Home
Forum
Aktualności
Kontakt
Nowelizacja ustawy o szkolnictwie wyższym
Propozycja
nowelizacji
Ustawy o Szkolnictwie Wyższym
Minister Edukacji zdecydował się na rezygnację z nowych Ustaw i przygotował tylko nowelizację zawierającą kilka spraw. Projekt ten został przesłany do tzw. konsultacji miedzyresortowych i ze Zw. Zawodowymi. W jakim kształcie pójdzie dalej, nie wiemy. Planowane jest przesłanie projektu w imieniu Rządu na początku kwietnia. Wtedy zobaczymy co z tego zostanie.
Oto wybrane punkty:
Rada Główna:
Art.36
1.Rada składa sie z przedstawicieli:
1)grupy nauczycieli posiadających tytuł naukowy profesora lub stopień naukowy dr.hab. - w liczbie 21,
2)grupy innych nauczycieli akad. posiadajacych stopień naukowy doktora - w liczbie 6,
3)studentów - w liczbie 3.
AKA
Art.38
1. Akademicka Komisja Akredytacyjna, zwana dalej "Komisją", powołuje Minister właściwy d/s Szk. Wyższego. Zadaniem Komisji jest ocena poziomu kształcenia w Uczelniach.
2. Komisja przedstawia ministrowi opinie i wnioski dotyczące w szczegolności:
1) utworzenia uczelni, przyznania uczelni uprawnień do do prowadzenia studiów wyższych na określonym kierunku i poziomie kształcenia oraz utworzenia przez uczelnie filii lub wydziału zamiejscowego.
2) dokonanej oceny kształcenia na danym kierunku, w tym kształcenia nauczycieli oraz przestrzegania warunków prowadzenia studiów wyższych.
Konferencje Rektorów
Art.44
1. Rektorzy mogą tworzyć konferencje rektorów.
2. Konfrencje rektorów działają na rzecz... oraz wspołpracuąa z Radą Główną, organami władzy publicznej i innymi podmiotami działającymi w obszarze kultury i edukacji narodowej....
Przedstawiciele doktorantów i staż doktorantów
Art.45
.. W skład senatu mogą także wchodzić przedstawiciele doktorantów wybrani na zasadach i w trybie określonym w statucie uczelni
Art.50
...W skład rady wydzialu mogą................. w statucie uczelni.
inny Art.
..w przepisach ustawy o emeryturach i rentach socjalnych z Funduszu Ubezpieczen Spolecznych wlicza sie do okresów pracy okres odbywania studiów doktoranckich i aspirantury naukowej oraz asystenckich studiów
przygotowawczych.
Zatrudnienie dodatkowe
Art.103
1.Podjęcie przez mianowanego nauczyciela akademickiego dodatkowego zatrudnienia w ramach stosunku pracy lub działalnosci gospodarczej na własny rachunek wymaga zgody rektora. ..... Warunki udzielenia i cofania
zgody określa senat.
2. Rektor może cofnąć zgodę,.., po stwierdzeniu, że dodatkowe zatrudnienie lub działalność gospodarcza kolidują z obowiązkami nauczyciela akademickiego...
4. Obowiazek uzyskania zgody,..., nie dotyczy osób, podejmujących zatrudnienie w ramach stosunku pracy w urzędach adm. publicznej, w organach towarzystw naukowych i zawodowych, organach wymiaru sprawiedliwości oraz w zespołach doradczych organów władzy i adm. publ., a także we władzach PAU i PAN. O podjętym zatrudnieniu osoby te zawiadamiają rektora.
PŁACE
Art.117a
Warunki wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w uczelni, do czasu objęcia ich układem zbiorowym pracy lub regulaminem wynagradzania, określi, w drodze rozporządzenia, minister właściwy d/s szkolnictwa wyższ., w porozumieniu z ministrem wlaściwym d/s pracy i polityki społecznej, ustalając w szczególności:
1) wysokość stawek wynagrodzenia zasadniczego w odniesieniu do poszczególnych stanowisk oraz wysokość i warunki przyznawania innych składników wynagrodzenia, tak aby przeciętne wynagrodzenie asystenta nie było niższe niż przeciętne wynagrodzenie w gospodarce narodowej prognozowane w ustawie budżetowej na dany rok, z tym że:
a)od dnia 1 wrzesnia 2001r. -nie nizsze niz 81% przecietnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej
prognozowane w ustawie budżetowej na dany rok,
b)od dnia 1 stycznia 2002r. - nie niższe niż 90,5% przeciętnego ....
c)od dnia 1 stycznia 2003r. - nie niższe niż 100% ............
4)wykaz podstawowych stanowisk pracy i wymagania kwalifikacyjne dla pracowników nie będących nauczycielami akademickimi.
----------------------------------------------------------------------
W zalaczonym UZASADNIENIU zawarte jest m.in. :
..... Uwzgledniając postulat środowisk akademickich zawarto propozycję sukcesywnej poprawy, w okresie do 2003r., poziomu wynagrodzeń pracowników szk. wyższ., propocjonalnie w odniesieniu do poszczególnych stanowisk,
wskazując jednocześnie, iż przeciętne wynagrodzenie asystenta nie będzie nżzsze od przeciętnego wynagrodzenia w gosp. narodowej prognozowanego na dany rok.
Poniżej przedstawiono przebieg wzrostu płac zakładając, że od 1.I.2001 nastąpi wzrost o ok. 7 % w stosunku do obecnych:
od 1.I.2001
od 1.IX.2001
od 1.I.2002
od 1.I.2003
zł
% do gosp.narod
zł
zł
zł
% do gosp.narod.
nauczyciele akad.-razem
2450
117
2672
3252
3865
157
profesorowie
4245
203
4631
5634
6698
273
adiunkci
2351
112
2564
3120
3708
151
asystenci
1557
74,4
1697
2065
2457
100
pracownicy nna - razem
1540
73,4
1679
2045
2430
98,9
przecietne wyn. w gosp. nar.
2094
100
2094
2282
2457
100
szacuje się, że dodatkowo w stosunku do sum przewidzianych w budżecie 2001 należy przeznaczyć:
w okresie IX-XII 2001 - 130 mln zł (z dodanej w parlamencie sumy 177 mln.)
2002 1302 mln zl
2003 1080 mln zl
oznacza to dodatkowo stopniowy wzrost nakładów na płace w Szk. Wyższym o 2500 mln zł do roku 2003
©
NSZZ Solidarność UWM w Olsztynie 2004