|
BADANIE ANKIETOWE JAKOŚCI KSZTAŁCENIA PRZEPROWADZONE WŚRÓD
ABSOLWENTÓW
BADANIE Z ZASTOSOWANIEM ANKIETY PAPIEROWEJ
Obecnie ocena jakości kształcenia z
zastosowaniem badania ankietowego jest powszechnie stosowaną i
wymaganą praktyką na uczelniach wyższych. Wydział Medycyny
Weterynaryjnej Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie
może poszczycić się, że należy do pionierów pod tym względem,
ponieważ już od 1999 roku prowadzi regularne badania ankietowe
dotyczące jakości realizacji zajęć dydaktycznych. Badania
prowadzone są wśród absolwentów (tuż po złożeniu ostatnich
egzaminów) i skupiają się przede wszystkim na ocenie
poszczególnych przedmiotów, lecz ponadto wyłaniają nauczycieli
akademickich, których praca znajduje szczególne uznanie wśród
studentów, ale także i tych, których działalność dydaktyczna nie
w pełni spełnia ich oczekiwania. Wyniki tych badań pozwalają na
wczesne zidentyfikowanie problemów dydaktycznych na Wydziale, a
tym samym wskazują na te obszary dydaktyki, które wymagają
wdrożenia stosownych działań korygujących i naprawczych.
Wprowadzenie rankingu najlepszych nauczycieli akademickich
należy uznać za pomysł szczególnie udany, gdyż znalezienie się w
tym gronie jest wyrazem uznania studentów dla pracy dydaktycznej
pracownika. Można przypuszczać, że stanowi to dla nauczyciela
akademickiego nie tylko powód do satysfakcji, lecz także źródło
motywacji do dalszych działań na rzecz udoskonalenia pracy
dydaktycznej. Zdecydowano, że niezależnie od prowadzenia
obligatoryjnego elektronicznego badania ankietowego jakości
realizacji zajęć dydaktycznych, na Wydziale nadal będzie
kontynuowana tradycyjna ankietyzacja wśród świeżo wypromowanych
absolwentów. Wyniki tego badania będą traktowane jako dodatkowe
narzędzie kontroli działalności dydaktycznej Wydziału. W
załącznikach udostępniono wyniki ankietyzacji w wybranych
obszarach, które uzyskano w badaniach prowadzonych wśród
absolwentów studiujących w latach:
|