Regulamin
Regulamin Komisji
Konferencji Rektorów Uniwersytetów Polskich
§ 1
- Konferencja Rektorów Uniwersytetów Polskich (KRUP) powołuje
1) Uniwersytecką Komisję Finansową (UKF),
2) Uniwersytecką Komisję Kształcenia (UKK),
3) Uniwersytecką Komisję Nauki (UKN),
4) Uniwersytecką Komisję Umiędzynarodowienia (UKU)
4) Uniwersytecką Komisję Umiędzynarodowienia (UKU)
w celu prowadzenia działalności analitycznej, wymiany doświadczeń oraz opracowywania sposobów realizacji misji klasycznych uniwersytetów w szeroko pojętych obszarach, odpowiednio:
1) polityki finansowej, kadrowej i zarządczej,
2) kształcenia i spraw studenckich,
2) kształcenia i spraw studenckich,
2) dydaktyki uniwersyteckiej,
3) działalności naukowo-badawczej, wdrażania wyników badań naukowych,
4) współpracy międzynarodowej i umiędzynarodowienia uczelni.
międzynarodowej.
4) współpracy międzynarodowej i umiędzynarodowienia uczelni.
międzynarodowej.
- Niniejszy Regulamin stanowi ramy działania wszystkich Komisji wymienionych w ust. 1.
§ 2
- W skład Komisji wchodzą prorektorzy właściwi ze względu na obszar jej działania, wskazani przez Rektora każdej z uczelni KRUP.
- W wyjątkowym przypadku Rektor może wskazać innego przedstawiciela swojego uniwersytetu do reprezentowania go w pracach Komisji, na okres pełnej kadencji władz uczelni lub na czas określony.
§ 3
- Kadencja Komisji jest zgodna z kadencją władz rektorskich klasycznych uniwersytetów, z zastrzeżeniem ust. 2.
- Jeśli w trakcie trwania kadencji, o której mowa w ust. 1 dochodzi do zmiany na stanowisku reprezentanta danego uniwersytetu w Komisji, Rektor tego uniwersytetu w najszybszym możliwym terminie informuje Przewodniczącego Komisji o zmianie i wskazaniu nowego reprezentanta. Wskazanie to jest ważne na okres określony w ust. 1.
§ 4
- Wskazania członków Komisji nowej kadencji, o którym mowa w par. 2, dokonują rektorzy-elekci KRUP nowej kadencji, informując o decyzji Przewodniczącego Komisji upływającej kadencji. Przewodniczący KRUP upływającej kadencji powinien zapewnić zebranie wskazań członków Komisji nowej kadencji najpóźniej do dnia 31 sierpnia roku, w którym następuje zmiana władz rektorskich klasycznych uniwersytetów.
- Przewodniczący KRUP nowej kadencji, po uzyskaniu informacji o składzie Komisji nowej kadencji, najpóźniej do dnia 30 września roku, w którym następuje zmiana władz rektorskich klasycznych uniwersytetów, powinien zwołać rozszerzone posiedzenie plenarne, z udziałem członków Komisji upływającej i nowej kadencji. Na tym posiedzeniu Komisja wskazuje spośród członków nowej kadencji kandydata na Przewodniczącego Komisji. Prawo głosu w tej sprawie mają tylko członkowie komisji nowej kadencji.
- Przewodniczącego Komisji powołuje w formie uchwały KRUP na pierwszym swoim posiedzeniu w nowej kadencji. KRUP jest uprawniona do odwołania Przewodniczącego Komisji na wniosek Komisji lub z własnej inicjatywy.
- Powołanie Przewodniczącego Komisji kończy dotychczasową i rozpoczyna nową kadencję Komisji.
- W przypadku przerwania kadencji Przewodniczącego w trakcie kadencji, KRUP powinna w możliwie najszybszym terminie powołać nowego Przewodniczącego Komisji, po zasięgnięciu opinii jej członków, na okres do końca kadencji władz rektorskich, o którym mowa w par. 3 ust. 1.
§ 5
- Komisja obsługiwana jest przez sekretariat Komisji. Do jego zadań należy organizowanie bieżącej pracy Komisji, upowszechnianie i opracowywanie informacji, zbieranie opinii i stanowisk przyjętych na posiedzeniach, prowadzenie dokumentacji, utrzymywanie kontaktu z członkami Komisji.
- Na wniosek Przewodniczącego Komisji, Komisja może powołać Sekretarza Komisji, którego zadaniem jest koordynowanie prac sekretariatu i współpraca z Przewodniczącym Komisji w organizacji prac Komisji. Sekretarzem Komisji może być pracownik jednego z uniwersytetów KRUP posiadający co najmniej stopień doktora.
- Sekretarz Komisji może zostać odwołany przez Komisję w każdym czasie, na wniosek Przewodniczącego Komisji lub co najmniej trzech jej członków.
- O siedzibie sekretariatu Komisji decyduje Przewodniczący Komisji.
§ 6
- Zasadniczym forum działania Komisji są zwyczajne posiedzenia plenarne.
- Posiedzenia zwyczajne powinny być zwoływane co najmniej 2 razy w roku kalendarzowym.
- Posiedzenia zwyczajne zwołuje Przewodniczący Komisji. Nadzwyczajne posiedzenie Komisji może być zwołane z inicjatywy Przewodniczącego Komisji lub na wniosek co najmniej trzech członków Komisji.
- Na posiedzenie Komisji jej Przewodniczący może zaprosić osoby nie będące jej członkami.
§ 7
- Przewodniczący Komisji reprezentuje Komisję na zewnątrz, w szczególności wobec KRUP.
- Przewodniczący kieruje pracami Komisji – przygotowuje program posiedzeń, przewodniczy obradom, ustala ich porządek oraz nadzoruje prace sekretariatu Komisji.
- Przewodniczący Komisji może zobowiązać jej członków do przygotowania i przedstawienia tematów mających być przedmiotem obrad.
- W celu usprawnienia i zwiększenia efektywności prac Komisji, na wniosek Przewodniczącego Komisji, Komisja może powołać spośród swoich członków jednego lub dwóch Zastępców Przewodniczącego Komisji, którzy wspólnie z Przewodniczącym stanowią Prezydium Komisji.
- Zastępca Przewodniczącego Komisji może zostać odwołany przez Komisję w każdym czasie, na wniosek Przewodniczącego Komisji lub na wniosek co najmniej pięciu jej członków.
- Zastępcy Przewodniczącego, w zakresie określanym doraźnie przez Przewodniczącego, dysponują uprawnieniami określonymi w ust. 2.
- Na wniosek Przewodniczącego Komisji, Komisja może nadać Przewodniczącemu poprzedniej Kadencji status Honorowego Przewodniczącego. Honorowy Przewodniczący może uczestniczyć w pracach Komisji z głosem doradczym.
§ 8
- Działalność Komisji finansowana jest z funduszy uniwersytetów członkowskich oraz ze środków KRUP.
- Komisje KRUP ustalają niezależnie źródła i sposoby finansowania poszczególnych elementów swojej działalności.
- Komisja może podjąć uchwałę o konieczności wnoszenia rocznej składki od Uniwersytetów członkowskich na potrzeby pokrycia całości lub określonej części kosztów działalności Komisji.
- Przewodniczący Komisji jest odpowiedzialny za właściwe gospodarowanie środkami pozostającymi w dyspozycji Komisji.
- Obsługę finansowo-księgową Komisji prowadzi biuro i Sekretariat KRUP we współpracy z sekretariatem Komisji.
§ 9
- Zmian Regulaminu Komisji dokonuje w formie uchwały KRUP, z własnej inicjatywy lub na wspólny wniosek Przewodniczących Komisji wymienionych w par. 1 ust. 1.
- Poszczególne Komisje KRUP mogą z własnej inicjatywy przyjąć dodatkowe uregulowania, które precyzują sposób i formy ich działania. Ustalenia wewnętrzne nie mogą być sprzeczne z niniejszym Regulaminem.