Materiały dla słuchaczy studiów podyplomowych: Studia Podyplomowe z Biologii

Przedmiot – Ekologia i ochrona środowiska

 

Wprowadzenie merytoryczne do niżej zaproponowanych ćwiczeń zostanie przedstawione w czasie wykładów. Pracuje co prawda nad wykładami w formie nauczania na odległość, ale to jeszcze trochę potrwa. Jeśli interesuje Cię kształcenie ustawiczne, to zajrzyj tu ponownie za jakiś czas.

 

Instrukcje do ćwiczeń

 

Jeśli nie było Cię na zajęciach (różnie w życiu bywa...) to możesz wykonać ćwiczenie samodzielnie. Jeśli zabrakło dla Ciebie instrukcji lub się gdzieś zapodziała – nie ma problemu. Pobierz plik (format pdf, potrzebny bezpłatny program Acrobat Reader), wydrukuj i wykonaj.

 

Ćwiczenie 1.

Ankieta do wykonania w dowolnym sklepie. Należy wybrać dowolny rodzaj towaru i porównać możliwości wyboru. Wypełnioną ankietę należy zabrać ze sobą na kolejne ćwiczenia. W grupie, na podstawie różnych materiałów, ocenimy czy konsumenci mają wybór i mogą wpływać poprzez swoje preferencje na stan środowiska (m.in. produkcję odpadów, eksploatację zasobów naturalnych, emisję różnorodnych związków do atmosfery itd.). Analizować będziemy związki bezpośrednie i pośrednie. Jeżeli nie było Cię na ćwiczeniach, wykonaj kilka ankiet dla różnych produktów i w różnych sklepach, a następnie napisz sprawozdanie (w razie wątpliwości możesz się ze mną kontaktować poczta elektroniczną).

 

Pobierz instrukcje do tego ćwiczenia (98 kB)

 

Ćwiczenie 2.

W ciągu 1-4 tygodni dokładnie notuj ilość „produkowanych” odpadów w Twoim gospodarstwie domowy. Będzie to analiza Twojego kosza na śmieci. Czy wiesz co i ile wyrzucasz? Wyniki uśrednij do jednego tygodnia i podaj wartość orientacyjna np. w litrach (objętość) lub kilogramach (szacunkowa waga). Uwzględnij szacunkową zawartość papieru, szkła, plastiku, resztek organicznych. Na zajęcie przywieź te informacje wraz z adnotacją ile osób jest w gospodarstwie domowym, czy wszyscy pracują, charakter gospodarstwa domowego, oraz liczba mieszkańców w Twojej miejscowości. Jeżeli byłeś nieobecny na zajęciach, to na podstawie swoich wyników oblicz ile odpadów powstaje w  Twojej miejscowości. Szacunkowo uwzględnij odpady powstające poza domem. Możesz sprawdzić ile odpadów przyjmowanych jest w najbliższym wysypisku śmieci.

 

Ćwiczenie 3.

Kolejna ankieta do wykonania w sklepie, tym razem gospodarstwa domowego. Wybierz jeden rodzaj towaru (np. lodówki lub pralki lub odkurzacze itd.) i porównaj parametry dostępnych modeli. Spróbuj oszacować po jakim czasie zwróciłaby się inwestycja ewentualnej wymiany starego sprzętu na nowy, bardziej energooszczędny (lub mniej materiałochłonny). Pomocne będą Ci wyniki z ćwiczenia  nr 4.

 

Pobierz instrukcje do tego ćwiczenia (76kB)

 

Możesz też sprawdzić czy lepiej stołować się w domu, czy też w pobliskim barze oraz czy lepsze są naczynia i sztućce jednorazowe, czy też lepiej inwestować w coś bardziej trwałego: pobierz instrukcje (113 kB)

 

Ćwiczenie 4.

Tym razem ankieta do wykonania w domu. Po prostu starannie przeanalizuj to, co masz w domu, to co używasz, ile zużywanej jest wody, energii elektrycznej, energii cieplnej (lub surowców do ogrzania Twojego mieszkania) i ile to kosztuje. Najlepiej w skali jednego roku, może być i jednego miesiąca. Czy można w Twoim domu coś zmienić? I czy warto?

 

Pobierz instrukcje do tego ćwiczenia (175 kB)

 

Ćwiczenie 5.

Pora wyjść z domu na świeże powietrze. Kolejne ćwiczenie będzie polegało na ocenie walorów krajobrazu miejskiego lub wiejskiego. Wybierz jedna ulicę, dzielnicę lub cała małą miejscowość. W ankiecie w nawiasach podano przykładową liczbę punktów, możesz stosować wszystkie liczby całkowite od 0 do 5.

 

Pobierz instrukcje do tego ćwiczenia

 

Ćwiczenie 6.

W trakcie przygotowania...

Pobierz instrukcje do tego ćwiczenia

 

Prace studentów

 

Biblioteka wirtualna (pliki w formacie pdf) (przejrzyj artykuły i broszury – jest tam sporo przydatnych dla nauczyciela...)