|
Wewnętrzny System
Zapewniania Jakości Kształcenia UWM w Olsztynie |
Symbol: |
Data: |
WSZJK-O-MW-1 |
26.09.2014 |
Wydział Medycyny
Weterynaryjnej |
Wydanie: |
1/2014 |
System weryfikacji
osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia |
Niniejszy dokument
stanowi własność Wydziału Medycyny Weterynaryjnej
Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie |
|
Imię i nazwisko |
Funkcja |
Opracował |
Tomasz Maślanka |
Przewodniczący Wydziałowego Zespołu ds. Zapewniania
Jakości kształcenia |
Sprawdził |
Andrzej Pomianowski |
Prodziekan ds. studiów |
Zatwierdził |
Andrzej Koncicki |
Dziekan |
1.
CEL
Celem procedury
jest ujednolicenie sposobu weryfikowania efektów kształcenia
osiąganych przez studentów w zakresie wiedzy, umiejętności i
kompetencji społecznych
na Wydziale Medycyny Weterynaryjnej
Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie (dalej zwanego
Wydziałem), zgodnie z § 11 rozporządzenia Ministra Nauki i
Szkolnictwa Wyższego z dnia 5 października 2011 r. w sprawie
prowadzenia studiów na określonym kierunku i poziomie kształcenia
(Dz. U. Nr 243, poz. 1445).
2.
PRZEDMIOT I ZAKRES
Przedmiotem procedury
jest proces
weryfikowania osiągnięcia efektów kształcenia osiąganych przez
studentów w zakresie wiedzy, umiejętności
i kompetencji społecznych.
Procedura dotyczy
wszystkich przedmiotów (w tym ich wszystkich form zajęciowych)
realizowanych na Wydziale oraz staży klinicznych i praktyk
studenckich mających miejsce w toku studiowania na kierunku
weterynaria, a ponadto przedmiotów realizowanych na Wydziale dla
innych kierunków. Zakres procedury obejmuje wszystkich nauczycieli
akademickich
prowadzących zajęcia dydaktyczne na Wydziale, bez względu na
rodzaj zatrudnienia i formę zajęć, pracowników administracyjnych
(dziekanat) oraz wszystkich studentów Wydziału, którzy rozpoczęli
studia w roku akademickim 2014/15 i w latach następnych. Weryfikacja
obejmuje wszystkie kategorie obszarów: wiedzę, umiejętności i
kompetencje społeczne.
3.
TERMINOLOGIA & DEFINICJE
Efekty kształcenia:
„zasób wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych uzyskanych w
procesie kształcenia przez osobę uczącą się” (art. 2.1, pkt. 18 c,
Ustawy prawo o szkolnictwie wyższym (Dz.U. Nr 164, poz. 1365, z
późn. zm.).
Weryfikacja:
potwierdzenie, przez przedstawienie dowodu obiektywnego, że zostały
spełnione wyspecyfikowane wymagania.
Źródła i metody
weryfikacji osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia:
Osiągnięcie efektu kształcenia w
100%: oznacza bezbłędne i
pozbawione braków osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia.
Osiągnięcie efektu kształcenia:
jest pojęciem absolutnym,
stąd wartości mniejsze niż 100% nie oznaczają stopnia osiągnięcia
efektu kształcenia, lecz są wynikiem odjęć, oddających stopień i
ciężkość błędów i/lub braków jakie towarzyszą osiągniętemu
efektowi kształcenia.
Minimalny akceptowalny poziom
osiągnięcia efektu kształcenia:
jest to osiągnięcie efektu kształcenia obarczone poważnymi brakami
i/lub błędami, ale wystarczające jednak, aby móc kontynuować studia
oraz posiadać kwalifikacje niezbędne do wykonywania zawodu lekarza
weterynarii.
Warunek zaliczenia/uzyskania
oceny pozytywnej -
zarówno w rozumieniu zaliczenia/uzyskania pozytywnej oceny w czasie
bieżącej weryfikacji osiągania zakładanych efektów kształcenia
(sprawdziany i inne formy weryfikacji), jak i w rozumieniu końcowego
zaliczenia przedmiotu, stażu klinicznego, bądź praktyki studenckiej:
osiągnięcie wszystkich zakładanych efektów kształcenia
przynajmniej na minimalnym akceptowalnym poziomie. Osiągnięcie
pojedynczego efektu kształcenia na ocenę bardzo dobrą, dobrą plus
lub dobrą nie kompensuje braku osiągnięcia innego wymaganego efektu
kształcenia. Brak osiągnięcia choćby jednego zakładanego efektu
kształcenia skutkuje niezaliczeniem kolokwium, egzaminu, czy też
innej formy weryfikującej, bez względu na osiągnięcie innych
weryfikowanych efektów kształcenia.
Wynik niezadowalający w
rozumieniu odsetka studentów, którzy nie zaliczyli/nie uzyskali
pozytywnej oceny podczas weryfikacji osiągnięcia zakładanych efektów
kształcenia (dotyczy
wszystkich metod weryfikacji):
-
I termin - mniej niż 25%
studentów uzyskało ocenę pozytywną
-
II termin - mniej niż 50%
studentów uzyskało ocenę pozytywną
-
III termin - mniej niż 75%
studentów uzyskało ocenę pozytywną
Definicja ta odnosi się do schematu
postępowania przedstawionego przy pozycji 5.
*odsetek dotyczy studentów biorących
udział w egzaminie, kolokwium czy też innej formie weryfikacji
osiągnięcia efektów kształcenia.
Poziomy osiągnięcia efektu/ów kształcenia oraz oceny temu
przypisane |
Poziomy osiągnięcia efektu/ów
kształcenia |
Ocena
przypisana poszczególnym poziomom osiągnięcia efektu
kształcenia |
Wyrażenie opisowe |
Wyrażenie
ilościowe |
Studenci
studiujący
w normalnym trybie |
Studenci
uczestniczący
w programie ERASMUS |
Zakładane
efekty kształcenia zostały w pełni osiągnięte; dopuszcza się
istnienie pojedynczych nieścisłości, które nie mają
istotnego znaczenia dla osiągnięcia ocenianego/ych efektu/ów
kształcenia |
94-100% |
bardzo dobry (5,0) |
Excellent
(5,0 lub A) |
Zakładane
efekty kształcenia zostały osiągnięte z nielicznymi błędami,
o małym znaczeniu merytorycznym |
87-93% |
dobry plus (4,5) |
Very good
(4,5 lub B) |
Zakładane
efekty kształcenia zostały osiągnięte z szeregiem niezbyt
poważnych błędów lub/i pojedynczymi brakami |
80-86% |
dobry (4,0) |
Good
(4,0 lub C) |
Zakładane
efekty kształcenia zostały osiągnięte z istotnymi błędami
i/lub brakami |
73-79% |
dostateczny plus (3,5) |
Satisfactory
(3,5 lub D) |
Zakładane
efekty kształcenia zostały osiągnięte z poważnymi błędami
i/lub brakami (minimalny akceptowalny poziom osiągnięcia
efektu kształcenia) |
66-72% |
dostateczny (3,0) |
Sufficient
(3,0 lub E) |
Zakładane
efekty kształcenia nie zostały osiągnięte |
<65% |
Niedostateczny (2,0) |
Unsatisfactory lub Fail
(2,0 lub F) |
4.
UPRAWNIENIA, KOMPETENCJE, ODPOWIEDZIALNOŚĆ I HARMONOGRAM
DZIAŁAŃ
Odpowiedzialny |
Zadanie |
Termin |
Sposób dokumentowania |
Kierownik
przedmiotu i/lub upoważniony przez niego nauczyciel
akademicki |
Przygotowanie narzędzi do weryfikacji osiągnięcia
zakładanych efektów kształcenia dla przedmiotu wraz z
określeniem szczegółowych kryteriów oceny poziomu
osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia |
Przed rozpoczęciem zajęć w semestrze akademickim |
Wersja papierowa (i/lub elektroniczna), przechowywana przez
nauczyciela akademickiego, zawierająca pytania zaliczeniowe
i egzaminacyjne oraz opisująca inne formy weryfikacji
osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia |
Kierownik
przedmiotu |
Za jakość
kształcenia w ramach danego przedmiotu odpowiedzialny jest
jego kierownik, który ma prawo i obowiązek ingerowania w
realizację wszystkich form zajęć, tj. wykładów, ćwiczeń,
zajęć terenowych, itp., w szczególności, gdy zajęcia są
prowadzone niezgodnie z sylabusem. Nauczyciele realizujący
zajęcia są zobowiązani do uwzględnienia uwag, sugestii i
wskazówek kierownika |
Cały okres realizacji zajęć dydaktycznych |
Nie dotyczy |
Nauczyciel
akademicki |
Przedstawienie studentom szczegółowej charakterystyki
przedmiotu w oparciu o informacje zawarte w sylabusie (cele,
efekty kształcenia, ogólne treści kształcenia, literatura
podstawowa i uzupełniająca, metody weryfikacji efektów,
kryteria oceny) |
Pierwsze zajęcia z określonego przedmiotu w nowym roku
akademickim |
Wersja ustna i ewentualnie papierowa lub elektroniczna
(przekazana studentom) |
Nauczyciel
akademicki |
Bieżąca weryfikacja (zgodnie z przyjętymi metodami)
osiągania przez studentów zakładanych efektów kształcenia |
Cały okres realizacji zajęć dydaktycznych |
Prace i wytwory studentów w wersji papierowej (lub
elektronicznej, jeżeli w takiej zostały sporządzone):
kolokwia, prace egzaminacyjne, sprawozdania, eseje itd.
(zob. pkt. 6 - Zalecenia). |
Nauczyciel
akademicki |
Końcowa weryfikacja (zgodnie z przyjętymi metodami)
osiągnięcia przez studentów zakładanych efektów kształcenia
(dotyczy przedmiotów kończących się egzaminem) |
Sesja egzaminacyjna |
Nauczyciel
akademicki |
Przechowywanie przez okres co najmniej 2 lat w formie
papierowej kolokwiów, prac egzaminacyjnych i wszystkich
innych wytworów studentów powstałych w związku z weryfikacją
osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia |
Okres 2 lat jest liczony od początku semestru następnego,
tj. przypadającego po tym, w którym uzyskano wytwory prac
studenckich podlegające przechowywaniu |
Nie dotyczy |
Nauczyciel
akademicki |
Wypełnienie protokołów z przeprowadzonych zaliczeń i
egzaminów (dokumentacja potwierdzająca osiągnięcie
zakładanych efektów kształcenia) |
Koniec semestru (przedmioty kończące się zaliczeniem na
ocenę) lub koniec sesji egzaminacyjnej (przedmioty kończące
się egzaminem) |
Przekazanie protokołu z przeprowadzonych zaliczeń i
egzaminów do dziekanatu |
Nauczyciel
akademicki |
Przeprowadzenie analizy wyników zaliczeń i egzaminów |
Po przeprowadzeniu zaliczeń i egzaminów |
W sposób ustalony przez nauczyciela akademickiego |
Kierownik
lub koordynator przedmiotu |
Przeprowadzenie analizy sylabusa dotyczącego zakończonego
semestru |
Po zakończeniu semestru i przeprowadzeniu analiz wyników
zaliczeń i egzaminów |
W sposób ustalony przez nauczyciela akademickiego |
Kierownik
lub koordynator przedmiotu |
Wprowadzenie zmian do sylabusa |
Po przeprowadzeniu analizy sylabusa |
Zmieniony sylabus należy przekazać do dziekanatu (wersja
papierowa i elektroniczna) |
Kierownik
katedry |
Nadzór
nad wykonaniem i jakością zajęć dydaktycznych prowadzonych w
katedrze |
Cały okres realizacji zajęć dydaktycznych |
Nie dotyczy |
Prodziekan
ds. studiów oraz Wydziałowy Zespół
ds. Zapewniania Jakości kształcenia |
Analiza i przygotowanie zbiorczego sprawozdania z
wyników badania ankietowego (uzyskanych w badaniu przeprowadzonym z
zastosowaniem sytemu USOSweb) w zakresie znajomości i
osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia. Opracowanie
zaleceń (jeśli potrzeba) dotyczących zmian w opisie
przedmiotu/ów wraz ze zmianami metod weryfikacji osiągnięcia
zakładanych efektów kształcenia. |
Do 15 kwietnia (badanie ankietowe przeprowadzane
po zakończeniu semestru zimowego) lub do 15 listopada
(badanie ankietowe przeprowadzane po zakończeniu semestru
letniego) |
Sprawozdanie w wersji papierowej i
elektronicznej należy przekazać do dziekanatu |
Dziekan |
Sprawowanie nadzoru nad wszystkimi pracownikami Wydziału,
którzy uczestniczą w czynnościach objętych procedurą |
Cały rok akademicki |
W sposób ustalony przez Dziekana |
Dziekan |
Zapoznanie się z rocznym sprawozdaniem Wydziałowego Zespołu
ds. Zapewniania Jakości kształcenia |
Do 30 kwietnia (badanie ankietowe przeprowadzane
po zakończeniu semestru zimowego) lub do 30 listopada
(badanie ankietowe przeprowadzane po zakończeniu semestru
letniego) |
Nie dotyczy |
Dziekan |
Przygotowanie informacji na Radę Wydziału |
Na pierwszej Radzie Wydziału w miesiącu maju
(badanie ankietowe przeprowadzane po zakończeniu semestru
zimowego) i grudniu (badanie ankietowe przeprowadzane po
zakończeniu semestru letniego) |
W sposób ustalony przez Dziekana |
Pracownicy
dziekanatu |
Archiwizowanie i weryfikacja pod względem formalnym
dokumentów wpływających do dziekanatu (o których mowa w
niniejszej procedurze) |
Cały rok |
Nie dotyczy |
5.
OPIS POSTĘPOWANIA
Schemat procesu weryfikowania przez
nauczycieli akademickich osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia
w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych
Weryfikacja osiągnięcia
zakładanych efektów kształcenia uzyskanych na praktykach zawodowych
jest dokonywana przez
koordynatorów praktyk, w porozumieniu z przedstawicielami zakładów,
gabinetów, lecznic itd., w których praktyka jest realizowana.
Weryfikację przeprowadza się na podstawie:
·
sprawozdań
sporządzonych w dziennikach praktyk,
·
opinii pracodawców
zamieszczanych w dziennikach praktyk,
·
ustnego lub pisemnego
zaliczenia praktyki.
Zaliczenia praktyk dokonuje koordynator na
podstawie uzyskanych efektów w zakresie zdobytej wiedzy oraz
nabytych umiejętności praktycznych i kompetencji społecznych, a
ponadto prawidłowości wypełnienia dziennika praktyk.
6. ZALECENIA
·
Egzaminy
i kolokwia teoretyczne mogą być przeprowadzone w formie pisemnej
(esej, raport, pytania opisowe, krótkie ustrukturyzowane pytania,
test wielokrotnego wyboru, test wielokrotnej odpowiedzi; test
dopasowania; test uzupełniania odpowiedzi itp.) lub ustnej.
·
Na
egzaminie lub kolokwium w formie ustnej, w celu ich obiektywizacji,
zaleca się stosować losowanie pytań.
·
W
przypadku egzaminów i kolokwiów ustnych oraz praktycznych (które
nie pozostawiają po sobie
materialnych wyników/wytworów) pytania
powinny być zaprotokołowane; ponadto zaleca się, aby
egzaminujący/przeprowadzający zaliczenie sporządzał krótką notatkę
opisującą odpowiedź studenta lub weryfikowaną umiejętność
praktyczną. Niezależnie od tego, w przypadku egzaminów i kolokwiów
przebiegających w formie ustnej sugeruje się, aby studenci
sporządzali streszczenie (tj. główne tezy)
odpowiedzi w formie pisemnej.
·
W
przypadku egzaminów i kolokwiów odbywających się w formie ustnej
świadkiem odpowiedzi studenta winien być inny student lub inny
pracownik.
·
W
przypadku egzaminów mających formę pisemną, przed wejściem do sali
należy sprawdzić tożsamość zdającego.
·
Na
prośbę zdającego egzaminator/przeprowadzający kolokwium ma obowiązek
udostępnić pracę oraz uzasadnić wystawioną ocenę.
·
Warunki
przeprowadzania jakiegokolwiek formy zaliczenia indywidualnego muszą
zapewniać studentowi samodzielność pracy.
·
Egzaminator/przeprowadzający kolokwium [dotyczy zarówno egzaminów i
kolokwiów teoretycznych (pisemnych i ustnych), jak i praktycznych]
ma obowiązek przerwać egzamin/kolokwium studentowi, jeśli stwierdzi,
że korzysta z pomocy innych studentów lub urządzeń (telefon
komórkowy, tablet, słuchawka itp.) i materiałów (jakiekolwiek
materiały z naniesionymi danymi dotyczącymi tematyki
egzaminu/kolokwium) poddających w wątpliwość samodzielność pracy.
Skorzystanie z tego typu pomocy podczas kolokwium, egzaminu, bądź
innej formy zaliczenia (która nie dopuszcza stosowania materiałów
pomocniczych i pracy zespołowej) jest równoznaczne z otrzymaniem
oceny niedostatecznej.
7.
DOKUMENTY ZWIĄZANE Z PRZEDMIOTEM I ZAKRESEM PROCEDURY
7.1.
Rejestr procedur zapewniania i doskonalenia jakości
kształcenia.
|