Załącznik nr 5.
PROGRAM OLIMPIADY OGÓLNOPOLSKIEJ
WIEDZY O RODZINIE
Terminarz Olimpiady Wiedzy o rodzinie:
Rok szkolny 2022/23
Termin zawodów szkolnych: 16.11.2022 r.
Termin zawodów okręgowych: 01.03.2023 r.
Termin zawodów centralnych: 19.04.2023 r.
Rok szkolny 2023/24
Termin zawodów szkolnych: listopad 2023 r.
Termin zawodów okręgowych: marzec 2024 r.
Termin zawodów centralnych: kwiecień 2024 r.
Rok szkolny 2024/25
Termin zawodów szkolnych: listopad 2024 r.
Termin zawodów okręgowych: marzec 2025 r.
Termin zawodów centralnych: kwiecień 2025 r.
Tematyka olimpiady ogniskuje się wokół wartości rodziny i małżeństwa oraz funkcjonowania ucznia jako członka rodziny, a w przyszłości osoby pełniącej rolę małżonka
i rodzica.
Olimpiada stwarza uczestnikom przestrzeń do refleksji nad wartościami i celami w ich życiu. Udział w Olimpiadzie stanowi także okazję do namysłu na temat wyborów życiowych w aspekcie życia osobistego, zawodowego i społecznego oraz pogłębiania wiedzy związanej z funkcjami rodziny. Główne wątki tematyczne Olimpiady nakierowane są na rozwój kompetencji komunikacyjnych, społecznych i budowanie satysfakcjonujących relacji koleżeńskich, przyjacielskich i partnerskich związanych z założeniem rodziny. Realizacja koncepcji Olimpiada pozwalać będzie na rozwijanie umiejętności rozwiązywania problemów związanych z okresem dorastania i wyborem drogi życiowej.
Celem Olimpiady jest przede wszystkim promowanie wartości małżeńsko-rodzinnych, oraz zbliżanie się do wartości dobra, prawdy, przyjaźni i miłości. Znajomość zakresu zagadnień umożliwi uczestnikom lepsze zrozumienie siebie i otoczenia Zmusi do poszukiwania i udzielania odpowiedzi na pytania o istotę człowieczeństwa, sens i cele życiowe.
Założeniem Organizatora jest ponadto rozwijanie umiejętności pracy w zespole, komunikowania oraz porozumiewania się, tak dziś koniecznej i pożądanej.
Na każdym etapie zawodów uczestnicy pracują w zespołach 2-osobowych; w związku z tym muszą ze sobą współpracować, wzajemnie uzupełniać się, wypracowywać kompromisy i słuchać się nawzajem. Powyższe umiejętności przydadzą się młodzieży dla dobrego funkcjonowania w przyszłości ich małżeństwa i rodziny.
- Zakres wiedzy i umiejętności wymaganych na I etapie Olimpiady
Etap zawodów szkolnych polega na rozwiązaniu przez uczestników testu jednokrotnego wyboru, składającego się z 30 pytań. Na tym etapie uczestnicy będą musieli wykazać się znajomością przepisów prawa polskiego (w tym konkordatowego) dotyczącego w szczególności: małżeństwa i rodziny, możliwości pomocy osobom dotkniętych przemocą, praw i obowiązków rodziców oraz dzieci. Przygotowując się do testu uczestnicy pogłębią wiedzę związaną z funkcjonowaniem rodziny, usystematyzują ją w zakresie pełnienia ról małżeńskich i rodzicielskich. Będą mieli tez okazję do uporządkowania posiadanej już wiedzy i umiejętności zdobytych na różnych przedmiotach w szkole.
Zakres treści kształcenia uwzględnionych w teście pobudzi do refleksji nad podejmowaniem odpowiednich decyzji dotyczących wyboru drogi życiowej, małżeństwa i rodziny.
Zakres problematyki, na bazie której będzie opracowany m.in. test:
- macierzyństwo i ojcostwo;
- prawodawstwo dotyczące rodziny;
- formy, zasady i warunki zawarcia małżeństwa;
- prawa i obowiązki małżonków, rodziców i dzieci; obowiążki państwa
- przemoc w domu, profilaktyka, możliwości uzyskiwania pomocy;
- separacja i rozwód – rozróżnienie;
- adopcja i rodzina (piecza) zastępcza;
- obowiązki państwa wobec rodziny;
- instytucjonalna pomoc rodzinie w trudnych sytuacjach (choroby, ubóstwa, bezrobocia, zachowań ryzykownych, problemów psychicznych i społecznych)
- konstytucyjnie chronione wartości związane z funkcjonowaniem jednostki w społeczeństwie: małżeństwo, rodzina, rodzicielstwo;
Bibliografia:
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., (Dz. U. 1997, nr 78, poz. 483 z późn. zm.).
Kodeks Prawa Kanonicznego. Przekład polski zatwierdzony przez Konferencję Episkopatu Polski, Pallottinum 1984, kan. 1055-1165.
Kodeks rodzinny i opiekuńczy. Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. (Tekst jednolity: Dz.U. z 2020 r. poz. 1359).
Konwencja o prawach dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991, nr 120. poz. 526. z późn. zm.).
Ustawa z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Tekst jednolity: Dz.U. z 2022 r. poz. 615).
Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2004 r. nr 64, poz. 593
z późn. zm.).
Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej z dnia 9 czerwca 2011 r.
(Tekst jednolity: Dz.U. z 2022 r. poz. 447).
- Zakres wiedzy i umiejętności wymaganych na II etapie Olimpiady
Na etapie Okręgowym uczniowie (2-osobowy zespół) przygotowują prezentację lub film na wybrany temat z listy 10 tematów ogłoszonych każdego roku szkolnego przez Komitet Główny Olimpiady. Po ich omówieniu, członkowie Komisji zadają 3 pytania dotyczące przedstawianej prezentacji lub filmu. Celem zadawanych pytań jest m.in. sprawdzenie samodzielności wykonania prezentacji lub filmu przez zespół.
Uczestnictwo w II etapie Olimpiady umożliwi rozwijanie następujących umiejętności:
- kształtowania pozytywnej postawy wobec życia ludzkiego, osób niepełnosprawnych i chorych, poszanowanie godności życia ludzkiego i dojrzałego funkcjonowania w rodzinie;
- rozumienia znaczenia zawarcia i trwałości małżeństwa dla dobra rodziny;
- kształtowania pozytywnego stosunku do wartości i pojęć takich jak: przyjaźń, akceptacja i szacunek w relacjach międzyludzkich;
- przedstawiania wizji swojego małżeństwa i opisywania fundamentów na których powinno się ono opierać;
- poszukiwania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł;
- posługiwania się technologiami informacyjnymi;
- rozwiązywania problemów w twórczy sposób;
- efektywnego działania w zespole;
- prezentowania własnego punktu widzenia i brania pod uwagę poglądów kolegi/koleżanki;
- kształtowania w sobie postawy dialogu, umiejętności słuchania innych i rozumienia ich poglądów;
- komunikowania uczuć i budowania prawidłowych relacjach w rodzinie i grupie społecznej;
- poprawnego posługiwania się językiem ojczystym;
- rozwijania wrażliwości społecznej, moralnej i estetycznej;
- zdobywania umiejętności, formułowania samodzielnych i przemyślanych sądów;
- doskonalenia umiejętności myślowo-językowych takich jak: formułowanie pytań i problemów, posługiwanie się kryteriami, uzasadnianie, wyjaśnianie, klasyfikowanie, wnioskowanie, posługiwanie się przykładami itp.;
- wyszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz dokumentowania swojej pracy;
- stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnch.
Powyższe umiejętności będą sprzyjały wspieraniu rozwoju moralnego i kształtowaniu hierarchii wartości, uświadomieniu roli rodziny w życiu człowieka, promowaniu trwałych związków, których podstawą jest więź emocjonalna, odpowiedzialność, efektywne sposoby komunikowania i wzajemne zrozumienie.
Zakres problematyki, stanowiącej podstawę do tworzenia tematów prezentacji lub filmu:
- Rodzina – to drużyna.
- W rodzinie siła
- Konflikt pokoleń; przyczyny i sposoby rozwiązywania konfliktów.
- Rodzina niepełna.
- Rola autorytetów w życiu człowieka.
- Zagrożenia okresu dojrzewania: presja seksualna, pornografia, prostytucja nieletnich, subkultury, sekty (możliwość wyboru).
- „Mieć” czy „być”.
- Zakochanie, miłość, odpowiedzialność.
- Internet – szanse i zagrożenia.
- Różnorodność kulturowa – szansą czy zagrożeniem?
- Kobieta i mężczyzna – skazani na siebie czy obdarowani sobą?
- Jak przygotować się do małżeństwa?
- Samotne macierzyństwo z wyboru.
- Samotność – wybór czy konieczność?
- Niepełnosprawność, starość, choroba, umieranie i śmierć – czy to tylko nieszczęścia dla rodziny?
Proponowana bibliografia (do wyboru przez uczestników);
Augustyn J. (red.), Sztuka relacji międzyludzkich. Miłość. Małżeństwo. Rodzina,
Kraków 2014.
Augustyn J., Duchowy przewodnik. Jak zrozumieć siebie i innych, Kraków 2015.
Chapman G., 5 języków miłości, Kraków 2014.
Chapman G., Przewodnik po relacjach rodzinnych, Warszawa 2016.
Dębska G., Goździalska A., Jaśkiewicz J. (red.), Rodzina w zdrowiu i chorobie. Uwarunkowania środowiskowe zdrowia, Kraków 2012.
Dudek M. (red.), Wsparcie rodziny dysfunkcjonalnej, Krasnystaw 2010.
Dziewiecki M., Rodzina domem miłości i życia, Lublin 2011.
Dziewiecki M., Komunikacja. Kochaj i mów co chcesz, Nowy Sącz 2022.
Glas P., Pulikowski J., Ostateczna bitwa o rodzinę, Kraków 2022.
Grzelak S., Dziki ojciec. Jak wykorzystać moc inicjacji w wychowaniu, Pozna 2029.
Eldredge J., Dzikie serce, Poznań 2021.
Filipek A., Wspomaganie człowieka dorosłego w sytuacji przemocy w rodzinie, https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/7114/1/A_Filipek_Wspomaganie_czlowieka_doroslego_w_sytuacji_przemocy_w_rodzinie.pdf.
Janicka I., Liberska H. (red.), Psychologia rodziny, Warszawa 2019.
Jarosz K. i T., Narzeczeństwo, czyli sztuka przygotowania się do małżeństwa, Kraków 2014.
Kluzer Ch., Rodzice w separacji. Jak rozwiązywać problemy rozpadającej się rodziny, Warszawa 2009.
Kozak S., Patologiczne formy komunikowania się dzieci i młodzieży w cyberprzestrzeni, Warszawa 2014.
Łuczyński A., Dzieci w rodzinach zastępczych i dysfunkcjonalnych, Lublin 2008.
Matusiak A. (red.), Samotność chciana i niechciana, Kraków 2009.
McKay M., Davis M., Fanning P., Sztuka skutecznego porozumiewania się, Sopot 2013.
Ministerstwo Sprawiedliwości, Małżeństwo jako najlepsza forma profilaktyki przed przestępczością, Warszawa 2019.
Olearczyk T., Sieroctwo i osamotnienie. Pedagogiczne problemy kryzysu współczesnej rodziny, Kraków 2007.
Parrott L. i L., Polubić czy poślubić? Wrocław 2014.
Pawlukiewicz P., O miłości, Kraków 2021.
Pulikowski J., Jak budować więzi w rodzinie?, Kraków 2011.
Pulikowski J., Kobieta od a do z, Kraków 2014.
Pulikowski J., Mężczyzna od a do z, Kraków 2014.
Pulikowski J., Zakochanie… i co dalej? Częstochowa 2011.
Sitarczyk M. (red.), Rodzina w mediach. Media w rodzinie, Warszawa 2013.
Sosnowski T., Ojcostwo w perspektywie pokoleniowej: studium socjopedagogiczne, Warszawa 2018.
Szustak A., Akrobatyka małżeńska, Kraków 2020.
Szustak A., Rodzinne pole minowe, Nowy Sącz 2021.
Turkle S., Samotni razem, Kraków 2013.
Zakrzewski P., Rola wychowawcza ojca w edukacji domowej, Warszawa 2013.
Artykuły:
Kuncewicz D., Destruktywne strategie rozwiązywania konfliktów z perspektywy jednostki i w parach , w: S. Steuden, K. Janowski (red.), Psychospołeczne konteksty doświadczania straty, Lublin 2009, s. 111-130. (artykuł)
Rumianowska A., Konflikty w rodzinie w narracjach młodego pokolenia, “Studia nad Rodziną” 2013 nr 2, s. 247-276. (artykuł)
Sowa-Behtane E., Rodzina wielokulturowa w sytuacji konfliktów i zagrożeń, “Wychowanie w Rodzinie” 2017 nr 1, s. 79-92. (artykuł)
UWAGA: Uczestnicy mogą zawnioskować do Komitetu Głównego o uznanie wybranej, zaakceptowanej przez nauczyciela-opiekuna, literatury do opracowania prezentacji lub filmu przez zespół.
- Zakres wiedzy i umiejętności wymaganych na III etapie Olimpiady
Zawody centralne są 2-stopniowe.
Najpierw zespoły rozwiązują test jednokrotnego wyboru zawierający 30 pytań o zróżnicowanym stopniu trudności. Uczestnicy będą musieli wykazać się znajomością przepisów prawa polskiego i międzynarodowego w szczególności z zakresu obowiązków państwa wobec rodziny, znajomości struktur organizacyjnych oferujących pomoc rodzinie, przygotowanie do małżeństwa.
Uczestnictwo na tym etapie umożliwi młodzieży pogłębienie, usystematyzowanie i poszerzenie wiedzy na temat możliwości pomocy, celach i zadaniach instytucji świadczących poradnictwo małżeńsko- rodzinne i szeroko rozumianą pomoc społeczną.
Zakres problematyki, na bazie której będzie opracowywany test, jest zbliżony do testu z etapu szkolnego. Pytania na III etapie będą o podwyższonym stopniu trudności.
Problematyka:
- przygotowanie do małżeństwa;
- przemoc w domu, profilaktyka, możliwości uzyskiwania pomocy;
- macierzyństwo i ojcostwo;
- adopcja i rodzina (piecza) zastępcza;
- prawodawstwo dotyczące rodziny;
- formy, zasady i warunki zawarcia małżeństwa;
- separacja i rozwód;
- prawa i obowiązki małżonków, rodziców i dzieci;
- obowiązki państwa wobec rodziny;
- poradnictwo młodzieżowe i rodzinne w Polsce;
- techniki negocjacji, empatia (definicje).
Ważne umiejętności zdobywane podczas III etapu Olimpiady to m.in.:
- rozwijanie umiejętności wnioskowania, abstrahowania, rozwiązywania problemów, osądzania (operacje umysłowe);
- myślenie analityczne, syntetyczne, logiczne, przyczynowo-skutkowe, kreatywne;
- kreatywne rozwiązywanie problemów z różnych dziedzin wiedzy;
- umiejętność samodzielnego docierania do informacji, dokonywania ich selekcji, syntezy oraz wartościowania, rzetelnego korzystania ze źródeł.
Bibliografia:
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.,
(Dz.U. 1997, nr 78, poz. 483 z późn. zm.).
Kodeks Prawa Kanonicznego. Przekład polski zatwierdzony przez Konferencję Episkopatu Polski, Pallottinum 1984, kan. 1055-1165.
Kodeks rodzinny i opiekuńczy. Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. (Dz.U. 1964 nr 9 poz. 59 z późn. zm.).
Konwencja o prawach dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991, nr 120. poz. 526.).
Ustawa z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Tekst jednolity Dz.U. z 2022 r. poz. 615).
Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Tekst jednolity: Dz.U. z 2021 r. poz. 2268).
Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Tekst jednolity: Dz.U. z 2021 r. poz. 1249).
Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej z dnia 9 czerwca 2011 r. (Tekst jednolity: Dz.U. z 2022 r. poz. 447).
W 2 części, zespoły uczestniczą w debacie. Przedmiotem dyskusji będzie: Jakiej polityki rodzinnej potrzebuje Polska? Komitet Główny przygotuje 3 pytania, na które udzieli odpowiedzi każdy z zespołów; ponadto może zezwolić zespołom na zadanie wzajemnie sobie pytań (wcześniej przesłanych Komitetowi Głównemu).
Bibliografia:
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., (Dz.U. 1997, nr 78, poz. 483 z późn. zm.).
Stolica Apostolska, Karta Praw Rodziny, Warszawa 1999.
Instytut Ordo Iuris, Jakiej polityki rodzinnej potrzebuje Polska?, Warszawa 2015.
Wybrane raporty: Rządowej Rady Ludnościowej, Najwyższej Izby Kontroli oraz inne dotyczące demografii, problemów związanych z funkcjonowaniem rodzin, polityką prorodzinna państwa itd.
Podczas zawodów centralnych uczniowie będą mieli okazję wykazać się umiejętnością wystąpienia publicznego, wyrażania swoich opinii na określony temat, jasnego i przejrzystego formułowania myśli, wspólnego rozwiązywania problemów. Ten etap umożliwi rozwijanie twórczego myślenia i tolerancji wobec różnych poglądów.
Uczestnictwo w Olimpiadzie pomoże młodym ludziom w harmonijnym rozwoju i lepszym przygotowaniu się do uczestnictwa w rodzinie obecnej i tej, którą kiedyś prawdopodobnie założą.