dr Alina Kalinowska

Adiunkt

Konsultacje:czwartek - 13.00-15.00
ul. Prawocheńskiego 13, pokój 04
Telefon: 89 524 62 73
Kontakt mailowy: alina.kalinowska@uwm.edu.pl

Dr Alina Kalinowska ukończyła studia wyższe w zakresie matematyki ze specjalnością nauczycielską. Wiele lat była praktykiem ucząc matematyki w szkole podstawowej i gimnazjum. Była dyrektorem szkoły eksperymentalnej - Autorskiej Szkoły Podstawowej Stowarzyszenia „Żak” w Olsztynie pracując jednocześnie na stanowisku nauczyciela matematyki w klasach 4-6. Prowadziła zajęcia z matematyki na kursach dla nauczycieli wczesnej edukacji w niepublicznej placówce doskonalenia nauczycieli -Pracowni Doskonalenia Psychopedagogicznego w Olsztynie. Od kilku lat prowadzi zajęcia z matematyki na Podyplomowych Studiach Zintegrowanej Wczesnej Edukacji na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie oraz Uniwersytecie Gdańskim. Obecnie jest adiunktem w Katedrze Wczesnej Edukacji UWM w Olsztynie. Prowadzi zajęcia z matematyki z przyszłymi nauczycielami edukacji wczesnoszkolnej. Jest autorką publikacji naukowych dotyczących wiedzy matematycznej i sposobów jej konstruowania w umysłach najmłodszych uczniów. Brała udział w projektach badawczych związanych ze szkoleniami dla nauczycieli wczesnej edukacji oraz nauczycieli klas 4-6 w zakresie nauczania matematyki. Uczestniczyła również w kilkuletnim programie dotyczącym badania podstawowych umiejętności językowych i matematycznych uczniów trzeciej klasy szkoły podstawowej. Jest współautorką analiz wyników ogólnopolskich badań umiejętności matematycznych polskich trzecioklasistów. Brała udział w wyjazdach studyjnych do szkół angielskich oraz holenderskich. Recenzowała również podręcznik do klasy pierwszej oraz materiały do nauczania matematyki w klasach 4-6. Prowadziła wielokrotnie warsztaty dla nauczycieli wczesnej edukacji oraz klas IV-VI.



Pozycje zwarte:
1. A. Kalinowska, Matematyczne zadania problemowe w klasach początkowych – miedzy wiedzą osobistą a jej formalizacją, Wydawca: Oficyna Wydawnicza „IMPULS”, Kraków 2010, ISBN 978-83-7587-132-6.
2. A. Kalinowska, Pozwólmy dzieciom działać. Mity i fakty o rozwijaniu myślenia matematycznego, Wydawca: Centralna Komisja Edukacyjna, Warszawa 2010, ISBN 978-83-7400-268-4.

Redakcja naukowa:
1. A. Kalinowska, B. Murawska (red.), Diagnoza umiejętności językowych i matematycznych uczniów klas trzecich szkół podstawowych województwa kujawsko-pomorskiego. Raport 2009. Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2009, ISBN 978-83-929882-0-5. 2. A. Kalinowska (red.), Wczesnoszkolna edukacja matematyczna – ograniczenia i ich przełamywanie. Olsztyn 2013, Wydawnictwo UWM, ISBN 978-83-7299-848-4.

Rozdziały w pracach zbiorowych:
1. A. Kalinowska, Matematyczny wymiar indywidualnego nauczania w klasach najmłodszych. [w:] A. Kalinowska (red.), Wczesnoszkolna edukacja matematyczna – ograniczenia i ich przełamywanie. Olsztyn 2013, Wydawnictwo UWM, ISBN 978-83-7299-848-4, s. 151-160.
2. A. Kalinowska, Poznawczy i kulturowy wymiar dezintegracji wczesnoszkolnych pojęć matematycznych. [w:] D. Klus-Stańska (red.), (Anty)edukacja wczesnoszkolna Kraków 2014, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 369-393.
3. A. Kalinowska, Potoczne pojęcia i relacje matematyczne. [w:] K. Gąsiorek, I. Paśko (red.), Poznawanie świata w edukacji dziecka. Kraków 2012, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie, ISBN 978-83-7271-756-6, s. 377-387.

Artykuły w czasopismach punktowanych:
1. A. Kalinowska, Mathematical typical and problem tasks as an educational cognitive context., , “Procedia - Social and Behavioral Sciences”, Volume 55, (5 October 2012) Pages 661–668, Imprint: ELSEVIER, ISSN: 1877-0428. Procedia - Social and Behavioral Sciences Volume 55,
2. A. Kalinowska, Czy kobieta może pisać o matematyce, czyli o kompetencjach matematycznych ukrytych w przekazie literackim. „Problemy Wczesnej Edukacji” 2012, nr 1(16), ISSN 1734-1562, s. 93-102.
3. A. Kalinowska, Студенческая стажировка в контексте студенческого знания Moskwa 2013, "Bысшая школа: опыт, проьлемы, перспективы. Материалы VI Международной научно-практической конференции" Москва Российский университет дружьы народов 2013, s. 304-309.
4. A. Kalinowska, Wyniki badań trzecioklasistów jako diagnoza kontekstów nauczania matematyki w klasach najmłodszych. „Ruch Pedagogiczny” nr 2, 2014, ISSN 0483-4992, s. 147-156.
5. A. Kalinowska, Matematyczna socjalizacja poznawcza kulturowe funkcjonowanie jednostki. „Kwartalnik Pedagogiczny” numer 3 (237), 2015, ISSN 0023-5938, s. 53-73.