
Magdalena Golińska-Konecko
https://orcid.org/0000-0001-6082-6400 

Wydział Humanistyczny 
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie

„Dobra zmiana” w mediach. Komu wyszła  
na dobre?

Słowa kluczowe: media, reforma mediów, demokracja medialna, kryzys mediów
Key words: media, media reform, media democracy, crisis in media  

Po 1989 roku w Polsce, na skutek procesów transformacji politycznej  
i uformowania nowych, demokratycznych struktur państwa, podobnie jak  
w innych krajach Europy Środkowo-Wschodniej rozpoczęło się tworzenie nowego 
ładu medialnego opartego na rozwiązaniach i doświadczeniach europejskich1. 
Do życia powołano publiczną radiofonię i telewizję. Jednak mimo że do „poli-
tycznego głosu” doszli wówczas ludzie, którym walka z cenzurą i propagandą 
była nieobca, to jak zauważa Piotr Bielawski: 

[…] albo nie wyobrażali sobie innego niż w PRL sposobu funkcjonowania mass 
mediów, albo łatwo dochodzili do przekonania już w 1989, że zmiana decydentów 
i upadek poprzedniego systemu sprawiają, iż prasa, radio i telewizja, służąc „no-
wej rzeczywistości”, mogą, a nawet powinny, funkcjonować tak jak dotychczas2.

Od początku swego istnienia publiczne media w Polsce poddawane więc 
były oddziaływaniu politycznemu, jakie wywierali na nie rządzący. Bezustan-
nie musiały też opierać się próbom nieformalnego podporządkowania polityki 
informacyjnej organom sprawującym władzę. Przyczyn takiego stanu rzeczy 
można upatrywać między innymi w tym, że od początku lat dziewięćdziesiątych 
telewizja publiczna szeroko udostępniała antenę przedstawicielom nowej władzy, 
starając się w ten sposób zerwać ze swą propagandową, peerelowską przeszłością. 
Zdaniem Krystyny Doktorowicz zmiana sposobu komunikowania politycznego 
skutkowała coraz większą medializacją polityki. Transformacji uległy też relacje 
między mediami a polityką, czego konsekwencją były próby podporządkowania 
mediów publicznych partiom politycznym. Jak twierdzi autorka: 

1 B. Ociepka, Dla kogo telewizja? Model publiczny w postkomunistycznej Europie Środkowo-
-Wschodniej, Wrocław 2003, s. 30. 

2 P. Bielawski, Media publiczne – potencjalny fundament demokracji w Polsce, w: Media 
publiczne. System medialny w Polsce – pytania i dezyderaty, red. P. Bielawski, A. Ostrowski, 
Wrocław 2010, s. 25.



76 Magdalena Golińska-Konecko

[…] w Polsce przez lata utrzymywało się przekonanie, że politycy dysponujący 
częstym dostępem do telewizji wygrywają wybory. Dodatkowo, podobnie jak 
w innych krajach Europy środkowowschodniej, występował całkowity brak 
tradycji niezależności czy autonomii mediów3.

Kolejne rządy od 1989 roku, mimo dzielących je różnic, w jednej kwestii były 
niemal zgodne. Dążyły do zdobycia kontroli nad Polskim Radiem i Telewizją 
Polską, do ich zdominowania. Niezależnie od opcji politycznej nie były również 
w stanie – a może po prostu nie chciały – spojrzeć na publiczne media przez 
pryzmat interesu państwa. Wielokrotnie też w ciągu ostatnich dwudziestu lat 
problem wykorzystywania telewizji i radia publicznego dla celów politycznych 
stawał się przedmiotem zaciętych sporów politycznych, a także decyzji politycz-
nych i ustawowych wymieniających osoby odpowiedzialne za politykę medialną 
w Polsce. W tle tych sporów do mediów publicznych przychodzili i odchodzili  
z nich kolejni prezesi, a wraz z nimi tak zwani swoi dziennikarze, zastępując, 
często z dnia na dzień, tych docenianych przez poprzednią opcję polityczną. 

W TVP nowe twarze pojawiały się za czasów każdego z czternastu wcześ- 
niejszych prezesów telewizji, zaczynając od koalicji SLD-PSL i Wiesława Wa-
lendziaka (był prezesem TVP od marca 1993 do kwietnia 1996 roku), a potem 
koalicji SLD-Unia Wolności, gdy w 1996 roku prezesem został związany z PSL 
Ryszard Miazek (pełnił tę funkcję od kwietnia 1996 do czerwca 1998 roku).  
Z telewizją dziennikarze rozstawali się też za rządów SLD i popieranego przez 
lewicę Roberta Kwiatkowskiego4 (był prezesem od czerwca 1998 do lutego  
2004 roku). Pierwsze rządy Prawa i Sprawiedliwości w mediach publicznych też 
miały swoje „ofiary”. Kiedy w 2006 roku rządy w TVP objął Bronisław Wild-
stein (pełnił tę funkcję od maja 2006 do lutego 2007 roku), najpierw zwolniono 
dyrektorów, potem niektórych dziennikarzy5. Z kolei za kadencji Włodzimierza 
Ławniczaka (od sierpnia do grudnia 2010 roku, rządy koalicji PO-SLD-PSL) 
z powodu roszad kadrowych do Rzecznika Praw Obywatelskich trafił wniosek 
PiS-u o „[…] świadomie podjętą praktykę dyskryminacyjną”6.

Ciągła walka o wpływy w mediach publicznych i nieustanne zmiany perso-
nalne w Polskim Radiu i TVP negatywnie odbijały się, niestety, na poziomie ich 

3 K. Doktorowicz, Polski system mediów publicznych. Jak to się stało?, w: Media publiczne…, 
s. 42. 

4  „Zwolniłem pewnie najwięcej ludzi ze wszystkich prezesów, bo 2 tys., ale przyjąłem 
bardzo mało, mniej przez sześć lat niż Bronisław Wildstein przez dziewięć miesięcy. Robiliśmy 
restrukturyzację. Chciałem, żeby TVP była dobrze zarządzaną sprawną firmą medialną. 
I taka była” (Robert Kwiatkowski w wywiadzie dla „Rzeczpospolitej”, cyt za: E. Olczyk, 
Robert Kwiatkowski o pracy w TVP, [online] <http://www.rp/Plus-Minus//308049933-Robert-
Kwiatkowski-o-pracy-w-TVP.html#ap-2>, dostęp: 6.08.2016).

5 Wildstein zwalnia i nominuje, [online] <https://finanse.wp.pl/wildstein-zwalnia-i-nominu-
je-6036385571439233a>, dostęp: 14.03.2017.

6 Jan Pospieszalski, Tomasz Terlikowski, Tomasz Sakiewicz, Anita Gargas, Bronisław 
Wildstein, Rafał Ziemkiewicz, Wojciech Cejrowski, Jacek Karnowski, Joanna Lichocka – to 
tylko niektórzy dziennikarze zdaniem posłów PiS dyskryminowani przez władze TVP. Por. TVP 
dyskryminuje konserwatywnych dziennikarzy? PiS składa wniosek do RPO, [online] <http://m.
newsweek.pl/polska/tvp-dyskryminuje-konserwatywnych-dziennikarzy–pis-sklada-wniosek-do-
rpo,70317,1,1.html>, dostęp: 14.02.2017.



„Dobra zmiana” w mediach. Komu wyszła na dobre? 77

propozycji programowej. Spory doprowadziły też do pełnej destabilizacji polskich 
mediów publicznych. Zostały one bardzo poważnie uwikłane w walkę ideową 
między organami władzy i partiami politycznymi w Polsce. Zdestabilizowany 
został system ich finansowania.

Podczas ostatnich wyborów parlamentarnych, w październiku 2015 roku, 
politycy PiS-u wzywali do reformy mediów publicznych, informowali też  
o trwających pracach nad przekształceniem mediów publicznych w narodowe. 
Pomimo społecznych protestów w 2016 roku partia PiS wprowadziła nowe 
prawo dotyczące mediów publicznych. W wyniku tego stały się one mediami 
narodowymi, a rząd przejął nad nimi całkowitą kontrolę. Owo unarodowienie 
oznaczało upolitycznienie zarówno treści, jak i kadr. Pracę straciło prawie  
230 osób zatrudnionych w TVP i Polskim Radiu – część z nich w drodze zwol-
nień, część odeszła sama w proteście przeciwko nowej linii programowej mediów 
publicznych7. 

W 2018 roku mijają dwa lata od objęcia fotela prezesa TVP przez Jacka 
Kurskiego (jego kadencja zaczęła się w styczniu 2016 roku) i rok od objęcia 
stanowiska prezesa Polskiego Radia przez Jacka Sobalę, który w marcu  
2017 roku zastąpił Barbarę Stanisławczyk8. Czas ten upłynął pod hasłem 
personalnych roszad, eksperymentów w eterze, rozstań z dziennikarzami  
i medialnych sporów ze związkami zawodowymi, a wizerunkowo był jednym  
z najgorszych okresów w historii publicznych mediów9.

W najnowszych sondażach zarówno TVP1, jak i TVP2 odnotowały spadek 
oglądalności. TVP1 w ciągu roku ubyło aż 11%, a TVP2 6% widzów. Jeśli brać 
pod uwagę wszystkich odbiorców powyżej czwartego roku życia, to w tym sa-
mym czasie widownia komercyjnej konkurencji również zmniejszyła się, ale  
w Polsacie zaledwie o 2%, a w TVN-ie o 4%10. Dwucyfrowe spadki oglądal-
ności zanotowały również flagowe programy informacyjne, które od czasu 
„dobrej zmiany” są oskarżane o manipulacje i brak obiektywizmu. W kwietniu  
2017 roku pozycję lidera wśród programów informacyjnych ponownie utrzymały 

7 Z samym tylko Polskim Radiem rozstała się grupa 30 dziennikarzy na etacie i 30 współpra-
cowników. Ci pierwsi odchodzili najczęściej za porozumieniem stron, współpracownikom zwykle 
nie przedłużono umów. Listę „ofiar dobrej zmiany” publikuje na swojej stronie Towarzystwo 
Dziennikarskie. Została ona wysłana do Rzecznika Praw Obywatelskich i międzynarodowych 
organizacji dziennikarskich, broniących wolności słowa. Por. Lista dziennikarzy ofiar „dobrej 
zmiany”, [online] <http://towarzystwodziennikarskie.org/>, dostęp: 14.05.2017; Lista dziennikarzy 
ofiar „dobrej zmiany”, [online] <http://www.press.pl/tresc/42865,lista-dziennikarzy-ofiar-dobrej- 
zmiany>, dostęp: 4.04.2017; G. Rzeczkowski, „Dobra zmiana” w mediach publicznych. Bitwa  
w kanałach, [online] <http://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kraj/1655824,1,dobra-zmiana-w- 
mediach-publicznych.read>, dostęp: 30.03.2016.

8 Jacek Sobala w przeszłości kierował już między innymi Trójką i Programem I PR. 
9 B. Sowa, (Nie)dobra zmiana w TVP i Polskim Radiu. To najgorszy wizerunkowo rok, [online] 

<http://wiadomosci.dziennik.pl/media/artykuly/541005,nie-dobra-zmiana-w-tvp-i-polskim-radiu- 
publiczne-media-wpadki-wizerunkowe.html>, dostęp: 27.01.2017.

10 Wyniki oglądalności w pierwszym półroczu 2017 roku opublikowała firma badawcza 
Nielsen Audience Measurement, a na swojej stronie internetowej opracował je portal Wirtual-
nemedia.pl.



78 Magdalena Golińska-Konecko

„Fakty” TVN-u, wygrywając z „Wiadomościami” TVP1. Wszystkie główne pro-
gramy informacyjne notują spadki oglądalności, a największy – „Teleexpress”11.

Na wizerunek radia decydujący wpływ miał konflikt z zespołem Trójki12. 
Najwięcej stracił Pogram 1, którego procentowy udział w słuchalności rozgłośni 
radiowych spadł z 9,3% w 2015 roku do 8,8% w 2016 roku. Jedynka osiągnęła 
tym samym najgorszy wynik w historii badań słuchalności radia, pozostając 
daleko w tyle za RMF FM (24,9%) oraz Radiem Zet (13,6%). Wyniki gorsze 
od poprzednika miała też stacja PR 24, kanał informacyjny, który zastąpił  
w eterze młodzieżową Czwórkę13.

Rządy „dobrej zmiany” nie służą też rynkowi prasy, na którym zarejestro-
wano wielkie spadki sprzedaży. Drastyczny odpływ czytelników zanotowała 
cała wielka czwórka prawicy14. Znaczące straty poniosły też takie tytuły, jak 
„Newsweek”, „Angora” czy „Polityka”, a nawet niezmienny od lat lider rynku, 
czyli „Gość Niedzielny”. Jedynie „Tygodnik Powszechny” odniósł spory sukces  
i mógł pochwalić się wzrostem sprzedaży o 12% względem analogicznego okresu 
w 2016 roku15.

11 Program „Fakty” wybierany był średnio przez 2,838 mln widzów w wieku 4+. Na drugim 
miejscu znalazły się „Wiadomości” TVP1, które oglądało średnio 2,493 mln widzów, co oznacza 
spadek o ponad 183,7 tys. widzów. Trzecie miejsce zajął „Teleexpress”, ze średnią widownią na 
poziomie ponad 2,468 mln widzów. Program notuje spadek o ponad 369,1 tys. widzów. Jest to 
największy spadek wśród głównych programów informacyjnych. Czwartą pozycję w rankingu 
zajmują „Wydarzenia” telewizji Polsat – średnio 1,948 mln widzów. Najmniejszą popularnością 
cieszyła się „Panorama” TVP2, ze średnią oglądalnością na poziomie 1,226 mln widzów. Program 
stracił ponad 45 tys. widzów. Dane za: Nielsen Audience Measurement, [online] <http://www.
agbnielsen.pl/Raporty,tygodniowe,477.html>, dostęp: 5.06.2017; Ł. Szewczyk, „Fakty” TVN 
wygrywają z „Wiadomościami” TVP1. Najwięcej traci „Teleexpress”, [online] <https://media2.
pl/media/141359-Fakty-TVN-wygrywaja-z-Wiadomosciami-TVP1.-Najwiecej-traci-Teleexpress.
html>, dostęp: 5.06.2017.

12 28 listopada 2016 roku za „nękanie zarządu” (między innymi żądaniami przystąpienia do 
mediacji), za „czarny PR” i „działanie na szkodę” Polskiego Radia zwolniony został Paweł Sołtys, 
przewodniczący Związku Zawodowego Dziennikarzy i Pracowników Trójki i Dwójki. W rzeczy-
wistości, jako szef związku, bronił dziennikarek zdegradowanych za emitowanie materiałów.  
Po Pawle Sołtysie zarząd Polskiego Radia wyrzucił również Wojciecha Dorosza, wiceprzewodniczą-
cego związku, dziennikarza pracującego w Trójce od 10 lat, także za „nękanie zarządu”. Kilka dni 
później z Polskim Radiem rozstała się Maja Borkowska. Była to siedemnasta osoba, która padła 
ofiarą „dobrej zmiany”. Zob. S. Grela, „Sytuacja w Trójce naprawiona”. „Nihilizm zlikwidowany”. 
Straż Radia nie wpuszcza „buntowników”, [online] <https://oko.press/sytuacja-trojce-naprawiona- 
nihilizm-zlikwidowany-straz-radia-wpuszcza-buntownikow>, dostęp: 15.03.2017.

13 Trójka z największym spadkiem, traci też Jedynka. Słaby start Polskie Radio 24, [online] 
<http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/trojka-z-najwiekszym-spadkiem-traci-tez-jedynka-slaby- 
start-polskie-radio-24#>, dostęp: 20.02.2017.

14 Największe straty poniosło „Wprost” – tygodnik ten sprzedawał się w 2017 roku o 29% 
gorzej niż rok wcześniej. Podobnie było z „Gazetą Polską”, która odnotowała spadek o 27%,  
i „Do Rzeczy” – o ponad 23%. Najlepiej w tym zestawieniu wypada tygodnik „wSieci” – sprzedaż 
tego tytułu w porównaniu z 2016 rokiem spadła o 10%. Dane za: J. Noch, „Dobra zmiana” nie 
służy prawicowym mediom. Wszystkie tygodniki sympatyzujące z PiS zanotowały wielkie spadki 
sprzedaży, [online] <http://natemat.pl/206501,dobra-zmiana-nie-sluzy-prawicowym-mediom-
wszystkie-tygodniki-sympatyzujace-z-pis-zanotowaly-wielkie-spadki-sprzedazy>, dostęp: 
22.04.2017.

15 Tamże.



„Dobra zmiana” w mediach. Komu wyszła na dobre? 79

Prasa drukowana przeżywa kryzys, a dodatkowo może pogłębić go decyzja 
rządu o ograniczeniu lub całkowitym wycofaniu przez instytucje publiczne  
i spółki państwowe reklam i ogłoszeń z mediów „antyrządowych”, dla których 
główne źródło finansowania stanowią właśnie przychody z reklam16.

Zawirowania na rynku mediów prywatnych i publicznych umiejscowiły je 
po dwóch stronach barykady politycznej (w dwóch skrajnych obozach) – nastąpił 
bowiem podział mediów na „prorządowe” i „antyrządowe”. Dodatkowo utrwala to, 
a nawet podsyca i tak już głęboki podział w polskim społeczeństwie. Dochodzi 
do sytuacji, w której media „prorządowe” zaczynają być słuchane i oglądane 
wyłącznie przez „prorządową” publiczność, natomiast media „antyrządowe” 
– przez przeciwników PiS-u. Obie strony wzajemnie się krytykują, a często 
również obrażają. Co więcej, media publiczne i prywatne stacje przedstawiają 
widzom zupełnie inny obraz świata. Różnice w relacjach z tych samych wyda-
rzeń bywają porażające, zwłaszcza biorąc pod uwagę, że pokazywane jest to 
samo miejsce ich akcji, wydarzenia dzieją się o tej samej godzinie, a powstają 
dwa zupełnie inne obrazy rzeczywistości17.

Publiczność optująca za jedną z dwóch stron konfliktu ma ograniczoną 
możliwość konfrontacji swoich poglądów z przedstawicielami drugiej strony. 
Media „prorządowe” unikają bowiem zapraszania do studia polityków i ko-
mentatorów o odmiennych poglądach, a politycy PiS-u niechętnie rozmawiają 
z dziennikarzami mediów uznanych za „antyrządowe”. Telewizja narodowa nie 
tylko tworzy alternatywną rzeczywistość, szczytem absurdu i zaprzeczeniem 
wszelkich standardów dziennikarskich są też tak zwane paski informacyjne 
w TVP Info, okrzyknięte przez widzów mianem „pasków grozy”18. 

Od początku „dobrej zmiany” do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji 
(KRRiT) trafiły dziesiątki skarg na Telewizję Polską. W czerwcu 2017 roku 
82 z nich dotyczyły treści zamieszczonych w programach informacyjnych TVP 
(66 odnosiło się do programów TVP Info, a 16 do „Wiadomości” – którym to 
zarzucano nierzetelność, manipulację i stronniczość, między innymi w mate-
riałach o muzułmanach)19.

16  M. Nowak, Ringer Axel Springer Media: Pis zabrał nam reklamy. Straty liczymy  
w milionach, [online] <https://parezja.pl/ringier-axel-springer-media-pis-zabral-nam-reklamy-
straty-liczymy-milionach/>, dostęp: 21.06.2017.

17 Taka sytuacja miała miejsce między innymi podczas „czarnych marszów” czy wtedy, kiedy 
tysiące Polaków pod budynkiem sejmu demonstrowało swój sprzeciw wobec zmian wprowadza-
nych przez PiS w sądownictwie. Telewizja publiczna przekonywała w swoich relacjach, jak nie-
wielka była frekwencja społeczna, a uczestników manifestacji pokazywała w negatywnym świetle. 
W stacji TVN z kolei protesty były często przerysowane, biorąc pod uwagę liczbę uczestników. 

18 W paskach TVP Info między innymi Polacy protestujący w obronie Sądu Najwyższego 
nazwani zostali „obrońcami pedofili i alimenciarzy”, a „Grzegorz Schetyna nawoływał do puczu”. 
Z wnioskiem o udostępnienie informacji publicznej nazwisk twórców tak zwanych pasków grozy 
wystąpiła do Telewizji Polskiej organizacja pozarządowa – Sieć Obywatelska Wachdog Polska. 
Zob. K. Krysztofik, TVP Info uderza „paskami grozy” w opozycję, [online] <https://wiadomosci.
wp.pl/tvp-info-uderza-paskami-grozy-w-opozycje-6145539431647361a>, dostęp: 20.07.2017; TVP 
nie ujawnia osób odpowiedzialnych za paski w TVP Info, [online] <http://wiadomosci.onet.pl/
kraj/tvp-nie-ujawnia-osob-odpowiedzialnych-za-paski-w-tvp-info/ymdh4dh>, dostęp: 27.07.2017.

19 Aż 54 skargi dotyczyły jednego z czerwcowych wydań programu „Minęła 20” (z 6 czerwca 
2017 roku). Jego twórcom zarzucono dyskryminację muzułmanów i mowę nienawiści. Donosy 



80 Magdalena Golińska-Konecko

Działania polskiego rządu wobec publicznych mediów zostały skrytykowane 
przez wielu zachodnich polityków, a wolność mediów i stan polskiej demokracji 
badali specjalni wysłannicy Unii Europejskiej, między innymi prezes European 
Federation of Journalists (Europejskiej Federacji Dziennikarzy), Mogens Blicher 
Bjerregård. Stwierdził on:

Jak mamy doprowadzić, by rząd w Turcji respektował wolność prasy i zaprzestał  
ingerowania w rynek mediów, jeśli nie zajmiemy się najpierw Polską, członkiem UE?  
Komisja Europejska powinna podkreślić wagę fundamentalnych wartości UE 
oraz znaczenia rządów prawa poprzez podjęcie działań przeciwko Polsce20.

Zastrzeżenia i sugestie przedstawicieli Komisji Europejskiej nie wpłynęły 
jednak na zmianę polityki polskiego rządu wobec mediów. Instytucja mediów 
publicznych w „dojrzałych demokracjach” jest swoistego rodzaju gwarantem po-
ziomu uprawiania profesji dziennikarskiej, zapewnia wypełnianie przez media 
powinności społecznych. Jednym z najważniejszych zadań mediów publicznych 
– obok działań określanych jako misyjne – powinno być zachowanie i promo-
cja wysokich standardów wykonywania profesji dziennikarskiej. To te media, 
finansowane z pieniędzy publicznych, powinny chronić opinię publiczną przed 
bylejakością i brakiem informacji, która w przypadku mediów komercyjnych 
wydaje się trudna do uniknięcia21. Tymczasem TVP i Polskie Radio nadal są 
głównymi orędownikami obozu „prorządowego”. Dziennikarze stają się stroną 
w konfliktach politycznych i zamiast komentować sprawy publiczne, angażują 
się w walkę polityczną w takim samym zakresie jak politycy. Profil polityczny 
poszczególnych anten TVP i Polskiego Radia jest oficjalnie głoszony22.

W 2017 roku, po zaledwie półtora roku rządów Prawa i Sprawiedliwości, 
Polska spadła z bardzo wysokiego, 18. miejsca w międzynarodowym rankin-
gu Wolności Prasy Reporterów bez Granic na 54. miejsce (między innymi za 
Rumunią i Tajwanem)23. Wśród niewykorzystanych szans i narzędzi w Polsce 

dotyczyły również niestosownych komentarzy Wojciecha Cejrowskiego (o Donaldzie Tusku  
i Bronisławie Komorowskim). Dwie skargi złożono też na „Panoramę” i „Teleexpress”.  
W tym samym okresie nie złożono żadnej skargi na Polsat czy Superstację, a po jednej na TVN 
i Telewizję Republika. Zob. Do KRRiTV trafiły dziesiątki skarg na TVP. Widzów bulwersowały 
m.in. wypowiedzi Cejrowskiego, [online] <http:/www.wprost.pl/kraj/10068379/Do-KRRiT-trafily-
dziesiatki-skarg-na-TVP-Widzow-bulwesowaly-min-wypowiedzi-Cejrowskiego.html>, dostęp: 
2.08.2017; Widzowie skarżą się na antyislamskie materiały „Wiadomości” i TVP Info oraz 
komentarze Wojciecha Cejrowskiego w „Minęła 20”, [online] <http://www.wirtualnemedia.pl/
artykul/widzowie-skarza-sie-na-antyislamskie-materialy-wiadomosci-i-tvp-info-oraz-komentarze-
wojciecha-cejrowskiego-w-minela-20>, dostęp: 3.08.2017.

20 Cyt. za: K. Zbytniewska, Nie-dobra zmiana w mediach, [online] <http://www.euractiv.pl/
section/demokracja/news/nie-dobra>, dostęp: 25.04.2017.

21 P. Bielawski, Media publiczne – potencjalny fundament…, w: Media publiczne…, s. 25. 
22 K. Doktorowicz, Polski system mediów publicznych…, w: Media publiczne…, s. 42.
23 W raporcie czytamy, że: „Kontrowersyjne reformy wprowadzane od końca 2015 roku 

przez skrajnie konserwatywny rząd Prawa i Sprawiedliwości obejmują przejęcie kontroli nad 
publicznym radiem i telewizją, wymianę ich dyrektorów i przekształcenie ich w narzędzia 
propagandowe”. Przedstawiciele organizacji zauważają, że kilka niezależnych gazet i tygodników, 
które sprzeciwiają się reformom PiS-u, „[…] zostało zdławionych ekonomicznie”. „Teraz, mimo 
powszechnej krytyki, rząd ogłosił plany »repolonizacji« mediów będących w rękach zagranicznych 



„Dobra zmiana” w mediach. Komu wyszła na dobre? 81

po 1989 roku Polskie Radio i TVP zajmują niewątpliwie niechlubne czołowe 
miejsce. W ich kwestii zmieniający się decydenci polityczni zajmowali i nadal 
zajmują tę samą postawę – chcą zdobyć nad nimi władzę. Jak słusznie stwierdza 
P. Bielawski: „[…] nie rozumieją, jaką rolę mogłyby te media pełnić, jaki mają 
one w sobie potencjał, lub jest im ten problem obojętny”24.

Reforma mediów publicznych merytorycznie i jakościowo przysłużyła się 
więc niewątpliwie tylko mediom komercyjnym i tak zwanym nowym mediom. 
Dawno bowiem niepubliczne stacje radiowe i telewizyjne, a przede wszystkim 
Internet, nie odnotowały tak dużego przypływu profesjonalistów. Nową przy-
stanią dla „ofiar” Jacka Kurskiego stały się media internetowe i nowe kanały 
telewizyjne, które zadebiutowały już w naziemnej telewizji cyfrowej tworzonej 
między innymi przez Grupę ZPR Media, Onet czy Wirtualną Polskę25. Część 
dziennikarzy przyjęła jedna z największych spółek medialnych w Polsce  
– Agora S.A. Nieliczni, jak Piotr Kraśko, Jacek Tacik czy Diana Rudnik, roz-
poczęli współpracę z największymi stacjami komercyjnymi, głównie z TVN-em. 
Trudno oczekiwać jednak, że nowe stacje prywatne zmienią oblicze rynku me-
dialnego w Polsce. Do ich stworzenia potrzebne jest solidne zaplecze finansowe, 
a poza tym mają one silną konkurencję w postaci już istniejących liberalnych 
portali, stacji i tytułów. 

Jak przyznaje Tomasz Goban-Klas, kiedyś wierzono: „prawdziwe, bo wy-
drukowali”, potem było „prasa kłamie”, dzisiaj „telewizja powiedziała”; kiedy 
jednak widoczny stanie się deficyt wiarygodności wielkich mediów i pracujących 
w nich dziennikarzy, to otworzy się szansa dla nowej agory publicznej26. Ten 
czas właśnie nadszedł. 

B i b l i o g r a f i a

Bielawski P., Media publiczne – potencjalny fundament demokracji w Polsce, w: Media publiczne. 
System medialny w Polsce – pytania i dezyderaty, red. P. Bielawski, A. Ostrowski, Wrocław 2010.

Doktorowicz K., Polski system mediów publicznych. Jak to się stało?, w: Media publiczne. System 
medialny w Polsce – pytania i dezyderaty, red. P. Bielawski, A. Ostrowski, Wrocław 2010.

Goban-Klas T., Jak wolne mass media psują demokrację, w: Transformacje demokracji: doświad-
czenia, trendy, turbulencje, perspektywy, red. L.W. Zacher, Warszawa 2011.

Ociepka B., Dla kogo telewizja? Model publiczny w postkomunistycznej Europie Środkowo-Wschod-
niej, Wrocław 2003.

właścicieli” (2015 World Press Freedom Index, [online] <https://rsf.org/en/ranking2015>, dostęp: 
20.08.2017); por. 2016 World Press Freedom Index, [online] <http://rsf.org/en/ranking2016>, 
dostęp: 20.08.2017.

24 P. Bielawski, Media publiczne – potencjalny fundament…, w: Media publiczne…, s. 28.
25  Między innymi: Beata Tadla, Jarosław Kulczycki, Marek Czyż, Tomasz Sekielski,  

Joanna Dunikowska, Tomasz Sygut, Małgorzata Serafin, Kamila Biedrzycka-Osica oraz Tomasz 
Lis, którego sztandarowy program, „Co z tą Polską?”, w Onecie zastąpił emitowany co tydzień 
„Tomasz Lis”.

26 T. Goban-Klas, Jak wolne mass media psują demokrację, w: Transformacje demokracji: 
doświadczenia, trendy, turbulencje, perspektywy, red. L.W. Zacher, Warszawa 2011, s. 298. 



82 Magdalena Golińska-Konecko

Źródła internetowe
2015 World Press Freedom Index, [online] <https://rsf.org/en/ranking2015>, dostęp: 20.08.2017.
2016 World Press Freedom Index, [online] <http://rsf.org/en/ranking2016>, dostęp: 20.08.2017.
Do KRRiTV trafiły dziesiątki skarg na TV. Widzów bulwersowały m.in. wypowiedzi Cejrowskiego, 

[online] <http:/www.wprost.pl/kraj/10068379/Do-KRRiT-trafily-dziesiatki-skarg-na-TVP-Wi-
dzow-bulwesowaly-min-wypowiedzi-Cejrowskiego.html>, dostęp: 2.08.2017.

Grela S., „Sytuacja w Trójce naprawiona”. „Nihilizm zlikwidowany”. Straż Radia nie wpuszcza 
„buntowników”, [online] <https://oko.press/sytuacja-trojce-naprawiona-nihilizm-zlikwidowa-
ny-straz-radia-wpuszcza-buntownikow/>, dostęp: 15.03.2017.

Krysztofik K., TVP Info uderza „paskami grozy” w opozycję, [online] <https://wiadomosci.wp.pl/
tvp-info-uderza-paskami-grozy-w-opozycje-6145539431647361a>, dostęp: 20.07.2017.

Lista dziennikarzy ofiar „dobrej zmiany”, [online] <http://towarzystwodziennikarskie.org/>, dostęp: 
14.05.2017.

Lista dziennikarzy ofiar „dobrej zmiany”, [online] <http://www.press.pl/tresc/42865,lista-dzienni-
karzy-ofiar-dobrej-zmiany>, dostęp: 4.04.2017. 

Nielsen Audience Measurement, [online] <http://www.agbnielsen.pl/Raporty,tygodniowe,477.
html>, dostęp: 5.06.2017.

Noch J., „Dobra zmiana” nie służy prawicowym mediom. Wszystkie tygodniki sympatyzujące z PiS 
zanotowały wielkie spadki sprzedaży, [online] <http://natemat.pl/206501,dobra-zmiana-nie-slu-
zy-prawicowym-mediom-wszystkie-tygodniki-sympatyzujace-z-pis-zanotowaly-wielkie-spadki- 
sprzedazy>, dostęp: 22.04.2017.

Nowak M., Ringer Axel Springer Media: PiS zabrał nam reklamy. Straty liczymy w milionach, 
[online] <https://parezja.pl/ringier-axel-springer-media-pis-zabral-nam-reklamy-straty-liczy-
my-milionach/>, dostęp: 21.06.2017.

Olczyk E., Robert Kwiatkowski o pracy w TVP, [online] <http://www.rp/Plus-Minus//308049933-Ro-
bert-Kwiatkowski-o-pracy-w-TVP.html#ap-2>, dostęp: 6.08.2016.

Rzeczkowski G., „Dobra zmiana” w mediach publicznych. Bitwa w kanałach, [online] <http://
www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kraj/1655824,1,dobra-zmiana-w-mediach-publicznych.
read>, dostęp: 30.03.2016.

Sowa B., (Nie)dobra zmiana w TVP i Polskim Radiu. To najgorszy wizerunkowo rok, [online] 
<http://wiadomosci.dziennik.pl/media/artykuly/541005,nie-dobra-zmiana-w-tvp-i-polskim-ra-
diu-publiczne-media-wpadki-wizerunkowe.html>, dostęp: 27.01.2017.

Szewczyk Ł., „Fakty” TVN wygrywają z „Wiadomościami” TVP1. Najwięcej traci „Teleexpress”, 
[online] <https://media2.pl/media/141359-Fakty-TVN-wygrywaja-z-Wiadomosciami-TVP1.-
-Najwiecej-traci-Teleexpress.html>, dostęp: 5.06.2017.

Trójka z największym spadkiem, traci też Jedynka. Słaby start Polskie Radio 24, [online] <http://
www.wirtualnemedia.pl/artykul/trojka-z-najwiekszym-spadkiem-traci-tez-jedynka-slaby-start- 
polskie-radio-24#>, dostęp: 20.02.2017.

TVP dyskryminuje konserwatywnych dziennikarzy? PiS składa wniosek do RPO, [online] <http:// 
m.newsweek.pl/polska/tvp-dyskryminuje-konserwatywnych-dziennikarzy—pis-sklada-wnio-
sek-do-rpo,70317,1,1.html>, dostęp: 14.03.2017.

TVP nie ujawnia osób odpowiedzialnych za paski w TVP Info, [online] <http://wiadomosci.onet.pl/
kraj/tvp-nie-ujawnia-osob-odpowiedzialnych-za-paski-w-tvp-info/ymdh4dh>, dostęp: 27.07.2017.

Widzowie skarżą się na antyislamskie materiały „Wiadomości” i TVP Info oraz komentarze Wojciecha 
Cejrowskiego w „Minęła 20”, [online] <http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/widzowie-ska-
rza-sie-na-antyislamskie-materialy-wiadomosci-i-tvp-info-oraz-komentarze-wojciecha-cejrow-
skiego-w-minela-20>, dostęp: 3.08.2017.

Wildstein zwalnia i nominuje, [online] <https://finanse.wp.pl/wildstein-zwalnia-i-nominuje- 
6036385571439233a>, dostęp: 14.03.2017.

Zbytniewska K., Nie-dobra zmiana w mediach, [online] <http://www.euractiv.pl/section/demokracja/
news/nie-dobra/>, dostęp: 25.04.2017.



„Dobra zmiana” w mediach. Komu wyszła na dobre? 83

S t r e s z c z e n i e

Media są nieodłącznym elementem krajobrazu współczesnego świata. W niezwykle 
silny sposób oddziałują na niemal wszystkie sfery społecznego życia, w największym zaś 
stopniu na świat polityki. Można powiedzieć, że od ich kondycji w dużej mierze zależy 
kondycja demokracji. Jednak w nawet najbardziej demokratycznych społeczeństwach 
media nie są niezależne. W mniejszym lub większym stopniu są podporządkowane 
temu, kto je finansuje. W przypadku mediów publicznych jest to kontrola państwa,  
z którego reprezentantami, politykami, pracownicy mediów muszą się liczyć. W Polsce 
zmianom na szczytach władzy zawsze towarzyszą też zmiany kadrowe w publicznym 
radiu i telewizji. Z kolejnymi prezesami przychodzą i odchodzą kolejni dziennikarze. 
Skala zwolnień nigdy jednak nie była tak wielka jak obecnie. Czy po wprowadzeniu 
przez rząd „małej” i „dużej” ustawy medialnej i reformie mediów publicznych, w któ-
rych od kilku miesięcy trwają, bezpodstawne często, zwolnienia reporterów, wydawców  
i prowadzących, możliwe jest zapewnienie mediom i dziennikarzom swobody działania? 
Zaprezentowany artykuł jest refleksją nad obecną sytuacją polskich mediów, zarówno 
tych publicznych, jak i prywatnych, które po „dobrej zmianie” przechodzą największy 
od lat test na wiarygodność informacyjną, ale też na medialną chłonność. 

The “Good Change” in Media: Who Benefited from It? 

S u m m a r y

The media is an inherent element of the landscape in the contemporary world. 
It influences almost all spheres of social life in an unusually intense manner, which 
is particularly pronounced in the world of politics. It could be said that its condition 
heavily influences the condition of democracy. However, even in the most democratic 
societies, the media is not independent. To some extent, they tend to be subordinated 
to their main sponsors. For public media, it is the control of the state and, as a result, 
media employees have to take into account the views of state representatives and 
politicians. In Poland, the changes in the top establishment always entail personnel 
changes in public radio and television. As their bosses are changed, different journalists 
are employed and dismissed. However, the scale of dismissals has never been so large 
as it is now. Will it be possible, after passing the “small” and the “big” media law by 
the government and, after the reform of the Polish public media, (which has recently 
resulted in often unjustified dismissals of journalists, editors and programme hosts)  
to guarantee the freedom of the media and journalists? The following article serves as 
a reflection on the current situation of Polish media, both the public and private media, 
which have been put to the most difficult test in years for their informational credibility 
and media absorbency after the “good-change” was launched. 




