|
|||||||||||
|
WYPORNOŚCI PŁYWAKÓW
Przewód
zastosowany do przesyłania obrazu z kamery do odbiornika musi być zabezpieczony
przed opadaniem na dno w wodzie. Rozpatrywano następujące propozycje
zapewnienia zerowej pływalności przewodu: ·
przymocowanie
styropianowych kostek do przewodu; ·
wtłoczenie kabla
w ochronną otulinę stosowaną w budownictwie; ·
przymocowanie
pływaków używanych w sieciach rybackich; ·
doczepienie
spławików wędkarskich do przewodu; · przymocowanie korkowych walców do przewodu. Propozycja
pierwsza została odrzucona ze względu na właściwości fizyczne styropianu
(kurczenie się pod wpływem ciśnienia w wodzie). Następna propozycja – ochronna
otulina – nie zyskała uznania względu wysoką,
aczkolwiek nie wystarczającą, odporność higroskopijną. Zastosowanie spławików
wiązałoby się z poniesieniem zbyt dużych kosztów. Trudności ze zdobyciem
materiału (korka) przyczyniły się do zrezygnowania z tej możliwości. Jako
najlepsze rozwiązanie członkowie NKMK zdecydowanie przyjęli zastosowanie pływaków. W zaopatrzeniu się w
odpowiednia liczbę pływaków (150 sztuk) pomogła nam firma PHU-MaxRyb z Ostródy,
która pokryła koszty zakupu pływaków i transportu oraz dołączyła do pływaków
niezbędną do zamocowania nić i igłę. Do doboru
wielkości i liczby pływaków niezbędne jest wyznaczenie pływalności przewodu oraz
pływaków. Podczas obliczeń przyjęto długość przewodu jako 1 m. W pierwszym
etapie obliczeń ustalono ciężar, wyporność i pływalność kabla (1), a następnie wyznaczono
te same parametry dla pływaka (2). Kolejnym krokiem było
zsumowanie pływalności kabla i pływaka (3). Uzyskano wartość mniejszą o 40% od
wymaganej i z tego względu zdecydowano się na umieszczenie pływaków w
odległości 0,5 m od siebie, aby uzyskać zerową pływalność. (1) Ciężar
przewodu: Gprzewodu = 0,03 x 9,81 = 0,2943
Wyporność przewodu: Wprzewodu = 1000 x 9,81x 0,0000196 = 0,193
Pływalność przewodu: Pprzewodu = 0,193 - 0,294 = -0,101
[N] (2) Ciężar
pływaka: Gpływaka = 935 x 9,81 x 0,00009475 = Wyporność
pływaka: Wpływaka = 1000 x 9,81 x 0,00009475 = 0,929 Pływalność pływaka: Ppływaka = 0,929 - 0,869 = 0,06 (3)
Zsumowanie pływalności pływaka i przewodu: P = 0,06 - 0,101 = -0,041 OBLICZENIE WYPORNOŚCI PŁYWAKÓW do pobrania pdf.
Transmisja obrazu z kamery batyskafu na powierzchnię
W wyborze
kamery kierowaliśmy się stosunkiem jakości obrazu do ceny oraz możliwością rejestracji obrazu w ciemności. Kamera, która
została wybrana, ma 540 TVL(linii) oraz minimalny poziom natężenia oświetlenia
= 0,01 Lux . Kamera posiada opcję „widzenia” w nocy bez używania diod infra red
– pozwala to zaoszczędzić nieco energii. Jej kąt widzenia to 67° . Do działania kamery w trybie ‘dzień’ dodatkowo użyty jest
reflektor nurkowy halogen. Duża odległość kamery od odbiornika
obrazu (100m) powoduje, że sygnał analogowy „gubiłby się”, gdyby był wysyłany przewodem
koncentrycznym. Rozwiązaniem tego problemu jest zastosowanie transmitera, który
zamienia sygnał analogowy kamery na sygnał cyfrowy, dzięki czemu możliwy jest
przesył obrazu na większe odległości - 400m dla koloru i 600m dla obrazu czarno-białego.
Przewód, który zostanie do tego wykorzystany, to UTP klasy 5E (skrętka
komputerowa) żel, co gwarantuje zabezpieczenie przed ewentualnym zniszczeniem
izolacji. Na powierzchni znajduje się kolejny
transmiter, który z powrotem zamienia sygnał cyfrowy na analogowy, aby później
trafił do karty DVR podłączonej do komputera. Obraz wyświetlany jest na ekranie
komputera, ale jest możliwość wyświetlania go na dowolnym odbiorniku o wejściu
chinch. Oto schemat działania: Rys. Transmisja obrazu z kamery batyskafu na powierzchnię Projekt dekli do batyskafu Nasze prace w ostatnim czasie skupiały się na sposobie zamknięcia komór batyskafu. Jest to jedna z kluczowych spraw ponieważ konieczne jest szczelne i niezawodne zamknięcia które chronić będzie znajdującą się wewnątrz elektronikę, czyli cały układ sterowania oraz zanurzania, jak i również zasilający cały batyskaf akumulator.
Rys. Dekle batyskafu Kryteria brane pod uwagę podczas wyboru zamknięcia batyskafu
:
Koncepcja 1. Rys. Pierwsza koncepcja zamknięcia komory batyskafu
Czerwona płaszczyzna (rys) jest
styczna do rury zawierającej części elektroniczne batyskafu. Podczas składania całego
mechanizmu będziemy podpierać ścianki rury co pozwoli docisnąć dekle a co za
tym idzie uzyskane zostanie uszczelnienie
konstrukcji . Konstrukcja spełnia pierwszy i drugi kryterium
rozpatrywane podczas wyboru koncepcji lecz wykonanie tego rodzaju zamknięcia
mogło by się okazać bardzo pracochłonne, a koszty wykonania są wysokie. Koncepcja 2 Rys. Druga koncepcja zamknięcia komory batyskafu Druga
koncepcja (rys.) spełnia pierwsze trzy warunki rozpatrywane podczas wyboru
koncepcji lecz tak jak w przypadku poprzedniej koncepcji jej wykonanie byłoby pracochłonne
Podstawową częścią częścią w tej koncepcji jest kątownik
połączony z deklem śrubami. W koncepcji tej zaplanowano wykonanie rowka
wpustowego pod obręcz, który zapewnia brak ślizgania się obręczy.
Koncepcja 3 Rys.Trzecia koncepcja zamknięcia komory batyskafu Trzecia
Koncepcja (rys.) jest w porównaniu z poprzednimi najbardziej niezawodna oraz najłatwiejsza do
wykonania. Koszty jej wykonania nie są wysokie w porównania z pozostałymi koncepcjami.
Podstawą koncepcji śą dwa dekle skręcone za pomocą nagwintowanych prętów.
Rys. Rozkład naprężeń na deklu nr. 1
Naprężenia
rzędu 165 MPa nie przekraczają granicy plastyczności która dla stali węglowej
która zostanie użyta do wykonania dekli wynosi ok. 220 MPa. Okazało się, że konieczna jest zmiana kształtu dwóch dekli (rys. 5.) ponieważ zbiorniki ze sprężonym powietrzem służącym do wynurzania batyskafu znajdują się bardzo blisko dekli. Rys. Dekiel z wyciętymi miejscami na butle z tlenem. Po zmianie kształtu dekli ponownie przeprowadzona została analiza naprężeń. Naprężenia nie przekraczały wartości dopuszczalnych (Rys.).
Rys. Naprężenia dekla.
Jedne z gotowych dekli przedstawiony został na rysunku poniżej (rys.). Rys. Jeden z wykonanych dekli.
Podsumowanie W opracowaniu zawarto etapy modelowania oraz analizowania zamknięć od batyskafu. Rozpatrywane były różne koncepcje, z których wybrana została optymalna pod względem rozpatrywanych kryteriów. Przeprowadzona została analiza MES, która potwierdziła odpowiednią wytrzymałość konstrukcji. Efektem naszej pracy są wykonane w dekle. Pływalność batyskafu Już wcześniej
przeprowadzone zostały obliczenia pływalności batyskafu, różnica pomiędzy tymi
wcześniejszymi a tymi przedstawionymi w artykule to fakt , że wcześniejsze
dotyczą różnego rodzaju koncepcji batyskafu. Projekt batyskafu w formie
ostateczniej zmienił się znacznie dlatego konieczne okazało się ponowne
obliczenie pływalności batyskafu. W artykule przedstawiony został schemat obliczeń
ramy batyskafu. Obliczenia pływalności całego batyskafu przedstawione zostały
w załączniku.
Do pobrania
Wypornosc batyskafu.pdf
Rys. 1. Schemat sił działających na ramę. Wyporność jest to różnica pomiędzy siłą wyporu, a ciężarem ciała.
FwypRamy:=Vramy*(ro)w=1,724kg WypornośćRamy:=FwypRamy-MASAramy=-11,811kg Do obliczeń wyporności konieczne jest uwzględnienie objętości ramy (1) wartość ta odczytana została z programu w którym wykonany został model 3D batyskafu. Ciężar ramy (2) można policzyć mnożąc jej objętość i gęstość stali, którą przyjęto jako 7850 kg/m^3. Obliczenia te są zgodne z zwarzoną w rzeczywistości ramą. Siła wyporu ramy (3) zgodnie z prawem Archimedesa jest to siła działająca na ciało zanurzone w cieczy, skierowana jest do góry, wartość jej jest równa masie wypartej wody. Wyporność ramy można policzyć mnożąc objętość ramy oraz gęstość wody (1000kg/m^3). Po pomnożeniu przez przyśpieszenie ziemskie (9.81 m/s^2) otrzymujemy jednostki układu SI. Pływalność ramy (4) jest to różnica pomiędzy siłą wyporu ramy, a jej ciężarem. Znak minus w naszym wyniku oznacza, że metalowa rama po umieszczeniu w wodzie będzie tonęła. Jednym z zadań obliczeń wyporności jest to, żeby konstrukcja charakteryzowała się zerową pływalnością, uzyskane to zostanie między innymi poprzez odpowiednio dobraną komorę balastową. Obliczenia całego batyskafu przeprowadzone zostały wg. Przedstawionego powyżej schematu. Badanie pędników
Przeprowadzone przez nas
badania dotyczyły wyboru silnika do napędu batyskafu. Wybieraliśmy
spośród dwóch modeli:
Silniki sprawdzaliśmy na dwóch rozmiarach wirników: o średnicy 20 oraz 18cm. Analizowaliśmy również wpływ wielkości śruby napędowej oraz zastosowanie dyszy Corte'a na zmianę siły uciągu silnika. Badania przeprowadzaliśmy na specjalnie przystosowanych stanowiskach (przedstawionych na rysunkach poniżej) w jeziorze.
Sprawdziliśmy, że próby badania uciągu silnika przeprowadzane w zamkniętych zbiornikach wody nawet o bardzo dużych objętościach różnią się od tych rzeczywistych nawet o ponad 30%. Opracowaliśmy wstępną, a póżniej dokładną koncepcje stawisk pomiarowych, które składały się z silnika z różnymi wirnikami (opcjonalnie z założoną dyszą Corte'a). Silnik mógł poruszać się wzdłuż łożysk liniowych przymocowanych do stabilnej podstawy. Na końcu stanowiska pomiarowego znajdowała się waga elektroniczna z której można było bezpośrednio odczytać wartość siły uciągu pędników. Wyniki badań jednoznacznie potwierdziły, że dysza Corte'a wpływa na poprawę siły uciągu pędników. Otrzymano następujące wyniki: - Badanie podstawowego silnika z wirnikiem- siła uciągu 5.3 [N] - Zamienienie wirnika na dużo lżejszy(o średnicy mniejszej o 3 cm)-poprawa wartość siły ucisgu o 20% - Zastosowanie dyszy Corte'a przy dopasowanym wirniku-poprawa wartości siły uciągu o 77% Eksperyment dowiódł, że zastosowanie dyszy Corte'a znacząco poprawia osiąganą moc uciągu, a sama dysza Corte'a oprócz kierowania strugi pełni również funkcje ochronną śruby napędowej . Podczas doświadczenia sprawdziliśmy także,że silniki które mają zostać zastosowane do napędu batyskafu nie będą obciążały za bardzo akumulatora. Kolejnym krokiem będzie dokonanie zakupów poszczególnych podzespołów oraz wykonanie i montaż dysz Corte'a.
|
||||||||||