WSZJK działający na Wydziale można definiować w
różny sposób, w zależności od kontekstu:
- Pod
względem istoty, WSZJK to polityka i całokształt działań służących
ciągłemu monitorowaniu i doskonaleniu jakości kształcenia.
- Pod
względem mechanizmów funkcjonowania, WSZJK to zbiór zasad, standardów i
reguł postępowania - opisanych w formie procedur, regulaminów, uchwał,
bądź innych dokumentów - które służą monitorowaniu i doskonaleniu
jakości kształcenia.
- Pod
względem strukturalno-organizacyjnym, WSZJK to zespoły, komisje, inne
organy oraz pracownicy i doktoranci, którzy:
- realizują
proces kształcenia: nauczyciele akademiccy, doktoranci,
pracownicy techniczni zaangażowani w przygotowanie zajęć dydaktycznych,
- kontrolują
i ewaluują realizację procesu kształcenia: Dziekan,
Prodziekan ds. studenckich, Rada Dziekańska, kierownik studiów
doktoranckich, Wydziałowy Zespół ds. Zapewniania Jakości Kształcenia
(WZZJK), Wydziałowa Komisja ds. Oceny Nauczycieli Akademickich (WKONA),
Wydziałowa Komisja Dydaktyczna (WKD) oraz dziekanat,
- nadzorują
prowadzenie na Wydziale kontroli i ewaluacji procesu kształcenia:
Rektor, Uczelniany Zespół ds. Zapewniania Jakości Kształcenia oraz
Biuro ds. Kształcenia.
CEL
DZIAŁANIA WSZJK: zapewnienie dobrego wykształcenia.
Cel ten jest osiągany poprzez podejmowanie szeregu projakościowych
działań we wszystkich obszarach związanych z procesem kształcenia na
Wydziale.
Główne obszary działania i zadania WSZJK
Wydziału Medycyny Weterynaryjnej UWM w Olsztynie
1. PROCES
KSZTAŁCENIA:
a) Udoskonalanie systemu weryfikacji osiągania/osiągnięcia zakładanych
efektów kształcenia poprzez:
• udoskonalanie/optymalizację metod
weryfikacji osiągania/osiągnięcia efektów kształcenia,
• udoskonalanie/optymalizację systemu zaliczeń i egzaminów oraz zasad
oceniania studentów,
• analizę wyników zaliczeń i egzaminów ,
• prowadzenie systematycznych hospitacji zajęć dydaktycznych
uwzględniających wszystkie przedmioty i wszystkie formy zajęciowe,
• prowadzenie systematycznych badań ankietowych uwzględniających
wszystkie przedmioty i wszystkie formy zajęciowe,
• monitorowaniu przebiegu praktyk, ich oceny i związków z założonymi
efektami kształcenia,
b) Ocena i inicjowanie pozytywnych zmian w
zakresie warunków realizacji kształcenia, szczególnie w odniesieniu do:
• infrastruktury dydaktycznej,
• dostępu do internetu i baz danych,
• zasobów bibliotecznych,
• wsparcia materialnego studentów.
c) Opracowywanie i aktualizacja
planu/programu studiów.
d) Gromadzenie, analizowanie opinii oraz współpraca z pracodawcami nad
doskonaleniem procesu dydaktycznego.
e) Monitorowanie systemu i procedur przypisywania punktów ECTS do
poszczególnych przedmiotów.
f) Rozpatrywanie skarg/problemów (zgłaszanych przez studentów i
nauczycieli akademickich) dotyczących procesu dydaktycznego oraz
prowadzenie postępowania diagnostyczno-naprawczego w tym zakresie, bądź
wyznaczanie ścieżek postępowania.
g) Określaniu zasad i procedur gromadzenia, opracowania, analizy,
interpretacji oraz wykorzystania danych dotyczących działalności
dydaktycznej i jej efektów.
2. KADRA:
a) Zapewnianie jakości kadry dydaktyczne,
czyli prowadzenie odpowiedniej polityki kadrowej.
b) Prowadzenie systematycznych hospitacji nauczycieli akademickich i
doktorantów.
c) Prowadzenie systematycznych ankietyzacji dotyczących pracy
dydaktycznej nauczycieli akademickich i doktorantów.
d) Opracowanie zasad oceny kadry.
e) Wdrażanie mechanizmów motywowania nauczycieli akademickich do pracy
na najwyższym poziomie, czyli premiowanie osiągnięć w pracy
dydaktycznej.
3. STUDENCI I ABSOLWENCI:
a) Badanie problemów zgłaszanych przez
studentów i odpowiednie reagowanie (wyznaczanie ścieżek postępowania).
b) Udział studentów w życiu Uczelni.
c) Włączanie studentów do prac badawczych prowadzonych na Wydziale.
d) Kształtowanie właściwych warunków do zdobywania wiedzy.
e) Rozszerzanie wymiany międzynarodowej.
f) Okresowe spotkania studentów z władzami i nauczycielami.
g) Monitorowania karier absolwentów.
h) Monitorowanie osiągnięcia efektów kształcenia u absolwentów:
samoocena (badanie ankietowe) oraz ocena pracodawców (Rada Patronacka).
4. ZAPEWNIENIE JAWNOŚCI I TRANSPARENTNOŚCI W
ZAKRESIE INFORMACJI NA TEMAT PROCESU KSZTAŁCENIA.
Mechanizmy weryfikacji i doskonalenia
wewnętrznego systemu zapewniania jakości kształcenia
Zgodnie z Uchwałą Nr 198
Senatu UWM w Olsztynie z dnia 12 kwietnia 2013 roku w sprawie zmian
Wewnętrznego Systemu Zapewniania Jakości Kształcenia oraz Zarządzeniem
Nr 70/2013 Rektora UWM w Olsztynie z dnia 28 sierpnia 2013 roku:
- WZZJK przedstawia Radzie WMW,
corocznie do 30 listopada, sprawozdania z oceny
jakości kształcenia za poprzedni rok akademicki wraz z analizą SWOT
(raport samooceny WMW),
- WZZJK przedstawia Radzie WMW
rekomendacje działań na rzecz doskonalenia
jakości kształcenia
oraz funkcjonowania WSZJK,
- Uczelniany Wewnętrzny System
Zapewniania Jakości Kształcenia poddawany jest corocznemu przeglądowi,
- Uczelniany Zespół ds. Zapewniania
Jakości Kształcenia przedstawia Senatowi UWM, corocznie do dnia 31
stycznia, sprawozdania z oceny jakości kształcenia za poprzedni rok
akademicki wraz z analizą SWOT, a także przedstawia rekomendacje
działań na rzecz doskonalenia jakości kształcenia oraz funkcjonowania
WSZJK („Zalecenia i rekomendacje dla jednostki”)
http://www.uwm.edu.pl/uniwersytet/ksztalcenie/wewnetrzny-system-zapewniania-jakosci-ksztalcenia/dokumenty-systemu-zapisy.
KARTA SAMOOCENY WYDZIAŁU MEDYCYNY WETERYNARYJNEJ
UWM W OLSZTYNIE W OBSZARZE DYDAKTYKI
ZA
ROK AKAD. 2012/2013
ZA
ROK AKAD. 2013/2014
ZA
ROK AKAD. 2014/2015
ZA
ROK AKAD. 2015/2016
ZA
ROK AKAD. 2016/2017
ZA
ROK AKAD. 2017/2018
ZA
ROK AKAD. 2018/2019
ZA
ROK AKAD. 2019/2020
ZA
ROK AKAD. 2020/2021
ZA
ROK AKAD. 2021/2022
ZA
ROK AKAD. 2022/2023