Home Forum Aktualności gratis Kontakt
   

 Nowelizacja ustawy o szkolnictwie wyższym   
 
Propozycja nowelizacji Ustawy o Szkolnictwie Wyższym
 Minister Edukacji zdecydował się na rezygnację z nowych Ustaw i przygotował tylko nowelizację zawierającą kilka spraw. Projekt ten został przesłany do tzw. konsultacji miedzyresortowych i ze Zw. Zawodowymi. W jakim kształcie pójdzie dalej, nie wiemy. Planowane jest przesłanie projektu w imieniu Rządu na początku kwietnia. Wtedy zobaczymy co z tego zostanie.
 
Oto wybrane punkty:

Rada Główna:
Art.36
1.Rada składa sie z przedstawicieli:
1)grupy nauczycieli posiadających tytuł naukowy profesora lub stopień naukowy dr.hab. - w liczbie 21,
2)grupy innych nauczycieli akad. posiadajacych stopień naukowy doktora - w liczbie 6,
3)studentów - w liczbie 3.

AKA
Art.38
1. Akademicka Komisja Akredytacyjna, zwana dalej "Komisją", powołuje Minister właściwy d/s Szk. Wyższego.    Zadaniem Komisji jest ocena poziomu kształcenia w Uczelniach.
2. Komisja przedstawia ministrowi opinie i wnioski dotyczące w szczegolności:
1) utworzenia uczelni, przyznania uczelni uprawnień do do prowadzenia studiów wyższych na określonym       kierunku i poziomie kształcenia oraz utworzenia przez uczelnie filii lub wydziału zamiejscowego.
2) dokonanej oceny kształcenia na danym kierunku, w tym kształcenia nauczycieli oraz przestrzegania warunków prowadzenia studiów wyższych.

Konferencje Rektorów
Art.44
1. Rektorzy mogą tworzyć konferencje rektorów.
2. Konfrencje rektorów działają na rzecz... oraz wspołpracuąa z Radą Główną, organami władzy publicznej i innymi podmiotami działającymi w obszarze kultury i edukacji narodowej....

Przedstawiciele doktorantów i staż doktorantów
Art.45
.. W skład senatu mogą także wchodzić przedstawiciele doktorantów wybrani na zasadach i w trybie określonym w statucie uczelni
Art.50
...W skład rady wydzialu mogą................. w statucie uczelni.
 
inny Art.
..w przepisach ustawy o emeryturach i rentach socjalnych z Funduszu Ubezpieczen Spolecznych wlicza sie do okresów pracy okres odbywania studiów doktoranckich i aspirantury naukowej oraz asystenckich studiów
przygotowawczych.

Zatrudnienie dodatkowe
Art.103
1.Podjęcie przez mianowanego nauczyciela akademickiego dodatkowego zatrudnienia w ramach stosunku pracy lub działalnosci gospodarczej na własny rachunek wymaga zgody rektora. ..... Warunki udzielenia i cofania
zgody określa senat.
2. Rektor może cofnąć zgodę,.., po stwierdzeniu, że dodatkowe zatrudnienie lub działalność gospodarcza kolidują z obowiązkami nauczyciela akademickiego...
4. Obowiazek uzyskania zgody,..., nie dotyczy osób, podejmujących zatrudnienie  w ramach stosunku pracy w urzędach adm. publicznej, w organach towarzystw naukowych i zawodowych, organach wymiaru sprawiedliwości oraz w zespołach doradczych organów władzy i adm. publ., a także we władzach PAU i PAN. O podjętym zatrudnieniu osoby te zawiadamiają rektora.

PŁACE
Art.117a
Warunki wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w uczelni, do czasu objęcia ich układem zbiorowym pracy lub regulaminem wynagradzania, określi, w drodze rozporządzenia, minister właściwy d/s szkolnictwa wyższ., w porozumieniu z ministrem wlaściwym d/s pracy i polityki społecznej, ustalając w szczególności:
1) wysokość stawek wynagrodzenia zasadniczego w odniesieniu do poszczególnych stanowisk oraz wysokość i warunki przyznawania innych składników wynagrodzenia, tak aby przeciętne wynagrodzenie asystenta nie było niższe niż przeciętne wynagrodzenie w gospodarce narodowej prognozowane w ustawie budżetowej na dany rok, z tym że:
   a)od dnia 1 wrzesnia 2001r. -nie nizsze niz 81% przecietnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej  
      prognozowane w ustawie budżetowej na dany rok,
   b)od dnia 1 stycznia 2002r. - nie niższe niż 90,5% przeciętnego ....
   c)od dnia 1 stycznia 2003r. - nie niższe niż 100% ............
4)wykaz podstawowych stanowisk pracy i wymagania kwalifikacyjne dla pracowników nie będących nauczycielami akademickimi. 
----------------------------------------------------------------------

W zalaczonym UZASADNIENIU zawarte jest m.in. :
..... Uwzgledniając postulat środowisk akademickich zawarto propozycję sukcesywnej poprawy, w okresie do 2003r., poziomu wynagrodzeń pracowników szk. wyższ., propocjonalnie w odniesieniu do poszczególnych stanowisk,
wskazując jednocześnie, iż przeciętne wynagrodzenie asystenta nie będzie nżzsze od przeciętnego wynagrodzenia w gosp. narodowej prognozowanego na dany rok.

Poniżej przedstawiono przebieg wzrostu płac zakładając, że od 1.I.2001 nastąpi wzrost o ok. 7 % w stosunku do obecnych:
 
                    
                                                
od 1.I.2001
od 1.IX.2001
od 1.I.2002 
od 1.I.2003
 zł 
% do gosp.narod  
 zł
 zł      
% do gosp.narod.
nauczyciele  akad.-razem
2450
117
2672
3252
3865 
157 
profesorowie
4245
203
4631 
5634
6698 
273
adiunkci
2351
112
2564
3120
3708
151
asystenci
1557
 74,4  
1697
2065
2457
100
pracownicy nna - razem  
1540
73,4
1679
2045
2430
  98,9
przecietne wyn. w gosp. nar. 
2094
100
2094
2282
2457
100

szacuje się, że dodatkowo w stosunku do sum przewidzianych w budżecie 2001 należy przeznaczyć:
w okresie IX-XII 2001 - 130 mln zł (z dodanej w parlamencie sumy 177 mln.)
            2002      1302 mln zl
            2003      1080 mln zl
           
oznacza to dodatkowo stopniowy wzrost nakładów na płace w Szk. Wyższym o 2500 mln zł do roku 2003
 
 
 



 

© NSZZ Solidarność UWM w Olsztynie  2004