×

Fotografie Sylwii Hliwiadczyn w Awangardzie bis

 

OBRAZY Z KARTONU

Cykl fotografii pokazuje moje rodzinne miasto Morąg. Dla mnie historia tego miejsca przeplata się z ludźmi, którzy kiedyś tu żyli i tymi, którzy obecnie tu mieszkają. Sfotografowane postacie są często zupełnie przypadkowo uchwycone na ulicy w swej codziennej bytności.
              Obrazy z tego cyklu przywodzą na myśl dzieła piktorialistów. Technika ta pozwala na swobodną ingerencję w fotografię, co nadaje im indywidualny charakter. Poruszenia, nieostrości, rozmycia, zamglenia, prześwietlenia, sprawiają, że automatycznie te obrazy kojarzone są z przeszłością czy sennymi wizjami. Są to prawdziwe fotografie, a jakby odrealnione poprzez formę i barwy. To właśnie w ten sposób teraźniejszość przeplata się tu z przeszłością, a obraz jest dzięki temu niedopowiedziany i tajemniczy.
              Fotografia otworkowa, którą zastosowałam w tym cyklu pozwala nadać fotografowanemu światu właśnie takie cechy. Fizycznie jest to po prostu kartonowe pudełko wyposażone w otwór wielkości około 1 mm. Wewnątrz pudełka obraz zapisywany jest na papierze fotograficznym, który służy jako materiał światłoczuły do negatywów.
             Odbitki powstały w dwóch technikach szlachetnych, by ostateczna forma obrazu oddawała pełniej ducha przeszłości. W zastosowanej technice albuminowej (1850 r.), papier pokrywa się kurzym białkiem, a następnie uczula azotanem srebra. Odbitki mają odcienie od brązów do głębokich czerwieni. Przy cyjanotypii (1842 r.), która jest techniką bezsrebrową, papier pokrywa się żelazicyjankiem potasu oraz żelazicytrynianem amonowym. Mieszanina tych dwóch substancji daje niebieskie zabarwienie odbitkom. Prezentowane fotografie to nie tylko czyste techniki, ale także eksperymenty polegające na łączeniu tych dwóch technik w celu uzyskania jak najciekawszych efektów kolorystycznych i tonalnych.
              Camera Obscura jest pierwowzorem aparatu fotograficznego. Jest możliwością robienia zdjęć bez posiadania aparatu cyfrowego. Jest poznawaniem historii fotografii na żywo. Jest możliwością odkrycia zupełnie innego widzenia i postrzegania. Jest nauką o ludziach z minionej epoki. Jest pasją.

                                                                                                                                          Sylwia Hliwiadczyn

SYLWIA HLIWIADCZYN

Urodzona w 1987 roku w Morągu. W 2012 r. uzyskała tytuł magistra na UMK w Toruniu na kierunku Ochrona Dóbr Kultury, specjalność  - Konserwatorstwo. W 2013 r. uzyskała tytuł magistra na UWM w Olsztynie na kierunku Edukacja Artystyczna w zakresie sztuk plastycznych.

Praca dyplomowa w pracowni fotografii prowadzonej przez prof. Janusza Połoma, dotyczyła specjalnych technik analogowych. W 2013 r. rozpoczęła Podyplomowe Studia z zakresu badań i analiz architektury historycznej na Politechnice Krakowskiej.

Od 2010 r. jest aktywnym członkiem Morąskiego Bractwa Historycznego Mawrin zajmującego się odkrywaniem historii regionu. Od 2011 r. współpracuje z firmą „Transfer Art - System", zajmującą się konserwacją zabytków.
Swojego indywidualnego wyrazu artystycznego poszukuje w fotografii - szczególnie otworkowej, grafice warsztatowej, głównie drzeworycie i  linorycie, animacji poklatkowej oraz projektowaniu ubiorów.