dr Zofia Migus-Bębnowicz
Wydział Humanistyczny, ul. K. Obitza 1
Zakład Etyki, Bioetyki i Filozofii Przyrody
Pokój 234, Tel. 895234176
Studia Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Olsztynie – kierunek nauki społeczne.
Praca magisterska: Wątki antropologiczne w wybranych nurtach filozofii indyjskiej Promotor Prof. dr hab. Stefan Opara
Praca doktorska: Człowiek a środowisko w wybranych kierunkach ekofilozofii. Próba systematyzacji stanowisk
Promotor Prof. dr hab. Włodzimierz Tyburski (UMK Toruń)
Zainteresowania badawcze
Filozofia indyjska i chińska, ekofilozofia
*Staże Naukowe:
Indian Institute of Ecology and Environment – New Delhi – 05 -06 1996 r.
*Członkostwo w organizacjach zawodowych:
Polskie Towarzystwo Filozoficzne, Polskie Towarzystwo Prakseologiczne
*Ważniejsze publikacje
Pozycje zwarte:
Podstawy filozofii, Filozofia ekologii, Uniwersytet Warmińsko - Mazurski, Olsztyn 1999.
Podstawy filozofii, Podstawowe kierunki filozofii ekologii, Wydanie 2 zmienione, Uniwersytet Warmińsko - Mazurski, Olsztyn 2003.
Artykuły:
Źródła ekofilozofii w myśli indyjskiej, w: Człowiek i środowisko. Humanistyka i ekologia. Prace I Olsztyńskiego Sympozjum Ekologicznego. Olsztyn 5-6 maja1994. WSP Olsztyn 1995.
Filozoficzno - teologiczne założenia organizacji i działalności Ruchu Hare Kryszna, w: Zeszyty Naukowe WSP w Olsztynie. Prace filozoficzne, Zeszyt 1. Olsztyn 1995
Wątki ekofilozoficzne w doktrynie Kościoła Zjednoczeniowego, w: Religia a ruchy ekofilozoficzne, Materiały II Olsztyńskiego Sympozjum Ekologicznego. Olsztyn - Waszeta 19-21 września 1995. WSP Olsztyn 1996
Człowiek w indyjskiej filozofii Tradycji, w: Filozofia jako przetwarzanie idei w człowieku, Katowice 1997.
Teoretyczne i praktyczne implikacje holistycznej etyki środowiskowej, Etyka środowiskowa. Teoretyczne i praktyczne implikacje (materiały konferencyjne). Toruń 1998.
Współczesne zagrożenia cywilizacyjne w aspekcie filozofii ekologii. Wybrane problemy. Człowiek, technika, środowisko. Człowiek współczesny wobec wyzwań końca wieku, Katowice 1999.
Wątki antropologiczne w doktrynach nowych ruchów religijnych, Uniwersytet Śląski Folia Philosophica, T17, Katowice 1999,
Podstawowe założenia ekodharmy w świetle principiów filozofii indyjskiej, w: Światopogląd i ekologia, Materiały III Olsztyńskiego Sympozjum Ekologicznego. Olsztyn - Waplewo 11 - 13 września 1996. WSP Olsztyn 1997,
Podstawowe założenia ekologii głębokiej Arne Naessa, Zeszyty Naukowe WSP, Olsztyn 1998, Zeszyt 2
Wartości ekologiczne jako spotkanie kultur Wschodu i Zachodu, Materiały IV Olsztyńskiego Sympozjum Ekologicznego, Humanistyka - Przyrodoznawstwo - Technika w obliczu kryzysu biosfery , Olsztyn - Waplewo 10-12 września 1997.
Rozwój człowieka w doktrynach nowych ruchów religijnych, Zeszyty Naukowe WSP W Olsztynie. Prace Psychologiczne, Zeszyt II, Psychologia rozwoju, część II
Społeczny wymiar ekologii głębokiej, Polityka - Ekologia - Kultura. Społeczne przesłanki i przejawy kryzysu ekologicznego, WSP w Bydgoszczy Bydgoszcz 2000, s. 87 - 100.
Kreacja świadomości ekologicznej jako wyzwanie czasów transformacji ustrojowej. Ekologia a procesy transformacji, Uniwersytet Warmińsko - Mazurski, Olsztyn 2000,
Recenzje:
Recenzja książki W. Tulibackiego, Etyka i nauki biologiczne, w: Zeszyty Naukowe WSP w Olsztynie. Prace filozoficzne, Zeszyt 1. Olsztyn 1995 .
Nakłuwanie balonu wartości, recenzja Zdzisława Piątek „Etyka środowiskowa”, Księgarnia Akademicka, Kraków 1998, s178, Humanistyka i Przyrodoznawstwo, ART Olsztyn 1997.
Dwadzieścia lat później, recenzja D.H. Meadows, D.L. Meadows, J. Randers, Przekraczanie granic. Globalne załamanie czy bezpieczna przyszłość? w: Humanistyka i Przyrodoznawstwo, ART Olsztyn 1997.
Artykuły w druku:
Koncepcja człowieka ekologicznego( złożony do druku) - materiały III Międzynarodowa Konferencja Inter – i Transdyscyplinarna Człowiek i Człowieczeństwo bycie stawanie się, kreacja i ewolucja, Olsztyn, 22-24 czerwca 2008,
Prowadzone wykłady:
Historia Filozofii
Filozofia Społeczna
Ekofilozofia
Etyka zarządzania
Edukacja Filozoficzna (studia podyplomowe)
Wykłady monograficzne:
Filozofia Wschodu
Filozofia Chińska
Filozofia Indyjska