dr hab. Małgorzata Suświłło, prof. UWM

Profesor, Kierownik Katedry Wczesnej Edukacji

Konsultacje:środa - 9.30-10.30
czwartek - 8.30-9.30
ul. Prawocheńskiego 13, pokój 302 C
Telefon: 89 524 60 58
Kontakt mailowy: psus@uwm.edu.pl

Absolwentka Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Olsztynie w 1982 roku – kierunek: Wychowanie przedszkolne. Doktorat obroniony w 1991 roku w Instytucie Badąń Edukacyjnych w Warszawie na podstawie pracy pt. „Wychowanie muzyczne w procesie adaptacji dziecka w przedszkolu.” Stopień doktora habilitowanego uzyskany w 2003 roku na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Warszawskiego na podstawie książki: „Psychopedagogiczne uwarunkowania wczesnej edukacji muzycznej” (Wyd. UWM, Olsztyn 2001). Zainteresowania badawcze koncentrują się wokół kilku grup zagadnień. Jedną z nich stanowi problematyka kształcenia nauczycieli, w tym szczególnie nauczycieli wczesnej edukacji (przedszkolnych i wczesnoszkolnych), a także nauczycieli akademickich. Drugą, równoległą grupą zainteresowań badawczych są problemy rozwoju i edukacji dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, w szczególności zaś zagadnienia związane z rozwijaniem zdolności artystycznych. Autorka prowadzi badania nad rozwijaniem zdolności wielorakich (szczególnie zaś muzycznych) w domu, w przedszkolu i w klasach początkowych szkoły podstawowej. Efektem prowadzonych badań są liczne publikacje w języku polskim i angielskim, a także zaproszenia do komitetów naukowych konferencji ogólnopolskich i międzynarodowych, w tym na Łotwie (University of Daugavpils). Jest członkiem komitetu naukowego w redakcjach kilku czasopism polskich: „Wychowanie Muzyczne”, „Edukacja Muzyczna”, „Studia Warmińskie” (redaktor tematyczny działu nauki o rodzinie), za granicą: „Školski vjesnik” (University of Split, Chorwacja) oraz Scientific Articles of VI th , VII th, VIII th International Conference Person. Color. Nature. Music. Daugavpils University. Wypromowała trzech doktorów w zakresie pedagogiki, pełniła funkcję recenzenta w 11 przewodach doktorskich (w tym dwóch zagranicznych: na Łotwie) oraz 7 habilitacyjnych. Wykonała ponad 30 recenzji wydawniczych książek i kilkunastu artykułów do czasopism naukowych.



1. Suświłło M., Inteligencja muzyczna. „Wychowanie w Przedszkolu” nr 2, 2010, s. 17-22. ISDN 0137-8082.

2. Suświłło M., Badania jakościowe w edukacji muzycznej. Opowieść o muzyce w klasach początkowych, [w:] Sacher W.A. (red.), Wybrane problemy badań naukowych z zakresu edukacji artystycznej. Wyd. Wyższa Szkoła Administracji, Bielsko-Biała 2010, s. 59-68. ISBN 978-83-60430-68-2.

3. Suświłło M., Nauczyciel przedszkolny – jaki powinien być? [w:] Waloszek D. (red.), Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna. Obszary sporów, poszukiwań, wyzwań i doświadczeń w kontekście zmian oświatowych. Wyd. Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola, Kraków 2010, s. 105-111. ISBN 978-83-61246-28-2.

4. Suświłło M., A(in)kulturacja muzyczna dziecka w rodzinie – spojrzenie socjo-pedagogiczne, [w:] Muszyński W. (red.), Wartości kulturowe w rodzinie: założenia, realia, egzemplifikacje. Wyd. Adam Marszałek, Torun 2010, s.15-27. ISBN 987-83-7611-670-9.

5. Suświłło M., Edukacja artystyczna w przedszkolu – potrzebna i możliwa. „Wychowanie w Przedszkolu” nr 2. 2011, s. 4-10.

6. Suświłło M., Inteligencja muzyczna. „Wychowanie w Przedszkolu” nr 2, 2010, s. 17-22.

7. Suświłło M., Kompetencje interpersonalne nauczyciela nauczycieli. W: Krauze-Sikorska H. (red.), Wymiary społecznego uczestnictwa w życiu. Między dzieciństwem a dorosłością. Wyd. Nauk. UAM, Poznań 2011, s. 245-255.

8. Suświłło M., Indywidualizacja w kształceniu jako problem filozoficzno-psychologiczno-dydaktyczny. W: Skrzetuska E. (red.) Problemy edukacji wczesnoszkolnej. Indywidualizacja – Socjalizacja – Integracja. Wyd. UMCS, Lublin 2011, s. 11-23.

9. Suświłło M., Edukacja artystyczna w przedszkolu – założenia, znaczenie, rozwiązania. W: Karwowska-Struczyk M. (red.) D. Sobierańska, Magdalena Szpotowicz (red.), Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna – badania, opinie, inspiracje, Wydawnictwo Akademickie ŻAK, Warszawa 2011, s. 345-364.

10. Suświłło M., Holistyczne podejście do wczesnej edukacji – założenia i realia. W: Klus-Stańska D. Bronk D. Malenda A. (red.), Pedagogika wczesnej edukacji – dyskursy, problemy, otwarcia. Wyd. Akad.” Żak”, Warszawa 2011.

11. Suświłło M., Factors Affecting the Lifelong Process of Music Learning. In: A. Slahova, Person. Color. Nature. Music. Arts Lifelong Learning Program. Daugavpils University, Daugavpils, Latvia 2011.

12. Suświłło M., Factors Affecting the Lifelong Process of Music Learning. In: A. Slahova, Person. Color. Nature. Music. Arts Lifelong Learning Program. Art. Teacher Union In co-operation with Faculty of music and Art of Daugavpils University, Daugavpils, Latvia 2012, s. 239-252. ISBN 978-9984-14-556-3.

13. Suświłło M., W poszukiwaniu modelu profesjonalnego rozwoju nauczyciela wczesnej edukacji, [w:] M. Suświłło (red.) Nauczyciel wczesnej edukacji - konteksty i wyzwania, Wyd. Nauk. UWM Olsztyn, 2012, s. 35-50, ISBN 978-83-7299-790-6. M. Suświłło, Artystyczne kształcenie nauczycieli wczesnej edukacji, w: Zadania edukacji artystycznej w XXI wieku, Z. Rondomańska (red.), Wydział Sztuki UWM w Olsztynie, Olsztyn 2012, s. 113-131. ISBN 978-83-934031-4-1.

14. Suświłło M., Recenzja książki Józefy Bałachowicz: Style działań edukacyjnych nauczycieli klas początkowych. Między uprzedmiotowieniem a podmiotowością. Warszawa 2009, Wydawnictwo WSP TWP . „Chowanna” Tom 2 (41), 2013, s. 351-358. ISSN 0137-706X.

15. Suświłło M., The Psychological and Social Aspects of Foreign Language Learning in Small Children. In: A Child in the World of Education – Education in the World of a Child, Jacek Z. Górnikiewicz, Elżbieta Jaszczyszyn (ed.). Trans Humana, Białystok 2013, s. 127-143. ISBN 978-83-61209-92-8.

16. Suświłło M., Edukacja muzyczna jako całożyciowy proces uczenia się – determinanty. W: Weiner A., Boguszewska A. (red.), Konteksty wczesnoszkolnej edukacji artystycznej. Wyd. UMSC, Lublin 2013, s. 11-27. ISBN 978-83-7784-250-8.

17. Suświłło M., Development of Children's Singing Abilities – Challenges and Prospects for Education. In: Scientific Articles of 8th International Conference “Person. Color. Nature. Music.” Art. Teacher Union, Department of Art and Design and Daugavpils Mark Rothko Art Centre, Daugavpils, Latvia 2014, p. 147-153. ISBN 978-9934-8393-2-0.

18. Suświłło M., Rola śpiewu w rozwoju mowy dziecka i w terapii zaburzeń. W: Baczała D., Błeszyński J.J. (red.), Muzyka w logopedii. Terapia, wspomaganie, wsparcie – trzy drogi, jeden cel. Wyd. Nauk. Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Torun 2014, s. 75-96. ISBN: 978-83-231-3199-1

19. Suświłło M., Uczeń polski w szkole irlandzkiej – problemy i wyzwania dla szkoły i ucznia. W: Dębowska N., Walachowska M., Starik N. (red.), Edukacja międzykulturowa w warunkach kultury globalnej. Od rozważań definicyjnych do praktycznych zastosowań. Seria Edukacja XXI wieku 31. Wyd. Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa, Poznań 2014, s. 477-489. ISBN:978-83-61304-83-8

20. Сусьвилло М., Поддержка развития множественных способностей ученика как эдукационная ценность, Ценности и цели современного образования: проблемы и перспективы : матер. XIV междунар. науч.-практ. конф.: в 2 ч. / отв. ред. Н.Ю. Никулина. – Калининград : Изд-во БФУ им. И. Канта, 2014. – Ч.2. s.97-101. ISBN 978-5-9971-0346-0

21. M. Suświłło, Sztuka mała czy wielka? Refleksje nad twórczością dziecka. W: M. Warmiński, P. Piotrowski, A. Małyska (red.), EDUKACJA – TWÓRCZOŚĆ – WYOBRAŹNIA. Wyd. Katedra UNESCO UWM, Centrum Badań Społecznych UWM. Olsztyn 2014, s. 188 – 202 ISBN 978-83-63911-05-8

22. Suświłło M., Artistic leisure-time interests being fulfilled during Senior University classes. In: Perspectives on Community Practices: Living and Learning in Community. Edited by Sabina Jelenc Krašovec and Damijan Štefanc. University of Ljubljana, Faculty of Arts, Ljubljana 2015, s. 177- 189. ISBN 978-961-237-752-6.

23. Suświłło M., Aesthetics or pragmatism? Disputes about the principles of music education. In: Suświłło M., Grabowski A. (red.), Creative expression at the 21st century education. The 1st volume of the “Humans – Art – Education” publication series, s. 189- 202. UWM Olsztyn 2015. ISBN 978-83-7299-961-0.


Prace pod redakcją:
1. M. Suświłło (red.): Nauczyciel wczesnej edukacji - konteksty i wyzwania, Wyd. Nauk. UWM Olsztyn, 2012., ss. 330. ISBN 978-83-7299-790-6

2. M. Suświłło, A. Grabowski (red.), Creative expression at the 21st century education. The 1st volume of the “Humans – Art – Education” publication series, ss. 202. UWM Olsztyn 2015. ISBN 978-83-7299-961-0.

3. A. Grabowski, M. Suświłło (red.), Art In the public and sacred spheres. The second volume of the “Humans – Art – Education” publication series, ss. 179. UWM Olsztyn 2015. ISBN 978-83-7299-960-3.