Wpływ uwarunkowań społeczno-kulturalnych na edukację dzieci i młodzieży w Egipcie - UNIWERSYTET MIĘDZYPOKOLENIOWY

MENU STRONY
Przejdź do treści

Wpływ uwarunkowań społeczno-kulturalnych na edukację dzieci i młodzieży w Egipcie

GALERIA

WPŁYW UWARUNKOWAŃ SPOŁECZNO-KULTURALNYCH NA EDUKACJĘ DZIECI I MŁODZIEŻY W EGIPCIE – kolejne spotkanie z cyklu MIĘDZYPOKOLENIOWYCH SEMINARIÓW NAUKOWYCH

11 grudnia 2015 r. liczne grono międzypokoleniowych słuchaczy uczestniczyło w spotkaniu z mgr Magdaleną Pliskowską.

Magdalena Pliskowska z wykształcenia jest nauczycielką matematyki (Wydział Matematyki i Informatyki UWM w Olsztynie) i języka angielskiego (Olsztyńska Szkoła Wyższa). Obecnie uczy języka angielskiego wychowanków Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla Dzieci Niesłyszących w Olsztynie. Interesuje się matematyką abstrakcyjną oraz Afryką Północną oraz Bliskim Wschodem. W latach 2013-2014 przebywała z Egipcie, gdzie zatrudniona była jako nauczycielka matematyki w jednej ze szkół średnich.
Doświadczeniami z tego właśnie pobytu Prelegentka podzieliła się na kolejnym międzypokoleniowym seminarium. Zanim scharakteryzowała system oświaty, przedstawiła najpierw uwarunkowania, jakie decydują o odbywaniu, bądź nie edukacji w Egipcie. Następnie przybliżyła słuchaczom elementy życia codziennego egipskich uczniów zarówno w szkołach narodowych jak i międzynarodowych. Całość wykładu przeplatana była pokazem zdjęć. Prelegentka wyświetliła też fragment filmu z uroczystości zakończenia roku szkolnego. Ciekawostką, zwłaszcza dla uczniów klasy III Gimnazjum nr 3 w Olsztynie była informacja, że rok szkolny w Egipcie rozpoczyna się pod koniec września a kończy na początku maja oraz że obowiązek szkolny dotyczy dzieci w wieku od 6 do 12 roku życia. Pewne poruszenie na Auli przy ul. Żołnierskiej 14 wywołał komunikat, że uczniowie w delcie Nilu ponoszą kary za spóźnianie się do szkoły. Rodzaj kary, na szczęście, nie nawiązuje do starożytnych praktyk zamykania uczniów na miesiąc w egipskiej świątyni. Problematyka nie tylko edukacji, ale także i życia Egipcjan otworzyła dyskusję. Młodych ludzi interesowało np. co piją i jedzą Arabowie? Jakie są tradycyjne ubrania Egipcjan? Jakie zwierzęta mają? Czy w klasie szkolnej było gorąco? Czy Prelegentka była w piramidzie? Czy łatwo było zdobyć obywatelstwo? Do dyskusji włączyli się też podopieczni olsztyńskiego Dziennego Domu Pomocy Społecznej dla Osób Chorych na Cukrzycę pytając np. o książki szkolne oraz pracownicy WNS UWM. Tych ostatnich ciekawiło np. jak wygląda system kształcenia nauczycieli w Egipcie, w jaki sposób Prelegentka otrzymała roczną pracę w egipskiej szkole i czy doświadczenia tam zdobyte można też wdrażać w polskiej szkole?

W Międzypokoleniowym Seminarium Naukowym wzięło udział ponad 50 osób. Poza wspomnianymi słuchaczami, grudniowe spotkanie zaszczyciła swoją obecnością dziekan WNS dr hab. Małgorzata Suświłło, prof. UWM oraz studenci I roku specjalności Edukacja i Rehabilitacja Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną.

Moderatorki: Iwona Cymerman, Maria Radziszewska
Wróć do spisu treści