Projekt CC Water
PROJEKT CC WATWER
GRADUATES FOR CLIMATE CHANGE ADOPTED WATER MANAGEMENT
ABSOLWENCI DLA DOSTOSOWANIA ZARZĄDZANIA WODĄ DO ZMIAN KLIMATU
Członkowie zespołu badawczego z UWM i ich specjalności naukowe
KOORDYNATOR: Dr hab. Sławomir Kalinowski
Metody analityczne przepływowe; Opracowanie metod detekcji, automatyzacja procesu analitycznego, systemy monitorowania, konstrukcja systemu do elektrokoagulacji ścieków, budowa elektronicznego sprzętu laboratoryjnego – urządzeń elektrochemicznych: potencjostatów, galwanostatów, pojemnościomierzy 3- i 4-elektrodowych; mikrobalansów kwarcowych, detektorów chemiluminometrycznych, reaktorów błyskawicznych, czujników i aktuatorów, elektrochemia błon lipidowych dwuwarstwowych; Formowanie, obserwacja optyczna i elektrochemiczna procesu formowania błony, Transport jonów przez błony, Zjawiska elektroporacji i elektrostrycji, Wyposażenie do ogniw paliwowych, Wyposażenie do analizy ultra-niskich procesów biologicznych.
Prof. dr hab. Katarzyna Glińska-Lewczuk, Kierownik Katedry Gospodarki Wodnej i Klimatologii
Hydrologia/Hydrochemia/Ekohydrologia ekosystemów słodkowodnych: monitorowanie i zarządzanie wpływami na cykl wodny na poziomie zlewni. Restauracja strumieni i terenów podmokłych: oczyszczanie wody za pomocą rozwiązań opartych na naturze. Projektowanie i instalacje in-situ. Warunki hydrologiczne jako główny czynnik w dynamice procesów biogeochemicznych w siedliskach rolniczych, leśnych i bagiennych w strefie klimatycznej umiarkowanej (północna Polska).
Dr hab. Stanisława Koronkiewicz, Adiunkt
Badania możliwości zastosowania metod przepływowych w różnych dziedzinach nauk o środowisku, monitorowanie środowiska oraz automatyzacja w analizie przepływowej i opracowywaniu nowych, niedrogich metod detekcji do zastosowań środowiskowych i medycznych.
Dr inż. Szymon Kobus, Adiunkt
Badania w dziedzinie hydrologii (hydrometrii)/hydrochemi lasów i terenów podmokłych, monitorowanie i zarządzanie wpływami klimatu na cykl wodny, meteorologia i klimatologia. Poszukiwanie rozwiązań technicznych dla drenażu deszczowego, interpretacja i implementacja prawa wodnego.
Dr inż. Paweł Burandt, Adiunkt
Specjalizaacja w zakresie hydrologii i hydrochemii ekosystemów słodkowodnych (rzek, jezior, terenów podmokłych), monitorowania i zarządzania wpływami klimatu na cykl wodny, meteorologia i klimatologia, analizy środowiskowe oparte na GIS-ie (online). Specjalista w dziedzinie hydrometrii, doświadczony specjalista w zakresie pomiarów hydroekologicznych.
Bartosz Libecki, Pomoc techniczna
Specjalizuje się w Ochronie Wód. Zainteresowany jest badaniami nad procesem koagulacji-flokulacji - optycznymi metodami pomiarów in-situ; Bada wykorzystanie sparowanych diod LED do oceny zawartości substancji organicznych w roztworach wodnych. Eksperymentuje nad wykorzystaniem ogniw galwanicznych do oczyszczania ścieków.
Elżbieta Malessa, Administracja
Od 1984 roku zatrudniona jako pracownik techniczny i administracyjny jeszcze w Akademi Rolniczo-Technicznej w Olsztynie, dziś Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie.
Podsumowanie projektu:
CCWater - Absolwenci dla dostosowania zarządzania wodą do zmian klimatu
Projekt CCWater ma na celu budowę wiedzy na temat niedoboru wody i zarządzania nią w trzech krajach partnerskich w Azji. Wzmacnia zdolności lokalne do radzenia sobie z adaptacją do zmian klimatu poprzez współpracę z trzema uniwersytetami na Sri Lance, trzema w Chinach i dwoma w Mongolii. Te uniwersytety, jako kluczowi interesariusze kształtujący przyszłych liderów, inżynierów i naukowców, odgrywają kluczową rolę w kształceniu absolwentów w sektorze wodnym. Chociaż istnieją podobieństwa w wyzwaniach i potrzebach między trzema krajami, to również występują różnice wewnątrz nich oraz między nimi.
Główne wyzwania i perspektywy strategiczne:
Sri Lanka opublikowała swój Krajowy Plan Adaptacji, Chiny przedstawiły swoją Krajową Strategię Adaptacji do Zmian Klimatu wraz z kilkoma następnymi etapami, a Mongolia rozpoczęła proces Krajowego Planu Adaptacji. Wszystkie te strategiczne dokumenty specjalnie zajmują się kwestiami związanymi z wodą ze względu na ich znaczący wpływ na różne sektory.
Główne grupy, do których skierowany jest projekt:
Politycy i kadry administracyjne potrzebują wiedzy na temat międzynarodowych najlepszych praktyk, aby zidentyfikować możliwości, zaplanować działania i podejmować świadome decyzje. Lokalni konsultanci i osoby związane z gospodarką zasobami naturalnymi potrzebują szkoleń z zakresu monitorowania sytuacji w czasie rzeczywistym, zaawansowanej kontroli procesów, udostępniania dobrych praktyk, innowacji i zarządzania wpływami zmian klimatu na procesy uzdatniania wody. Personel uniwersytecki musi zaangażować się bardziej w procesy dzielenia się wiedzą, aby nadążyć za zmieniającą się gospodarką wodną i inżynierią. Muszą unowocześniać treści i metody nauczania, aby lepiej przygotować studentów do ewoluującego sektora. Nadzór nad studentami kursów magisterskich i doktoranckich jest tu zasadniczy, należy przy tym podejmować wysiłki w celu zlikwidowania luk w jakości i zdolności opiekunów, aby stworzyć sprzyjające środowiska uczenia, które promują różnorodność płciową i etniczną oraz inkluzywność.
Główny cel
Głównym celem projektu CCWater jest wzmocnienie kształcenia na poziomie uniwersyteckim związanego z wodą w krajach partnerskich w celu zwiększenia odporności środowiska na wpływy zmian klimatu. Projekt skupia się na międzynarodowej współpracy oraz poprawie równości płci, równości etnicznej oraz inkluzywności.
Cele szczegółowe
- Wzmocnienie odporności oraz wzmożenie konserwacji w krajach partnerskich w odniesieniu do zasobów wodnych i infrastruktury na zmiany klimatu poprzez strategie krajowe, przy wsparciu ADM i zarządzania instytucjonalnego.
- Promocja nowoczesnego wyższego kształcenia związanego z wodą z uwzględnieniem problematyki zmian klimatu i internacjonalizacja instytucji szkolnictwa wyższego (HEI) krajów partnerskich.
- Poprawa kompetencji i umiejętności w HEI (Higher Education Institutions - Instytucje Kształcenia Wyższego)) w krajach partnerskich.
- Wzmocnienie relacji HEI w krajach partnerskich ze szerszym otoczeniem gospodarczym i społecznym oraz wzmacnianie innowacyjności.
- Poprawa różnorodności i inkluzywności w szkolnictwie wyższym w krajach partnerskich.
Metodologia
- Projekt osiągnie swoje cele poprzez 32 działania zgrupowane w 7 pakietach roboczych:
- Analiza zasobów, potrzeb i najlepszych praktyk
- Rozwój programu nauczania związanych z wodą i zmianami klimatu
- Wdrożenie narzędzi ICT (information and communication technologies - technologie informatyczno-komunikacyjne) do programu nauczania związanego z wodą i zmianami klimatu
- Promocja społecznie przedsiębiorczych uniwersytetów
- Zapewnienie jakości
- Dystrybucja i wykorzystanie
- Zarządzanie projektem
Konkretne rezultaty obejmują
Wszystkie 8 HEI w krajach partnerskich skorzystało z projektu, z różnym stopniu i zakresie. Zidentyfikowano priorytetowe potrzeby na poziomie instytucjonalnym, krajowym i regionalnym w zakresie rozwoju programów nauczania. Wypracowano raporty na temat najlepszych praktyk i wspólnych działań dotyczących wody i zmian klimatu. Przeprowadzono szkolenia w zakresie opracowywania programów nauczania, wspólnie zaprojektowano programy nauczania i plany zajęć, zmodernizowano laboratoria, przeprowadzono szkolenia z metod nauczania i uczenia się, zastosowano narzędzia cyfrowe, kursy wirtualnej mobilności, uniwersytety społecznie oraz kształcenia związane ze społecznością. Podjęto współpracę z przedsiębiorstwami poprzez fora uniwersyteckie-przedsiębiorstwa i maratony przedsiębiorczości co ułatwiło generowanie pomysłów i rozwój umiejętności.
Wdrożono systematyczne praktyki zapewniania jakości.
Link do strony internetowej projektu
https://waterharmony.net/projects/ccwater/