Informator na II etap

INFORMATOR
dla uczestników II etapu
Ogólnopolskiej Olimpiady Wiedzy o Rodzinie
w roku szkolnym 2024/25

 

Na czym polega II etap Olimpiady Wiedzy o Rodzinie?

Na  II etap (okręgowy, wojewódzki), który odbędzie się 6 III 2025 r. w miejscach wyznaczonych przez Komitety Okręgowe (wojewódzkie),  zespoły 2-osobowe przygotowują  prezentację lub film.
Adresy eliminacji wojewódzkich będą podane na stronie www.uwm.edu.pl/owor/ w zakładce „O organizacji”.

Tematem prezentacji lub filmu powinien być jeden z 10 tematów, podanych niżej:

  1. Ekrany zamiast rozmów – jak nowe technologie zmieniają relacje w rodzinie?
  2. Od cyberprzestrzeni do prawdziwej wspólnoty rodzinnej.
  3. Dwie kultury, jedna rodzina – potencjał i wyzwanie.
  4. Mieszanka kultur – przepis na rodzinne bogactwo czy źródło konfliktów?
  5. Różnorodność kulturowa w rodzinie a wierność swojej tożsamości.
  6. Dylematy samotnego macierzyństwa.
  7. Samotna matka z wyboru –kontrowersyjna decyzja czy bohaterstwo?
  8. Senior w rodzinie – szkołą miłości.
  9. Choroba / niepełnosprawność członka rodziny – jak sobie radzić?
  10. „Mieć” czy „być” – co definiuje współczesną rodzinę?

 

Proponowana bibliografia (do wyboru przez uczestników);

Augustyn J. (red.), Sztuka relacji międzyludzkich. Miłość. Małżeństwo. Rodzina,
Kraków 2014.

Augustyn J., Duchowy przewodnik. Jak zrozumieć siebie i innych, Kraków 2015.

Chapman G., 5 języków miłości, Kraków 2014.

Chapman G., Przewodnik po relacjach rodzinnych, Warszawa 2016.

Dębska G., Goździalska A., Jaśkiewicz J. (red.), Rodzina w zdrowiu i chorobie. Uwarunkowania środowiskowe zdrowia, Kraków 2012.

Dudek M. (red.), Wsparcie rodziny dysfunkcjonalnej, Krasnystaw 2010.

Dziewiecki M., Rodzina domem miłości i życia, Lublin 2011.

Dziewiecki M., Komunikacja. Kochaj i mów co chcesz, Nowy Sącz 2022.

Glas P., Pulikowski J., Ostateczna bitwa o rodzinę, Kraków 2022.

Grzelak S., Dziki ojciec. Jak wykorzystać moc inicjacji w wychowaniu, Pozna 2029.

Eldredge J., Dzikie serce, Poznań 2021.

Filipek A., Wspomaganie człowieka dorosłego w sytuacji przemocy w rodzinie, https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/7114/1/A_Filipek_Wspomaganie_czlowieka_doroslego_w_sytuacji_przemocy_w_rodzinie.pdf.

Janicka I., Liberska H. (red.), Psychologia rodziny, Warszawa 2019.

Jarosz K. i T., Narzeczeństwo, czyli sztuka przygotowania się do małżeństwa, Kraków 2014.

Kluzer Ch., Rodzice w separacji. Jak rozwiązywać problemy rozpadającej się rodziny,   Warszawa 2009.

Kozak S., Patologiczne formy komunikowania się dzieci i młodzieży w cyberprzestrzeni, Warszawa 2014.

Łuczyński A., Dzieci w rodzinach zastępczych i dysfunkcjonalnych, Lublin 2008.

Matusiak A. (red.), Samotność chciana i niechciana, Kraków 2009.

McKay M., Davis M., Fanning P., Sztuka skutecznego porozumiewania się, Sopot 2013.

Ministerstwo Sprawiedliwości, Małżeństwo jako najlepsza forma profilaktyki przed przestępczością, Warszawa 2019.

Olearczyk T., Sieroctwo i osamotnienie. Pedagogiczne problemy kryzysu współczesnej rodziny, Kraków 2007.

Parrott L. i L., Polubić czy poślubić? Wrocław 2014.

Pawlukiewicz P., O miłości, Kraków 2021.

Pulikowski J., Jak budować więzi w rodzinie?, Kraków 2011.

Pulikowski J., Kobieta od a do z, Kraków 2014.

Pulikowski J., Mężczyzna od a do z, Kraków 2014.

Pulikowski J., Zakochanie… i co dalej? Częstochowa 2011.

Sitarczyk M. (red.), Rodzina w mediach. Media w rodzinie, Warszawa 2013.

Sosnowski T., Ojcostwo w perspektywie pokoleniowej: studium socjopedagogiczne, Warszawa 2018.

Szustak A., Akrobatyka małżeńska, Kraków 2020.

Szustak A., Rodzinne pole minowe, Nowy Sącz 2021.

Turkle S., Samotni razem, Kraków 2013.

Zakrzewski P., Rola wychowawcza ojca w edukacji domowej, Warszawa 2013.

Artykuły:

Kuncewicz D., Destruktywne strategie rozwiązywania konfliktów z perspektywy jednostki i w parach ,
w: S. Steuden, K. Janowski (red.), Psychospołeczne konteksty doświadczania straty, Lublin 2009,
s. 111-130. (artykuł)

Rumianowska A., Konflikty w rodzinie w narracjach młodego pokolenia, “Studia nad Rodziną” 2013 nr 2,
s. 247-276. (artykuł)

Sowa-Behtane E., Rodzina wielokulturowa w sytuacji konfliktów i zagrożeń, “Wychowanie w Rodzinie” 2017 nr 1, s. 79-92. (artykuł)

UWAGA: Uczestnicy mogą zawnioskować (do 15 stycznia 2025 roku) do Komitetu Głównego
o uznanie wybranej, zaakceptowanej przez nauczyciela-opiekuna, literatury przez zespół wykorzystanej do opracowania prezentacji lub filmu.

Konsultacje w sprawie literatury proszę kierować do ks. dr. hab. Wojsława Czupryńskiego, e-mail:czuwoj@wp.pl.

Prezentację lub film z podaną bibliografią, Komisje Szkolne powinny przesłać wraz z Kartą Zgłoszenia Udziału Uczestnika Zespołu wydrukowaną 2-stronnie (załącznik nr 3, do pobrania na www.uwm.edu.pl/owor/ w zakładce „Do pobrania”.) do Komitetów Okręgowych do 14 LUTEGO  2025 r.

Opis warunków technicznych prezentacji/filmu

Zespoły przygotowują prezentację (w formacie PowerPoint – ppt, pps lub pptx, PPS, Prezi) lub film (w formacie: AVI, MP4, FLV,) na jeden z wyżej wymienionych tematów. Czas prezentacji lub filmu powinien trwać max. 10 min. Ocenie podlega zarówno przygotowany materiał jak i sposób jego przedstawienia (pierwsza część).

W drugiej części zespół odpowiada na 3 pytania dotyczące problematyki przedstawionej
w prezentacji multimedialnej lub filmie.

Jakie będą kryteria oceny przygotowanych prac?

Komitet ocenia zespół w skali od 0 do 25 punktów. Maksymalnie zespół może uzyskać 15 pkt.
za prezentację/film oraz 10 pkt. za odpowiedzi na pytania.

Kryterium oceny prezentacji lub filmu  stanowi:

– oryginalność, pomysłowość, innowacyjność (0-4 pkt.)

– zawartość merytoryczna, zgodność treści z tematem (0-7 pkt.)

– staranność i estetyka wykonania (0-3 pkt.)

– stylistyczna poprawność językowa (0-1 pkt.)

 Warunkiem rekomendacji do 3 etapu Olimpiady jest spełnienie dwóch warunków łącznie:

  1. a) uzyskanie co najmniej 80% punktów możliwych do uzyskania /20 pkt./ podczas II etapu;
  2. b) uzyskanie największej liczby punktów łącznie z I i II etapu.

 Jakie prawa przysługują uczestnikom II etapu Olimpiady?

Każdy uczestnik otrzyma dyplom uczestnictwa w II etapie.

Komitet Główny Olimpiady

Olsztyn, 15 XII 2024 r.                                                                                                        owor@uwm.edu.pl