widzimy potrzebę pogłębionej refleksji nad wyzwaniami, jakie stawia dynamicznie zmieniający się świat medialny przed nauczycielem i szkołą. Istniejąca rozbieżność miedzy tradycyjnym działaniem szkoły a współczesnymi realiami jej funkcjonowania wskazuje na konieczność poszukiwania nowych dróg porozumienia podmiotów edukacji i wyznacza nauczycielowi nowe role. W związku z powyższym zachęcamy pedagogów i przedstawicieli innych dyscyplin społecznych oraz humanistycznych, akademików i praktyków do udziału w dyskusji, wymianie myśli i doświadczeń wokół następujących obszarów tematycznych:

1. Nauczyciel – cyfrowy imigrant (dylematy (nie)kompetentnego nauczyciela w cyfrowym świecie; źródła i obszary wsparcia …)

2. Nauczyciel wobec digitalnej zmiany (akceptacja/ negacja/ obojętność wobec medialnej rzeczywistości)

3. Nauczyciel w relacjach z uczniem – cyfrowym tubylcem (mistrz czy uczeń?)

4. Instrumentarium nauczyciela w cyfrowej szkole (między tablicą i kredą a nowymi mediami)

Proponujemy dialog różnych środowisk w następujących formach: debata, wykłady, referaty w sekcjach, sesja posterowa. Przewidujemy również zorganizowanie warsztatów, których celem chcemy uczynić doświadczanie możliwości wykorzystania nowych technologii w pracy nauczyciela z cyfrowym tubylcem. Z racji, iż liczba osób w grupach warsztatowych jest ograniczona, o udziale w warsztatach będzie decydowała kolejność zgłoszeń.

Archiwum Konferencji

DZIECKO – CYFROWY TUBYLEC W SZKOLE. PROBLEMY I WYZWANIA

Pierwsze spotkanie z cyklu Uczeń i jego cyfrowy świat odbędzie się 9 kwietnia 2016 roku w Olsztynie. Wybór tematu konferencji jest podyktowany naszymi zainteresowaniami i niepokojami związanymi ze zmieniającym się światem i kategorią zmiany, w tym zmiany ucznia, cyfrowego tubylca. Dostrzegamy konieczność konfrontacji oczekiwań współczesnego dziecka z założeniami edukacji. Zachęcamy pedagogów i przedstawicieli innych dyscyplin społecznych oraz humanistycznych, akademików i praktyków do udziału w dyskusji, wymiany myśli i doświadczeń wokół następujących ważkich pytań, ich katalog nie jest zamknięty:

W jakim stopniu jesteśmy świadomi zmian zachodzących w otaczającym świecie i na ile potrafimy na nie jako opiekunowie/nauczyciele/pedagodzy odpowiedzieć?

W jakiej codzienności żyje dziecko?

Jak edukować dziecko z innego świata i do innego świata?

Kto definiuje ten świat?

Jakie wyzwania stawia zmiana (szeroko rozumiana) przed nauczycielem i szkołą?

Jaka jest nowa rola nauczyciela?

Czy jest możliwe porozumienie współczesnego ucznia i nauczyciela?

Proponujemy dialog różnych środowisk w następujących formach: debata, wykłady, referaty w sekcjach, sesja posterowa. Przewidujemy również zorganizowanie warsztatów, których celem chcemy uczynić doświadczanie możliwości wykorzystania nowych technologii w pracy nauczyciela z cyfrowym tubylcem. Z racji, iż liczba osób w grupach warsztatowych jest ograniczona, o udziale w warsztatach będzie decydowała kolejność zgłoszeń. Chęć udziału w warsztatach prosimy deklarować w karcie zgłoszeniowej.




9 kwietnia 2016 roku w Centrum Innowacji i Transferu Technologii „Stara Kotłownia” odbyła się I Ogólnopolska Konferencja Naukowa z cyklu Dziecko – cyfrowy tubylec w szkole. Problemy i wyzwania. Tematem konferencji był Uczeń i jego cyfrowy świat a jej organizatorami Pracownia Pedagogiki Wczesnoszkolnej, Katedra Wczesnej Edukacji na Wydziale Nauk Społecznych oraz Centrum Innowacji i Transferu Technologii. Celem konferencji była integracja środowisk: nauczycielskiego i akademickiego wokół kategorii zmiany determinowanej przeobrażeniami współczesnego świata, w tym zmiany ucznia, cyfrowego tubylca. Organizatorzy dostrzegli bowiem konieczność konfrontacji oczekiwań współczesnego dziecka z założeniami edukacji, proponując dialog w takich formach jak: warsztaty, wykłady, referaty w sekcjach czy sesja posterowa oraz plakatowa. Konferencję otworzyła Przewodnicząca Komitetu Organizacyjnego dr hab. Marzenna Nowicka, prof. UWM, witając ponad 120 gości zgromadzonych w nowoczesnej sali „Starej Kotłowni” . Na wstępie głos zabrali również Dyrektor CIiTT Jerzy Siwkiewicz oraz Dziekan WNS dr hab. Małgorzata Suświłło, prof. UWM. Nie zabrakło także przedstawicieli olsztyńskich władz oświatowych. Swoją obecnością zaszczycił bowiem Warmińsko-Mazurski Kurator Oświaty Krzysztof Marek Nowacki, który podczas konferencji wystąpił po raz pierwszy w nowej roli kuratora. Obrady plenarne odbyły się w dwóch częściach i zostały wypełnione interesującymi wystąpieniami prelegentów reprezentujących różne środowiska edukacyjne oraz różne ośrodki akademickie. O mózgu cyfrowego tubylca opowiadał dr Marek Kaczmarzyk reprezentujący Uniwersytet Śląski w Katowicach, natomiast o zanurzeniu współczesnego ucznia w smogu informacji mówiła dr hab. Grażyna Penkowska, prof. UG. Prof. zw. dr hab. Marek Sokołowski przybliżył sylwetkę medialnego screenagersa, natomiast dr hab. Hanna Kędzierska, prof. UWM odniosła się do roli współczesnego nauczyciela w obliczu zmiany i jego uwikłania „w sieć” doskonalenia zawodowego. Z pozytywnym odbiorem audytorium spotkało się również wystąpienie Jolanty Okuniewskiej, finalistki konkursu The Global Teachers Prize, która opowiedziała o swoich przygodach z nowymi technologiami w szkole. Ważnym elementem w programie konferencji były obrady w sekcjach koncentrujące się wokół trzech zagadnień: cyfrowy świat z perspektywy dziecka; nauczyciel w cyfrowym świecie a szanse na porozumienie z dzieckiem; cyfrowy świat – panorama problemów i wyzwań. W ich trakcie można byłoby wysłuchać ponad dwudziestu wystąpień zaprezentowanych przez osoby związane z różnymi ośrodkami akademickimi i instytucjami w Polsce, m.in. Akademią Morską w Gdyni, Uniwersytetem Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie, Uniwersytetem w Białymstoku, Politechniką Łódzką, Uniwersytetem Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Uniwersytetem Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Uniwersytetem Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie, firmą Oppe Sp. z oo. Uzupełnieniem obrad naukowych były warsztaty, które zorganizowano głównie z myślą o nauczycielach licznie zgromadzonych podczas konferencji, reprezentujących 17 olsztyńskich szkół. Celem warsztatów zostało uczynione doświadczanie możliwości wykorzystania nowych technologii w pracy nauczyciela z cyfrowym tubylcem. Tym samym uczestnicy warsztatów mieli okazję poszerzyć swoje kompetencje w zakresie wykorzystania smartfonu na lekcji (warsztat prowadzony przez nauczyciela Macieja Urbaniaka oraz ucznia II klasy liceum Piotra Karkosę), zastosowania e-podręcznika w pracy z uczniami na różnych szczeblach edukacji (warsztat prowadzony przez Annę Przybysz i Angelikę Wiśniewską – Ośrodek Rozwoju Edukacji), a także użycia piktogramów w edukacji wczesnoszkolnej (warsztat prowadzony przez Ewę Brodę). Perspektywę głównego bohatera konferencji, a więc współczesnego dziecka można było poznać, dzięki sondzie przygotowanej i zaprezentowanej przez Wiesława Szyszkowskiego przy współpracy z Kołem Naukowym Wczesnej Edukacji. Cyfrowi tubylcy opowiadali o swojej codzienności w erze nowych technologii. Uzupełnieniem sondy były prace plastyczne przygotowane przez uczniów Gimnazjum nr 13 w Olsztynie pod kierunkiem Joanny Bałczenkow, które były poświęcone tematyce użytkowania cyberprzestrzeni.




Informacje organizacyjne

Komitet Naukowy Konferencji:

Prof. APS, dr hab. Jolanta Bałachowicz

Prof. UG, dr hab. Alicja Jurgiel-Aleksander

Prof. UWM, dr hab. Hanna Kędzierska

Prof. UZ, dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz

Prof. UWM, dr hab. Joanna Ostrouch-Kamińska

Prof. SGGW, dr hab. Ewa Skrzetuska

Prof. UWM, dr hab. Małgorzata Suświłło

Prof. UwB, dr hab. Janina Uszyńska-Jarmoc

Prof. UW, dr hab. Małgorzata Żytko

Komitet Organizacyjny Konferencji:

Dr hab. Marzenna Nowicka, prof. UWM
Dr Beata Adrjan
Dr Iwona Cymerman
Dr Małgorzata Dagiel
Dr Alina Kalinowska
Dr Małgorzata Kowalik-Olubińska
Dr Marcin Michalak
Dr Małgorzata Sławińska
Mgr Joanna Dziekońska
Mgr Milena Kaczmarczyk
Mgr Magdalena Słowik
Mgr Wiesław Szyszkowski

Formularz zgłoszeniowy prosimy przesyłać do 15.02.2016 r. Szczegółowy program obrad plenarnych i poszczególnych sekcji prześlemy Państwu w wersji elektronicznej do 15.03.2016 r. Zgłoszenia oraz potwierdzenia udziału w warsztatach prosimy kierować na adres mailowy: joanna.dziekonska@wp.pl lub jankamaj@o2.pl wpisując w tytule: Cyfrowy tubylec – Olsztyn. Dodatkowe pytania prosimy kierować do sekretarzy konferencji: mgr Joanny Dziekońskiej: joanna.dziekonska@wp.pl, tel. +48 606 992 947.


Kartę zgłoszeniową można pobrać TUTAJ