INFORMATOR
dla uczestników II etapu
Ogólnopolskiej Olimpiady Wiedzy o Rodzinie
w roku szkolnym 2024/25
Na czym polega II etap Olimpiady Wiedzy o Rodzinie?
Na II etap (okręgowy, wojewódzki), który odbędzie się 6 III 2025 r. w miejscach wyznaczonych przez Komitety Okręgowe (wojewódzkie), zespoły 2-osobowe przygotowują prezentację lub film.
Adresy eliminacji wojewódzkich będą podane na stronie www.uwm.edu.pl/owor/ w zakładce „O organizacji”.
Tematem prezentacji lub filmu powinien być jeden z 10 tematów, podanych niżej:
- Ekrany zamiast rozmów – jak nowe technologie zmieniają relacje w rodzinie?
- Od cyberprzestrzeni do prawdziwej wspólnoty rodzinnej.
- Dwie kultury, jedna rodzina – potencjał i wyzwanie.
- Mieszanka kultur – przepis na rodzinne bogactwo czy źródło konfliktów?
- Różnorodność kulturowa w rodzinie a wierność swojej tożsamości.
- Dylematy samotnego macierzyństwa.
- Samotna matka z wyboru –kontrowersyjna decyzja czy bohaterstwo?
- Senior w rodzinie – szkołą miłości.
- Choroba / niepełnosprawność członka rodziny – jak sobie radzić?
- „Mieć” czy „być” – co definiuje współczesną rodzinę?
Proponowana bibliografia (do wyboru przez uczestników);
Augustyn J. (red.), Sztuka relacji międzyludzkich. Miłość. Małżeństwo. Rodzina,
Kraków 2014.
Augustyn J., Duchowy przewodnik. Jak zrozumieć siebie i innych, Kraków 2015.
Chapman G., 5 języków miłości, Kraków 2014.
Chapman G., Przewodnik po relacjach rodzinnych, Warszawa 2016.
Dębska G., Goździalska A., Jaśkiewicz J. (red.), Rodzina w zdrowiu i chorobie. Uwarunkowania środowiskowe zdrowia, Kraków 2012.
Dudek M. (red.), Wsparcie rodziny dysfunkcjonalnej, Krasnystaw 2010.
Dziewiecki M., Rodzina domem miłości i życia, Lublin 2011.
Dziewiecki M., Komunikacja. Kochaj i mów co chcesz, Nowy Sącz 2022.
Glas P., Pulikowski J., Ostateczna bitwa o rodzinę, Kraków 2022.
Grzelak S., Dziki ojciec. Jak wykorzystać moc inicjacji w wychowaniu, Pozna 2029.
Eldredge J., Dzikie serce, Poznań 2021.
Filipek A., Wspomaganie człowieka dorosłego w sytuacji przemocy w rodzinie, https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/7114/1/A_Filipek_Wspomaganie_czlowieka_doroslego_w_sytuacji_przemocy_w_rodzinie.pdf.
Janicka I., Liberska H. (red.), Psychologia rodziny, Warszawa 2019.
Jarosz K. i T., Narzeczeństwo, czyli sztuka przygotowania się do małżeństwa, Kraków 2014.
Kluzer Ch., Rodzice w separacji. Jak rozwiązywać problemy rozpadającej się rodziny, Warszawa 2009.
Kozak S., Patologiczne formy komunikowania się dzieci i młodzieży w cyberprzestrzeni, Warszawa 2014.
Łuczyński A., Dzieci w rodzinach zastępczych i dysfunkcjonalnych, Lublin 2008.
Matusiak A. (red.), Samotność chciana i niechciana, Kraków 2009.
McKay M., Davis M., Fanning P., Sztuka skutecznego porozumiewania się, Sopot 2013.
Ministerstwo Sprawiedliwości, Małżeństwo jako najlepsza forma profilaktyki przed przestępczością, Warszawa 2019.
Olearczyk T., Sieroctwo i osamotnienie. Pedagogiczne problemy kryzysu współczesnej rodziny, Kraków 2007.
Parrott L. i L., Polubić czy poślubić? Wrocław 2014.
Pawlukiewicz P., O miłości, Kraków 2021.
Pulikowski J., Jak budować więzi w rodzinie?, Kraków 2011.
Pulikowski J., Kobieta od a do z, Kraków 2014.
Pulikowski J., Mężczyzna od a do z, Kraków 2014.
Pulikowski J., Zakochanie… i co dalej? Częstochowa 2011.
Sitarczyk M. (red.), Rodzina w mediach. Media w rodzinie, Warszawa 2013.
Sosnowski T., Ojcostwo w perspektywie pokoleniowej: studium socjopedagogiczne, Warszawa 2018.
Szustak A., Akrobatyka małżeńska, Kraków 2020.
Szustak A., Rodzinne pole minowe, Nowy Sącz 2021.
Turkle S., Samotni razem, Kraków 2013.
Zakrzewski P., Rola wychowawcza ojca w edukacji domowej, Warszawa 2013.
Artykuły:
Kuncewicz D., Destruktywne strategie rozwiązywania konfliktów z perspektywy jednostki i w parach ,
w: S. Steuden, K. Janowski (red.), Psychospołeczne konteksty doświadczania straty, Lublin 2009,
s. 111-130. (artykuł)
Rumianowska A., Konflikty w rodzinie w narracjach młodego pokolenia, “Studia nad Rodziną” 2013 nr 2,
s. 247-276. (artykuł)
Sowa-Behtane E., Rodzina wielokulturowa w sytuacji konfliktów i zagrożeń, “Wychowanie w Rodzinie” 2017 nr 1, s. 79-92. (artykuł)
UWAGA: Uczestnicy mogą zawnioskować (do 15 stycznia 2025 roku) do Komitetu Głównego
o uznanie wybranej, zaakceptowanej przez nauczyciela-opiekuna, literatury przez zespół wykorzystanej do opracowania prezentacji lub filmu.
Konsultacje w sprawie literatury proszę kierować do ks. dr. hab. Wojsława Czupryńskiego, e-mail:czuwoj@wp.pl.
Prezentację lub film z podaną bibliografią, Komisje Szkolne powinny przesłać wraz z Kartą Zgłoszenia Udziału Uczestnika Zespołu wydrukowaną 2-stronnie (załącznik nr 3, do pobrania na www.uwm.edu.pl/owor/ w zakładce „Do pobrania”.) do Komitetów Okręgowych do 14 LUTEGO 2025 r.
Opis warunków technicznych prezentacji/filmu
Zespoły przygotowują prezentację (w formacie PowerPoint – ppt, pps lub pptx, PPS, Prezi) lub film (w formacie: AVI, MP4, FLV,) na jeden z wyżej wymienionych tematów. Czas prezentacji lub filmu powinien trwać max. 10 min. Ocenie podlega zarówno przygotowany materiał jak i sposób jego przedstawienia (pierwsza część).
W drugiej części zespół odpowiada na 3 pytania dotyczące problematyki przedstawionej
w prezentacji multimedialnej lub filmie.
Jakie będą kryteria oceny przygotowanych prac?
Komitet ocenia zespół w skali od 0 do 25 punktów. Maksymalnie zespół może uzyskać 15 pkt.
za prezentację/film oraz 10 pkt. za odpowiedzi na pytania.
Kryterium oceny prezentacji lub filmu stanowi:
– oryginalność, pomysłowość, innowacyjność (0-4 pkt.)
– zawartość merytoryczna, zgodność treści z tematem (0-7 pkt.)
– staranność i estetyka wykonania (0-3 pkt.)
– stylistyczna poprawność językowa (0-1 pkt.)
Warunkiem rekomendacji do 3 etapu Olimpiady jest spełnienie dwóch warunków łącznie:
- a) uzyskanie co najmniej 80% punktów możliwych do uzyskania /20 pkt./ podczas II etapu;
- b) uzyskanie największej liczby punktów łącznie z I i II etapu.
Jakie prawa przysługują uczestnikom II etapu Olimpiady?
Każdy uczestnik otrzyma dyplom uczestnictwa w II etapie.
Komitet Główny Olimpiady
Olsztyn, 15 XII 2024 r. owor@uwm.edu.pl