Aktualna strona internetowa „Prac Językoznawczych” znajduje się pod adresem:
https://czasopisma.uwm.edu.pl/index.php/pj
Zasady przygotowania tekstów do druku
1. Do druku w kwartalniku „Prace Językoznawcze” przyjmowane są materiały nigdzie dotąd niepublikowane oraz spełniające kryteria etyczne i wymogi edycyjne, przyjęte przez czasopismo.
2. Maksymalna objętość artykułu wynosi 40 tysięcy znaków (licząc ze spacjami), recenzji, omówienia, sprawozdania - 20 tysięcy znaków (licząc ze spacjami).
3. Przy każdym tekście należy podać nazwisko autora, adres mailowy oraz afiliację tekstu. W przypadku dwóch lub większej liczby autorów publikacji złożonej do „Prac Językoznawczych” autorzy mają obowiązek podania procentowego wkładu poszczególnych autorów w powstanie publikacji.
4. Do druku przyjmowane są prace napisane w programie Word (format doc. lub docx.), jeżeli w tekście występują znaki i symbole specjalne, tabele lub rysunki, prosimy również o wersję tekstu w formacie PDF. Do wszystkich zdjęć, rysunków, schematów i wykresów należy podać źródła. Prosimy o niezamieszczanie w tekście materiałów ilustracyjnych, do których nie posiadacie Państwo praw autorskich, albo pewności co do tego, że zostały one udostępnione ze zgodą na publiczne ich wykorzystanie.
5. Prosimy o przyjęcie następujących ustawień: format A4, czcionka Times New Roman, wielkość czcionki w tekście głównym 12, w przypisach 10, odstępy między wierszami 1,5, akapit 10. Marginesy powinny mieć wymiary: górny 25 mm, dolny 35 mm, lewy 35 mm, prawy 35. Do tekstu można wprowadzić kursywę i pogrubienia. Kursywą wyróżnia się wyrazy i zwroty omawiane w tekście, wyrazy obcojęzyczne oraz tytuły książek, rozdziałów i artykułów. Tytuły czasopism zamieszcza się w cudzysłowie. Nie należy stosować podkreśleń i pisać tekstu wielkimi literami.
6. Prosimy o zachowanie następującego porządku wstępnej części tekstu:
I. Dane autora (wyrównanie do lewej)
Imię i nazwisko/imiona i nazwiska
Afiliacja
Numer ORCID (pełny odnośnik). Osoby, które nie dysponują jeszcze numerem ORCID, proszone są o jego pozyskanie (za pośrednictwem strony: https://orcid.org/).
e-mail
Przykład:
Alina Naruszewicz-Duchlińska
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
ORCID: https://orcid.org/0000-0002-6214-5454
e-mail: alina.naruszewicz@uwm.edu.pl
II. Tytuł tekstu po polsku/innym języku, w którym napisano tekst
III. Tytuł tekstu po angielsku
IV. Abstrakt po polsku
V. Słowa kluczowe po polsku
VI. Abstrakt po angielsku
VII. Słowa kluczowe po angielsku
7. Do każdego artykułu należy dołączyć: tłumaczenie tytułu na język angielski, słowa kluczowe (5-7) oraz abstrakt w języku polskim i angielskim (100 do 300 słów), niezależnie od tego, w jakim języku jest całość wywodu. Wymóg abstraktów i słów kluczowych odnosi się tylko do artykułów naukowych, nie dotyczy recenzji, omówień, komunikatów i nekrologów. Prosimy o sprawdzenie poprawności językowej tłumaczeń przed wysłaniem ich do redakcji.
8. Abstrakt w języku polskim i angielskim powinien wyjaśniać przyczyny i cele prowadzonych badań, zastosowane metody i uzyskane wyniki badań. Powinien tworzyć spójną, zrozumiałą całość, podawać w jasny i zwięzły sposób zawartość oraz konkluzje danego artykułu a także przedstawiać nowe informacje w nim zawarte. Nie może zawierać informacji lub stwierdzeń nieobecnych w tekście oraz nie powinien zawierać, zamieszczanych dla powiększania zawartości, szczegółów o drugorzędnym znaczeniu oraz wątpliwych informacji. Powinien być zrozumiały bez odwoływania się do tekstu pracy. W abstrakcie nie zamieszcza się niebędących w powszechnym obiegu terminów, skrótów, odsyłaczy do części artykułu, odnośników do tabel i rycin, nie zezwala się też na cytowanie literatury. Wszystkie informacje zawarte w abstrakcie powinny pojawiać się także w głównej części artykułu.
9. Tytuł artykułu powinien być zrozumiały, zwięzły, ale możliwie dokładnie informujący o treści.
10. Przypisy opisowe należy zamieszczać pod tekstem głównym na danej stronie. Powinny być numerowane (numeracja ciągła). Przypisy bibliograficzne (tzw. wewnętrzne) umieszczane w tekście powinny zawierać nazwisko autora, rok wydania pracy i jej stronę, np. (Skubalanka 1988: 11).
11. Na końcu artykułu należy podać bibliografię. Zamieszcza się w niej tylko te pozycje, do których są odwołania w tekście. Zasady zapisu bibliograficznego przedstawiają się następująco:
Monografia:
Nazwisko autora, inicjał imienia, w nawiasie rok wydania, po dwukropku tytuł zapisany kursywą, po kropce miejsce wydania, na końcu kropka, np.
Kucała M. (1994): Twoja mowa cię zdradza. Regionalizmy i dialektyzmy języka polskiego. Kraków.
W przypadku prac pod redakcją, dodajemy adnotację (red.) po nazwisku autora, np.
Dubisz S. (red.) (2003): Uniwersalny słownik języka polskiego. T. I-III. Warszawa.
W przypadku przekładów prosimy również o podanie nazwiska tłumacza, np.
Ong W.J. (1992): Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii. Przekład J. Japola. Lublin.
Artykuł z czasopisma:
Nazwisko autora, inicjał imienia, w nawiasie rok wydania, po dwukropku tytuł zapisany kursywą, po kropce tytuł czasopisma w cudzysłowie, numer czasopisma, po przecinku strony (początkowa i końcowa artykułu), na końcu kropka, np.
Grabias S. (1997): Mowa i jej zaburzenia. „Audiofonologia” X, s. 9-36.
Rozdział w monografii:
Nazwisko autora, inicjał imienia, w nawiasie rok wydania, po dwukropku tytuł zapisany kursywą, po kropce [W:] i tytuł monografii kursywą, po kropce Red., po tym inicjał imienia i nazwisko redaktora, po kropce miejsce, po przecinku strony (początkowa i końcowa rozdziału), na końcu kropka, np.
Zieliński M. (2004): Język prawny, język administracyjny, język urzędowy. [W:] Język – Prawo – Społeczeństwo. Red. E. Malinowska. Opole, s. 9-18.
Strona internetowa:
Nazwisko i inicjał imienia autora cytowanego tekstu, w nawiasie rok, po dwukropku tytuł zapisany kursywą, „Nazwa strony”, po przecinku data dostępu, na końcu kropka, np.
Goodman T. (2013): Mysteries of Laura: TV Review, „The Hollywood Reporter”, http://www.hollywoodreporter.com/review/mysteries-laura-tv-review-733585, dostęp: 13.08.2019.
Jeśli niektóre elementy opisu strony okażą się niemożliwe do ustalenia, proszę podać te, które udało się uzyskać.
12. Teksty można zgłaszać za pośrednictwem poczty elektronicznej, wysyłając je na adres: pracejezykoznawcze@uwm.edu.pl lub poprzez platformę wydawniczą: https://czasopisma.uwm.edu.pl/index.php/pj
13. Prace niepasujące do profilu czasopisma, niespełniające wymogów etycznych i redakcyjnych nie będą poddawane procedowaniu. Prosimy więc o staranność w przygotowaniu manuskryptu, sprawdzenie tekstu przed jego wysłaniem, poprawienie ewentualnych błędów i dostosowanie do zasad przyjętych przez „Prace Językoznawcze”.