PNJN


Idź do treści

konwersacje z leksyką

Koncepcja zajęć

Praktyczna Nauka Języka Niemieckiego - konwersacje (z leksyką).

 

Cel zajęć:

Celem zajęć z przedmiotu konwersacje (z leksyką) jest nabycie przez studentów umiejętności konstruowania swobodnej wypowiedzi ustnej, umiejętność prowadzenia dyskusji, umiejętność wyrażania swoich poglądów oraz ich obrony (w zakresie tematów realizowanych na poszczególnych latach studiów).

Punktem wyjścia do rozmowy lub dyskusji na dany temat może być:

-                 materiał tekstowy: np. artykuł, reportaż, list, opowiadanie, ogłoszenie,

-                 materiał słuchowy prezentowany w postaci nagrania audio,

-                 nagrania video,

-                 bodźce wzrokowe w postaci fotografii, statystyk, diagramów itp.

 

Dłuższe materiały tekstowe są czytane przez studentów w domu. Zadaniem studenta jest opracowanie danego tekstu (ze względu na wielkie zróżnicowanie umiejętności w obrębie roku, wkład pracy studenta jest uzależniony od jego umiejętności – student musi przejąć odpowiedzialność np. za zapoznanie się z niezrozumiałym dla niego słownictwem – wyjście ku autonomii uczącego się), tak aby na jego podstawie umiał on zająć jakieś stanowisko w danej sprawie, aby umiał wyrazić swój pogląd na dany temat.

 

Teksty słuchowe pasujące tematycznie do omawianych zagadnień, prezentowane w trakcie zajęć, mają być punktem wyjścia do rozmowy. Stanowią one również materiał językowy (przede wszystkim leksykalny), który umożliwia konstruowanie wypowiedzi na dany temat.

 

Zadaniem studenta w ramach zajęć z konwersacji (z leksyką) jest również opanowanie słownictwa (prezentowanego np. w tekstach pisanych, jak i słuchowych) związanego z danym zagadnieniem, którego przyswojenie jest niezbędne do wypowiadania się na dany temat lub do wyrażania własnych poglądów. W związku z tym w ramach zajęć z konwersacji ocenie poddawana będzie umiejętność wypowiadania się, umiejętność adekwatnego dla danego poziomu wyrażania się ale również umiejętność operowania słownictwem związanym z danym zakresem tematycznym.

 

I Rok (poziom docelowy na zakończenie I roku B1+)

Cel: Na zakończenie I roku student potrafi:

  • Zbudować zwięzłą wypowiedź ustną
  • Przygotować krótkie spójne wystąpienie (wstęp – rozwinięcie – zakończenie; przedstawienie tez – udowodnienie tez; przedstawienie argumentów za – przedstawienie argumentów przeciw – zajęcie stanowiska itp.)
  • Wyrazić swój pogląd na dany temat
  • Zwerbalizować swoje odczucia i emocje
  • Opowiedzieć o swoich planach i zamierzeniach
  • Opowiedzieć o swoich doświadczeniach
  • Zdać relację z jakiegoś wydarzenia
  • Streścić tekst
  • Wyrazić przypuszczenia
  • Przedstawić i uzasadnić swoje argumenty

            II rok (poziom docelowy na zakończenie II roku - B2)

CEL: Na zakończenie II roku student potrafi:

-       spontanicznie i płynnie porozumieć się z rodzimym użytkownikiem języka

-       wypowiedzieć się płynnie, jasno i szczegółowo na szeroki spektrum tematów

-       zająć, przedstawić i uzasadnić zajęte przez siebie stanowisko wobec aktualnych zagadnień społecznych bądź politycznych

-       podać zalety jak i wady pewnych możliwości

 

            III rok (poziom docelowy na zakończenie II roku B 2+ /C1)

CEL: Na zakończenie III roku student potrafi:

-       wypowiadać się płynnie i spontanicznie (nie wykazując problemów z poszukiwaniem brakujących słów)

-       używać język do komunikacji społecznej, zawodowej

-       zbudować poprawną pod względem gramatycznym, stylistycznym i fonetycznym wypowiedź

-       zbudować wypowiedź jasną klarowną i poprawnie zbudowaną

 

ZALICZENIE PRZEDMIOTU

Warunkiem zaliczenia przedmiotu konwersacje z leksyką jest:

-            aktywne uczestnictwo w zajęciach przez cały semestr

-            zaliczenie przewidzianych testów

-            przygotowanie i wygłoszenie krótkiego referatu (np. na III roku)

 

Student, który nie odzywał się na zajęciach ma obowiązek zaliczenia przedmiotu na konsultacjach.

Student, który nie zaliczył testu, ma prawo napisać test poprawkowy. W przypadku niezaliczenia testu poprawkowego student pisze ostateczną poprawę na koniec semestru.

PNJN | Zasady ogólne PNJN | Koncepcja zajęć | Sylabusy zajęć | Egzaminy z PNJN | Mapa witryny


Powrót do treści | Wróć do menu głównego