dr Alina Dorota Jarz±bek

Stopnie naukowe i zawodowe:

1988

Ukończenie studiów filologii germańskiej na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu z tytułem magistra filologii germańskiej.

Tytuł pracy magisterskiej: Romantische und positivistische Elemente in der „Jugendbuche“ von Anette von Droste-Hölshoff

Promotor: prof. dr hab. S. Kaszyński

2004

Doktor nauk pedagogicznych, Pädagogische Hochschule Heidelberg

Tytuł pracy doktorskiej: Zur Belastungssituation der Familien in Polen. Eine Grundlagenstudie

Promotorka: prof. dr Ursula Horsch

Recenzenci: prof. dr Reimer Kormann, prof. dr Hans Peter Henecka

Realizowane tematy badawcze:

  • Nauczyciele języków obcych w badaniach kontekstowych – na zlecenie Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie w ramach projektu 5.1 „Pilotaż egzaminu z języka obcego w gimnazjum”, 2007-2008.
  • Pedagogiczne aspekty nauczania i uczenia się języków obcych.
  • Ewaluacja podręczników do nauki języka niemieckiego.

Staże naukowe i stypendia:

2003-2004      półroczny staż naukowy w Pädagogische Hochschule Heidelberg, stypendium Landestipendium Baden-Württemberg

2009                pobyt badawczy na FU Berlin (Studienaufenthalt im Rahmen der DAAD-geförderten Institutspartnerschaft zwischen der FU Berlin und der UWM Olsztyn)

Realizowane projekty (studia podyplomowe, konferencje, seminaria, wykłady go¶cinne, spotkania autorskie i.in.)

2001                VI Ogólnopolski Zjazd Nauczycieli Języka Niemieckiego w Olsztynie

2007-2008      Kierownik studiów podyplomowych „Przygotowanie pedagogiczne do nauczania języka niemieckiego” w ramach projektu finansowanego ze ¶rodków budżetu państwa i Europejskiego Funduszu Społecznego

2007                wyjazd studyjny DAAD dla studentów III roku filologii germańskiej

Organizacje i stowarzyszenia:

od 2006           Prezes Zarz±du Głównego Polskiego Stowarzyszenie Nauczycieli Języka Niemieckiego

od 2006           Sekretarz Generalna Międzynarodowego Stowarzyszenia Nauczycieli Języka Niemieckiego (Internationaler Deutschlehrerverband)

od 2006           członek Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego

od 2006           członek Stowarzyszenia Germanistów Polskich

od 2008           członek Towarzystwa Diagnostyki Edukacyjnej

od 2009           członek Międzynarodowego Stowarzyszenia Germanistów (Internationale Vereinigung der Germanisten)

Nagrody i wyróżnienia:

2004                Nagroda Rektora Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie

Udział w konferencjach z referatem:

2004                VIII Ogólnopolski Zjazd Nauczycieli Języka Niemieckiego „Wykorzystanie podręczników w uczeniu się i nauczaniu języka niemieckiego – przeszło¶ć, teraĽniejszo¶ć, przyszło¶ć“ w Lublinie

2004               Tag des Wissenschaftlichen Nachwuchs in Weingarten/Baden Württemberg/ Dzień Młodej Kadry Naukowej, Weingarten/Niemcy

2005                XI. Międzynarodowy Kongres Nauczycieli Języka Niemieckiego w Graz (Austria)

2006                konferencja Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego „Dydaktyka języków obcych na pocz±tku XXI wieku” w Krakowie

2007                konferencja Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego „Nowe spojrzenia na motywację w dydaktyce języków obcych” we Wrocławiu

2008                XII Ogólnopolski Zjazd Nauczycieli Języka Niemieckiego „Deutsch nach Englisch. Neue Herausforderungen für polnische DeutschlehrerInnen“ w Szczecinie.

2008                konferencja Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego „Nauczyciel języków obcych dzi¶ i jutro” w Kaliszu

2009                zjazd Polskiego Stowarzyszenia Germanistów w Olsztynie

2010                kongres Międzynarodowego Stowarzyszenia Germanistów w Warszawie

Wykaz publikacji

Monografie

Jarz±bek A. D. (2004): Zur Belastungssituation der Familien in Polen. Eine Grundlagenstudie. http://archiv.ub.uni-heidelberg.de/volltextserver/volltexte/2004/4611/pdf/FAMILIEN_IN_POLEN.pdf

Jarz±bek A. D. (2005): Zur Belastungssituation der Familien in Polen. Eine Grundlagenstudie. Horsch. Heidelberg.

Artykuły w monografiach

Horsch U., Bischoff S., Fautz Ch., Jarz±bek A., Stecher M. (2002): Badanie sytuacji obci±żenia rodziców dzieci z wad± słuchu. In: Dyskurs pedagogiki specjalnej. Od tradycjonalizmu do ponowoczesno¶ci. Olsztyn, 360-364.

Jarz±bek A. D. (2005): Europejski system opisu kształcenia językowego i jego znaczenie dla studiów neofilologicznych w Polsce. W: Języki obce przepustk± do zjednoczonej Europy i ¶wiata. III Ogólnopolska Konferencja Naukowo-Dydaktyczna. Gliwice.

Jarz±bek A. D. (2008): Entwicklung der kommunikativen Kompetenz. Einige Grundgedanken. W: Janoszczyk J., Krzysiak L. Żmudzki J. (red.): Deutsch lernen und lehren mit Lehrwerken - Vergangenheit, Gegenwart, Zukunft. Lublin, Wydawnictwo UMCS Lublin, 88-96.

Jarz±bek A. D. (2008): Jak nauczamy języków obcych w gimnazjach? Doniesienia z badań o wybranych aspektach autonimii nauczycielskiej. W: „Języki Obce w Szkole. O autonomii”, nr specjalny 6, 92-104.

Jarz±bek A. D. (2009): W: Nauczyciele języków obcych w ¶wietle badań kontekstowych towarzysz±cych pilotażowemu egzaminowi z języka obcego w gimnazjum. W: Derenowski M., Pawlak M., Wolski Bartosz (red.) Problemy współczesnej dydaktyki języków obcych. Kalisz.

Artykuły

Jarz±bek A. D. (2002): Die 5. gesamtpolnische Deutschlehrertagung in Olsztyn. Bericht. W: Hallo Deutschlehrer! Nr. 1 (13), 2-4.

Jarz±bek A. D. (2003): Neuanfang mit Perspektive. W: JUMA/TIPP. Landeskunde im Deutschunterricht. Nr. 1/03, 36.

Jarz±bek A. D. (2005): Bericht vom DACH-Seminar zur handlungsorientierten Landeskunde. W: Hallo Deutschlehrer!, nr 21, 6-7.

Jarz±bek A. D. (2005): Die IV. Internationale Deutscholympiade JUGEND-FORUM DEUTSCH. W: Hallo Deutschlehrer!, nr 21, 8-11.

Jarz±bek A. D. (2006): Vertreterversammlung des IDV in Graz 2005. W: Hallo Deutschlehrer!, nr 22, 4-5.

Jarz±bek A. D. (2006): Gelesen, gehört, geschrieben. W: Hallo Deutschlehrer!, nr 22, 41.

Jarz±bek A. D. (2007): O nastawieniu nauczycieli do samooceny ucz±cych się. W: Neofilolog 30, 25-33.

Jarz±bek A. D. (2007): Wnioski z raportu Rady Europy o edukacji językowej w Polsce 2006. W: Hallo Deutschlehrer!, nr 24, 16-18.

Jarz±bek A. D. (2007): Wie kann ich Lehrende und Lernende für die Probleme der Interkulturalität sensibilisieren? W: Hallo Deutschlehrer!, nr 24, 38-40.

Jarz±bek A. D. (2007): Kilka refleksji o egzaminie z języka obcego w gimnazjum. W: Języki Obce w Szkole, 5, 68-71.

Jarz±bek A. D. (2008): Wokół pilotażowego egzaminu z języka obcego w gimnazjum. Problemy badawcze. W: Języki Obce w Szkole, 1, 60-64.

Jarz±bek A. D. (2008): Motywowanie nauczycieli do działania na podstawie działalno¶ci Polskiego Stowarzyszenia Nauczycieli Języka Niemieckiego. W: Hallo Deutschlehrer!, nr 26, 3-5.

Jarz±bek A. D. (2008): Kwalifikacje nauczycieli języka obcego w gimnazjum. W: „Języki Obce w Szkole” nr 4, 94-101.

Jarz±bek A. D. (2008): Badania pilotażowe egzaminu z języka obcego w gimnazjum. W: „Języki Obce w Szkole” nr 5, 64-68.

Podręczniki

Jarz±bek A. D., Koper D. (w druku 2011): Motive Deutsch 1. Kurs kontynuacyjny. Podręczniki z ćwiczeniami. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Jarz±bek A. D., Koper D. (w druku 2012): Motive Deutsch 2. Kurs kontynuacyjny. Podręczniki z ćwiczeniami. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Jarz±bek A. D., Koper D. (w druku 2012): Motive Deutsch 3. Kurs kontynuacyjny. Podręczniki z ćwiczeniami. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Publikacje dydaktyczne

Jarz±bek A. D. (2003): Delfin 2. Poradnik metodyczny dla nauczyciela. Czę¶ć 2. Warszawa: Hueber Polska.

Jarz±bek A. D., Koper D. (2003): Plan wynikowy tre¶ci nauczania języka niemieckiego w klasie I gimnazjum do podręcznika Pingpong Neu 1. Warszawa: Hueber Polska.

Jarz±bek A. D., Koper D. (2003): Plan wynikowy tre¶ci nauczania języka niemieckiego w klasie II gimnazjum do podręcznika Pingpong Neu 1. Warszawa: Hueber Polska.

Jarz±bek A. D. (2004): Poradnik metodyczny dla nauczyciela. Delfin – kurs języka niemieckiego dla liceum, klasa III. Warszawa: Hueber Polska.

Jarz±bek A. D. (2004): Plan wynikowy tre¶ci nauczania języka niemieckiego w klasie II szkoły ponadgimnazjalnej do podręcznika Themen aktuell 1. Program ¶cieżek edukacyjnych do podręcznika Themen aktuell 1 i 2. Warszawa: Hueber Polska.

Jarz±bek A. D. (2004): Plan wynikowy tre¶ci nauczania języka niemieckiego w klasie II szkoły ponadgimnazjalnej do podręcznika Themen aktuell 2. Program ¶cieżek edukacyjnych do podręcznika Themen aktuell 1 i 2. Warszawa: Hueber Polska.

Jarz±bek A. D., Koper D. (2004): Zestawy maturalne. Warszawa: Hueber Polska.

Jarz±bek A. D., Koper D. (2006): Start zum Abitur mit Lagune 1. Zeszyt maturalny. Warszawa: Hueber Polska.

Aufderstrasse H., Mueller J., Storz T. (2006): Lagune 1. Podręcznik dla szkół ponadgimnazjalnych. Opracowanie edycji polskiej A. D. Jarz±bek. Warszawa: Hueber Polska.

Jarz±bek A. D. (2006): Słownictwo maturalne z języka niemieckiego. Repetytorium z ćwiczeniami do matury na poziomie podstawowym i rozszerzonym [wydanie polskie]. Warszawa: Hueber Polska.

Jarz±bek A. D., Koper D. (2007): Start zum Abitur mit Lagune 2. Zeszyt maturalny. Warszawa: Hueber Polska.

Jarz±bek A. D. (2007): Plan wynikowy do podręcznika Lagune 2. http://www.hueber.pl/index.php?dzial=materialy_pomocnicze_lagune

Aufderstrasse H., Mueller J., Storz T. (2007): Lagune 2. Podręcznik dla szkół ponadgimnazjalnych. Opracowanie edycji polskiej A. D. Jarz±bek. Warszawa: Hueber Polska.

Aufderstrasse H., Mueller J., Storz T. (2007): Lagune 2. Ćwiczenia. Język niemiecki dla szkół ponadgimnazjalnych. Opracowanie edycji polskiej A. D. Jarz±bek. Warszawa: Hueber Polska.

Jarz±bek A. D., Koper D. (2008): Krok po kroku do matury z języka niemieckiego. Formy wypowiedzi pisemnych. Warszawa: Hueber Polska.

Jarz±bek A. D., Koper D. (2008): Krok po kroku do matury z języka niemieckiego. Formy wypowiedzi ustnych. Warszawa: Hueber Polska. [w druku]

Jarz±bek A. D., Koper D. (2008): Start zum Abitur mit Lagune 3. Zeszyt maturalny. Warszawa: Hueber Polska. [w druku]

Jarz±bek A. D., Koper D. (2008): Schritte International 5. Zeszyt maturalny XXL. Warszawa: Hueber Polska.

Jarz±bek A. D., Koper D. (2008): Schritte International 6. Zeszyt maturalny XXL. Warszawa: Hueber Polska. [w druku]

Jarz±bek A. D., Koper D. (2008): Gimnazjalne ABC. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Jarz±bek A. D., Koper D. (2008): Start zum Abitur mit Lagune 3. Zeszyt maturalny. Warszawa: Hueber Polska.

Jarz±bek A. D. (2008): Plan wynikowy do podręcznika Lagune 3. http://www.hueber.pl/index.php?dzial=materialy_pomocnicze_lagune

Aufderstrasse H., Mueller J., Storz T. (2008): Lagune 3. Podręcznik dla szkół ponadgimnazjalnych. Opracowanie edycji polskiej A. D. Jarz±bek. Warszawa: Hueber Polska.

Aufderstrasse H., Mueller J., Storz T. (2008): Lagune 3. Ćwiczenia. Język niemiecki dla szkół ponadgimnazjalnych. Opracowanie edycji polskiej A. D. Jarz±bek. Warszawa: Hueber Polska.

Jarz±bek A. D., Koper D. (2009): Krok po kroku do matury z języka niemieckiego. Struktury gramatyczno-leksykalne. Warszawa: Hueber Polska.

Jarz±bek A. D., Koper D. (2009): Krok po kroku do matury z języka niemieckiego. Rozumienie tekstow. Warszawa: Hueber Polska.

Jarz±bek A. D., Koper D. (w druku 2011): Program nauczania języka niemieckiego w liceum ogólnokształc±cym, liceum profilowanym i technikum. Kurs podstawowy dla kontynuuj±cych naukę na poziomie IV.I. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Jarz±bek A. D., Koper D. (w druku 2011): Motive Deutsch 1. Ksi±żka nauczyciela. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Jarz±bek A. D., Koper D. (w druku 2011): Program nauczania języka niemieckiego w liceum ogólnokształc±cym, liceum profilowanym i technikum. Kurs podstawowy dla kontynuuj±cych naukę na poziomie IV.I, w: Motive Deutsch 1. Ksi±żka nauczyciela, s. 123-169. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.