Dział
|
Temat
|
Cele
|
Kategoria
|
Metody
i środki
|
Technologia
produkcji
piwa |
Surowce przemysłu
piwowarskiego
Słód
|
- Wymienić główne surowce stosowane w przemyśle
piwowarskim
|
A |
|
|
A |
- Dokonać charakterystyki słodu dobrej jakości
do produkcji piwa jasnego
|
A,B |
Woda |
- Wyjaśnić znaczenie wody w produkcji piwa
|
B |
- Określić ilość zużycia wody
|
C |
- Określić parametry wody stosowanej w
piwowarstwie
|
C |
- Zdefiniować pojęcie „alkaliczność resztkowa”
|
A |
- Wyjaśnić znaczenie alkaliczności resztkowej w
procesie piwowarskim
|
B |
- Wymienić sposoby obniżania alkaliczności
resztkowej
|
A |
- Wymienić jony mające ujemny wpływ na jakość
wody i przebieg procesu produkcji piwa
|
A |
- Określić wymagania dotyczące jakości wody
stosowanej w przemyśle spożywczym, w zależności
od rodzaju wytwarzanego produktu
|
C |
Chmiel |
- Dokonać krótkiej charakterystyki botanicznej
chmielu
|
B |
- Uzasadnić zastosowanie kwiatostanów żeńskich
chmielu w browarnictwie
|
B |
- Wymienić, w jakiej postaci stosuje się
preparaty chmielowe w browarnictwie
|
B |
- Wyjaśnić różnice między chmielem goryczkowym
oraz aromatycznym
|
B |
- Przedstawić optymalne warunki przechowywania
szyszek chmielu
|
B |
- Przedstawić skład suszonych szyszek chmielu
|
A |
- Przedstawić sposoby zwiększania stabilności
chmielu i wyjaśnić znaczenie tych zabiegów
|
D |
Drożdże |
- Wymienić, które z mikroorganizmów odgrywają
pierwszoplanową rolę w produkcji piwa
|
A |
- Wykazać istotne różnice między drożdżami
fermentacji górnej i dolnej
|
B |
- Wymienić węglowodany, w kolejności ich zużywania
przez drożdże
|
B |
- Wymienić związki białkowe zużywane przez
rozwoju drożdży
|
A |
- Wskazać inne ważne substancje konieczne do
prawidłowego rozwoju drożdży
|
A |
- Zaprojektować idealną sytuację mikrobiologiczną
niezbędną do prawidłowej produkcji piwa
|
D |
Dodatki niesłodowane |
- Wymienić istotne w browarnictwie dodatki niesłodowane
|
A |
- Zinterpretować znaczenie dodatków niesłodowanych
w produkcji piwa
|
B |
- Dokonać doboru niesłodowanych dodatków
|
C |
Produkcja brzeczki-Mielenie |
- Zdefiniować pojęcie „brzeczka” i określić
jej podstawowe parametry
|
A |
- Omówić proces mielenia słodu
|
A |
- Wykazać różnice między mieleniem na sucho i
na mokro
|
B |
- Zinterpretować znaczenie kondycjonowania słodu
|
B |
- Dobraćodpowiedni sposób mielenia do rodzaju
piwa
|
C,D |
Zacieranie |
- Zdefiniować pojęcie „zacieranie”
|
A |
- Scharakteryzować parametry i zjawiska zachodzące
podczas zacierania
|
C |
- Dokonać doboru parametrów działania enzymów
sodu do innych zachodzących zjawisk
|
C |
- Omówić metody zacierania (infuzyjne i
dekokcyjne)
|
A |
- Wykazać różnice między w/w metodami
|
B |
- Przedstawić na wykresie przebieg zacierania w/w
metodami przy zmienionych parametrach
|
B,C |
- Dokonać doboru metody zacierania w zależności
od określonych (założonych) warunków
|
D |
- Podać typowy (przeciętny) skład brzeczki
|
A |
- Ocenić znaczenie poszczególnych parametrów dla
jakości piwa (brzeczki)
|
D |
Filtracja brzeczki |
- Wyjaśnić pojęcie „filtracja brzeczki” oraz
wymienić podstawowe zasady filtracji
|
A |
- Wyjaśnić, jakie znaczenie ma łuska w procesie
filtracji
|
B |
- Podać sposoby przyspieszania procesu filtracji
|
C |
- Zdefiniować pojęcie „wysłodzone młóto”
|
A |
- Określić czynniki istotne przy wysładzaniu młóta
|
C |
- Wyjaśnić cel gotowania brzeczki
|
B |
- Omówić poszczególne etapy gotowania brzeczki
|
A,B |
- Wyjaśnić znaczenie etapów gotowania i
dodawania preparatów chmielowych podczas
gotowania brzeczki
|
D |
Oddzielanie osadów
gorących |
- Wyjaśnić co to są „osady gorące”
|
B |
- Przedstawić sposoby oddzielania osadów gorących
|
C |
- Przedstawić wady i zalety oddzielania osadów
gorących
|
C |
Chłodzenie i
natlenianie brzeczki |
- Przedstawić cel chłodzenia i natleniania
brzeczki chmielonej
|
B |
- Wyjaśnić pojęcie „temperatura nastawu
|
A |
- Omówić etapy schładzania i natleniania
brzeczki chmielonej
|
B |
- Przedstawić sposoby i znaczenie usuwania osadów
zimnych
|
C |
Zadawanie drożdżami |
- Zdefiniuj pojęcia:
-zaszczepianie brzeczki chmielonej
-drożdże nastawne
-czyste kultury
-pielęgnacja drożdży
|
A |
- Wymienić etapy i opisać pielęgnowanie drożdży
|
A |
- Wymienić etapy przygotowania do szczepienia drożdżami
|
A |
- Omówić sposoby zadawania drożdżami
|
B |
Fermentacja burzliwa |
- Przedstawić fermentację w formie równania Gay-Lussac’a
|
C |
- Wyjaśnić znaczenie fermentacji w produkcji piwa
|
B |
- Przedstawić etapy klasycznej fermentacji (w
kadziach otwartych) z wykorzystaniem drożdży
dolnej fermentacji
|
C |
- Przedstawić na wykresach, zmiany zachodzące w
czasie fermentacji burzliwej - drożdże
fermentacji dolnej i górnej
|
B,C |
- Omówić fermentację piwa w tankofermentorach (CKT),
wskaż istotne różnice w porównaniu z metodą
klasyczną
|
D |
Dojrzewanie piwa (leżakowanie)
|
- Wyjaśnij pojęcie „dojrzewania piwa” (fermentacja
wtórna)
|
A |
- Omówić warunki, w których przebiega prawidłowo
proces dojrzewania
|
C |
- Omówić procesy zachodzące podczas leżakowania
|
B,C |
- Przedstawić różnice występujące w czasie leżakowania
różnych rodzajów piw
|
B |
- Wymienić parametry kontrolowane podczas
fermentacji wtórnej
|
B |
- Wyjaśnić znaczenie procesu leżakowania piwa;
wyjaśnić przebieg procesów i ich znaczenie
|
D |
- Zaprojektować postępowanie
zabezpieczające jakość
mikrobiologiczną jęczmienia i słodu oraz jakość
piwa
|
D |
Filtracja, karbonizacja i rozlew
piwa |
- Wyjaśnić przebieg procesów filtracji,
karbonizacji i rozlewu piwa i ich znaczenie dla
produktu gotowego
|
D |