Regulamin/zasady udziału w realizacji przedmiotu (zasady udziału w ćwiczeniach laboratoryjnych, terenowych; w tym wymogi BHP).

Techniki molekularne w taksonomii zwierząt/specjalnościowy (C)

Kierunek Biotechnologia / Specjalność Biotechnologia molekularna zwierząt

Stopień studiów II Rok studiów I Semestr 2

 

a. Student jest zobowiązany punktualnie i regularnie uczęszczać na ćwiczenia zgodnie z ich harmonogramem.

b. Wszystkie czynności na terenie sali dydaktycznej student powinien wykonywać zgodnie z przepisami i zasadami BHP oraz zgodnie z regulaminem Laboratorium Diagnostyki Medycznej (LDM), Wydziału Biologii i Biotechnologii, Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.

c. Wejście do budynku LDM możliwe jest nie wcześniej niż 10 min przed rozpoczęciem zajęć. Numery domofonów do pracowni dydaktycznych znajdują się na drzwiach wejściowych do budynku.

d. Studenci  mogą przebywać w pracowni wyłącznie pod opieką prowadzącego zajęcia.

e. Płaszcze, kurtki oraz bagaż niepotrzebny na zajęciach studenci są zobowiązani pozostawiać w szatni.

f. Na terenie całego budynku obowiązuje zakaz palenia tytoniu.

g. Spożywanie posiłków i napojów na terenie pomieszczeń laboratoryjnych i dydaktycznych jest niedozwolone

h. W pracowni dydaktycznej obowiązuje noszenie fartuchów ochronnych, związanych włosów, butów na niskim obcasie i miękkiej podeszwie. Wychodząc z pracowni dydaktycznej należy zdjąć fartuch.

i. W pracowni dydaktycznej znajduje się apteczka, wyposażona w materiały medyczne. W nagłych wypadkach należy postępować zgodnie z instrukcją udzielania pierwszej pomocy, znajdującą się w apteczce.

j. Na stołach laboratoryjnych mogą znajdować się wyłącznie materiały potrzebne do wykonywania ćwiczenia.

k. Przed rozpoczęciem zajęć studenci mają obowiązek sprawdzić stan powierzonego im sprzętu i pomocy laboratoryjnych. Wszelkie stwierdzone uszkodzenia należy zgłosić prowadzącemu zajęcia. Uszkodzenia zauważone w trakcie trwania zajęć lub po ich zakończeniu - obciążają studentów.

l. Studenci powinni być przygotowani do zajęć w oparciu o podany program oraz wywieszone w gablotkach ogłoszeń problemy i zagadnienia aktualnych ćwiczeń.

m. W trakcie zajęć – studenci winni wypełniać zlecone zadania sumiennie, pilnie i starannie, wykazując czynny i zainteresowany stosunek do wiedzy i pracy.

n. W czasie pracy laboratoryjnej studenci są zobowiązani przestrzegać następujących zasad:

o. stosować  rękawiczki ochronne;

p. materiały biologiczne i odczynniki chemiczne należy pobierać tylko za pomocą odpowiedniego sprzętu i narzędzi laboratoryjnych, które po użyciu powinny zostać niezwłocznie umyte;

q. nie używać naczyń laboratoryjnych do celów spożywczych;

r. unikać rozlewania i rozsypywania odczynników, a także ostrożnie korzystać ze szklanego sprzętu i naczyń;

s. nie należy przestawiać ze stałych miejsc odczynników przeznaczonych do wspólnego użytku. Należy dbać o to, by nie zabrudzić odczynników przez włożenie pipety zanieczyszczonej inną substancją oraz pamiętać o zamykaniu butelek/probówek odpowiednimi korkami, a słoików właściwymi zakrętkami bezpośrednio po użyciu odczynnika. Przed użyciem chemikaliów należy dwukrotnie odczytać etykietę, aby zmniejszyć możliwość pomyłki.

15. Podczas pracy z substancjami niebezpiecznymi należy pracować pod wyciągiem z zachowaniem szczególnych środków ostrożności i wykorzystywać osobiste środki ochrony takie jak rękawiczki, okulary lub maski ochronne.

16. Z internetu studenci mogą korzystać tylko w celach dydaktycznych.

17. Każda awaria urządzenia lub instalacji winna być niezwłocznie zgłoszona prowadzącemu zajęcia.

18. Po zakończeniu pracy student powinien:

a. uporządkować stanowisko pracy, zwracając szczególną uwagę na zabezpieczenie niebezpiecznych substancji i preparatów chemicznych i biologicznych;

b. przetrzeć stół detergentem;

c. sprawdzić, czy urządzenia oraz sprzęt są odpowiednio zabezpieczone np. przed upadkiem, przypadkowym włączeniem, niekontrolowanym wypływem gazu, itp.;

d. wyłączyć zasilanie elektryczne urządzeń, sprawdzić zamknięcie wody. Jeśli urządzenie jest pozostawione celowo włączone należy zostawić informację, na temat osoby za nie odpowiedzialnej;

e. zdjąć ubranie ochronne i rękawice, umyć ręce.

19. Studenci nie stosujący się do przepisów regulaminu będą wydaleni z sali ćwiczeń, a zajęcia nie będą im zaliczone.