Kim jesteśmy?
Kierunek Analiza i Kreowanie Trendów istnieje przy instytucie Filozofii w strukturze Wydziału Humanistycznego UWM w Olsztynie. Zespół pracowników który przygotował koncepcję kształcenia, rozpoczął pracę w 2015 roku. Kierunek wyróżnia się interdyscyplinarnością. Został stworzony przez zespół ludzi wyróżniających się w swoim środowisku zdolnością do pracy zespołowej i propagujących tę formę współpracy.
Kierunek utworzył pięcioosobowy zespół pracowników z trzech wydziałów UWM w Olsztynie: Humanistycznego, Nauk Ekonomicznych i Nauk Społecznych. Reprezentujemy filozofię, ekonomię, socjologię i informatologię. Dostrzegliśmy w tym połączeniu unikalną wartość i postanowiliśmy się nią posłużyć w przekazywaniu interdyscyplinarnej wiedzy oraz umiejętności. Trendy są ważne we współczesnym świecie, a ich przewidywanie pozwala antycypować przyszłość w formie prognoz, planów działania czy scenariuszy przyszłości.
Jesteśmy przekonani, że połączenie studiowanych dyscyplin ułatwi absolwentowi Analizy i kreowania trendów elastyczne dostosowanie się do stale zmieniającego się otoczenia kulturowego i społeczno-gospodarczego oraz umożliwi podejmowanie pracy w różnorodnych zawodach, wymagających interdyscyplinarnej wiedzy i umiejętności, innowacyjności oraz „miękkich” kompetencji.
ZESPÓŁ
Piotr Wasyluk (dr) – historyk filozofii z zacięciem historycznym i silną potrzebą przepuszczania wszystkiego, co historyczne przez filozoficzny filtr. Zajmuje się spekulacjami nad przebiegiem dziejów, analizami praw historycznych i poszukiwaniem tego, co ogólne w tym, co powszechnie uznane za przemijające i jednorazowe.
Obecnie pracuje nad stworzeniem metod i narzędzi służących analizowaniu procesu historycznego pod kątem trendów społecznych i kulturowych.
Radosław Szulc (dr) – analizuje i bada ludzkie działania na rynku i w marketingu, uzyskiwane w ich wyniku efekty, a także trendy wdrażania ICT do biznesu w kontekście przewagi konkurencyjnej i korzyści komparatywnej. Postrzega rynek jako grę, a człowieka jako jej uczestnika dążącego do osiągnięcia satysfakcjonującego efektu.
Ostatnio wykorzystuje czas na wkomponowanie w obszar zainteresowań efektów sieciowych i wartości na e-rynku.
Andrzej Kucner (dr hab.) – w badaniach koncentruje się na problemach filozofii współczesnej. Szczególnie interesują go procesy, których efektem był w kulturze nihilizm oraz próby nowych sposobów uzasadniania wartości.
Bada interdyscyplinarne zastosowania filozofii w odniesieniu do kultury, w tym kultury masowej (muzyki, form wizualnych, fotografii), a także do techniki i technologii. Filozoficzną interpretację tych zjawisk i dziedzin traktuje jako sposób krytycznej analizy dokonujących się przemian oraz jako poszukiwanie możliwych scenariuszy przyszłości.
Marzena Świgoń (dr hab., prof. UWM) – informatolog ze specjalnością w zakresie zarządzania informacją i wiedzą. Zajmuje się barierami informacyjnymi, indywidualnym zarządzaniem wiedzą i informacją, kompetencjami informacyjnymi oraz dzieleniem się wiedzą.
Obecnie bada trendy w komunikacji naukowej, ze szczególnym uwzględnieniem nowego pokolenia naukowców, czyli doktorantów i młodych doktorów. Ponadto kontynuuje badania potencjału zawodowego (tzw. zatrudnialności) studentów różnych kierunków.
Radosław Sierocki (dr) – interesuje się nowymi mediami, religią i pamięcią społeczną w perspektywie socjologicznej i antropologicznej. Bada strategie i taktyki budowania i podtrzymywania pamięci kulturowej oraz tożsamości wspólnotowej mieszkańców Olsztyna. Szczególnie zwraca uwagę na tradycje wynalezione.
Obecnie zajmuje się socjologiczną analizą nowych zjawisk, zwyczajów i praktyk wyłaniającymi się na styku religii i nowych mediów (szczególnie mediów społecznościowych).