PL | EN
KierunekKogo szukamy?KształcenieDla studentówWspółpracaGaleriaKontaktDeklaracja dostępności

KOLAŻOWY ALFABET ANALIZY 2021

A jak ANALIZA!
➡ Chciałbyś wiedzieć, co analizujemy?
Najogólniej rzecz biorąc, analizujemy zmiany: w potrzebach i zachowaniach ludzi, trendy, zjawiska kulturowe i społeczne, procesy gospodarcze, demograficzne i technologiczne.
➡ Jak analizujemy? Uczymy metod ilościowych i jakościowych, uczymy także unikalnych metod analizowania trendów.
➡ Po co analizujemy? Dzięki analizie zjawiska złożone daje się szerzej i głębiej rozumieć. Uczymy również jak wykorzystać tę wiedzę praktycznie, np. w różnego rodzaju zespołowo projektowanych rozwiązaniach.

#analizaikreowanietrendow #uwm #olsztyn #analizatrendow #kortowo #aikt #matura2021 #matura #studiadlaciebie
B jak BURZA MÓZGÓW  ➡ Tego, czym jest burza mózgów, zwykle nie trzeba tłumaczyć. Jest jedną z popularniejszych technik kreatywnego myślenia, znajdującą wiele zastosowań i mającą dziś wiele odmian.  ➡ Dlaczego ją wykorzystujemy? Po pierwsze, dlatego, iż uważamy, że jednym z ważniejszych celów studiów jest umiejętność kreatywnego myślenia i rozwiązywania problemów, a tej można się nauczyć. Po drugie, podczas zajęć w zespołach burza mózgów okazuje się świetnym sposobem pozwalającym wygenerować ogromną liczbę pomysłów lub skojarzeń.  ➡ Kiedy ją stosujemy? Wtedy gdy poszukujemy pomysłów rozwiązań podczas procesów projektowych.  ➡ Jak jej uczymy? W programie studiów znajduje się przedmiot, podczas którego można poznać i przećwiczyć tę i inne metody kreatywnego myślenia. Na studiach uczymy również praktycznego wykorzystania tych metod podczas tworzenia innowacyjnych rozwiązań produktów i usług.  #analizaikreowanietrendow #uwm #olsztyn #analizatrendow #kortowo #aikt #matura2021 #studiadlaciebie
C jak CZARNY ŁABĘDŹ Zastanawialiście się jak rozumiemy obserwowane oraz możliwe zmiany? Jednych się spodziewaliśmy i byliśmy na nie przygotowani, inne nas zaskakują i trudno nam wyjaśnić zarówno przyczynę ich wystąpienia, jak i możliwe następstwa.  Czym wśród wielu zmian, z jakimi się stykamy, są Czarne Łabędzie? W tym metaforycznym określeniu Nassima Taleba zawiera się ich nietypowość, ponieważ są niezgodne z naszymi oczekiwaniami. Drastycznie zmieniają porządek rzeczywistości i sprawiają, że staramy się poznać i wyjaśnić mechanizmy, które do tego doprowadziły. Krótko mówiąc, wśród wielu różnorodnych zmian Czarne Łabędzie są zawsze czymś trudno przewidywalnym, zagadkowym, a jednocześnie   gdy już się pojawią   mającym ogromny wpływ na nasze życie.  Dlaczego zajmujemy się analizą i interpretacją zmian, również takich, które określa się mianem Czarnych Łabędzi? Tego rodzaju wiedzę oraz umiejętności jej wykorzystania traktujemy jako niezbędne w radzeniu sobie z tym z przyszłością, jej rozumieniem i projektowaniem.  Jak poznać przyszłość? Po pierwsze, wiele sygnałów przyszłych zmian widać już dziś, tylko potrzebujemy umiejętności ich wyławiania. Po drugie, nie uczymy przewidywania przyszłości, lecz pokazujemy jak myśleć o niej opcjami, czyli dostrzegać możliwe ścieżki i scenariusze rozwoju. Po trzecie, pokazujemy jak praktycznie wykorzystać tę wiedzę.
D jak DESIGN THINKING
Każde studia mają to coś, co je wyróżnia, daje unikalne umiejętności, wiedzę i wpływa na rozwijane kompetencje. Często jesteśmy pytani o to, co właściwie robimy i czego uczymy na analizie i kreowaniu trendów? Trudno odpowiedzieć na to jednym zdaniem, możemy jednak przedstawić to, co odróżnia te studia od innych.
Jakich umiejętności chcemy nauczyć? Takich, które umożliwiają praktyczne zastosowanie zdobywanej wiedzy. Jedną z metod, której uczymy podczas studiów, jest design thinking, czyli myślenie projektowe. Tim Brown, jej współtwórca napisał kiedyś, że „misja design thinking polega na przekładaniu obserwacji na zrozumienie, a zrozumienia na produkty i usługi, które uczynią nasze życie lepszym”.
Jak uczymy design thinking? Robimy to praktycznie, a to znaczy, że studenci w zespołach pracują nad konkretnymi projektami przygotowywanymi dla klientów i poznają proces biorąc w nim czynny udział. Przechodzą wszystkie jego etapy i tworzą finalne rozwiązanie.
Jakie efekty udaje się osiągnąć dzieki design thinking? Wynikiem zastosowania tej metody są gotowe rozwiązania usługowe i produktowe, takie, które powstają w wyniku poznania i zrozumienia potrzeb i doświadczeń ich odbiorców.
#analizaikreowanietrendow #uwm #olsztyn #analizatrendow #kortowo #aikt #matura2021 #studiadlaciebie #designthinking #timbrown #design #myslenieprojektowe
Autorką wszystkich prezentowanych kolaży jest Ania Szpejna, studentka analizy i kreowania trendów.
E jak EMPATYZACJA Czy na analizie i kreowaniu trendów uczymy empatii? W pewnym sensie tak. Uczymy jak w praktyce poznawać i rozumieć potrzeby oraz zachowania ludzi. Koncentrujemy się na ich doświadczeniach i związanych z nimi emocjach. Czym jest empatyzacja? To jeden z etapów procesu design thinking. Uczymy go i wykorzystujemy przy tworzeniu rozwiązań produktów i usług. Zdobycie wiedzy o przeżyciach i doświadczeniach ludzi jest warunkiem poznania i zrozumienia ich potrzeb. Jest też ono niezbędne do tego by określić problem wymagający rozwiązania. Dopiero potem można poszukiwać pomysłów jak to zrobić. Jak przeprowadzić empatyzację? To dość złożony proces. Używamy w nim wielu metod i narzędzi, np. obserwujemy faktyczne zachowania osób, badamy ich relacje, rozmawiamy z nimi, przeszukujemy sieć, sięgamy do różnych źródeł informacji, analizujemy trendy i inne zmiany towarzyszące, mapujemy doświadczenia i emocje, tworzymy profile użytkowników i wiele innych. Wszystko po to, by zdobyć wszechstronną wiedzę zanim zaczniemy tworzyć właściwe rozwiązania. #analizaikreowanietrendow #uwm #olsztyn #analizatrendow #kortowo #aikt #matura2021 #studiadlaciebie #designthinking #myslenieprojektowe #empatia #empatyzacja #emotions #userexperience Autorką wszystkich prezentowanych kolaży jest Ania Szpejna, studentka analizy i kreowania trendów.
F jak FUTURES STUDIES Czy można badać przyszłość? Tak. Takie studia w niczym nie przypominają jednak praktyk kojarzących się z paranauką, a zatem nie wróżymy, nie układamy kart tarota, nie snujemy domysłów, nie odwołujemy się do wiary, nie praktykujemy magii. Czym są studia nad przyszłością? To zbiór podejść badawczych kilku dyscyplin naukowych mających na celu analizowanie aktualnych zmian i wskazywanie możliwości pojawienia się w przyszłości ich odmiennych układów. Tego rodzaju badania obejmują głównie zjawiska społeczne, gospodarcze, technologiczne, środowiskowe i kulturowe, zaś analizowanie różnych alternatywnych scenariuszy tych zmian wskazuje to, na co powinniśmy być przygotowani. Po co badać przyszłość? Analizowanie przyszłych zmian daje przede wszystkim wiedzę o tym, czego się spodziewać. Ma jednak jeszcze inne zastosowania. Jest sposobem rozumienia teraźniejszości, gdyż wiele sygnałów przyszłych zmian jest już obecnych, wymagają one jednak uchwycenia i dokładniejszego rozpoznania. Są ważne, ponieważ łączą się z naszymi potrzebami i zachowaniami, mają więc praktyczne znaczenie i wpływają na decyzje i działania ludzi. Jak wykorzystać tę wiedzę? Żyjemy w świecie, który sami sobie tworzymy. Studia nad przyszłością pozwalają szerzej poznać i zrozumieć istotę oraz możliwe konsekwencje naszego działania w wielu przenikających się dziedzinach życia. Znajomość możliwych scenariuszy przyszłości pozwala nam planować rozwój i projektować konkretne rozwiązania, ostrzegać przed dostrzeżonymi zagrożeniami i zapobiegać ich następstwom, budować zarówno długofalowe strategie rozwoju, jak również poznać i zrozumieć to, czego pragną ludzie. #analizaikreowanietrendow #uwm #olsztyn #analizatrendow #kortowo #aikt #matura2021 #studiadlaciebie #futuresstudies #studianadprzyszloscia #futuresthinking #myslenieprzyszlosciowe #sygnalyzmian #scenariuszeprzyszlosci #futuresscenario Autorką wszystkich prezentowanych kolaży jest Ania Szpejna, studentka analizy i kreowania trendów.
G jak GLOKALIZM Jak połapać się w wielu różnorodnych zmianach doświadczanych na co dzień? Na studiach na analizie i kreowaniu trendów uczymy posługiwania się wieloma metodami oraz narzędziami by poznawać, rozumieć i wykorzystywać zmiany zachodzące na naszych oczach. Zarówno te, które mają największy zasięg, jak również takie, które zachodzą w naszym najbliższym otoczeniu. Jak zmiany wpływają na nas? Żyjemy w świecie zglobalizowanym, co znaczy, że wiele procesów przebiega w podobny lub identyczny sposób niezależnie od tego, gdzie mają miejsce. Wpływają na nasze myślenie i decyzje, wywołują podobne zachowania. Za sprawą globalizacji i technologii komunikacyjnych świat mimo różnorodności skurczył się i w znacznym stopniu ujednolicił. Czy w zglobalizowanym świecie jest miejsce na lokalność i niepowtarzalność? Tak, ponieważ wiele naszych doświadczeń jest ściśle związanych z miejscem, w którym żyjemy, uczymy się, pracujemy i odpoczywamy. Potrafimy docenić atuty lokalności. Sprawiają one, że lubimy to, co powstaje w określonym miejscu i jest z nim ściśle związane. Lokalna wspólnota, lokalne potrawy, lokalne zwyczaje okazują się niekiedy tak wyjątkowe, że z czasem zyskują ogromną popularność. Globalność czy lokalność? Oba pojęcie wskazują na dwa ważne kierunki zmian, z jakimi mamy do czynienia. Glokalizm doskonale tłumaczy ich współwystępowanie, a jednocześnie wymaga tego, by rozumieć jak zjawiska o zasięgu ogólnoświatowym przenikają się z tym co lokalne, regionalne, miejscowe. #analizaikreowanietrendow #uwm #olsztyn #analizatrendow #kortowo #aikt #matura2021 #studiadlaciebie #glokalisation #glokalizm #global #local #globalny #lokalny Autorką wszystkich prezentowanych kolaży jest Ania Szpejna, studentka analizy i kreowania trendów.
H jak HYBRYDYZACJA Jak powstają innowacyjne zmiany? Istnieje wiele możliwości tworzenia innowacji. Można udoskonalać istniejące rozwiązania, można również zastępować je całkowicie nowymi. Innymi słowy, można poszukiwać szans na rozwój w tym, czym dysponujemy, lub dokonywać zmian rewolucyjnych, tworząc niemal od zera. Można także poszukiwać możliwości rozwoju starając się łączyć ze sobą rozwiązania, które na pierwszy rzut oka nie mają ze sobą nic wspólnego, jednak próba ich skojarzenia daje zupełnie nowe możliwości. Hybrydyzacja jest kierunkiem i logiką zmian występująca w wielu dziedzinach życia. Gdzie i po co tworzymy hybrydy? Hybrydy występują w naturze, są nimi np. krzyżówki gatunków zwierząt. Hybrydyzację wykorzystuje się w technologiach, np. w postaci rzeczywistości rozszerzonej (AR), łączącej świat fizyczny z cyber rzeczywistością lub w formie mieszanych napędów integrujących silniki spalinowe i elektryczne. Hybrydyzujemy nasze ciało, gdy wszczepiamy podzespoły wspomagające pracę poszczególnych narządów, np. rozrusznik serca, lub gdy przywracamy sprawność osobom, które utraciły kończyny przy pomocy zaawansowanych technologicznie protez. Najnowocześniejsze bioniczne protezy mogą być sterowane z poziomu impulsów układu nerwowego. Hybrydyzacja ma również miejsce w sposobach organizacji pracy, gdy z ludźmi ręka w rękę pracują inteligentne roboty. Czy potrafimy przewidzieć skutki hybrydyzacji? Efekty hybrydyzacji mogą niekiedy zaskakiwać, zarówno pozytywnie jak i negatywnie. Wydaje się, że granice hybrydyzacji tkwią głównie w naszej wyobraźni i dostępnych technologiach. W praktyce jednak hybrydyzowanie rozwiązań tworzy często zupełnie nowe warunki życia i działania. Wymaga często uwzględnienia zupełnie nowych sytuacji i doświadczeń, powstałych w wyniku powiązania elementów pochodzących z zupełnie innych dziedzin rzeczywistości. W przyszłości nasz świat będzie się zapełniał kolejnymi hybrydami, a wraz z nimi będziemy się mierzyć z nowymi wyzwaniami i rozwiązywać wynikające z nich nowe problemy. Co wspólnego z analizą i kreowaniem trendów ma hybrydyzacja? Studia na analizie koncentrują się na badaniu i rozumieniu aktualnych i przyszłych zmian. Hybrydyzacja jest zaś jednym z dynamiczniejszych trendów, który przeniknął wiele dziedzin życia i działania. Wymaga on od nas wiedzy i umiejętności w celu wykorzystania powstających możliwości i rozwiązania problemów. Autorką wszystkich prezentowanych kolaży jest Ania Szpejna, studentka analizy i kreowania trendów.



Projekt: Przygotowanie, utworzenie i promocja interdyscyplinarnego kierunku "Analiza i kreowanie trendów"
finansowany ze środków funduszy norweskich oraz środków krajowych
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski Centrum Innowacji i Transferu Technologii UWM Wydział Humanistyczny UWM Wydział Nauk Ekonomicznych UWM

projekt i wykonanie: prosatis.pl - strony internetowe, sklepy internetowe, aplikacje dedykowane