Dane kontaktowe

Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
Wydział Nauk Ekonomicznych
Katedra Rynku i Konsumpcji
pl. Cieszyński 1/327
10-720 Olsztyn
Kierownik Katedry - dr hab. Mariola Grzybowska-Brzezińska, prof. UWM
mariola.grzybowska@uwm.edu.pl
Sekretariat: mgr Izabela Sekuła (pok. 327)
czynny: poniedziałek-piątek
krik@uwm.edu.pl
+48 89 523 35 14

 

Informacje ogólne

Katedra Rynku i Konsumpcji powstała 1 listopada 2019 r. głównie na bazie byłej Katedry Mikroekonomii, która - z kolei – została utworzona 1 stycznia 2004 r. przez przejście dwojga pracowników z b. katedry Ekonomii do b. Katedry Ekonomiki Przemysłu Spożywczego.

W skład Katedry Rynku i Konsumpcji poza pracownikami b. Katedry Mikroekonomii weszli pracownicy byłych Katedr: Metod Ilościowych, Analizy Rynku i Marketingu, Polityki Społecznej i Ubezpieczeń oraz Towaroznawstwa i Badań Żywności. Poszerzyło to kompetencje metodyczne Katedry i pozwoliło na utworzenie kilku zespołów badawczych.

Obecnie Katedra zatrudnia 16 pracowników, w tym 1 profesora, 4 doktorów habilitowanych, 10 doktorów i 1 pracownika administracyjnego. Aktywność badawcza oraz dydaktyczna Katedry - zgodnie z jej nazwą – koncentruje się wokół zagadnień rynku i konsumpcji. Z racji dotychczasowego dorobku naukowego większości pracowników, rynkiem szczególnie często będącym przedmiotem ich badań jest rynek żywnościowy. Te same względy powodują, że oprócz ściśle związanych z rynkiem i konsumpcją w Katedrze realizowane są przedmioty z zakresu zastosowań informatyki i wybranych aspektów zarządzania w gospodarce żywnościowej.

 

Badania naukowe

W Katedrze realizowanych jest kilka tematów badawczych w ramach następujących obszarów:

Obszary badawcze Członkowie zespołów
Mikroekonomiczne determinanty kształtowania konkurencyjności i innowacyjności przedsiębiorstw i branżdr hab. Mirosław Gornowicz, prof. UWM; dr hab. inż. Mariola Grzybowska-Brzezińska, prof. UWM; dr Dominika Jakubowska; dr Dominika Kuberska; dr Tomasz Wierzejski
Klastry jako sieci relacji w kontekście budowania konkurencyjności przedsiębiorstw, branż i gospodarekdr hab. inż. Mariola Grzybowska-Brzezińska, prof. UWM; dr hab. inż. Adam Rudzewicz; dr Dominika Kuberska; dr Aleksandra Olejarz-Wahba
Rola instytucji w rozwoju rynków i kształtowaniu innowacyjności gospodarekdr hab. Adam Balcerzak, prof. UWM; dr hab inż. Adam Rudzewicz; dr Dominika Kuberska; dr Daniel Rzeczkowski
Ekonomiczno-behawioralne uwarunkowania zachowań konsumentów i gospodarstw domowychdr hab. inż. Mariola Grzybowska-Brzezińska, prof. UWM; dr hab. Iwona Batyk; dr hab. inż. Adam Rudzewicz; dr Dominika Jakubowska; dr hab. inż. Małgorzata Grzywińska-Rąpca, prof. UWM; dr Justyna Witkowska
Postawy i preferencje konsumentów na rynku żywnościowym ze szczególnym uwzględnieniem rynku żywności regionalnej, tradycyjnej i ekologicznejdr hab.inż. Mariola Grzybowska-Brzezińska, prof. UWM; dr hab. Iwona Batyk; dr Dominika Jakubowska
Współczesne uwarunkowania umiędzynarodowienia przedsiębiorstw, branż i sektorówdr hab. Iwona Batyk, dr Małgorzata Kędzior-Laskowska, dr Dominika Kuberska, dr Grzegorz Szczubełek, dr Tomasz Wierzejski, dr Justyna Witkowska
Ekonomiczno-jakościowe aspekty internacjonalizacji usług transportowych i spedycyjnychdr Małgorzata Kędzior-Laskowska, dr Grzegorz Szczubełek, dr Tomasz Wierzejski

 

Zagadnienia prac dyplomowych

Pracownicy Katedry prowadzą seminaria oraz promują opracowane i przygotowane przez studentów prace dyplomowe (na studiach pierwszego i drugiego stopnia) na kierunkach Ekonomia, Zarządzanie oraz Zarządzanie i Inżynieria Produkcji. Wykazy proponowanych zagadnień naukowych, związanych z kierunkiem i poziomem studiów zamieszczono poniżej.

Kierunek Ekonomia - poziom licencjacki
  • Wpływ reklamy na decyzje zakupowe kobiet na rynku kosmetycznym. Starzenie się społeczeństwa a sytuacja na rynku pracy w Polsce. Uwarunkowania zachowań pokolenia Z na rynku ubezpieczeń społecznych. Determinanty rozwoju zjawiska komercjalizacji w sporcie zawodowym. Uwarunkowania sytuacji kobiet na rynku pracy. Zrównoważony rozwój społeczno-gospodarczy w aspekcie ograniczenie marnotrawstwa żywności. Świadomość ekologiczna konsumentów a rozwój zrównoważonej konsumpcji żywności. Uwarunkowania innowacyjności przedsiębiorstw sektora przemysłu spożywczego na przykładzie regionu Warmii i Mazur. Zachowania konsumpcyjne gospodarstw domowych a poziom i struktura ich dochodów. Znaczenie procesu edukacji w kształtowaniu profilu zawodowego absolwentów i ich mobilności na rynku pracy. Zachowania konsumentów na rynku żywności ekologicznej. Inwestycje w metale szlachetne jako alternatywna forma lokowania kapitału. Znaczenie turystyki w budowaniu atrakcyjności wybranych regionów Polski - (dr hab. inż. Mariola Grzybowska-Brzezińska, prof. UWM)
  • Zagadnienia skupione na problematyce marketingu, ze szczególnym uwzględnieniem marketingu usług oraz jakości obsługi klienta i zarządzania zaufaniem. Jakość obsługi klienta. Satysfakcja klienta. Lojalność konsumenta. Konkurencyjność produktów. Wizerunek marki. Zaufanie (wewnątrzorgani-zacyjne, międzyorganizacyjne, konsumenckie, do marki). Promocja, reklama, media społecznościowe. Marketing terytorialny. Marketing sensoryczny. Zachowanie konsumenta. Handel elektroniczny - (dr hab. inż. Adam Rudzewicz)
  • Zagadnienia związane z problematyką marketingu, ze szczególnym uwzględnieniem marketingu usług w tym agroturystyka oraz jakości obsługi klienta, motywacji i logistyki. Jakość obsługi klienta. Satysfakcja klienta. Lojalność konsumenta. Logistyka dystrybucji. Wizerunek marki. Marketing nierucho-mości. Promocja, reklama, media społecznościowe. Marketing terytorialny. Marketing sensoryczny. Zachowanie konsumenta. Handel elektroniczny – (dr Andrzej Kowalkowski)
  • Bezrobocie, inflacja, aktywność zawodowa kobiet, budżet gmin, inwestycje infrastrukturalne, metody ilościowe - (dr Daniel Rzeczkowski)
Kierunek Zarządzanie - poziom licencjacki
  • Badanie opinii klienta w administracji publicznej, ocena preferencji zakupowych klienta, ocena dysproporcji innowacji, rynek pracy, zarządzanie ryzykiem kredytowym przy pomocy podejścia procesowego, metody ilościowe – (dr Daniel Rzeczkowski)
Kierunek Zarządzanie - poziom magisterski
  • Digitalizacja w procesie obsługi klienta w e-handlu. Gamifikacja jako nowe narzędzie pozyskiwania klientów. Socjokracja, a skuteczność podej-mowanych decyzji w przedsiębiorstwie. Instrumenty marketingu relacji a koszty tworzenia wartości. Systemy motywacji pracowników a logistyczne zarządzanie w MŚP. Proekologiczne zachowania konsumentów a logistyczna obsługa klienta. Wpływ dzieci i młodzieży na procesy decyzyjne gospodarstwa domowego. Uwarunkowania internacjonalizacji zasobów ludzkich w przedsiębiorstwach. Zachowania konsumentów pokoleń Y i Z na rynku e-commerce w Polsce. Skuteczność zarządzania w sektorze finansowym a profil kobiety menedżera. Logistyczna obsługa klientów a ich zadowolenie na rynku TSL. Techniki lean management a konkurencyjność przedsiębiorstwa. Efektywność wykorzystania źródeł finansowania w regionie Warmii i Mazur. Specyfika pokoleń Y i Z a skuteczność zarządzania zasobami ludzkimi. Ekonomiczne determinanty działań marketingowych przedsiębiorstw z wykorzystaniem serwisów społecznościo-wych. Reklama w logistycznej obsłudze klienta w branży transportowej. Wykorzystanie sztucznej inteligencji w instrumentach e-marketingu. Proces logistycznej obsługi klienta a przewaga konkurencyjna firmy – (dr hab. inż. Mariola Grzybowska-Brzezińska, prof. UWM)
  • Konsumenci a działalność marketingowa przedsiębiorstw. Współpraca przedsiębiorstw z otoczeniem jako sposób kształtowania ich przewagi kon-kurencyjnej. Konsumenci i przedsiębiorstwa w obliczu pandemii SARS-CoV-2 – (dr Dominika Kuberska)
Kierunek Zarządzanie i Inżynieria Produkcji - poziom inżynierski
  • Zagadnienia skupione na problematyce marketingu, ze szczególnym uwzględnieniem marketingu usług oraz jakości obsługi klienta i zarządzania zaufaniem. Jakość obsługi klienta. Satysfakcja klienta. Lojalność konsumenta. Konkurencyjność produktów. Wizerunek marki. Zaufanie (wewnątrzorganizacyjne, międzyorganizacyjne, konsumenckie, do marki). Promocja, reklama, media społecznościowe. Marketing terytorialny. Marketing sensoryczny. Zachowanie konsumenta. Handel elektroniczny - (dr hab. inż. Adam Rudzewicz)
  • Zagadnienia związane z problematyką marketingu, ze szczególnym uwzględnieniem marketingu usług w tym agroturystyka oraz jakości obsługi klienta, motywacji i logistyki. Jakość obsługi klienta. Satysfakcja klienta. Lojalność konsumenta. Logistyka dystrybucji. Wizerunek marki. Marketing nieruchomości. Promocja, reklama, media społecznościowe. Marketing terytorialny. Marketing sensoryczny. Zachowanie konsumenta. Handel elektroniczny – (dr Andrzej Kowalkowski)

 

Działalność dydaktyczna

Pracownicy Katedry prowadzą działalność dydaktyczną w formie wykładów, ćwiczeń, warsztatów i seminariów dyplomowych na stacjonarnych i niestacjonarnych studiach realizowanych na macierzystym wydziale oraz innych wydziałach UWM w Olsztynie.

Wykaz prowadzonych przedmiotów (z sylabusami) w roku akademickim 2022/2023

Nazwa przedmiotu (alfabetycznie)/Sylabus Prowadzący
Wydział Nauk Ekonomicznych
Ekonomia - studia stacjonarne
Ekonomika konsumpcjidr hab. Małgorzata Grzywińska-Rąpca, prof. UWM
Microeconomics of Competitiveness - PDWdr Dominika Kuberska
Podstawy marketingudr Katarzyna Andruszkiewicz
Przedsiębiorstwo międzynarodowedr hab. Mariola Grzybowska-Brzezińska, prof. UWM
dr Tomasz Wierzejski
Statystyka opisowadr Aleksandra Olejarz
Technologie informacyjne w ekonomiidr hab. Małgorzata Grzywińska-Rąpca, prof. UWM
Zachowania konsumentówdr Dominika Jakubowska
Wydział Nauk Ekonomicznych
Ekonomia - studia niestacjonarne
Microeconomics of Competitiveness - PDWdr Dominika Kuberska
Podstawy marketingudr Katarzyna Andruszkiewicz
Przedsiębiorstwo międzynarodowedr Tomasz Wierzejski
Technologie informacyjne w ekonomiidr hab. Małgorzata Grzywińska-Rąpca, prof. UWM
Zachowania konsumentówdr Dominika Jakubowska
Wydział Nauk Ekonomicznych
Zarządzanie - studia stacjonarne
Badania marketingowedr Andrzej Kowalkowski
Ekonomika transportudr Małgorzata Kędzior-Laskowska
Informatyka w logistycedr Daniel Rzeczkowski
IT in Logisticsdr Daniel Rzeczkowski
IT in Managementdr Daniel Rzeczkowski
Logistyczna obsługa klientadr Grzegorz Szczubełek
Merchandisingdr Katarzyna Andruszkiewicz
Mikroekonomia konkurencyjności - PDWdr Dominika Kuberska
Nowoczesne technologie informacyjne - PDWdr Daniel Rzeczkowski
Procesy informacyjne w zarządzaniudr hab. Małgorzata Grzywińska-Rąpca, prof. UWM
Techniki sprzedaży - PDWdr Katarzyna Andruszkiewicz
Transport Economicsdr Małgorzata Kędzior-Laskowska
Zarządzanie marketingowedr hab. Mariola Grzybowska-Brzezińska, prof. UWM
dr Tomasz Wierzejski
Wydział Nauk Ekonomicznych
Zarządzanie - studia niestacjonarne
Badania marketingowedr Andrzej Kowalkowski
Ekonomika transportudr Małgorzata Kędzior-Laskowska
Informatyka w logistycedr Daniel Rzeczkowski
Mikroekonomia konkurencyjności - PDWdr Dominika Kuberska
Nowoczesne technologie informacyjne - PDWdr Daniel Rzeczkowski
Procesy informacyjne w zarządzaniudr hab. Małgorzata Grzywińska-Rąpca, prof. UWM
Techniki sprzedażydr Katarzyna Andruszkiewicz
Transport i spedycjadr Małgorzata Kędzior-Laskowska
Zarządzanie marketingowedr hab. Adam Rudzewicz
Wydział Nauk Ekonomicznych
Zarządzanie i Inżynieria Produkcji - studia stacjonarne
Ekonomika produkcjidr Grzegorz Szczubełek
Transport i spedycjadr Małgorzata Kędzior-Laskowska
Wydział Humanistyczny - studia stacjonarne i niestacjonarne
Badania i analizy marketingowedr Andrzej Kowalkowski
Przedmiot fakultatywny w j. ang.dr Dominik Kuberska
Zachowania ekonomiczne podmiotów rynkudr hab. Adam Rudzewicz
Zarządzanie markądr hab. Adam Rudzewicz
Wydział Bioinżynierii Zwierząt - studia stacjonarne i niestacjonarne
Ekonomika rynku produktów zwierzęcychdr Andrzej Kowalkowski
Wydział Nauk o Żywności - studia stacjonarne i niestacjonarne
Ekonomika przedsiębiorstw żywnościowychdr Grzegorz Szczubełek
Gastronomia w hotelarstwiedr hab. Iwona Batyk, prof. UWM
Organizacja i zarządzaniedr Dominika Jakubowska
Organizacja usług gastronomicznych i hotelarskichdr hab. Iwona Batyk, prof. UWM
Wydział Geoinżynierii - studia stacjonarne i niestacjonarne
Dziedzictwo kulinarnedr hab. Iwona Batyk, prof. UWM
Hotelarstwo i gastronomiadr hab. Iwona Batyk, prof. UWM
Protokół dyplomatycznydr hab. Iwona Batyk, prof. UWM
Regionalne produkty i marki turystyczne - PDWdr hab. Iwona Batyk, prof. UWM
Technologie żywnościdr hab. Iwona Batyk, prof. UWM
Wydział Prawa i Administracji - studia stacjonarne i niestacjonarne
Mikroekonomiadr hab. Adam Balcerzak, prof. UWM
Wydział Nauk Technicznych - studia stacjonarne i niestacjonarne
Podstawy ekonomiidr hab. Adam Balcerzak, prof. UWM

 

 

Skład osobowy/biogramy oraz konsultacje pracowników w roku akademickim 2024/25 - semestr zimowy

Imię i nazwisko/Biogram Dzień Godziny Forma Pokój* Telefon E-mail
dr Katarzyna Andruszkiewicz poniedziałek 11:15-12:15 stacjonarnie 422 +89 523 44 71
dr hab. Adam Balcerzak, prof. UWM poniedziałek

wtorek
07:00-08:00 stacjonarnie Wydz. Hum. s. 30
Wydz. NSpoł. i Prawa a. Karmazynowa
+89 523 37 47
dr hab. Iwona Batyk, prof. UWM środa 11:30-13:00 stacjonarnie 422 +89 253 52 09
dr hab. Mariola Grzybowska-Brzezińska, prof. UWM - - stacjonarnie O4 +89 523 42 75
dr hab. inż. Małgorzata Grzywińska-Rąpca, prof. UWM czwartek 11:30-13:00 stacjonarnie 429A +89 523 37 79
dr hab. Dominika Jakubowska czwartek 08:10-09:40 stacjonarnie 424 +89 523 36 70
dr Małgorzata Kędzior-Laskowska czwartek 11:30-13:00 stacjonarnie 422 +89 523 44 71
dr Andrzej Kowalkowski czwartek 09:00-11:00 stacjonarnie 420 +89 523 41 34
dr Dominika Kuberska wtorek 09:45-11:15 stacjonarnie 421
dr Aleksandra Olejarz czwartek 10:00-11:30 TEAMS 426 +89 523 37 55
dr hab. Adam Rudzewicz, prof. UWM poniedziałek piątek 13:00-14:00 11:30-12:30 stacjonarnie 420 +89 523 41 34
dr Daniel Rzeczkowski wtorek 09:30-11:30 stacjonarnie/zdalnie kod teams : rd5f9bj 426 +89 523 37 55
dr Grzegorz Szczubełek wtorek 12:00-13:30 stacjonarnie 329 +89523 36 69
dr Tomasz Wierzejski piątek 08:30-10:00 stacjonarnie 8/O4 +89 523 44 46
dr Justyna Witkowska czwartek 18:30-20:00 stacjonarnie 431 +89 523 65 94
*Pokoje w bud. przy pl. Cieszyńskim 1; O4 - pokoje w bud. przy ul. M. Oczapowskiego 4

 

 

Monografie

Autor: Iwona Michalina Batyk
ISBN: 978-83-8100-165-6
Rok wydania: 2019

Autor: Adam Rudzewicz
ISBN: 978-83-8100-151-9
Rok wydania: 2018

Autorzy: Dorota Ostrowska, Anna Lipska, Justyna Witkowska
ISBN: 978-83-8102-005-3
Rok wydania: 2018

Autorzy: Mariola Grzybowska-Brzezińska, Dominika Kuberska, Magdalena Wojarska
ISBN: 978-83-89559-49-4
Rok wydania: 2017