Strona główna / Akty prawne / Skład Zespołu / Badania ankietowe / Procedury Ogólnouczelniane / Procedury Wydziałowe
/ System weryfikacji osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia / Struktura i zasada funkcjonowania WSZJK /

 

 

Wewnętrzny System Zapewniania Jakości Kształcenia UWM w Olsztynie

Symbol:

Data:

WSZJK-O-MW-1

26.09.2014

Wydział  Medycyny Weterynaryjnej

Wydanie:

1/2014

System weryfikacji osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia

Niniejszy dokument stanowi własność Wydziału Medycyny Weterynaryjnej Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie

 

 

Imię i nazwisko

Funkcja

Opracował

Tomasz Maślanka

Przewodniczący Wydziałowego Zespołu ds. Zapewniania Jakości kształcenia

Sprawdził

Andrzej Pomianowski

Prodziekan ds. studiów

Zatwierdził

Andrzej Koncicki

Dziekan

 1.      CEL

Celem procedury jest ujednolicenie sposobu weryfikowania efektów kształcenia osiąganych przez studentów w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych na Wydziale Medycyny Weterynaryjnej Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie (dalej zwanego Wydziałem), zgodnie z § 11 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 5 października 2011 r. w sprawie prowadzenia studiów na określonym kierunku i poziomie kształcenia (Dz. U. Nr 243, poz. 1445).

 

2.      PRZEDMIOT I ZAKRES

Przedmiotem procedury jest proces weryfikowania osiągnięcia efektów kształcenia osiąganych przez studentów w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. Procedura dotyczy wszystkich przedmiotów (w tym ich wszystkich form zajęciowych) realizowanych na Wydziale oraz staży klinicznych i praktyk studenckich mających miejsce w toku studiowania na kierunku weterynaria, a ponadto przedmiotów realizowanych na Wydziale dla innych kierunków. Zakres procedury obejmuje wszystkich nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia dydaktyczne na Wydziale, bez względu na rodzaj zatrudnienia i formę zajęć, pracowników administracyjnych (dziekanat) oraz wszystkich studentów Wydziału, którzy rozpoczęli studia w roku akademickim 2014/15 i w latach następnych. Weryfikacja obejmuje wszystkie kategorie obszarów: wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne.

 

3.      TERMINOLOGIA & DEFINICJE

Efekty kształcenia: „zasób wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych uzyskanych w procesie kształcenia przez osobę uczącą się” (art. 2.1, pkt. 18 c, Ustawy prawo o szkolnictwie wyższym (Dz.U. Nr 164, poz. 1365, z późn. zm.).

Weryfikacja: potwierdzenie, przez przedstawienie dowodu obiektywnego, że zostały spełnione wyspecyfikowane wymagania.

Źródła i metody weryfikacji osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia:

Osiągnięcie efektu kształcenia w 100%: oznacza bezbłędne i pozbawione braków osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia.

Osiągnięcie efektu kształcenia: jest pojęciem absolutnym, stąd wartości mniejsze niż 100% nie oznaczają stopnia osiągnięcia efektu kształcenia, lecz są wynikiem odjęć, oddających stopień i ciężkość błędów i/lub braków jakie towarzyszą osiągniętemu efektowi kształcenia.

Minimalny akceptowalny poziom osiągnięcia efektu kształcenia: jest to osiągnięcie efektu kształcenia obarczone poważnymi brakami i/lub błędami, ale wystarczające jednak, aby móc kontynuować studia oraz posiadać kwalifikacje niezbędne do wykonywania zawodu lekarza weterynarii.

Warunek zaliczenia/uzyskania oceny pozytywnej - zarówno w rozumieniu zaliczenia/uzyskania pozytywnej oceny w czasie bieżącej weryfikacji osiągania zakładanych efektów kształcenia (sprawdziany i inne formy weryfikacji), jak i w rozumieniu końcowego zaliczenia przedmiotu, stażu klinicznego, bądź praktyki studenckiej: osiągnięcie wszystkich zakładanych efektów kształcenia przynajmniej na minimalnym akceptowalnym poziomie. Osiągnięcie pojedynczego efektu kształcenia na ocenę bardzo dobrą, dobrą plus lub dobrą nie kompensuje braku osiągnięcia innego wymaganego efektu kształcenia. Brak osiągnięcia choćby jednego zakładanego efektu kształcenia skutkuje niezaliczeniem kolokwium, egzaminu, czy też innej formy weryfikującej, bez względu na osiągnięcie innych weryfikowanych efektów kształcenia.

Wynik niezadowalający w rozumieniu odsetka studentów, którzy nie zaliczyli/nie uzyskali pozytywnej oceny podczas weryfikacji osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia (dotyczy wszystkich metod weryfikacji):

  • I termin - mniej niż 25% studentów uzyskało ocenę pozytywną
  • II termin - mniej niż 50% studentów uzyskało ocenę pozytywną
  • III termin - mniej niż 75% studentów uzyskało ocenę pozytywną

Definicja ta odnosi się do schematu postępowania przedstawionego przy pozycji 5.

*odsetek dotyczy studentów biorących udział w egzaminie, kolokwium czy też innej formie weryfikacji osiągnięcia efektów kształcenia.

Poziomy osiągnięcia efektu/ów kształcenia oraz oceny temu przypisane

Poziomy osiągnięcia efektu/ów kształcenia

Ocena przypisana poszczególnym poziomom osiągnięcia efektu kształcenia

Wyrażenie opisowe

Wyrażenie ilościowe

Studenci studiujący
w normalnym trybie

Studenci uczestniczący
w programie ERASMUS

Zakładane efekty kształcenia zostały w pełni osiągnięte; dopuszcza się istnienie pojedynczych nieścisłości, które nie mają istotnego znaczenia dla osiągnięcia ocenianego/ych efektu/ów kształcenia

94-100%

bardzo dobry (5,0)

Excellent

(5,0 lub A)

Zakładane efekty kształcenia zostały osiągnięte z nielicznymi błędami, o małym znaczeniu merytorycznym

87-93%

dobry plus (4,5)

Very good

(4,5 lub B)

Zakładane efekty kształcenia zostały osiągnięte z szeregiem niezbyt poważnych błędów lub/i pojedynczymi brakami

80-86%

dobry (4,0)

Good

(4,0 lub C)

Zakładane efekty kształcenia zostały osiągnięte z istotnymi błędami i/lub brakami

73-79%

dostateczny plus (3,5)

Satisfactory

(3,5 lub D)

Zakładane efekty kształcenia zostały osiągnięte z poważnymi błędami i/lub brakami (minimalny akceptowalny poziom osiągnięcia efektu kształcenia)

66-72%

dostateczny (3,0)

Sufficient

(3,0 lub E)

Zakładane efekty kształcenia nie zostały osiągnięte

<65%

Niedostateczny (2,0)

Unsatisfactory lub Fail

(2,0 lub F)

 

4.      UPRAWNIENIA, KOMPETENCJE, ODPOWIEDZIALNOŚĆ I HARMONOGRAM DZIAŁAŃ

Odpowiedzialny

Zadanie

Termin

Sposób dokumentowania

Kierownik przedmiotu i/lub upoważniony przez niego  nauczyciel akademicki

Przygotowanie narzędzi do weryfikacji osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia dla przedmiotu wraz z określeniem szczegółowych kryteriów oceny poziomu osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia

Przed rozpoczęciem zajęć w semestrze akademickim

Wersja papierowa (i/lub elektroniczna), przechowywana przez nauczyciela akademickiego, zawierająca pytania zaliczeniowe i egzaminacyjne oraz opisująca inne formy weryfikacji osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia

Kierownik przedmiotu

Za jakość kształcenia w ramach danego przedmiotu odpowiedzialny jest jego kierownik, który ma prawo i obowiązek ingerowania w realizację wszystkich form zajęć, tj. wykładów, ćwiczeń, zajęć terenowych, itp., w szczególności, gdy zajęcia są prowadzone niezgodnie z sylabusem. Nauczyciele realizujący zajęcia są zobowiązani do uwzględnienia uwag, sugestii i wskazówek kierownika

Cały okres realizacji zajęć dydaktycznych

Nie dotyczy

Nauczyciel akademicki

Przedstawienie studentom szczegółowej charakterystyki przedmiotu w oparciu o informacje zawarte w sylabusie (cele, efekty kształcenia, ogólne treści kształcenia, literatura podstawowa i uzupełniająca, metody weryfikacji efektów, kryteria oceny)

Pierwsze zajęcia z określonego przedmiotu w nowym roku akademickim

Wersja ustna i ewentualnie papierowa lub elektroniczna (przekazana studentom)

Nauczyciel akademicki

Bieżąca weryfikacja (zgodnie z przyjętymi metodami) osiągania przez studentów zakładanych efektów kształcenia

Cały okres realizacji zajęć dydaktycznych

Prace i wytwory studentów w wersji papierowej (lub elektronicznej, jeżeli w takiej zostały sporządzone): kolokwia, prace egzaminacyjne, sprawozdania, eseje itd. (zob. pkt. 6 - Zalecenia).

Nauczyciel akademicki

Końcowa weryfikacja (zgodnie z przyjętymi metodami) osiągnięcia przez studentów zakładanych efektów kształcenia (dotyczy przedmiotów kończących się egzaminem)

Sesja egzaminacyjna

Nauczyciel akademicki

Przechowywanie przez okres co najmniej 2 lat w formie papierowej kolokwiów, prac  egzaminacyjnych i wszystkich innych wytworów studentów powstałych w związku z weryfikacją osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia

Okres 2 lat jest liczony od początku semestru następnego, tj. przypadającego po tym, w którym uzyskano wytwory prac studenckich podlegające przechowywaniu

Nie dotyczy

Nauczyciel akademicki

Wypełnienie protokołów z przeprowadzonych zaliczeń i egzaminów (dokumentacja potwierdzająca osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia)

Koniec semestru (przedmioty kończące się zaliczeniem na ocenę) lub koniec sesji egzaminacyjnej (przedmioty kończące się egzaminem)

Przekazanie protokołu z przeprowadzonych zaliczeń i egzaminów do dziekanatu

Nauczyciel akademicki

Przeprowadzenie analizy wyników zaliczeń i egzaminów

Po przeprowadzeniu zaliczeń i egzaminów

W sposób ustalony przez nauczyciela akademickiego

Kierownik lub koordynator przedmiotu

Przeprowadzenie analizy sylabusa dotyczącego zakończonego semestru

Po zakończeniu semestru i przeprowadzeniu analiz wyników zaliczeń i egzaminów

W sposób ustalony przez nauczyciela akademickiego

Kierownik lub koordynator przedmiotu

Wprowadzenie zmian do sylabusa

Po przeprowadzeniu analizy sylabusa

Zmieniony sylabus należy przekazać do dziekanatu (wersja papierowa i elektroniczna)

Kierownik katedry

Nadzór nad wykonaniem i jakością zajęć dydaktycznych prowadzonych w katedrze

Cały okres realizacji zajęć dydaktycznych

Nie dotyczy

Prodziekan ds. studiów oraz Wydziałowy Zespół ds. Zapewniania Jakości kształcenia

Analiza i przygotowanie zbiorczego sprawozdania z wyników badania ankietowego (uzyskanych w badaniu przeprowadzonym z zastosowaniem sytemu USOSweb) w zakresie znajomości i osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia. Opracowanie zaleceń (jeśli potrzeba) dotyczących zmian w opisie przedmiotu/ów wraz ze zmianami metod weryfikacji osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia.

Do 15 kwietnia (badanie ankietowe przeprowadzane po zakończeniu semestru zimowego) lub do 15 listopada (badanie ankietowe przeprowadzane po zakończeniu semestru letniego)

Sprawozdanie w wersji papierowej i elektronicznej należy przekazać do dziekanatu

Dziekan

Sprawowanie nadzoru  nad wszystkimi pracownikami Wydziału, którzy uczestniczą w czynnościach objętych procedurą

Cały rok akademicki

W sposób ustalony przez Dziekana

Dziekan

Zapoznanie się z rocznym sprawozdaniem Wydziałowego Zespołu ds. Zapewniania Jakości kształcenia

Do 30 kwietnia (badanie ankietowe przeprowadzane po zakończeniu semestru zimowego) lub do 30 listopada (badanie ankietowe przeprowadzane po zakończeniu semestru letniego)

Nie dotyczy

Dziekan

Przygotowanie informacji na Radę Wydziału

Na pierwszej Radzie Wydziału w miesiącu maju (badanie ankietowe przeprowadzane po zakończeniu semestru zimowego) i grudniu (badanie ankietowe przeprowadzane po zakończeniu semestru letniego)

W sposób ustalony przez Dziekana

Pracownicy dziekanatu

Archiwizowanie i weryfikacja pod względem formalnym dokumentów wpływających do dziekanatu (o których mowa w niniejszej procedurze)

Cały rok

Nie dotyczy

5.      OPIS POSTĘPOWANIA

Schemat procesu weryfikowania przez nauczycieli akademickich osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych

Weryfikacja osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia uzyskanych na praktykach zawodowych jest dokonywana przez koordynatorów praktyk, w porozumieniu z przedstawicielami zakładów, gabinetów, lecznic itd., w których praktyka jest realizowana. Weryfikację przeprowadza się na podstawie:

·       sprawozdań sporządzonych w dziennikach praktyk,

·       opinii pracodawców zamieszczanych w dziennikach praktyk,

·       ustnego lub pisemnego zaliczenia praktyki.

Zaliczenia praktyk dokonuje koordynator na podstawie uzyskanych efektów w zakresie zdobytej wiedzy oraz nabytych umiejętności praktycznych i kompetencji społecznych, a ponadto prawidłowości wypełnienia dziennika praktyk.

6. ZALECENIA

·     Egzaminy i kolokwia teoretyczne mogą być przeprowadzone w formie pisemnej (esej, raport, pytania opisowe, krótkie ustrukturyzowane pytania, test wielokrotnego wyboru, test wielokrotnej odpowiedzi; test dopasowania; test uzupełniania odpowiedzi itp.) lub ustnej.

·     Na egzaminie lub kolokwium w formie ustnej, w celu ich obiektywizacji, zaleca się stosować losowanie pytań.

·     W przypadku egzaminów i kolokwiów ustnych oraz praktycznych (które nie pozostawiają po sobie materialnych wyników/wytworów) pytania powinny być zaprotokołowane; ponadto zaleca się, aby egzaminujący/przeprowadzający zaliczenie sporządzał krótką notatkę opisującą odpowiedź studenta lub weryfikowaną umiejętność praktyczną. Niezależnie od tego, w przypadku egzaminów i kolokwiów przebiegających w formie ustnej sugeruje się, aby studenci sporządzali streszczenie (tj. główne tezy) odpowiedzi w formie pisemnej.

·     W przypadku egzaminów i kolokwiów odbywających się w formie ustnej świadkiem odpowiedzi studenta winien być inny student lub inny pracownik.

·     W przypadku egzaminów mających formę pisemną, przed wejściem do sali należy sprawdzić tożsamość zdającego.

·     Na prośbę zdającego egzaminator/przeprowadzający kolokwium ma obowiązek udostępnić pracę oraz uzasadnić wystawioną ocenę.

·     Warunki przeprowadzania jakiegokolwiek formy zaliczenia indywidualnego muszą zapewniać studentowi samodzielność pracy.

·     Egzaminator/przeprowadzający kolokwium [dotyczy zarówno egzaminów i kolokwiów teoretycznych (pisemnych i ustnych), jak i praktycznych] ma obowiązek przerwać egzamin/kolokwium studentowi, jeśli stwierdzi, że korzysta z pomocy innych studentów lub urządzeń (telefon komórkowy, tablet, słuchawka itp.) i materiałów (jakiekolwiek materiały z naniesionymi danymi dotyczącymi tematyki egzaminu/kolokwium) poddających w wątpliwość samodzielność pracy. Skorzystanie z tego typu pomocy podczas kolokwium, egzaminu, bądź innej formy zaliczenia (która nie dopuszcza stosowania materiałów pomocniczych i pracy zespołowej) jest równoznaczne z otrzymaniem oceny niedostatecznej.

 7. DOKUMENTY ZWIĄZANE Z PRZEDMIOTEM I ZAKRESEM PROCEDURY

7.1.   Rejestr procedur zapewniania i doskonalenia jakości kształcenia.

 


Wydział Medycyny Weterynaryjnej Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie
Wewnętrzny System Zapewniania Jakości Kształcenia

Kontakt e-mail