Materiały dla słuchaczy studiów podyplomowych:
Studia Podyplomowe z Biologii
Przedmiot – Ekologia i ochrona środowiska
Wprowadzenie
merytoryczne do niżej zaproponowanych ćwiczeń zostanie przedstawione w czasie
wykładów. Pracuje co prawda nad wykładami w formie nauczania na odległość, ale
to jeszcze trochę potrwa. Jeśli interesuje Cię kształcenie ustawiczne, to
zajrzyj tu ponownie za jakiś czas.
Jeśli nie było Cię na
zajęciach (różnie w życiu bywa...) to możesz wykonać ćwiczenie samodzielnie.
Jeśli zabrakło dla Ciebie instrukcji lub się gdzieś zapodziała – nie ma
problemu. Pobierz plik (format pdf, potrzebny bezpłatny program Acrobat
Reader), wydrukuj i wykonaj.
Ćwiczenie
1.
Ankieta
do wykonania w dowolnym sklepie. Należy wybrać dowolny rodzaj towaru i porównać
możliwości wyboru. Wypełnioną ankietę należy zabrać ze sobą na kolejne
ćwiczenia. W grupie, na podstawie różnych materiałów, ocenimy czy konsumenci mają
wybór i mogą wpływać poprzez swoje preferencje na stan środowiska (m.in.
produkcję odpadów, eksploatację zasobów naturalnych, emisję różnorodnych
związków do atmosfery itd.). Analizować będziemy związki bezpośrednie i
pośrednie. Jeżeli nie było Cię na ćwiczeniach, wykonaj kilka ankiet dla różnych
produktów i w różnych sklepach, a następnie napisz sprawozdanie (w razie
wątpliwości możesz się ze mną kontaktować poczta elektroniczną).
Pobierz instrukcje do tego ćwiczenia (98 kB)
Ćwiczenie
2.
W
ciągu 1-4 tygodni dokładnie notuj ilość „produkowanych” odpadów w Twoim
gospodarstwie domowy. Będzie to analiza Twojego kosza na śmieci. Czy wiesz co i
ile wyrzucasz? Wyniki uśrednij do jednego tygodnia i podaj wartość orientacyjna
np. w litrach (objętość) lub kilogramach (szacunkowa waga). Uwzględnij
szacunkową zawartość papieru, szkła, plastiku, resztek organicznych. Na zajęcie
przywieź te informacje wraz z adnotacją ile osób jest w gospodarstwie domowym,
czy wszyscy pracują, charakter gospodarstwa domowego, oraz liczba mieszkańców w
Twojej miejscowości. Jeżeli byłeś nieobecny na zajęciach, to na podstawie
swoich wyników oblicz ile odpadów powstaje w
Twojej miejscowości. Szacunkowo uwzględnij odpady powstające poza domem.
Możesz sprawdzić ile odpadów przyjmowanych jest w najbliższym wysypisku śmieci.
Ćwiczenie
3.
Kolejna
ankieta do wykonania w sklepie, tym razem gospodarstwa domowego. Wybierz jeden
rodzaj towaru (np. lodówki lub pralki lub odkurzacze itd.) i porównaj parametry
dostępnych modeli. Spróbuj oszacować po jakim czasie zwróciłaby się inwestycja
ewentualnej wymiany starego sprzętu na nowy, bardziej energooszczędny (lub
mniej materiałochłonny). Pomocne będą Ci wyniki z ćwiczenia nr 4.
Pobierz instrukcje do tego ćwiczenia (76kB)
Możesz też sprawdzić czy
lepiej stołować się w domu, czy też w pobliskim barze oraz czy lepsze są
naczynia i sztućce jednorazowe, czy też lepiej inwestować w coś bardziej
trwałego: pobierz instrukcje (113
kB)
Ćwiczenie
4.
Tym
razem ankieta do wykonania w domu. Po prostu starannie przeanalizuj to, co masz
w domu, to co używasz, ile zużywanej jest wody, energii elektrycznej, energii
cieplnej (lub surowców do ogrzania Twojego mieszkania) i ile to kosztuje.
Najlepiej w skali jednego roku, może być i jednego miesiąca. Czy można w Twoim
domu coś zmienić? I czy warto?
Pobierz instrukcje do tego ćwiczenia (175 kB)
Ćwiczenie
5.
Pora
wyjść z domu na świeże powietrze. Kolejne ćwiczenie będzie polegało na ocenie
walorów krajobrazu miejskiego lub wiejskiego. Wybierz jedna ulicę, dzielnicę
lub cała małą miejscowość. W ankiecie w nawiasach podano przykładową liczbę
punktów, możesz stosować wszystkie liczby całkowite od 0 do 5.
Pobierz instrukcje do tego ćwiczenia
Ćwiczenie
6.
W trakcie przygotowania...
Pobierz instrukcje do tego
ćwiczenia
Biblioteka wirtualna (pliki w formacie pdf) (przejrzyj artykuły i
broszury – jest tam sporo przydatnych dla nauczyciela...)