Projekt CC Water

 PROJEKT CC WATWER

GRADUATES FOR CLIMATE CHANGE ADOPTED WATER MANAGEMENT

ABSOLWENCI DLA DOSTOSOWANIA ZARZĄDZANIA WODĄ DO ZMIAN KLIMATU

___________________________________________________________________________________
 

 

Członkowie zespołu badawczego z UWM i ich specjalności naukowe

KOORDYNATOR: Dr hab. Sławomir Kalinowski

Metody analityczne przepływowe; Opracowanie metod detekcji, automatyzacja procesu analitycznego, systemy monitorowania, konstrukcja systemu do elektrokoagulacji ścieków, budowa elektronicznego sprzętu laboratoryjnego – urządzeń elektrochemicznych: potencjostatów, galwanostatów, pojemnościomierzy 3- i 4-elektrodowych; mikrobalansów kwarcowych, detektorów chemiluminometrycznych, reaktorów błyskawicznych, czujników i aktuatorów, elektrochemia błon lipidowych dwuwarstwowych; Formowanie, obserwacja optyczna i elektrochemiczna procesu formowania błony, Transport jonów przez błony, Zjawiska elektroporacji i elektrostrycji, Wyposażenie do ogniw paliwowych, Wyposażenie do analizy ultra-niskich procesów biologicznych.

Prof. dr hab. Katarzyna Glińska-Lewczuk, Kierownik Katedry Gospodarki Wodnej i Klimatologii

Hydrologia/Hydrochemia/Ekohydrologia ekosystemów słodkowodnych: monitorowanie i zarządzanie wpływami na cykl wodny na poziomie zlewni. Restauracja strumieni i terenów podmokłych: oczyszczanie wody za pomocą rozwiązań opartych na naturze. Projektowanie i instalacje in-situ. Warunki hydrologiczne jako główny czynnik w dynamice procesów biogeochemicznych w siedliskach rolniczych, leśnych i bagiennych w strefie klimatycznej umiarkowanej (północna Polska).

Dr hab. Stanisława Koronkiewicz, Adiunkt

Badania możliwości zastosowania metod przepływowych w różnych dziedzinach nauk o środowisku, monitorowanie środowiska oraz automatyzacja w analizie przepływowej i opracowywaniu nowych, niedrogich metod detekcji do zastosowań środowiskowych i medycznych.

Dr inż. Szymon Kobus, Adiunkt

Badania w dziedzinie hydrologii (hydrometrii)/hydrochemi lasów i terenów podmokłych, monitorowanie i zarządzanie wpływami klimatu na cykl wodny, meteorologia i klimatologia. Poszukiwanie rozwiązań technicznych dla drenażu deszczowego, interpretacja i implementacja prawa wodnego.

Dr inż. Paweł Burandt, Adiunkt

Specjalizaacja w zakresie hydrologii i hydrochemii ekosystemów słodkowodnych (rzek, jezior, terenów podmokłych), monitorowania i zarządzania wpływami klimatu na cykl wodny, meteorologia i klimatologia, analizy środowiskowe oparte na GIS-ie (online). Specjalista w dziedzinie hydrometrii, doświadczony specjalista w zakresie pomiarów hydroekologicznych.

Bartosz Libecki, Pomoc techniczna

Specjalizuje się w Ochronie Wód. Zainteresowany jest badaniami nad procesem koagulacji-flokulacji - optycznymi metodami pomiarów in-situ; Bada wykorzystanie sparowanych diod LED do oceny zawartości substancji organicznych w roztworach wodnych. Eksperymentuje nad wykorzystaniem ogniw galwanicznych do oczyszczania ścieków.

Elżbieta Malessa, Administracja

Od 1984 roku zatrudniona jako pracownik techniczny i administracyjny jeszcze w Akademi Rolniczo-Technicznej w Olsztynie, dziś Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie.

 

Podsumowanie projektu:

CCWater - Absolwenci dla dostosowania zarządzania wodą do zmian klimatu

Projekt CCWater ma na celu budowę wiedzy na temat niedoboru wody i zarządzania nią w trzech krajach partnerskich w Azji. Wzmacnia zdolności lokalne do radzenia sobie z adaptacją do zmian klimatu poprzez współpracę z trzema uniwersytetami na Sri Lance, trzema w Chinach i dwoma w Mongolii. Te uniwersytety, jako kluczowi interesariusze kształtujący przyszłych liderów, inżynierów i naukowców, odgrywają kluczową rolę w kształceniu absolwentów w sektorze wodnym. Chociaż istnieją podobieństwa w wyzwaniach i potrzebach między trzema krajami, to również występują różnice wewnątrz nich oraz między nimi.

Główne wyzwania i perspektywy strategiczne:

Sri Lanka opublikowała swój Krajowy Plan Adaptacji, Chiny przedstawiły swoją Krajową Strategię Adaptacji do Zmian Klimatu wraz z kilkoma następnymi etapami, a Mongolia rozpoczęła proces Krajowego Planu Adaptacji. Wszystkie te strategiczne dokumenty specjalnie zajmują się kwestiami związanymi z wodą ze względu na ich znaczący wpływ na różne sektory.

Główne grupy, do których skierowany jest projekt:

Politycy i kadry administracyjne potrzebują wiedzy na temat międzynarodowych najlepszych praktyk, aby zidentyfikować możliwości, zaplanować działania i podejmować świadome decyzje. Lokalni konsultanci i osoby związane z gospodarką zasobami naturalnymi potrzebują szkoleń z zakresu monitorowania sytuacji w czasie rzeczywistym, zaawansowanej kontroli procesów, udostępniania dobrych praktyk, innowacji i zarządzania wpływami zmian klimatu na procesy uzdatniania wody. Personel uniwersytecki musi zaangażować się bardziej w procesy dzielenia się wiedzą, aby nadążyć za zmieniającą się gospodarką wodną i inżynierią. Muszą unowocześniać treści i metody nauczania, aby lepiej przygotować studentów do ewoluującego sektora. Nadzór nad studentami kursów magisterskich  i doktoranckich jest tu zasadniczy,  należy przy tym podejmować wysiłki w celu zlikwidowania luk w jakości i zdolności opiekunów, aby stworzyć sprzyjające środowiska uczenia, które promują różnorodność płciową i etniczną oraz inkluzywność.

Główny cel

Głównym celem projektu CCWater jest wzmocnienie  kształcenia na poziomie uniwersyteckim związanego z wodą w krajach partnerskich w celu zwiększenia odporności środowiska na wpływy zmian klimatu. Projekt skupia się na międzynarodowej współpracy oraz poprawie równości płci, równości etnicznej oraz inkluzywności.

Cele szczegółowe

  • Wzmocnienie odporności oraz wzmożenie konserwacji w krajach partnerskich w odniesieniu do zasobów wodnych i infrastruktury na zmiany klimatu poprzez strategie krajowe, przy wsparciu ADM i zarządzania instytucjonalnego.
  • Promocja nowoczesnego wyższego kształcenia związanego z wodą z uwzględnieniem problematyki zmian klimatu i internacjonalizacja instytucji szkolnictwa wyższego (HEI) krajów partnerskich.
  • Poprawa kompetencji i umiejętności w HEI  (Higher Education Institutions - Instytucje Kształcenia Wyższego))  w krajach partnerskich.
  • Wzmocnienie relacji HEI w krajach partnerskich ze szerszym otoczeniem gospodarczym i społecznym oraz wzmacnianie innowacyjności.
  • Poprawa różnorodności i inkluzywności w szkolnictwie wyższym w krajach partnerskich.

Metodologia

  • Projekt osiągnie swoje cele poprzez 32 działania zgrupowane w 7 pakietach roboczych:
  • Analiza zasobów, potrzeb i najlepszych praktyk
  • Rozwój programu nauczania związanych z wodą i zmianami klimatu
  • Wdrożenie narzędzi ICT (information and communication technologies - technologie informatyczno-komunikacyjne) do programu nauczania związanego z wodą i zmianami klimatu
  • Promocja społecznie przedsiębiorczych uniwersytetów
  • Zapewnienie jakości
  • Dystrybucja i wykorzystanie
  • Zarządzanie projektem

Konkretne rezultaty obejmują

Wszystkie 8 HEI w krajach partnerskich skorzystało z projektu, z różnym stopniu i zakresie. Zidentyfikowano priorytetowe potrzeby na poziomie instytucjonalnym, krajowym i regionalnym w zakresie rozwoju programów nauczania. Wypracowano raporty na temat najlepszych praktyk i wspólnych działań dotyczących wody i zmian klimatu. Przeprowadzono szkolenia w zakresie opracowywania programów nauczania, wspólnie zaprojektowano programy nauczania i plany zajęć, zmodernizowano laboratoria, przeprowadzono szkolenia z metod nauczania i uczenia się, zastosowano narzędzia cyfrowe, kursy wirtualnej mobilności, uniwersytety społecznie oraz kształcenia związane ze społecznością. Podjęto współpracę z przedsiębiorstwami poprzez fora uniwersyteckie-przedsiębiorstwa i maratony przedsiębiorczości co ułatwiło generowanie pomysłów i rozwój umiejętności.

Wdrożono systematyczne praktyki zapewniania jakości.

Link do strony internetowej projektu

https://waterharmony.net/projects/ccwater/