Przejdź do treści Przejdź do menu głównego
  • Facebook
  • Poczta UWM
  • Wydziały
  • Szukaj
  • BIP
  • Przewodnik
  • Kontakt
  • Zaloguj
  • Wydarzenia
  • Komunikaty
  • Wiadomości
  • Konferencje
  • Ogłoszenia
  • Zapowiedzi
Uniwersytet Warmińsko - Mazurski w Olsztynie

Związek Nauczycielstwa Polskiego

Jesteś tutaj

  • Strona główna
  • Fotogaleria

Menu główne

  • Strona główna
  • Prace Zarządu
  • Historia
  • Aktualności
  • Fotogaleria
  • Kontakt
  • RODO

Plakaty

  • PikietaPikieta protestacyjna 15.10.2022r.

  • Zapraszamy Na Facebooka ZNP

  • Co daje przynależność do ZNPCzłonek ZNP

Olsztyńskie Symozjum ZNP 2017

Olsztyńskie Symozjum ZNP 2017Olsztyńskie Symozjum ZNP 2017Olsztyńskie Symozjum ZNP 2017Olsztyńskie Symozjum ZNP 2017Olsztyńskie Symozjum ZNP 2017Olsztyńskie Symozjum ZNP 2017Olsztyńskie Symozjum ZNP 2017Olsztyńskie Symozjum ZNP 2017Olsztyńskie Symozjum ZNP 2017Olsztyńskie Symozjum ZNP 2017Olsztyńskie Symozjum ZNP 2017Olsztyńskie Symozjum ZNP 2017Olsztyńskie Symozjum ZNP 2017Olsztyńskie Symozjum ZNP 2017Olsztyńskie Symozjum ZNP 2017Olsztyńskie Symozjum ZNP 2017Olsztyńskie Symozjum ZNP 2017Olsztyńskie Symozjum ZNP 2017Olsztyńskie Symozjum ZNP 2017Olsztyńskie Symozjum ZNP 2017
‹ › Pełny ekran

Oczekiwania i możliwości działania młodych pracowników na rzecz społeczności akademickiej i rozwoju uczelni w świetle zmian w szkolnictwie wyższym

15 lutego 2017 na terenie kampusu uniwersyteckiego w Kortowie, pod patronatem J.M. Rektora UWM prof. dr. hab. Ryszarda Góreckiego, odbyło się sympozjum pod hasłem „Oczekiwania i możliwości działania młodych pracowników na rzecz społeczności akademickiej i rozwoju uczelni w świetle zmian w szkolnictwie wyższym”. Jego celem było przybliżenie stanu prac nad nowelizacją ustroju funkcjonowania szkół wyższych oraz roli związków zawodowych w tym procesie. W sympozjum udział wzięli Prorektor ds. kadr - prof. dr hab. Grzegorz Białuński, doradca Wiceprezesa Rady Ministrów Jarosława Gowina - pan Michał Wypij, Janusz Rak - Prezes RSzWiN ZNP, Stanisław Różycki – Wiceprezes RSzWiN ZNP, Przewodniczący Rady Wojewódzkiej OPZZ Województwa Warmińsko-Mazurskiego - Jarosław Szunejko przedstawiciele NSZZ „Solidarność” UWM i NSZP UW-M „Prawda”, członkowie organizacji związkowych z ośrodków akademickich z całej Polski, w tym z Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Uniwersytetu im. Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Uniwersytetu Łódzkiego, Politechniki Warszawskiej, dziekani poszczególnych wydziałów oraz członkowie i sympatycy ZNP w UWM w Olsztynie. Doradca Wiceprezesa Rady Ministrów przedstawił tzw. Strategię Gowina, której celem są zmiany prawa regulującego zasady funkcjonowania nauki polskiej w zakresie umiędzynarodowienia, efektywnego systemu zarządzania i kontaktów z gospodarką oraz nowych ścieżek awansu zawodowego dla dydaktyków oraz grupy naukowców. Kluczowym punktem sympozjum była debata dotycząca oczekiwań i możliwości włączenia młodych pracowników do działań na rzecz społeczności akademickiej i rozwoju uczelni w świetle przewidywanych zmian. Jej uczestnicy wyrazili szereg uwag dotyczących zarówno proponowanych zmian w systemie szkolnictwa wyższego, jak również oczekiwań młodych pracowników nauki w tym zakresie. Przeprowadzona dyskusja pozwoliła na sformułowanie kilku kluczowych, z punktu widzenia beneficjentów zmian, wniosków i postulatów: 1) konieczność wyeliminowania obowiązkowej habilitacji - habilitacja nie sprzyja rozwojowi naukowemu, a raczej go hamuje - polskie uczelnie pomimo wzrostu liczby habilitacji w ostatnich latach, przesunęły się na dalsze miejsca w międzynarodowych rankingach uczelni wyższych; habilitacja umożliwia tylko awans akademicki, a nie naukowy (rozpoznawalność); kariera naukowa i kariera akademicka to dwie niezależne od siebie drogi; 2) konieczność wzrostu wynagrodzeń dla młodych adeptów nauki - czas dynamicznego ich rozwoju naukowego/zawodowego (do 35 roku życia) zbiega się z okresem zakładania rodziny, nabywania mieszkań etc.; zapewnienie odpowiedniej stopy życiowej młodym pracownikom jest niezbędnym elementem wyeliminowania drenażu talentów przez sektor biznesowy; 3) konieczność zmniejszenia obciążeń dydaktycznych oraz administracyjnych – rosnący stopień obciążenia pracowników naukowych czynnościami nie związanymi z nauką (biurokratyzacja) oraz wysoki poziom pensów dydaktycznych jest czynnikiem w znacznym stopniu ograniczającym tempo rozwoju karier naukowych młodych pracowników; 4) konieczność zmian w systemie ocen pracowników akademickich – istniejący system punktowy prowadzi do wielu patologii (np. „spółdzielnie pisania artykułów”) i nie pozwala w sposób obiektywny dokonać rzetelnej, indywidualnej oceny faktycznego wkładu pracownika w rozwój nauki; 5) konieczność synchronizacji zmian w szkolnictwie wyższym z odpowiednimi zmianami w oświacie – poprawa jakości kształcenia wyższego nie jest możliwa bez przeprowadzenia odpowiednich reform w oświacie - szczególnie w zakresie szkolnictwa średniego; absolwenci szkół średnich, po zdaniu matury, są naturalnymi kandydatami na studentów.

Godło Rzeczypospolitej Polskiej

Deklaracja dostępności

Powrót do góry