Home
Forum
Aktualności
Kontakt
Projektowanie podwyżki - Sejm przychyla się...
Sejm
przychyla się do naszej propozycji poprawy wynagrodzeń pracowników
szkół wyższych (poniżej tabela)
.
Podajemy do wiadomości naszych członków informacje przekazane nam przez Krajową Sekcję Nauki NSZZ „Solidarność”, celem ich szerszego upublicznienia w środowisku uniwersyteckim. Informacje płacowe poprzedza komentarz przewodniczącego KSN-u Janusza Sobieszczańskiego dot. prac nad nowelizacją Ustawy o zmianie Ustawy o Szkolnictwie Wyższym.
„W czasie rozmów Ministra Edukacji Narodowej z Prezydium Krajowej Sekcji Nauki NSZZ „Solidarność” w sierpniu 2000 r. strona ministerialna ze zrozumieniem odniosła się do propozycji opracowania programu prowadzącego do dynamicznej poprawy sytuacji szkolnictwa wyższego. Jednak wersja projektu Ustawy o zmianie Ustawy o Szkolnictwie Wyższym, Ustawy o Wyższych Szkołach Zawodowych i niektórych innych ustaw, skierowana w maju do Parlamentu budziła głębokie rozczarowania. Nie respektowano w niej także ustaleń poczynionych w negocjacjach prowadzonych w ramach sporu „Solidarności” z Rządem. Uchwalenie ustawy w kształcie wniesionym przez Rząd oznaczałoby odebranie na kilka lat realnych szans na osiągnięcie niewygórowanego, ale przyzwoitego poziomu wynagrodzeń. Potwierdziłoby się przykre doświadczenie – o rozbieżności deklaracji i czynów.
Koniecznym było przygotowanie przez KSN propozycji zasadniczych zmian w tym projekcie. Przypomnę nasze propozycje, przyjęte przez Prezydium w dniu 19 maja i przesłane do Sejmu RP:
·
Poziom docelowy wynagrodzeń w roku 2003 powinien kształtować się wg relacji 3:2:1:1(profesorowie, adiunkci, asystenci, pracownicy nie będący nauczycielami akademickimi) w odniesieniu do przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej.
·
Terminy wprowadzania poszczególnych etapów poprawy wynagrodzeń powinny zapewnić szybkie wychodzenie z obecnej sytuacji. Zaplanowano: I etap – od 1 września 2001 r., II etap – od 1 stycznia 2002 r., III etap – od 1 stycznia 2003 r.
·
System powinien objąć wszystkich pracowników uczelni.
·
W ustawie powinny być zapisy gwarantujące odpowiedni i określony wzrost wynagrodzeń w poszczególnych grupach pracowników, a nie tylko dla asystentów. Zaproponowaliśmy układ mnożników dla każdej grupy pracowników i dla każdego etapu.
·
Na pierwszy etap poprawy wynagrodzeń (od 1 września br.) należy skierować prawie całą kwotę rezerwy przewidzianej w ustawie budżetowej, tj. około 170 mln zł., a nie 130 mln zł.
·
Zaproponowaliśmy, aby kandydatem do Komisji Akredytacyjnej mogła być osoba posiadająca stopień naukowy dr, a nie tylko stopień dr hab., lub tytuł profesora.
·
Występowaliśmy o zapis odtajniający wysokość zarobków kierownictwa uczelni.
·
Zaproponowaliśmy redakcję zapisów o środkach spoza dotacji MEN, pozwalającą na uniknięcie niejednoznacznych interpretacji.
·
Zaproponowaliśmy, aby słuchaczom studiów doktoranckich i osobom odbywającym staż asystencki odpowiedni okres wliczano do okresu nie składkowego określanego przy ustalaniu emerytury.
·
Wnieśliśmy o wprowadzenie wymiaru urlopu wyrażanego w dniach roboczych: 36 dni roboczych zgodnie z ustaleniami Kodeksu Pracy.
Sejm przyjął te propozycje, z wyjątkiem proponowanych przez nas terminów wprowadzania podwyżek. Pierwszy etap pozostał bez zmian, od 1 września br., lecz drugi od 1 września 2002 r. i trzeci od 1 września 2003 r. Zostały spełnione nasze wielokrotne wystąpienia o opracowanie i przyjęcie harmonogramu poprawy sytuacji nauki i szkolnictwa wyższego, w części dotyczącej wynagrodzeń pracowników szkół wyższych.
Ustawa wprowadza dwie ważkie regulacje. Będzie powołana Państwowa Komisja Akredytacyjna i w okresie trzyletnim nastąpi poprawa wynagrodzeń pracowników szkół wyższych.
Wybitną rolę w dopracowaniu projektu noweli odegrała Sejmowa Komisja Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz powołana przez nią Podkomisja. Obrady były prowadzone w pilnym trybie i były intensywne. Skoncentrowano się na sprawach najpilniejszych, na systemie oceny jakości kształcenia i na systemie poprawy wynagrodzeń uznając, że inne kwestie, o znaczeniu ustrojowym, wymagają rozleglejszej i szerszej debaty. Dyskusja była merytoryczna, rzeczowa. Poza posłami i przedstawicielami Rządu uczestniczyli w niej przedstawiciele Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego, Konferencji Rektorów i związków zawodowych.
Podczas obrad podkomisji zwracaliśmy się o rozpatrywanie spraw szkolnictwa wyższego ponad podziałami politycznymi. Nie przeceniając nośności naszego apelu, tak się też potoczył główny nurt obrad – ponad podziałami politycznymi. W głosowaniu nad całością ustawy nowelizującej, 380 posłów głosowało za przyjęciem, a tylko jeden głos był przeciwko”.
NSZZ „Solidarność” odniosła wielki sukces przeprowadzając przez Sejm i Senat nowelizację Ustawy o Szkolnictwie Wyższym. Trzeba mieć też nadzieję, że Prezydent szybko podpisze nową Ustawę.
A oto jak będą kształtowały się wynagrodzenia.
Podstawę do wyliczeń stanowi kwota bazowa, która w b.r. wynosi 1 603,56 zł. Stanowi ona ok. 70% średniej krajowej i tak na to trzeba patrzeć. Kwota bazowa, w przybliżeniu, rośnie z roku na rok w takim tempie jak inflacja.
Podajemy aktualne ŚREDNIE wynagrodzenie brutto dla poszczególnych grup pracowniczych oraz prognozowaną ( w przypadku podpisania Ustawy) ŚREDNIĄ wysokość wynagrodzenia po kolejnych etapach podwyżek płac. W nawiasach podano procentowy przyrost w stosunku do wynagrodzenia w poprzedzającym okresie. W ostatniej kolumnie pokazano całkowity efekt ustawowej regulacji płac w odniesieniu do aktualnych płac. Dla osób, których obecne wynagrodzenie jest różne od obecnej średniej, najważniejsze dane są zawarte w informacjach procentowych. ŚREDNIE wynagrodzenie, o którym jest mowa, to jest średnia wg. GUS – zawiera wszystkie dochody brutto ze wszystkich źródeł, także: dodatki funcyjne, nadgodziny, granty i inne stypendia, prace zlecone, honoraria itp.
W latach 2002 i 2003 rzeczywista ŚREDNIA wysokość płac będzie wyższa - proporcjonalnie do wzrostu kwoty bazowej, która uwzględnia inflacje.
Tabelę zestawiono wg. danych MEN.
Lipiec 2001
od 1.IX 2001
od 1.IX 2002
od 1.IX 2003
zł
(% wzrostu)
zł (% wzrostu)
zł (% wzrostu)
zł (% wzrostu)
profesorowie
4245 (11%)
4719 (16,5%)
5502 (14%)
6282 (48%)
adiunkci
2351 (18%)
2780 (25%)
3480 (20%)
4190 (78%)
asystenci
1557 (8,5%)
1680 (12%)
1890 (11%)
2090 (35%)
pracownicy nna
1540 (8,5%)
1670 (12,5%)
1880 (11%)
2090 (36%)
Proszę zwrócić uwagę, że w tekście Ustawy mówi się o ŚREDNICH dla danych grup pracowniczych.
Top
©
NSZZ Solidarność UWM w Olsztynie 2004