Idea
Dążymy do rozwoju naukowego i dydaktycznego poprzez zdobywanie doświadczeń na polu badawczym, doradczym i eksperckim tak, by udostępnić naszym studentom, słuchaczom i interesariuszom produkt najwyższej jakości w postaci aktualnej, interdyscyplinarnej wiedzy, umiejętności i kompetencji.
Autorom koncepcji nowego kierunku przyświecała idea łączenia zadań uniwersytetu z nowoczesnym podejściem do form, metod, efektów kształcenia, jak też wymagań rynku pracy. Analiza i kreowanie trendów jest taką odpowiedzią na współczesne przemiany rynku pracy, na którym cenione są: zadaniowy i projektowy charakter zatrudnienia, zespołowość pracy, kreatywność, mobilność, zmienność ról zawodowych i miejsc pracy, konieczność kształcenia się przez całe życie.
Pierwsze spotkania i dyskusje, których wynikiem stało się powstanie interdyscyplinarnego zespołu pracowników naukowo-dydaktycznych, odbywały się na przełomie jesieni i zimy 2014 roku. Od początku przygotowań, a następnie realizacji projektu zespół stanowili pracownicy trzech jednostek Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie: Wydziału Humanistycznego, Wydziału Nauk Ekonomicznych i Wydziału Nauk Społecznych. Z Instytutu Filozofii — Andrzej Kucner i Piotr Wasyluk, z Instytutu Historii i Stosunków Międzynarodowych — Marzena Świgoń; z Katedry Analizy Rynku i Marketingu — Radosław Szulc, z Katedry Socjologii — Radosław Sierocki.
Kierunek Analiza i Kreowanie Trendów ma określoną tożsamość i charakteryzuje się różnorodnością oferty dydaktycznej, której innowacyjność wspomagają: liczne zajęcia praktyczne, nowoczesne metody kształcenia wykorzystujące technologie lCT, dodatkowe formy kształcenia oferowane studentom poza standardowym tokiem studiów, szerokie możliwości udziału studentów w akademickim ruchu naukowym.
Podczas prac nad koncepcją kształcenia nawiązano współpracę z władzami i przedstawicielami różnych organizacji i stowarzyszeń biznesowych, wiodących firm województwa, a także instytucji samorządowych, jak również jednostek samorządu terytorialnego. To posunięcie umożliwiło skonfrontowanie teoretycznej koncepcji z praktyką, reprezentowaną przez przedstawicieli różnorodnych profesji, aktywnych na rynku pracy i podejmujących decyzje rekrutacyjne.
Powołanie kierunku licencjackiego nie wyczerpuje idei kompleksowego myślenia w kategoriach przyszłości. Na horyzoncie dalszego rozwoju zespołu zarysowują się następujące płaszczyzny:
1) rozwój dydaktyczny (kształcenie magisterskie oraz podyplomowe; kursy i szkolenia),
2) rozwój organizacyjny (Ośrodek Badań i Analizy Trendów, czasopismo naukowe),
3) rozwój naukowo-aplikacyjny (badania, ekspertyzy, konsulting).