dr Marcin Michalak

Adiunkt

Konsultacje:środa A. - 6.15-18.15, ul. Żołnierska 14A, pok. 27
czwartek B. - 16.40-18.40, ul. Prawocheńskiego 13, s. 09
Telefon: 89 524 60 42
Kontakt mailowy: marcin.michalak@uwm.edu.pl

Urodzony w 1979 roku w Krasnymstawie, gdzie uczęszczał do II Liceum Ogólnokształcącego im. Cypriana Kamila Norwida oraz Szkoły Muzycznej I Stopnia im. Witolda Lutosławskiego. W 2003 roku ukończył studia o specjalności nauczycielskiej na Wydziale Artystycznym Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie otrzymując tytuł magistra sztuki - kierunek: edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej. Po studiach pracował przez rok jako wykładowca na Wydziale Pedagogiki i Psychologii oraz Wydziale Artystycznym Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, a potem w latach 2004-2009 był związany zawodowo z Teatrem Muzycznym w Lublinie. Stopień doktora nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki uzyskał w 2009 roku, decyzją Rady Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Od 2010 roku jest pracownikiem naukowo-dydaktycznym na stanowisku adiunkta na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie - początkowo w Katedrze Aksjologicznych Podstaw Edukacji (2010-2015), a obecnie (od marca 2015 roku) w Katedrze Wczesnej Edukacji.



Monografie:
1. M. Michalak, Muzyka rockowa w świadomości i edukacji młodzieży gimnazjalnej, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2011, ss. 384. ISBN 978-83-7780-156-7
2. A. Białkowski, M. Grusiewicz, M. Michalak, Edukacja muzyczna w Polsce. Diagnozy, debaty, aspiracje, Wydawnictwo z serii „Nowa Edukacja Kulturalna” – Fundacja „Muzyka jest dla wszystkich”, Warszawa 2010, ss. 170. ISBN 978-83-931158-1-5

Artykuły:
1. M. Michalak, U źródeł sporu o wartości edukacyjne muzyki popularnej, „Colloquium Wydziału Nauk Humanistycznych i Społecznych AMW” 2014, nr 1, s. 89-112. ISSN 2081-381, http://colloquium.elsite.eu/images/numery/XIII/MM.pdf
2. M. Michalak, Rock music in the lives and education of the Polish youth, [w:] Person. Color. Nature. Music. Scientific articles of the 8th International Conference, May 8-12, 2013, Daugavpils 2014, s. 121-136. ISBN 978-9934-8393-2-0
3. M. Michalak, Muzyka popularna i jej wartości w opiniach młodzieży ponadgimnazjalnej, „Studia Muzyczno-Edukacyjne” 2013, Vol. 1, nr 1, s. 87-125. ISSN: 2353-7671, http://sme.edu.pl/index.php?page=artykul&id=26
4. M. Michalak, Muzyka popularna w obszarze amerykańskiej edukacji – przegląd wybranych stanowisk i teorii nauczania, „Journal of Modern Science” 2010, nr 1/7, s. 265-288. ISSN 1734-2031

Rozdziały w monografiach:
1. M. Michalak, Muzyka popularna na etapie wczesnej edukacji muzycznej. Szkic metodyczny, [w:] Wybrane zagadnienia z teorii i metodyki wczesnej edukacji muzycznej w przedszkolu i klasach początkowych szkoły podstawowej, red. B. Pazur, M. Kołodziejski, Wydawnictwo Muzyczne Polihymnia, Lublin 2015, s. 159-176. ISBN: 978-83-7847-291-9
2. M. Michalak, Axiological and educational aspects of upper secondary schools students musical preferences, [w:] Creative expression and the 21st century education, red. M. Suświłło, A. Grabowski, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2015, s. 137-157. ISBN: 978-83-7299-961-0
3. M. Michalak, Dyskurs muzyki popularnej w edukacji – konteksty aksjologiczne i międzykulturowe, [w:] Współczesne konteksty pedagogiki międzykulturowej, red. M. Guziuk-Tkacz, A. Józefowicz, A. J. Siegień-Matyjewicz, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn 2014, s. 129-153. ISBN: 978-83-7299-901-6
4. M. Michalak, Kilka uwag o muzyce z uczniowskiej „playlisty” i jej wartościach edukacyjnych, [w:] Konteksty kształcenia muzycznego. Tom 3, red. E. Kumik, G. Poraj, Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, Łódź 2013, s. 81-96. ISBN 978-83-60929-35-3
5. M. Michalak, Stereotypowe wizerunki wykonawców muzyki popularnej w podręcznikach do muzyki dla klas IV-VI szkoły podstawowej i gimnazjum, [w:] Etykieta czy drogowskaz? Rola stereotypów w przestrzeniach edukacyjnej różnorodności, red. M. Łojko, M. Grochalska, Katedra Aksjologicznych Podstaw Edukacji UWM, Olsztyn 2013, s. 140-155. ISBN 978-83-933352-8-0
6. M. Michalak, Dyskurs muzyki popularnej i dialog kultur jako wyzwania oraz szanse dla wczesnej edukacji artystycznej, [w:] Nauczyciel wczesnej edukacji – konteksty i wyzwania, red. M. Suświłło, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn 2012, s. 287-301. ISBN 978-83-7299-790-6
7. M. Michalak, Nie tylko łomot… – próba edukacyjnego wglądu w twórcze aspekty muzyki i kultury „metalowej”, [w:] Edukacja artystyczna jako edukacja twórcza. Pespektywy – dylematy – inspiracje, red. M. Kołodziejski, M. Szymańska, Wydawnictwo PWSZ, Płock 2011, s. 151-160. ISBN 978-83-61601-88-3
8. M. Michalak, Hip-hop jako EDUtainment – czyli twórcza edukacja przez rozrywkę, [w:] Wielorakie wymiary twórczości codziennej w teorii i praktyce edukacyjnej, red. M. Kołodziejski, Wydawnictwo PWSZ, Płock 2010, s. 29-39. ISBN 978-83-61601-60-9

Inne publikacje:
1. M. Michalak, Muzyka rockowa w świadomości i edukacji młodzieży gimnazjalnej, [w:] Osiągnięcia Nauki Polskiej. Cudze chwalicie, swego nie znacie. Promocja osiągnięć nauki polskiej, Innovatio Press Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji w Lublinie, Polska Fundacja Ośrodków Wspomagania Rozwoju Gospodarczego „OIC Poland”, Lublin 2010, s. 34-38. ISBN 978-83-62074-07-5