Home Forum Aktualności gratis Kontakt
   

 Projektowanie podwyżki - Sejm przychyla się...  
 
Sejm przychyla się do naszej propozycji poprawy wynagrodzeń pracowników
 szkół wyższych (poniżej tabela).
          Podajemy do wiadomości naszych członków informacje przekazane nam przez  Krajową Sekcję Nauki NSZZ „Solidarność”, celem ich szerszego upublicznienia w środowisku uniwersyteckim. Informacje płacowe poprzedza komentarz przewodniczącego KSN-u Janusza Sobieszczańskiego dot. prac nad nowelizacją Ustawy o zmianie Ustawy o Szkolnictwie Wyższym.
         „W czasie rozmów Ministra Edukacji Narodowej z Prezydium Krajowej Sekcji Nauki NSZZ „Solidarność” w sierpniu 2000 r. strona ministerialna ze zrozumieniem odniosła się do propozycji opracowania programu prowadzącego do dynamicznej poprawy sytuacji szkolnictwa wyższego. Jednak wersja projektu Ustawy o zmianie Ustawy o Szkolnictwie Wyższym, Ustawy o Wyższych Szkołach Zawodowych i niektórych innych ustaw, skierowana w maju do Parlamentu budziła głębokie rozczarowania. Nie respektowano w niej także ustaleń poczynionych w negocjacjach prowadzonych w ramach sporu „Solidarności” z Rządem. Uchwalenie ustawy w kształcie wniesionym przez Rząd oznaczałoby odebranie na kilka lat realnych szans na osiągnięcie niewygórowanego, ale przyzwoitego poziomu wynagrodzeń. Potwierdziłoby się przykre doświadczenie – o rozbieżności deklaracji i czynów.
         Koniecznym było przygotowanie przez KSN propozycji zasadniczych zmian w tym projekcie. Przypomnę nasze propozycje, przyjęte przez Prezydium w dniu 19 maja i przesłane do Sejmu RP:
·        Poziom docelowy wynagrodzeń w roku 2003 powinien kształtować się wg relacji 3:2:1:1(profesorowie, adiunkci, asystenci, pracownicy nie będący nauczycielami akademickimi) w odniesieniu do przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej.
·        Terminy wprowadzania poszczególnych etapów poprawy wynagrodzeń powinny zapewnić szybkie wychodzenie z obecnej sytuacji. Zaplanowano: I etap – od 1 września 2001 r., II etap – od 1 stycznia 2002 r., III etap – od 1 stycznia 2003 r.
·        System powinien objąć wszystkich pracowników uczelni.
·        W ustawie powinny być zapisy gwarantujące odpowiedni i określony wzrost wynagrodzeń w poszczególnych grupach pracowników, a nie tylko dla asystentów. Zaproponowaliśmy układ mnożników dla każdej grupy pracowników i dla każdego etapu.
·        Na pierwszy etap poprawy wynagrodzeń (od 1 września br.) należy skierować prawie całą kwotę rezerwy przewidzianej w ustawie budżetowej, tj. około 170 mln zł., a nie 130 mln zł.
·        Zaproponowaliśmy, aby kandydatem do Komisji Akredytacyjnej mogła być osoba posiadająca stopień naukowy dr, a nie tylko stopień dr hab., lub tytuł profesora.
·        Występowaliśmy o zapis odtajniający wysokość zarobków kierownictwa uczelni.
·        Zaproponowaliśmy redakcję zapisów o środkach spoza dotacji MEN, pozwalającą na uniknięcie niejednoznacznych interpretacji.
·        Zaproponowaliśmy, aby słuchaczom studiów doktoranckich i osobom odbywającym staż asystencki odpowiedni okres wliczano do okresu nie składkowego określanego przy ustalaniu emerytury.
·        Wnieśliśmy o wprowadzenie wymiaru urlopu wyrażanego w dniach roboczych: 36 dni roboczych zgodnie z ustaleniami Kodeksu Pracy.
 Sejm przyjął te propozycje, z wyjątkiem proponowanych przez nas terminów wprowadzania podwyżek. Pierwszy etap pozostał bez zmian, od 1 września br.,  lecz drugi od 1 września 2002 r. i trzeci od 1 września 2003 r. Zostały spełnione nasze wielokrotne wystąpienia o opracowanie i przyjęcie harmonogramu poprawy sytuacji nauki i szkolnictwa wyższego, w części dotyczącej wynagrodzeń pracowników szkół wyższych.
Ustawa wprowadza dwie ważkie regulacje. Będzie powołana Państwowa Komisja Akredytacyjna i w okresie trzyletnim nastąpi poprawa wynagrodzeń pracowników szkół wyższych.
Wybitną rolę w dopracowaniu projektu noweli odegrała Sejmowa Komisja Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz powołana przez nią Podkomisja. Obrady były prowadzone w pilnym trybie i były intensywne. Skoncentrowano się na sprawach najpilniejszych, na systemie oceny jakości kształcenia i na systemie poprawy wynagrodzeń uznając, że inne kwestie, o znaczeniu ustrojowym, wymagają rozleglejszej i szerszej debaty. Dyskusja była merytoryczna, rzeczowa. Poza posłami i przedstawicielami Rządu uczestniczyli w niej przedstawiciele Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego, Konferencji Rektorów i związków zawodowych.
Podczas obrad podkomisji zwracaliśmy się o rozpatrywanie spraw szkolnictwa wyższego ponad podziałami politycznymi. Nie przeceniając nośności naszego apelu, tak się też potoczył główny nurt obrad – ponad podziałami politycznymi. W głosowaniu nad całością ustawy nowelizującej, 380 posłów głosowało za przyjęciem, a tylko jeden głos był przeciwko”.
NSZZ „Solidarność” odniosła wielki sukces przeprowadzając przez Sejm i Senat nowelizację Ustawy o Szkolnictwie Wyższym. Trzeba mieć też nadzieję, że Prezydent szybko podpisze nową Ustawę.
 
A oto jak będą kształtowały się wynagrodzenia.
 
Podstawę do wyliczeń stanowi kwota bazowa, która w b.r. wynosi 1 603,56 zł. Stanowi ona ok. 70% średniej krajowej i tak na to trzeba patrzeć. Kwota bazowa, w przybliżeniu, rośnie z roku na rok w takim tempie jak inflacja.
Podajemy aktualne ŚREDNIE wynagrodzenie brutto dla poszczególnych grup pracowniczych oraz prognozowaną ( w przypadku podpisania Ustawy) ŚREDNIĄ wysokość wynagrodzenia po kolejnych etapach podwyżek płac. W nawiasach podano procentowy przyrost w stosunku do wynagrodzenia w poprzedzającym okresie. W ostatniej kolumnie pokazano całkowity efekt ustawowej regulacji płac w odniesieniu do aktualnych płac. Dla osób, których obecne wynagrodzenie jest różne od obecnej średniej, najważniejsze dane są zawarte w informacjach procentowych. ŚREDNIE wynagrodzenie, o którym jest mowa, to jest średnia wg. GUS – zawiera wszystkie dochody brutto ze wszystkich źródeł, także: dodatki funcyjne, nadgodziny, granty i inne stypendia, prace zlecone, honoraria itp.
W latach 2002 i 2003 rzeczywista ŚREDNIA wysokość płac będzie wyższa  - proporcjonalnie do wzrostu kwoty bazowej, która uwzględnia inflacje.
Tabelę zestawiono wg. danych MEN.
 
Lipiec 2001
od 1.IX  2001
od 1.IX 2002 
od 1.IX  2003
  (% wzrostu)
zł   (% wzrostu)
zł  (% wzrostu)
zł  (% wzrostu)
profesorowie 
4245  (11%) 
 4719  (16,5%)
5502  (14%)  
6282  (48%)
adiunkci
2351  (18%) 
2780   (25%) 
  3480  (20%)    
4190  (78%)
asystenci
1557  (8,5%)
1680   (12%)
1890  (11%)
2090  (35%)
pracownicy nna
1540  (8,5%)
  1670  (12,5%) 
1880  (11%)
2090  (36%)
Proszę zwrócić uwagę, że w tekście Ustawy mówi się o ŚREDNICH dla danych grup pracowniczych.

 

Top
 
 



 

© NSZZ Solidarność UWM w Olsztynie  2004