VIII Wydziałowe Obchody Europejskiego Dnia Logopedy na UWM Olsztyn
6 marca 2023
Studenci i pracownicy olsztyńskiej logopedii pod pieczą koordynatora kierunku dr Magdaleny Osowickiej-Kondratowicz od lat corocznie włączają się do obchodów Europejskiego Dnia Logopedy organizowanego przez Europejskie Stowarzyszenie Terapii Mowy i Języka ESLA (European Speech and Language Therapy Association). Podobnie jak w ubiegłych latach, i w tym roku program był bogaty i różnorodny. Rozpoczęliśmy świętowanie od diagnoz logopedycznych zorganizowanych przez Studencką Poradnię Logopedyczną UWM pod kierunkiem dr Ewy Hrycyny. W tym samym czasie II rok logopedii pod opieką mgr Beaty Mikitiuk przeprowadził warsztaty dla dwóch grup przedszkolaków „W krainie bajek”. Następnie obchody przeniosły się do auli teatralnej, w której zgromadzeni goście, w tym obie grupy przedszkolaków, studenci i wykładowcy mieli okazję obejrzeć przedstawienie przygotowane przez studentów I roku logopedii pod kierunkiem mgr Anny Banasiak „Kim jest Ryś?”, do którego scenariusz przygotowała Wiktoria Brzóska. Spektakl dotyczył funkcjonowania chłopca ze spektrum autyzmu i został nagrodzony gromkimi brawami. Nie zabrakło też uroczystego rozstrzygnięcia VII Ogólnopolskiego Konkursu na Najtrudniejszą Lingwołamkę i Skrętacz Języka, które corocznie stanowi jeden z głównych punktów programu Europejskiego Dnia Logopedy na UWM. Jury w składzie: dr Magdalena Zaorska, dr Monika Czerepowicka oraz dr Magdalena Osowicka-Kondratowicz przedstawiło zwycięzców i wręczyło nagrody, a studentki Hanna Małaczek oraz Julia Orzechowicz z koła naukowego Salve Verbum brawurowo odczytały nagrodzone skrętacze i lingwołamki. Zainteresowanych wynikami rywalizacji odsyłamy do odrębnego artykułu poświęconego zwycięzcom. Stałym, kulminacyjnym elementem obchodów naszego święta jest również organizacja wykładu otwartego, poświęconego tematyce logopedycznej lub z zakresu dyscyplin, z których dorobku korzysta logopedia i wygłaszanego przez znamienitych znawców danej tematyki. Tym razem wykład poprowadziła dr hab. Ewa Jarmołowicz-Nowikow: "Czego uczymy się o języku i o sobie samych, badając gesty?" Liczne badania poświęcone zachowaniom niewerbalnym, a w szczególności formie i funkcji gestów, wzbogacają wiedzę na temat języka, a także komunikacji. Coraz częściej uznaje się, że gramatyka ma charakter multimodalny, a pewne kategorie gramatyczne są tworzone lub współtworzone poprzez gest. Badania nad gestami są także źródłem wiedzy na temat różnic kulturowych w komunikacji, ontogenezy i filogenezy języka, procesów poznawczych związanych z zapamiętywaniem, a także nauką języka obcego. Analiza zachowań niewerbalnych może być również pomocna w diagnozowaniu zaburzeń mowy na wczesnych etapach akwizycji języka. Podczas wykładu najwięcej miejsca Pani Profesor poświęciła kategorii gestów wskazujących. Na podstawie prowadzonych badań własnych pokazała ich związek z gramatyką multimodalną, a także różnice kulturowe w ich realizacji. Wyniki badań zobrazowane zostały fragmentami analizowanych materiałów wideo. Wykład odbył się z inicjatywy dr Moniki Czerepowickiej.
Wszystkim przyszłym, obecnym i emerytowanym logopedom życzymy wszystkiego, co najlepsze, zadowolenia z pracy, sukcesów diagnostycznych i terapeutycznych oraz spełnienia w pozazawodowych sferach życia. Zapraszamy na kolejne obchodu Europejskiego Dnia Logopedy na UWM 2024!