dr Małgorzata Sławińska

Adiunkt

Konsultacje: wtorek - 13.45-14.45, ul. Prawocheńskiego 13, pok. 011
czwartek - 12.00-13.00, ul. Żołnierska 14A, pok. 35
Telefon: 89 524 60 52
Kontakt mailowy: malgorzata.slawinska@uwm.edu.pl

Doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki. Absolwentka Studium Nauczycielskiego w Szczytnie (1989 – nauczycielka przedszkola) oraz Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Olsztynie (1993 – mgr pedagogiki w zakresie wczesnej edukacji). Do 2008 r. pracowała jako nauczycielka w jednym z olsztyńskich przedszkoli, w 2001 r. zdobyła tytuł nauczyciela dyplomowanego. Od 2008 r., w którym uzyskała stopień naukowy doktora, pracuje na Wydziale Nauk Społecznych, w Katedrze Wczesnej Edukacji (wcześniej pod nazwą Zakład Wczesnej Edukacji). Od 2011 pełni funkcję kierownika działających przy Katedrze Wczesnej Edukacji Podyplomowych Studiów z Logopedii.



1. M. Sławińska, Konstruowanie wiedzy na zajęciach w przedszkolu. Kraków 2010, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. 2. M. Sławińska, Poradniki metodyczne dla nauczycieli przedszkoli – inspiracja czy instruktaż? W: E. Jaszczyszyn, J. Szada-Boszyszkowska (red.), Edukacja dziecka – mity i fakty. Białystok 2010, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans-Humana.
3. M. Sławińska, Podmiotowość dziecka w wieku przedszkolnym w świetle zdarzeń krytycznych. W: S. Guz, I. Zwierzchowska (red.), O pomyślny start szkolny dziecka. Warszawa 2010, Wydawnictwo WSP TWP.
4. M. Sławińska, Konstruowanie znaczeń przyrodniczych w przedszkolu – empiria czy transmisja? W: M. Karwowska-Struczyk, D. Sobierańska, M. Szpotowicz (red.), Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna – badania, opinie, inspiracje. Warszawa 2011, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
5. M. Sławińska, W przebraniu słodkiego elfa, czyli jeszcze raz o kompetencjach dzieci w wieku przedszkolnym. W: D. Klus-Stańska, D. Bronk, A. Malenda (red.), Pedagogika wczesnej edukacji – dyskursy, problemy, otwarcia. Warszawa 2011, Wydawnictwo Akademickie „Żak.
6. M. Sławińska, Bajka magiczna jako inspiracja działań twórczych w przedszkolu i szkole. W: M. Zaorska, J. Nawacka (red.), Bajka w przestrzeni naukowej i edukacyjnej. Olsztyn 2011, Katedra UNESCO UWM w Olsztynie.
7. M. Sławińska, Bajka magiczna jako źródło wiedzy interpretacyjnej dziecka – od fikcji do prawdziwego życia, w: A. Grabowski, M. Zaorska (red.), Bajkowe inspiracje językoznawców, pedagogów i psychologów, Olsztyn 2012, Katedra UNESCO UWM w Olsztynie i Centrum Badań Społecznych.
8. M. Sławińska, Dzieciństwo w refleksji dorosłych – rekonstrukcja fenomenograficzna, w: M. Kowalik-Olubińska (red.), Dzieciństwo i wczesna edukacja w dynamicznie rozwijającym się świecie, Toruń 2012, Wydawnictwo Adam Marszałek.
9. M. Sławińska, Role zawodowe nauczycieli wczesnej edukacji w świadomości studentów pedagogiki, w: B. Dąbrowski (red.), Dążenie do mistrzostwa. Z doświadczeń warsztatu naukowego dużych, średnich i małych badaczy, Zeszyty Naukowe Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, Lublin 2012, Wydział Pedagogiki i Psychologii UMCS, Wydawnictwo UMCS.
10. M. Sławińska, Rozwój małego dziecka a tutoring rodzicielski w kontekście edukacji domowej i instytucjonalnej, w: J.M. Garbula, A. Zakrzewska, W. Sawczuk (red.), Świat rodziny. Perspektywa interdyscyplinarna wobec wyzwań i zagrożeń, Toruń 2013, Wydawnictwo Adam Marszałek.
11. M. Sławińska, Wiedza społeczna przedszkolaków jako wiedza interpretacyjna – stereotypy w myśleniu nauczycielskim i próby ich przełamywania, w; M. Grochalska, M. Łojko, (red.), Etykieta czy drogowskaz? Rola stereotypów w przestrzeniach edukacyjnej różnorodności, Olsztyn 2013, Wydawnictwo Katedry Aksjologicznych Podstaw Edukacji UWM.
12. M. Sławińska, Baśń jako narzędzie stymulowania rozwoju poznawczego dziecka – wyzwania dla rodziców i pedagogów, w: A. Grabowski, M. Zaorska (red.), Naukowe fascynacje bajką 6, Olsztyn 2014, Katedra UNESCO UWM i Centrum Badań Społecznych.
13. М Славиньска, Детская субъективность как достоинство дошкольного обучения, w: Н.Ю. Никулина (red.), Ценности и цели современного образования: проблемы и перспективы: матер. XIV междунар. науч.-практ. конф.: в 2 ч., t. 2, Калининград 2014, Изд-во БФУ им. И. Канта
14. M. Sławińska, Janusz Korczak jako wzór osobowy dla współczesnych nauczycieli-wychowawców, w: D. Jankowska (red.), Pedagogika dialogu. Wokół pedagogii Janusza Korczaka, Warszawa 2014, Wydawnictwo APS.
15. M. Sławińska, Podmiotowość dziecka w przedszkolu – z inspiracji myślą Korczakowską, w: M. Nowicka (red.), W dialogu z Korczakiem, Olsztyn 2014, Wydawnictwo UWM.
16. M. Sławińska, Podejmowanie decyzji przez dzieci w przedszkolu – potencjał i realia, w A. Nowak-Łojewska, A. Olczak (red.), Przedszkole – edukacyjny sukces dziecka czy zmarnowane szanse? Zielona Góra 2015, Uniwersytet Zielonogórski.
17. M. Sławińska, I. Cymerman, Rola praktyk studenckich Rola praktyk studenckich w kształtowaniu tożsamości zawodowej, w: M. Melnyk (red.), Przez praktykę do zawodu, Olsztyn 2015, Katedra Aksjologicznych Podstaw Edukacji UWM w Olsztynie.
18. M. Sławińska, Shaping cultural awareness and expression in kindergarten - expectations and reality, w: M. Suświłło, A. Grabowski (red.), Creative expression and the 21st century education, t. 1, Olsztyn 2015, Wydawnictwo UWM.
19. M. Sławińska, Tutoring rówieśniczy w edukacji, czyli jak uczniowie uczą się od siebie wzajemnie i co z tego wynika, „Forum Oświatowe” 2015, nr 2 (54).