ks. dr Zbigniew Stępniak

Adiunkt

Konsultacje: czwartek - 13.45-14.45
piątek - 13.45-14.45
ul. Żołnierska 14A, pok. 31
Telefon: 89 524 60 06
Kontakt mailowy: zbigniew.stepniak@uwm.edu.pl
Strona internetowa: www.bassoprofundo.pl

•2010-2012 – studia magisterskie na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy,
•19.10.2011 – obrona pracy doktorskiej w Instytucie Nauk Historycznych Wydziału Nauk Historycznych i Społecznych Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie,
•2000-2004 – studia doktoranckie w Sekcji Muzykologii Teoretycznej i Stosowanej na Wydziale Nauk Historycznych i Społecznych Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie,
•2000-2004 – Podyplomowe Studium Emisji Głosu przy Akademii Muzycznej w Bydgoszczy i Narodowym Centrum Kultury w Warszawie,
•1997-2000 – studia magisterskie w Instytucie Muzyki na Wydziale Pedagogiki i Wychowania Artystycznego Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie,
•1988-1994 – studia magisterskie w Wyższym Seminarium Duchownym Metropolii Warmińskiej (filozofia i teologia).



1. Z. Stępniak, Teologia Psalmu 100 (99) a muzyczna retoryka baroku w koncercie Johanna Valentina Medera (1649-1719) „Jubilate Deo”, w: Muzyka i refleksja pedagogiczna. Perspektywy – interpretacje – pogranicza, red. J. Jemielnik, J. Posłuszna, Kraków 2015, s. 131-148, ISBN 978-83-60741-89-4.
2. Z. Stępniak, Teologia starotestamentalnej pieśni pochwalnej Śpiewaj Panu cała ziemio (1 Krn 16, 23-34) a barokowa retoryka muzyczna w kantacie „Singet dem Herrn alle Welt” na bas solo, dwie trąbki i b.c. Johanna Philippa Kriegera (1649-1725), w: Muzyka w dialogu z edukacją. Wybrane konteksty aktywności i edukacji muzycznej, red. E. Kochanowska, R. Majzner, Kraków 2015, s. 205-221, ISBN 978-83-65148-17-9.
3. Z. Stępniak, Musical lecture on the theology of the Old Testament Book of Proverbs (Prov. 8:23-31) in the „Ab aeterno ordinata sum” solo motet for basso profundo by Claudio Monteverdi, w: Art in the public and sacred spheres, red. A. Grabowski, M. Suświłło, Olsztyn 2015, s. 137-155, ISBN 978-83-7299-960-3.
4. Z. Stępniak, W poszukiwaniu biblijnych i chorałowych inspiracji twórczych we współczesnej muzyce. Egzegetyczno-retoryczna analiza pieśni „Da pacem, Domine” Oscara Laggera (ur. 1934), w: Przeobrażenia ponowoczesnego społeczeństwa, red. Sergiusz Terepishchyi, Oleksandra Yaremchuk, Roman Kordonskyy, Kamil Sygidus, Kijów 2015, s. 149-164, ISBN 978-966-660-921-5.
5. Z. Stępniak, Miejsce chóru w liturgii Kościoła. Uwagi praktyczne dla dyrygentów i chórzystów, w: Języki lustrami kultury, red. A. Bielinowicz, Olsztyn 2014, s. 131-141, ISBN 978-83-64129-09-4.
6. Z. Stępniak, Wagner Richard, w: Encyklopedia katolicka KUL, tom XX, red. E. Gigilewicz, Lublin 2014, s. 143-144, ISBN: 978-83-7306-654-0.
7. Z. Stępniak, Verdi Giuseppe, w: Encyklopedia katolicka KUL, tom XX, red. E. Gigilewicz, Lublin 2014, s. 49-50, ISBN: 978-83-7306-654-0.
8. З. Стемпняк, Между польской и русской фонетикой: как должен говорить учитель, w: Актуальные проблемы образования и общества. Сборник трудов участников пятой международной научно-практической конференции, ред. Т.Г. Зеленова, Ярославль 2014, s. 54-57, ISBN 978-5-904729-88-2.
9. З. Стемпняк, Постановка голоса в подготовке учителей в Польше. Психика и человеческий голос, w: Высшая школа: опыт, проблемы, перспективы. Материалы VII Международной научно-практической конференции, ред. В.И. Казаренков, РУДН, Москва 2014, s. 648-654, ISBN 978-5-209-05898-4.
10. З. Стемпняк, Культуротворческая миссия университета в приеме христианского персонализма, w: Формоване на гражданина и професионалиста в условията на университетското образование. Сборник с научни статии, том втори, ред. Емилия Миленкова Рангелова, Габрово 2013, s. 59-65, ISBN 978-954-490-404-3.
11. 11. З. Стемпняк, Репертуар польских академических хоров до и после политической трансформации в Польше (1980-1990 и 1991-2000), w: Высшая школа: опыт, проблемы, перспективы, научный редактор В.И. Казаренков, РУДН, Москва 2013, s. 720-726, ISBN 978-5-209-04977-7.
12. З. Стемпняк, Музыкальная культура украинского меньшинства на Вармии, на примере школ с украинским языком преподавания в Гурове Илавецком и Бартошицах, w: ТехноОбраз-2013. Творческое развитие и саморазвитие личности в условиях межкультурного образования, часть 2, ред. В.П. Тарантей, Гродно 2013, s. 203-207, ISBN 978-985-515-685-8.
13. Z. Stępniak, Wybrane polskie chóry akademickie w dwudziestoleciu 1980-2000. Repertuar – konkursy – wykonania, Lublin 2012, ISBN 978-83-7847-048-9.
14. Z. Stępniak, Olsztyńscy lekarze – wielcy artyści. Jubileuszu 20-lecia „Medici pro Musica”... ciąg dalszy, recenzja koncertu, „Biuletyn Lekarski” Warmińsko-Mazurskej Izby Lekarskiej z siedzibą w Olsztynie, 12 (2012), s. 17, ISSN 1233-4731.
15. Z. Stępniak, Pepping Ernst, w: Encyklopedia katolicka KUL, tom XV, Lublin 2011.
16.Z. Stępniak, Stowarzyszenia na rzecz rozwoju wsi Ramsowo i Niedźwiedź, i ich rola edukacyjna, w: Płaszczyzny współpracy szkoły ze śro-dowiskiem lokalnym, red. L. Hurło, Łódź 2011, s. 159-170.
17. Z. Stępniak, Wpływ i miejsce wartości kulturowych w procesach współczesnego zarządzania w oświacie, w: Skuteczne strategie zarządzania polską szkołą. Referaty i materiały pokonferencyjne, red. R. Gawrych, Ostrołęka 2009, s. 19-22.
18. Z. Stępniak, Główne założenia metody prof. Jadwigi Gałęskiej-Tritt: „Psychoakustyka i psychofizjologia czynności emocjonalnych człowieka podstawą prawidłowej emisji mowy i śpiewu”, w: III zeszyt naukowy. Sesja naukowa „Muzyka Warmii i Mazur”, Barczewo 2004, red. J. Połowianiuk, s. 33-40.
19. Z. Stępniak, Nauczanie śpiewu może leczyć!, „Życie Muzyczne” 9-12 (2003), s. 22.
20. Z. Stępniak, Olsztynek – miasto sercem śpiewające, Olsztynek 2003.
21. Z. Stępniak, Szymonik, w: Religia. Encyklopedia PWN, red. T. Gadacz i B. Milerski, tom 9, Warszawa 2003.
22. Z. Stępniak, Stuligrosz, w: Religia. Encyklopedia PWN, red. T. Gadacz i B. Milerski, tom 9, Warszawa 2003.
23. Z. Stępniak, Moniuszko, w: Religia. Encyklopedia PWN, red. T. Gadacz i B. Milerski, tom 7, Warszawa 2003.
24. Z. Stępniak, Folklor muzyczny Warmii i Mazur. Wybrane zagadnienia, w: II zeszyt naukowy. Sesja naukowa „Muzyka Warmii i Mazur”, red. J. Połowianiuk, Barczewo 2003, s. 24-36.
25. Z. Stępniak, Olsztyńskie chóry – regionalizm i uniwersalizm tradycji, w: I zeszyt naukowy. Sesja naukowa „Muzyka Warmii i Mazur”, red. J. Połowianiuk, Barczewo 2002, s. 26-34.
26. Z. Stępniak, Kościół Rzymskokatolicki i edukacja muzyczna dzieci i młodzieży – rys historyczny, w: Rocznik Naukowy Wyższej Szkoły Służby Społecznej im. ks. F. Blachnickiego. Rok V, red. Z. Targoński i in., Suwałki 2001, s. 236-259.