Seria wydawnicza „Fields of Linguistics – Aktuelle Fragestellungen und Herausforderungen“
Wydawnictwo: Vandenhoeck & Ruprecht
Strona wydawnictwa:
https://www.vandenhoeck-ruprecht-verlage.com/reihe-fields-of-linguistics
Redaktorzy
Dr hab. Joanna Szczęk, prof. ucz., Uniwersytet Wrocławski, Polska
Dr hab. Anna Dargiewicz, prof. ucz., Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Polska
Dr Mariusz Jakosz, prof. ucz., Uniwersytet Śląski w Katowicach, Polska
Komitet Naukowy
Prof. dr hab. Marisol Benito Rey, Uniwersytet Autonomiczny w Madrycie, Hiszpania
Dr hab. Maria Biskup, prof. ucz., Uniwersytet Warszawski, Polska
Prof. dr hab. Anna Chita, Uniwersytet Narodowy im. Kapodistriasa w Atenach, Grecja
Prof. dr hab. Martine Dalmas, Uniwersytet Sorbona w Paryżu, Francja
Dr hab. Jarochna Dąbrowska-Burkhardt, prof. ucz., Uniwersytet Zielonogórski, Polska
Prof. dr hab. Peter Ernst, Uniwersytet Wiedeński, Austria
Prof. dr dr Csaba Földes, Uniwersytet w Erfurcie, Niemcy
Dr hab. Beata Grzeszczakowska-Pawlikowska, prof. ucz., Uniwersytet Łódzki, Polska
Dr hab. Małgorzata Guławska-Gawkowska, prof. ucz., Uniwersytet Warszawski, Polska
Dr hab. Anna Jaroszewska, prof. ucz., Uniwersytet Warszawski, Polska
Prof. dr hab. Sabine E. Koesters Gensini, Uniwersytet Rzymski „La Sapienza”, Włochy
Prof. dr Renate Link, Uniwersytet Techniczny w Aschaffenburgu, Niemcy
Dr hab. Magdalena Lisiecka-Czop, prof. ucz., Uniwersytet Szczeciński, Polska
Prof. dr hab.Heinz-Helmut Lüger, Uniwersytet w Koblencji-Landau, Niemcy
Dr hab. Jacek Makowski, prof. ucz., Uniwersytet Łódzki, Polska
Prof. dr Simon Meier-Vieracker, Uniwersytet Techniczny w Dreźnie, Niemcy
Prof. dr hab. Carmen Mellado Blanco, Uniwersytet w Santiago de Compostela, Hiszpania
Dr hab. Daniela Pelka, prof. ucz., Uniwersytet Opolski, Polska
Dr hab. Joanna Pędzisz, prof. ucz., Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Polska
Prof. dr dr hab. Georg Schuppener, Uniwersytet w Lipsku, Niemcy / Uniwersytet Świętych Cyryla i Metodego w Trnawie, Słowacja
Dr hab. Anna Sulikowska, prof. ucz., Uniwersytet Szczeciński, Polska
Dr hab. Janusz Taborek, prof. ucz., Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Polska
Dr hab. Joanna Targońska, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Polska
Prof. dr hab. Claudia Wich-Reif, Uniwersytet w Bonn, Niemcy
Prof. dr hab. Mariola Wierzbicka, Uniwersytet Rzeszowski, Polska
Prof. dr hab. Beatrice Wilke, Uniwersytet w Salerno, Włochy
Profil serii
Seria wydawnicza „Fields of Linguistics – Aktuelle Fragestellungen und Herausforderungen“ obejmuje szerokie spektrum tematów z zakresu lingwistyki (stosowanej).
W serii publikowane są prace badawcze (monografie jedno i wieloautorskie, w tym rozprawy doktorskie i prace habilitacyjne, materiały pokonferencyjne oraz prace zbiorowe, tomy jubileuszowe i in.), które koncentrują się wokół aspektów językoznawczych, glottodydaktycznych, kontrastywnych oraz translatorycznych.
W szczególności:
₋ zmiany językowe na płaszczyźnie fonologicznej, morfologicznej, syntaktycznej, semantycznej, pragmatycznej, dydaktycznej oraz kognitywnej,
₋ kontakty językowe oraz komunikacja medialna,
₋ historia języka, lingwistyka tekstu, leksykologia i leksykografia,
₋ odzwierciedlenie zmian społecznych w języku wzgl. momentów przełomowych w socjolingwistyce,
₋ dyskurs polityczny, publiczny, medialny, migracyjny, klimatyczny, pandemiczny oraz inne aktualne dyskursy,
₋ odzwierciedlenie kryzysów społecznych w niemieckim słowotwórstwie, frazeologii oraz w różnych rodzajach dyskursów,
₋ zmiany oraz nowe zjawiska językowe w językach specjalistycznych oraz w komunikacji specjalistycznej,
₋ frazeologia oraz jej perspektywy badawcze,
₋ badania wybranych fenomenów językowych (np. wykorzystanie innowacyjnych metod oraz narzędzi badawczych),
₋ komunikacja interkulturowa i uwarunkowane kulturowo problemy komunikacyjne w codzienności (zawodowej),
₋ teoria i praktyka tłumaczeniowa,
₋ stereotypy i ich odzwierciedlenie w języku,
₋ lingwistyka internetowa,
₋ język młodzieżowy,
₋ rozwój i możliwości wspomagania różnych kompetencji językowych,
₋ praca nad różnymi podsystemami (gramatyka, słownictwo, fonetyka) i sprawnościami językowymi,
₋ stosowanie innowacyjnych form pracy i innowacyjnego materiału dydaktycznego w nauczaniu języków obcych,
₋ zmiany w procesach dydaktycznych,
₋ specyfika, wady i zalety, jak i (nowe) możliwości i granice zdalnego nauczania języków obcych,
₋ uczący się i nauczyciele języka obcego w środowisku zdalnego nauczania,
₋ zdalna lekcja języka obcego oraz jej wpływ na motywację i jakość uczenia się,
₋ rola i kształcenie osób zajmujących się nauczaniem języków obcych, innowacyjne sposoby i treści w kształceniu nauczycielek / nauczycieli języków obcych, jak i wyzwania dla nauczycielek / nauczycieli języków obcych,
₋ innowacje w badaniach dotyczących języków obcych, nowe dostępy do procesów nauczania języków obcych (innowacyjne metody pozyskiwania danych, nowe metody badań i narzędzia),
₋ świadomość językowa i refleksje nad językiem w nowym środowisku nauczania,
₋ polityka językowa,
₋ dydaktyka przekładu,
₋ języki specjalistyczne i zawodowe w translatoryce,
₋ inne obszary, które z punktu widzenia redaktorek / redaktorów serii są istotne dla aktualnych badań lingwistycznych.
Formy publikacyjne: monografie (w tym rozprawy doktorskie, habilitacyjne), tomy zbiorowe, materiały pokonferencyjne, tomy jubileuszowe i in.
Języki: niemiecki, angielski
Częstotliwość: przynajmniej raz w roku
Kontakt: Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.