Ks. prof. dr hab. Marian Machinek MSF

Ks. prof. dr hab. Marian Machinek MSF

Ur. 1960 r., kapłan Zgromadzenia Misjonarzy Świętej Rodziny, doktor habilitowany teologii. Studia filozoficzno-teologiczne odbył w Wyższym Seminarium Duchownym Misjonarzy Świętej Rodziny w Kazimierzu Biskupim. Święcenia kapłańskie otrzymał w 1986 r. W latach 1986-1999 pracował jako wikariusz, duszpasterz młodzieży i proboszcz w Złotowie, Maria Ellend (Austria), Augsburgu i Lützelburgu (Niemcy). Studiował na Uniwersytetach w Wiedniu (1990-1992) i Augsburgu (1992-1995). Jest profesorem Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie i kierownikiem Zakładu Teologii Moralnej. Jest redaktorem naczelnym naukowego rocznika Wydziału Teologii UWM “Forum Teologiczne”.
Magisterium
Znaczenie i symbolika darów: złota, kadzidła i mirry w Mt 2, 11 (Poznań PWT 1985 r.)
Doktorat
Gesetze oder Weisungen? Die Frage nach der sittlichen Verbindlichkeit der neutestamentlicher Aussagen über Moral, verdeutlicht am Beispiel des Scheidungsverbotes Jesu (Universität Augsburg 1995)
Habilitacja
>Das Gesetz des Lebens<? Die Auslegung der Bergpredigt bei L. N. Tolstoj im Kontext seines ethisch-religiösen Systems (Universität Augsburg 1998)
Profesura
2011
Problematyka związana z etosem biblijnym, zwłaszcza problem genezy biblijnych norm etycznych i ich mocy zobowiązującej, jak również wybrane zagadnienia etyczne u początku i u kresu ludzkiego życia..
1995

1. Gesetze oder Weisungen? Die Frage nach der sittlichen Verbindlichkeit neutesta- mentlicher Aussagen uber Moral, verdeutlicht am Beispiel des Scheidungsverbotes Jesu, St.Ottilien 1995, ss. 353.

1996

——

1997

——

1998

2. Das Gesetz des Lebens? Die Auslegung der Bergpredigt bei L. N. Tolstoj im Kontext seines ethisch-religösen Systems, St. Ottilien 1998, ss. 319.(Recenzja ks. prof. dr hab. Paweł Góralczyk w: Ateneum Kapłańskie 134,1 (2000), s. 191-193.).

3. „Sein in Christus”. Deutung eines Nichtchristen, w: „Christus ist in euch – Christus ist unter euch (Kol 1,27). Die Gnadenmoral in der Polarität von Vernunft und Glaube, St. Ottilien 1998, 142-157.

4. Małżeństwo – dar, który zobowiązuje, w: T. Styczeń (red.), Mężczyzną i niewiastą stworzył ich – o Jana Pawła II teologii ciała, Lublin 1998, s. 249-276.

5. Gottes- und Menschenbild als Schlüssel zum Verständnis des radikalen Pazifismus Leo Tolstojs, w: Forum Katholische Theologie 14(1998), z. 1, s.49-61.

6. Kazanie na Górze: profetyczna prowokacja czy program życiowy?, Ruch Biblijny i Liturgiczny 51 (1998), s. 87-101.

1999

7. Die Vieldeutigkeit der Rede von der Kirche als >Kontrastgesellschaft< und ihre moraltheologische Implikationen, w: Forum Katholische Theologie 15 (1999), z. 2, s. 134-146.

8. Leo Tolstoj – ein Gnostiker seiner Zeit?, w: Forum Katholische Theologie 15 (1999), z. 3, 264-277.

2000

9. Die Idee des Kreationismus in der philosophisch-theologischen Tradition in Polen, Theologisch-praktische Quartalschrift 148 (2000), s. 281-286.

10. Tugend – ein unbiblischer Begriff?, Ethik der Tugenden. Menschliche Grundhaltungen als unverzichtbarer Bestandteil moralischen Handelns, praca zbiorowa pod red. C. Breuera, St. Ottilien 2000, s. 3-12.

11. Tolstoj, Steiner und die Erneuerung des Christentums, Forum Katholische Theologie 16 (2000), z. 4, s. 289-299.

12. Kościół w Niemczech wobec liberalizacji prawa o aborcji, Przegląd Powszechny, (cz. I) 2 (2000), 160-167, (dokończenie) 3 (2000), 308-322.

13. Diagnostyka prenatalna jako wyzwanie etyczne dla rodziny, Sprawy rodziny 51 (2000), s. 155-170.

14. Odpowiedzialność. Kres czy transformacja pewnego pojęcia? Sprawozdanie z 29-go Kongresu Niemieckojęzycznych Teologów Moralności i Etyków Socjalnych. Tilburg/Bovendonk, 20/24. 09. 1999, Studia Theologica Varsaviensia 38 (2000) nr 1, s. 185-193.

15. „Klauzula mateuszowa“ (Mt 5,32; 19,9) jako problem pastoralny Collectanea Theologica 70 (2000) nr 3, s. 5-21.

16. Etyczne implikacje Projektu Poznania Genomu Ludzkiego, Przegląd Powszechny 10 (2000), s. 9-26.

17. Etyczno-religijny system L. N. Tolstoja w oczach współczesnych, Forum Teologiczne 1 (2000), s. 115-129.

18. Inżynieria genetyczna – błogosławieństwo czy przekleństwo?, Studia Warmińskie 37 (2000), s. 483-494.

19. Czy Bogu potrzebny jest Kościół? Recencja książki G. Lohfinka „Braucht Gott die Kirche?”, Studia Warmińskie 37 (2000), s. 240-244.

20. Życie w dyspozycji człowieka. Teologia moralna wobec problemów etycznych u początku ludzkiego życia, Olsztyn 2000, ss. 117.

21. Problemy ewangelizacji ubogich, „Ełckie Studia Teologiczne” 1 (2000), s. 45-57.

2001

22. Ósmy dzień stworzenia? Etyka wobec możliwości inżynierii genetycznej, Praca zbiorowa pod red. M Machinka (Materiały z I Dni Interdyscyplinarnych Wydziału Teologii UWM w Olsztynie), Olsztyn 2001, ss.282.

23. Indywiduum – osobowość – osoba. Pytanie o początek życia ludzkiego, w: M. Machinek (red.), Ósmy dzień stworzenia? Etyka wobec możliwości inżynierii genetycznej, Olsztyn 2001, s. 235-254.

24. Streszczenie dyskusji panelowej pt. Drogi i bezdroża inżynierii genetycznej, w: Ósmy dzień stworzenia? Etyka wobec możliwości inżynierii genetycznej. Praca zbiorowa pod red. M Machinka, Olsztyn 2001, s. 205-212.

25. Streszczenie dyskusji końcowej pt. „Etyka przeszkodą czy szansą dla rozwoju inżynierii genetycznej?” w: Ósmy dzień stworzenia? Etyka wobec możliwości inżynierii genetycznej. Praca zbiorowa pod red. M Machinka (Materiały z I Dni Interdyscyplinarnych Wydziału Teologii UWM w Olsztynie), Olsztyn 2001, s. 273-279.

26. „Ósmy dzień stworzenia? Etyka wobec możliwości inżynierii genetycznej”. Sprawozdanie z I Dni Interdyscyplinarnych Wydziału Teologii Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Studia Theologica Varsaviensia UKSW 39 (2001) nr 1, s. 221-228.

27. O politycznym potencjale kazania na Górze, Forum Teologiczne 2 (2001) s. 73-84.

28. Duszpasterstwo powtórnie zaślubionych jako wyzwanie pastoralne, Roczniki Teologiczne KUL. Teologia pastoralna 48 (2001) z.6, s. 143-160.

29. J. B. Berthier – aspekt moralny życia i twórczości, w: A. Bajorski (red.), Posłannictwo Misjonarzy Świętej Rodziny modlitwa, ewangelizacja, ubóstwo, Kazimierz Biskupi 2001, s. 180- 189.

30. Biblijno-patrystyczne podstawy radykalnego pacyfizmu, w: P. Góralczyk, J. Sobkowiak (red.), Moralne wyzwania Trzeciego Tysiąclecia. Przemoc i terror, Warszawa 2001, s. 231-250.

31. Prawo śmierci. Holenderska ustawa eutanatyczna i jej konsekwencje, „Studia Teologiczno-historyczne Śląska Opolskiego” 21 (2001), s. 131-142.

32. Recenzja książki A. Launa, Liebe und Partnerschaft aus katholischer Sicht, Eichstätt 62000, ss. 223, „Studia Warmińskie“ 28 (2001), s. 413-416.

2002

33. Użycie siły przez służby specjalne – aspekty etyczne, w: E. Wiszowaty, G. Kędzierska, W. Pływaczewski (red.), Policja – etyka – Kościół, Szczytno 2002, s. 154-163.

34. Agresja i przemoc w świetle nauk przyrodniczych i humanistycznych. Praca zbiorowa pod red. M. Machinka, Olsztyn 2002, ss. 260.

35. Czy Bóg pragnął krwawej ofoary? Problem interpretacji śmierci Chrystusa, w: M. Machinek (red.), Agresja i przemoc w świetle nauk przyrodniczych i humanistycznych, Olsztyn 2002, s. 213-224.

36. Czy istnieje przedosobowe życie ludzkie Początek życia człowieka jako problem filozoficzno-prawny, w: H. Romanowska-Łakomy, H. Kędzierska (red.), Człowiek i czlowieczeństwo. Strategia bycia i stawania się człowiekiem. Fenomenologia człowieczeństwa, t. 1, Olsztyn 2002, s. 19-30.

37. Etyczne perspektywy globalizacji. Sprawozdanie z 30 Kongresu Niemieckojęzycznych Teologów Moralistów i Etyków Społecznych. Wiedeń, 17-21 września 2001 r., Collectanea Theologica 72 (2002) nr 1, s. 209-215.

38. Bröckelndes Haus? Peter Sungers Kritik an der christlichen Ethik, w: W. Bołoz, G. Höver (red.), Utilitarismus in der Bioethik. Seine Vorausetzungen und Folgen am Beispiel der Anschauungen von Peter Singer, Münster 2002, s. 85-100. Wersja polska: Petera Singera krytyka etyki chrześcijańskiej, w: W. Bołoz, G. Höver, Utylitaryzm w bioetyce. jego założenia i skutki na przykładzie poglądów Petera Singera, Warszawa 2002, s. 101-120.

39. Człowiek jako surowiec. Etyczne aspekty wykorzystania embrionów we współczesnej biotechnologii, Studia Warmińskie 39 (2002), 309-322.

40. Ethische Implikationen des neuen Lebenspartnerschaftsgesetzes in Deutschland, w: “Analecta Cracoviensia” 34 (2002), s. 3-16

2003

41. Biblical anthropocentrism? About (over)using the Biblical arguments in the contemporary bioethical discussion, Gemellological Review 4 (2003), s. 57-65.

42. Etyczno-prawne aspekty niemieckiego ustawodawstwa o ochronie ludzkich embrionów, Roczniki Teologiczne KUL 50 (2003) z. 3, s. 131-144.

43. Chrześcijanin a polityka. Uwagi na marginesie „Noty doktrynalnej dotyczących pewnych kwestii związanych z udziałem i postawą katolików w życiu politycznym”, Homo Dei 3 (2003), s. 35-46.

44. Małżeństwo inaczej? Tło i skutki społeczne prawnej legalizacji związków homoseksualnych, Collectanea Theologica 3 (2003), s. 105-118.

45. Homo esotericus. Uwagi na marginesie raportu Papieskiej Rady Kultury „Jezus Chrystus dawcą wody żywej”, w: P. Morciniec (red.), Ocalić obraz człowieka. Antropologiczne podstawy moralności (Opolska Biblioteka Teologiczna nr 66), Opole 2003, s. 139-148.

46. Typy argumentacji etycznej w dyskusji o dopuszczalności eksperymentów na ludzkich embrionach, Studia Warmińskie 40 (2003), s. 83-105.

47. M. Machinek (red.), Śmierć i wiara w życie pośmiertne w świetle nauk przyrodniczych i humanistycznych, , Olsztyn 2003, ss.281.

48. Dylematy wokół klonowanej przeszłości, w: http://www.retina-forum.pl/opinie1.html.

2004

49. Życie w dyspozycji człowieka. Wybrane problemy etyczne u początku ludzkiego życia, II wydanie, zmienione, Olsztyn 2004, 234 ss.

50. Śmierć w dyspozycji człowieka. Wybrane problemy etyczne u kresu ludzkiego życia, II wydanie, uzupełnione, Olsztyn 2004, ss. 199.

51. Sakrament Pokuty w Ttrzecim Tysiącleciu. „W imię Chrystusa prosimy: pojednajcie się z Bogiem”, w: S. Kozakiewicz (red.), Kochać Chrystusa, Olsztyn 2004, s. 19-32.

52. Alienacje współczesnego człowieka, w: J. Nagórny, J. Gocko (red.), Spór o człowieka – spór o przyszłość świata. Od bł. Jana XXIII do Jana Pawła II, Lublin 2004, s. 19-36.

53. Pasterz i sługa nadziei. Uwagi na marginesie adhortacji apostolskiej „Pastorem gregis”, w : C. Rogowski (m. in. – red), Czynem i prawdą. Księga pamiątkowa na siedemdziesiąte piąte urodziny Księdza Arcybiskupa Warmińskiego Edmunda Piszcza, Olsztyn 2004, s. 231-241.

54. Recenzja książki Magdaleny Gawin „Rasa i nowoczesność. Historia polskiego ruchu eugenicznego, Forum Teologiczne 5 (2004), s. 179-182.

55. Klonowanie człowieka – aspekty teologiczno-moralne, Studia Bobolanum 2 (2004), s. 41-52.

56. Prawa rodziny w XXI w. w kontekście ewolucji pojęcia rodziny, w: P. Morciniec, S. L. Stadniczenko (red.), Urzeczywistnienie praw człowieka w XXI, Opole 2004.

57. Mit o idealnym państwie. Nowożytne utopie, w: M. Wojciechowski (red.), Państwo i jego problemy, Olsztyn 2005, s. 29-41.

2005

58. Pytanie o determinizm genetyczny, w: J. Nagórny, P. Kieniewicz (red.), Geny – wolność zapisana? Meandry współczesnej genetyki. Przesłanie moralne Kościoła, Lublin 2005, s. 73-87.

59. Ja i moje ciało? O pewnym współczesnym rozdarciu, wydanie audio, Wydawnictwo Rhetos, Warszawa 2005, nr TJ 576.

60. Głos w dyskusji o eutanazji, w: B. Chyrowicz (red.), Eutanazja – prawo do życia, prawo do wolności, Lublin 2005, s. 173-175.

61. Prawne uprzywilejowanie związków homoseksualnych w świetle zasad etyki chrześcijańskiej, w: K. Parzych, P. Sroga (red.), Ucząc się nadziei. Materiały formacyjne Akcji Katolickiej w Polsce na rok 2006, Warszawa 2005, s. 199-212.

62. Hasło: Alienacja, w: J. Nagórny, K. Jeżyna (red.), Jan Paweł II, Encyklopedia Nauczania Moralnego, Radom 2005, s. 46-48.

63. Hasło: Badania prenatalne, w: J. Nagórny, K. Jeżyna (red.), Jan Paweł II, Encyklopedia Nauczania Moralnego, Radom 2005, s. 77-78.

64. Hasło: Embrion ludzki, w: J. Nagórny, K. Jeżyna (red.), Jan Paweł II, Encyklopedia Nauczania Moralnego, Radom 2005, s. 180-184.

65. Hasło: Godność osoby ludzkiej, w: J. Nagórny, K. Jeżyna (red.), Jan Paweł II, Encyklopedia Nauczania Moralnego, Radom 2005, s. 217-220.

66. Hasło: Klonowanie (człowieka), w: J. Nagórny, K. Jeżyna (red.), Jan Paweł II, Encyklopedia Nauczania Moralnego, Radom 2005, s. s. 256-258.

67. Hasło: Teonomia uczestnicząca, w: J. Nagórny, K. Jeżyna (red.), Jan Paweł II, Encyklopedia Nauczania Moralnego, Radom 2005, s. 544-546.

2006

68. Religia źródłem terroryzmu?, Homo Dei 2 (2006), s. 28-37.

69. Kształtowanie wspólnoty kościelnej jako wspólnoty życia wyrazem troski o człowieka, w: A. Czaja, V. Kmiecik (red.), Wspólnota Kościoła a jedność Europy, Lublin 2006, s. 129-135.

70. Znaczenie myśli Bernharda Häringa w posoborowym dziele odnowy teologii moralnej, w: J. Jezierski, K. Parzych (red.), Wybitni teologowie XX wieku. Krąg języka niemieckiego, Olsztyn 2006, s.109-120.

71. Szacunek dla życia ludzkiego jako czołowy motyw nauczania Jana Pawła II, w: R. Sztychmiler (red.), Jan Paweł II. Prawodawca i sługa prawa Bożego, Olsztyn 2006, s. 179-191.

72. Spór antropologiczny w tle dyskusji na temat osiągnięć inżynierii genetycznej, Studia Elbląskie 7 (2006), s. 227-237.

73. Hasło: Macierzyństwo. Teologia moralna, w: Encyklopedia Katolicka, t.11, kol. 734-736.

74. Zapłodnienie in vitro jako przedmiot refleksji teologicznoetycznej, w: B. Chyrowicz (red.), techniki wspomaganej prokreacji: sukces czy porażka?, Lublin 2006, s. 107-130.

75. Główne linie teologiczne encykliki Benedykta XVI Deus caritas est, Teologia i moralność 1 (2006), s. 11-21.

76. Cierpienie jako zadanie dla rodziny, w: W. Nowak, M. Tunkiewicz (red.), Jan Paweł II o cierpieniu i rodzinie, Olsztyn 2006, s. 23-30.

2007

77. Hasło: Formacja moralna, w: C. Rogowski (red.), Leksykon Pedagogiki Religii, Warszawa 2007, s. 205-207.

78. A. Jucewicz, M. Machinek (red.), Teologiczne inspiracje w procesie integracji europejskiej, Olsztyn2007,

79. Etyczne aspekty regulacji prawnego statusu embrionu ludzkiego w Europie, w: A. Jucewicz, M. Machinek (red.), Teologiczne inspiracje w procesie integracji europejskiej, Olsztyn 2007, s. 87-102.

80. Implantacja jako kryterium, w dyskusji o moralnym statusie embrionu, w: B. Sitek, G. Dammacco, M. Sitek, J. J. Szczerbowski (red.), Prawo do życia a jakość życia w wielokulturowej Europie, Olsztyn – Bari 2007, s. 301-310.

81. Atlas aksjologiczny człowieka, w: E. Wiszowaty (red.), Pro animarum salute. księga pamiątkowa z okazji siedemdziesiątych urodzin Księdza Profesora Tadeusza Rogalewskiego, Olsztyn 2007, s. 422-434.

82. Ewolucja pojęcia rodziny. Aspekty teologiczno-moralne, Sosnowieckie Studia Teologiczne 8 (2007), 94-108.

83. Spór o status ludzkiego embrionu, Olsztyn 2007, ss. 401.

84. Godność osoby w nauczaniu Jana Pawła II dotyczącym problematyki bioetycznej, w: S. Bafia (red.), W trosce o godność człowieka, Olsztyn 2007, s. 59-67.

85. Kardynał Joseph Ratzinger. W poszukiwaniu pokoju (wprowadzenie i tłumaczenie z j. niemieckiego), „Forum Teologiczne” 8 (2007), s. 133-148.

86. Hasło: Diagnostyka preimplantacyjna, w: A. Muszala (red.), Encyklopedia Bioetyki. Personalizm chrześcijański, Radom, s. 114-119.

87. Hasło: Embrion ludzki, w: A. Muszala (red.), Encyklopedia Bioetyki. Personalizm chrześcijański, Radom, s. 167-177.

88. Hasło: Kara śmierci, w: A. Muszala (red.), Encyklopedia Bioetyki. Personalizm chrześcijański, Radom, s. 274-281.

2008

89. Zagadnienie prawdomówności w mediach, w: R. Sztychmiler (red.), Media – wartości – prawo, Olsztyn 2008, s. 61-68.

90. Biblijny fundament teologii moralnej, w: A. Derdziuk (red.), Świadek nadziei. Ks. prof. Janusz Nagórny, twórca i nauczyciel teologii moralnej, Lublin 2008, s.165-175.

91. W poszukiwaniu człowieka. Znaczenie adekwatnej antropologii w procesie wychowania, w: E. Jankiewicz (red.), Prawda o człowieku wyzwaniem dla polskiej szkoły, Zielona Góra 2008.

92. Współczesne zagrożenia życia ludzkiego, w: Komisja Duszpasterstwa Konferencji Episkopatu Polski (red.), Otoczmy troską życie. Kościół niosący Ewangelie nadziei. Program duszpasterski Kościoła w Polsce na lata 2006-2010, Poznań 2008, s. 178- 195.

93. „Utrata ciała” jako symptom mentalności przeciwnej życiu, Sprawy Rodziny 2 (2008), s. 88-97.

94. The issue of overzealous treatment in view of Church’s Magisterium, Advances in Palliative Medicine 7 (2008), s. 125-132. Przedruk polski w: Zagadnienie terapii uporczywej w świetle wypowiedzi Magisterium Kościoła, Medycyna Paliatywna w praktyce 2 (2008), nr 3, s. 33-40.

95. Refleksje teologiczna wobec zagadnienia „sztucznego życia”, w: A. Wójtowicz (red.), Sztuczne życie – mit czy rzeczywistość, Poznań 2008, s. 61-78.

96. Autonomia pacjenta versus autonomia lekarza. Dylematy moralne w kontekście roszczeń pacjenta w sytuacji zagrożenia życia, w: PrawoiMedycyna.pl (wyd. interentowe) 3 (2008),.http://www.prawoimedycyna.pl/index.php?str=artykul&id=111 (07 I 2009).

97. Szacunek dla życia i śmierci człowieka w okresie prenatalnym, Medycyna praktyczna 3 (2008),

98. Hasło: Masturbacja, w: Encyklopedia katolicka, t.12, kol. 164-166.

99. Hasło: Miłość. 2. Miłość własna, w: Encyklopedia katolicka, t. 12, kol. 1132-1133.

100. Hasło: Miłość. 3. Miłość bliźniego, w: Encyklopedia katolicka, t. 12, kol. 1133-1135.

2009

101. A. Jucewicz, M. Machinek (red.), Idea gender jako wyzwanie dla teologii, Wydawnictwo SQL, Olsztyn 2009, ss. 224.

102. Teologiczna antropologia w konfrontacji z ideą gender, w: A. Jucewicz i M. Machinek (red.), Idea gender jako wyzwanie dla teologii, Wydawnictwo SQL, Olsztyn 2009, s. 99-116.

103. Das Lehrami der katholischen Kirche angesichts der bioethischen Herausforderungen der Gegenwart, w: T. F. Krzemiński, M. Żorniak, Ethics & Medicine. Dokumentation der Tschechisch/polnischen Tagung der Societas Humboldtiana Polonorum in Katowice (24-27 April 2008), Wydawnictwo Societas Humboldtiana Polonorum, Katowice 2009, s. 129-136.

104. Rezygnacja z terapii uporczywej w świetle nauki Kościoła, Medycyna Praktyczna 9 (2009), s. 155-159.

105. Znaczenie argumentacji teologicznej w sporach dotyczących bioetyki, Diametros 19 (2009), s. 66-77. Przedruk w: W. Galewicz (red.), Etyczne i prawne granice badań naukowych, Wydawnictwo Universitas, Kraków 2009, s.

106. Ciało ludzkie jako przedmiot kontrowersji w bioetyce, J. Brusiło (red.), Historia i przyszłość bioetyki, Wydawnictwo Naukowe PAT, Kraków 2009, s. 229-240.

107. Zapłodnienie in vitro. Próba bilansu etycznego z punktu widzenia chrześcijańskiego personalizmu, Studia Elbląskie 10 (2009), s. 267-275.

108. Konflikty etyczne u kresu życia w relacji lekarz-pacjent. Refleksje w kontekście projektu powołania szpitalnych komisji etycznych, Diametros 22 (2009), s. 64-75.

109. Renesans nauki o cnotach we współczesnej teologii moralnej?, Teologia i moralność 6 (2009), s. 27-39.

110. Hasło: Nietolerancja, w: EK, t. 13 (2009), kol. 1225.

2010

111. Recenzja ksiązki: Karaś A., Człowiek u podstaw odnowy teologii moralnej w ujęciu Bernarda Häringa, Homo Dei 1 (2010), s. 166-170.

112. Spór o trzeci gatunek szympansa. Ewolucjonizm jako wyzwanie dla chrześcijańskiej antropologii, w: K. Parzych (red.), Teoria ewolucji a wiara chrześcijan, Wydawnictwo UWM, Olsztyn 2010, s. 173-187

113. Antropologia teologiczna wobec ewolucyjnej koncepcji ontogenezy i filogenezy człowieka, w: A. Lemańska, A Świeżyński (red.), Filozoficzne i naukowo-przyrodnicze elementy obrazu świata, Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 2010, s. 200-222.

114. Die menschliche Leiblichkeit als Gegenstand bioethischer Kontroverse, Studia Moralia 48 (2010), z. 1, s. 213-231.

115. Zapłodnienie in vitro i pozyskiwanie komórek macierzystych z ludzkich embrionów w perspektywie etycznej – głos przeciw, Medycyna Praktyczna 6 (2010), s. 154-160.

116. Kapłan jako świadek i głosiciel moralności objawionej, w: S. Ropiak, M. Tunkiewicz (red.), Sacerdos alter Christus. Kapłan w życiu i posłudze Kościoła na progu trzeciego tysiąclecia, Wydawnictwo UWM, Olsztyn 2010, s. 281-189.

117. Miejsce egzegezy biblijnej w metodologii teologiczno-moralnej. Uwagi na marginesie dokumentu Papieskiej Komisji Biblijnej „Biblia a moralność”, w: B. Mielec (red.), Biblia o moralności. Wokół dokumentu Papieskiej Komisji Biblijnej „Biblia a moralność. Biblijne korzenie postępowania chrześcijańskiego”, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu papieskiego, Kraków 2010, s. 21-36.

118. Karla Rahnera koncepcja duszy ludzkiej. Poglądy – kontrowersje – kontynuacje, Filozofia chrześcijańska 7 (2010), s. 101-113.

2011

119. Prokreacja versus reprodukcja. Istotna czy nieistotna różnica?, w: B. Dobrowolska, A. Pilewka-Kozak, i Wrońska (red.), Bioetyka i praktyka medyczna. Wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Uniwersytetu Medycznego, Lublin 2011, s. 23-35.

120. Secundum naturam vivere. Prawo naturalne we współczesnej dyskusji teologicznomoralnej, Communio (11) 2011, s. 52-64.

121. Nowa etyka poprzez nowe pojęcia? Problematyka manipulacji świadomości społecznej w dyskusji bioetycznej, Studia Elbląskie 12 (2011), 329-338.

122. Etyczny kontekst kontrowersji wokół obietnic terapii z wykorzystaniem komórek macierzystych, w: Z. Wanat (red.), Bioetyka personalistyczna wobec wyzwań biomedycyny, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2011, s. 101-113.

123. Życie niegodne życia? Krótka historia eutanazji, Studia Warmińskie 48 (2011), s. 325-337.

124. Rodzina kształtująca prawe sumienie, w: A. Pryba (red.), Rodzina szkołą wartości, Wydawnictwo Wydziału Teologicznego UAM, Poznań 2011, s. 73-81.

125. Etyczne dylematy medycznie wspomaganej prokreacji, w: W. Sinkiewicz, R. Grabowski, Zapłodnienie in vitro – szansa czy zagrożenie?, Bydgoski Dom Wydawniczy, Bydgoszcz 2011, s. 9-19.

126. Czy istnieje normatywny wymiar ludzkiej cielesności?, Collectanea Theologica 3 (2011), s. 53-62.
Przedruk artykułu: Ewolucja pojęcia rodziny. Aspekty teologiczno-etyczne (2007), Family Forum 1 (2011), s. 13-27.

2012

127. Heilige und vorletzte Wirklichkeit. Einsatz Johannes Paul II. Für die Würde des menschlichen Lebens, The Person and the Challenges 2 (2012) nr 1, s. 51-60.

128. Uporczywość terapeutyczna jako problem teologiczno-moralny, Communio 32 (2012) nr 3, s. 88-102.

129. Koncepcja prawa naturalnego jako przestrzeń spotkania wiary i rozumu, w: Między sensem a bezsensem ludzkiej egzystencji. Teologiczna odpowiedź na fundamentalne pytania współczesnego człowieka, Wydawnictwo Wydziału Teologicznego UAM, Poznań 2012, s. 317-329.

130. O granicach autonomii w sytuacji konfliktu miedzy lekarzem a pacjentem, Medycyna praktyczna 6 (2012), s. 105-110.

131. Znaczenie sumienia w kontekście antropologicznej koncepcji Josepha Ratzingera, Przegląd Tomistyczny 18 (2012), s. 141-156.

132. Płaszczyzny konfrontacji antropologii teologicznej z ideą gender, Studia teologiczne i humanistyczne 2/3 (2012), s. 14-24.

2013

133. Między zawłaszczeniem a wrogością. Refleksje na temat relacji wiary i polityki na marginesie wypowiedzi Josepha Ratzingera ‒ Benedykta XVI, w: E. Wiszowaty (red.), In persona Christi w służbie pasterskiej obecności Chrystusa, Olsztyn 2013, s. 207-219. Przedruk: Z. Gogola (red), Habent omnia tempora sua. Prace ofiarowane ks. Prof. Dr hab. Januszowi Wyciśle, Kraków 2013, s. 269-283.

134. Miejsce pośrednie? O wiecznym losie dzieci zmarłych bez chrztu, w: J. Dziedzic, P. Guzdek (red.), Od bólu po stracie do nadziei życia. Pogrzeb dziecka poronionego, Kraków 2013, s. 59-72.

135. Jakie jest stanowisko Kościoła wobec płci kulturowej? Dlaczego w prasie katolickiej często gender określaner jest jako ideologia gorsza od marksizmu?, Katecheta 7-8 (2013), 64-69.

136. Zur Kontroverse über die normative Dimension der menschlichen Leiblichkeit, Studia Nauk Teologicznych PAN 8 (2013), s. 185-193.

137. Dlaczego Kościół wtrąca się do bioetyki? Dlaczego Konferencja Episkopatu wydała dokument O wyzwaniach bioetycznych, przed którymi stoi współczesny człowiek? Jeakie znaczenie może mieć ten dokument dla przeciętnego człowieka?, Katecheta 11 (2013), s. 56-60.

138. Recenzja książki G. Kuby, Globalna rewolucja seksualna. Likwidacja wolności w imię wolności, tłum D. Janowska, Wydawnictwo Homo Dei, Kraków 2013, ss. 419.

2014

139. The Charter of the Rights of the Family and the Yogyakarta Principles. Two Worlds, Ecumeny and Law 2 (2014), s. 34-48.

140. Wielkoduszny dar. Transplantacja narządów w świetle etyki katolickiej, w: E. Starzyńska-Kościuszko, A. Kucner (red.), Człowiek – Medycyna – Wartości, Instytut Filozofii UWM, Olsztyn 2014, s. 95-109.

141. Czy kompromis może być alternatywą dla sprzeciwu sumienia?, Medycyna Praktyczna. Położnictwo i ginekologia 2 (2014), s. 91-95.

2015

142. Faith and Moral from the polisch perspective, w: K. Glombik (red.), Theological ethics in a changing world. Contemporary challenges – Reorientation of values – Change of moral norms? / Etyka teologiczna w zmieniającym się świecie. Współczesne wyzwania – Reorientacja w sferze wartości – Zmiana norm moralnych?, RWWTUO: Opole 2015, s. 33-47 (wersja polska: Wiara i moralność.Współczesne przemiany i wezwania w perspektywie polskiej, w: M. Pawliszyn (red.), Pytajac o prawde rzeczywistosci. Ksiega jubileuszowa z okazji 70.rocznicy urodzin Prof.dr.hab.Stanislawa Bafii CSsR, , Tuchów 2015, s.311–326.

143. Human life – the theological perspective, w: U. Dudziak (red.), Concerned about the life and human health, Wydawnictwo KUL: Lublin, s. 29-36 (Wersja polska: Życie ludzkie – perspektywa teologiczna, tamże, s. 37-45).

144. Cywilne zaślubiny po rozwodzie – wyzwanie dla Kościoła, w: A Pryba (red.), Duszpasterstwo rodzin w teorii i praktyce, Wyd. Wydziału Teologicznego UAM w Poznaniu, Poznań 2015, s. 209-222.

145. Therapeutic Overzealousness. Debate on Criteria for Withholding and Withdrawing Life-Sustaining Treatment, „The Person and the Challenges” 5 (2015), z. 2, s. 91-107.

146. „Mulieris dignitatem” isnpiracją do dyskusji na temat godności i praw kobiet, w: R. Wiśniewski (red.), Spór o prawa kobiet (Colloquia Torunensia XX), Wydawnictwo Naukowe w Toruniu, Toruń 2015, s. 13-19.

Tel./fax 089/5338926 E-Mail: Marian.Machinek@uwm.edu.pl