Kazanie bp. Jacka Jezierskiego podczas inauguracji roku akademickiego [28 IX 2024]
Księże Arcybiskupie, Wielki Kanclerzu Wydziału Teologii, Ojcze rzymskiego synodu,
Magnificencjo, Szanowny Panie Profesorze Rektorze Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie,
Księże Profesorze Dziekanie Wydziału Teologii,
Księże Kanoniku Rektorze Hosianum,
Szanowni i Czcigodni Goście,
Drodzy Profesorowie, Nauczyciele akademiccy i Pracownicy Wydziału, aktualni i emerytowani,
Drodzy Studenci Wydziału: na ścieżce teologii dla świeckich i dla seminarzystów!
„Weźcie wy sobie do serca: Syn Człowieczy będzie wydany w ręce ludzi” (Łk 9, 45).
Eucharystią rozpoczynamy nowy rok akademicki. Wydział Teologii podejmuje nowy, kolejny rok pracy. To powód do radości i wdzięczności Bogu. Studenci rozpoczynają studia, bądź podejmują ich nowy etap. Jest to możliwe, gdyż cieszymy się pokojem. Pokój jest dla nas łaską, jest darem Boga.
Nasz region posiada uniwersytet od ćwierć wieku. Służy on młodzieży i społeczeństwu pomiędzy innymi uniwersytetami, usytuowanymi w Gdańsku, Królewcu, Białymstoku i Warszawie. Nasz uniwersytet powstał w 1999 roku, na ziemi dawnych Prusów, przede wszystkim dla Warmii, Mazur i Powiśla.
Wydział Teologii posiada swoją specyfikę i oryginalność. Gdy powstawały najstarsze europejskie uniwersytety (Bolonia 1088) tworzyły je, obok wydziału propedeutycznego sztuk (artium), cztery podstawowe wydziały: filozofia, teologia, medycyna i prawo. W ciągu stuleci uniwersytety przeżywały okresy rozwoju lub zastoju, skostnienia, albo rewolucyjnych zmian. Stale dyskutowano nad ich celami, charakterem i kształtem. Zawsze ważne były racje pragmatyczne: kształcenie pracowników administracji, sądów, nauczycieli i lekarzy. Nie mniej broniono zawsze badań podstawowych, nie posiadających bezpośredniego zastosowania w gospodarce, w armii, w zarządzaniu.
Również dziś filozofia może wydawać się zbędną, teologia i humanistyka także, bowiem to nie z tych wydziałów wychodzą: architekci, producenci żywności, ekonomiści. Tymczasem filozofia, antropologia, etyka, ale także filozofia przyrody, odpowiadają na podstawowe pytania, takie jak: kim jest człowiek, skąd przychodzi i dokąd zmierza, jakie jest miejsce istoty ludzkiej w świecie, jaką wartość posiada życie i działalność człowieka, jaki sens ma wspólnota ludzka, w tym wspólnota kobiety i mężczyzny, czy warto dbać o naszą planetę, o świat roślin i zwierząt, kto i na ile posiada prawo, aby dysponować zasobami ziemi?
Teologia chrześcijańska jest refleksją uprawianą przez blisko dwadzieścia stuleci. Teologia odnosi się do Boga jako źródła życia, ładu oraz nadziei. Bóg daje się poznać najlepiej w osobie swego Syna Jezusa Chrystusa jako miłujący człowieka. Spojrzenie z tej perspektywy ukazuje początek i kres, alfę i omegę wszystkiego. Objaśnia sens cierpienia i zmagań, a więc nasz krzyż. Przede wszystkim jednak wskazuje na nienaruszalną godność człowieka, którego bratem stał się poprzez Wcielenie Jezus Chrystus.