WAŻNA INFORMACJA! PRZYZNAWANIE ŚWIADCZEŃ POMOCY MATERIALNEJ

WAŻNA INFORMACJA! PRZYZNAWANIE ŚWIADCZEŃ POMOCY MATERIALNEJ

W roku akademickim 2022/2023 studenci I roku będą mogli ubiegać się o następujące świadczenia:

1)      stypendium socjalne,

2)      stypendium dla osób niepełnosprawnych,

3)      stypendium rektora,

4)      zapomogę.

Wszystkie świadczenia przyznawane są wyłącznie na wniosek studenta (formularze wniosków dostępne będą w systemie USOSweb nie wcześniej niż 1 marca 2023 r., link do strony; https://usosweb.uwm.edu.pl - proszę śledzić informacje na stronie internetowej Uczelni oraz stronie Wydziału).

Login oraz hasło do logowania pozostają identyczne jak w systemie internetowej rejestracji kandydatów wykorzystywanym podczas rejestracji na studia. W przypadku pojawienia się problemów z hasłem można je odzyskać poprzez formularz w https://cas.uwm.edu.pl.

Wypełnienie wniosków w systemie USOSweb nie jest jednoznaczne z ich złożeniem. Wydrukowane i podpisane wnioski wraz z wymaganymi dokumentami należy złożyć w dziekanacie/sekretariacie.

Student ubiegający się o przyznanie stypendium socjalnego i stypendium rektora, składa we właściwym dziekanacie/sekretariacie wydrukowany z systemu USOSweb, podpisany wniosek wraz z wymaganymi dokumentami do 10 marca - w semestrze letnim, jeżeli studia rozpoczynają się od semestru letniego w danym roku akademickim (dotyczy studentów pierwszego semestru studiów drugiego stopnia).

Stypendium socjalne będzie mógł otrzymać student, który znajduje się w trudnej sytuacji materialnej. Wysokość dochodu uprawniająca studenta do ubiegania się o stypendium socjalne w roku akademickim 2022/2023 wynosi 1050,00 zł netto na członka rodziny.

Stypendium dla osób niepełnosprawnych może otrzymać student będący osobą z niepełnosprawnością, legitymujący się orzeczeniem właściwego organu (orzeczenie o stopniu niepełnosprawności lub dokument równoważny).

Warunkiem ubiegania się o stypendium jest dostarczenie do Uniwersyteckiego Centrum Wsparcia - Biuro ds. Osób z Niepełnosprawnościami 2 kopii orzeczenia + oryginał do wglądu wraz z podpisaną „Zgodą na przetwarzanie szczególnych kategorii danych osobowych” (do pobrania ze strony - http://www.uwm.edu.pl/bon/content/druki-do-pobrania).

Powyższe dokumenty można dostarczyć do Centrum osobiście lub listem poleconym za pośrednictwem Poczty Polskiej. Po potwierdzeniu za zgodność z oryginałem, UCW odeśle pocztą otrzymany oryginał orzeczenia wraz z potwierdzoną jedną kopią orzeczenia.

Student powinien wypełnić dostępny w systemie USOSweb formularz wniosku o stypendium dla osób niepełnosprawnych, zatwierdzić go, wydrukować, podpisać i dostarczyć do dziekanatu/sekretariatu wraz z kopią orzeczenia o stopniu niepełnosprawności otrzymaną z Uniwersyteckiego Centrum Wsparcia.

Siedziba Uniwersyteckiego Centrum Wsparcia - Biuro ds. Osób z Niepełnosprawnościami: pok. S2/105, ul. Oczapowskiego 12B, Biblioteki Uniwersytecka, 10-719 Olsztyn tel./fax: +48 89 523-38-60, tel. +48 89 523-38-66 www.uwm.edu.pl/bon, bon@uwm.edu.pl

Zapomoga jest formą doraźnej, bezzwrotnej pomocy i może być przyznana studentowi, który znalazł się przejściowo w trudnej sytuacji życiowej (którą należy udokumentować), spowodowanej w szczególności: śmiercią członka rodziny, utratą przez studenta lub członka jego rodziny stałego źródła dochodów, długotrwałą lub ciężką chorobą studenta lub członka jego rodziny, zdarzeniem losowym, klęską żywiołową lub ekologiczną.

O stypendium rektora może ubiegać się student przyjęty na pierwszy semestr studiów drugiego stopnia rozpoczętych w terminie roku od terminu ukończenia studiów pierwszego stopnia, który uzyskał w trakcie dwóch ostatnich semestrów studiów pierwszego stopnia: wyróżniające wyniki w nauce, rozumiane jako średnią arytmetyczną ocen nie niższą niż 4,00 lub osiągnięcia naukowe, lub artystyczne, lub osiągnięcia sportowe we współzawodnictwie co najmniej na poziomie krajowym.

               W przypadku, gdy studia drugiego stopnia rozpoczynają się w semestrze letnim danego roku akademickiego, stypendium rektora przyznaje się na podstawie średniej arytmetycznej ocen uzyskanej w trakcie dwóch ostatnich semestrów studiów pierwszego stopnia lub osiągnięć naukowych, lub artystycznych, lub osiągnięć sportowych we współzawodnictwie co najmniej na poziomie krajowym uzyskanych w ostatnim semestrze studiów pierwszego stopnia. Stypendium przyznawane jest na okres semestru letniego tj. 4 miesiące (marzec – czerwiec).

               Student pierwszego semestru studiów drugiego stopnia ubiegający się o przyznanie stypendium rektora, składa we właściwym dziekanacie/sekretariacie wniosek z obliczoną średnią arytmetyczną ocen uzyskaną w trakcie dwóch ostatnich semestrów studiów pierwszego stopnia lub wykazem osiągnięć naukowych, artystycznych, sportowych, obliczoną liczbą punktów oraz dokumentację potwierdzającą osiągnięcia naukowe, artystyczne i sportowe, indeks ze studiów pierwszego stopnia lub wykaz ocen z dwóch ostatnich semestrów studiów pierwszego stopnia (w przypadku absolwentów uczelni gdzie dokumentacja przebiegu studiów prowadzona była w formie elektronicznej) do dnia 10 marca 2023 r.  

Szczegółowe kryteria i tryb przyznawania świadczeń oraz sposób dokumentowania sytuacji materialnej studenta (w przypadku ubiegania się o stypendium socjalne) określa Regulamin świadczeń dla Studentów Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie dostępny na stronie internetowej: http://www.uwm.edu.pl/studenci/pomoc-materialna/regulamin-pomocy-materialnej

Ubiegając się o stypendium socjalne do wniosku należy dołączyć:

  • zaświadczenia wystawione przez Urząd Skarbowy (takie jak do świadczeń rodzinnych) potwierdzające dochód studenta oraz członków rodziny studenta osiągnięty w 2021 r. opodatkowany na zasadach określonych w art. 27, 30b, 30c, 30e i 30f ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (zaświadczenie zobowiązany jest złożyć: student, każdy pełnoletni członek rodziny studenta, a także osoby, które nie uzyskały w 2021 r. żadnego dochodu lub nie figurują w ewidencji organu podatkowego)
    - rodzice/małżonkowie przedstawiają zaświadczenia oddzielnie (również w przypadku kiedy rozliczali się wspólnie);
  • ·      student lub członek jego rodziny dodatkowo ma obowiązek dostarczyć zaświadczenie wystawione przez Urząd Skarbowy potwierdzające uzyskane w 2021 r.:
    • przychody wolne od podatku dochodowegona podstawie art. 21 ust. 1 pkt 148ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych pomniejszone o składki na ubezpieczenie społeczne oraz składki na ubezpieczenie zdrowotne tzw. ulga dla osób poniżej 26 lat,
    • przychody wolne od podatku dochodowegona podstawie art. 21 ust. 1 pkt 152 lit. a i b oraz pkt 153 lit. a i b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, oraz art. 21 ust. 1 pkt 154 […] tj. osoby, które przeniosły miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (przybysze),
    • przychody wolne od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 152 lit. c, pkt 153 lit. c oraz pkt 154 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej opodatkowanych według zasad określonych w art. 27 i art. 30c tej ustawy, pomniejszone o składki na ubezpieczenia społeczne oraz składki na ubezpieczenia zdrowotne tj. rodzice co najmniej czworga dzieci,
    • Ø  dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej opodatkowanej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 lit. c, pkt 153 lit. c i pkt 154 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustalone zgodnie z art. 5 ust. 7a  tj. osoby po ukończeniu 60 roku życia w przypadku kobiet i 65 roku życia w przypadku mężczyzn, które mimo nabycia uprawnienia nie otrzymują m.in. emerytury lub renty rodzinnej […],
    • osoby prowadzące działalność gospodarczą opodatkowaną ryczałtem lub kartą podatkową składają zaświadczenie z Urzędu Skarbowego za 2021 r. zawierające informacje o: formie opłacanego podatku, wysokości przychodu, stawce podatku, wysokości opłaconego podatku;
  • zaświadczenia wydane przez organ emerytalno-rentowy (ZUS, KRUS) lub zakład pracy o wysokości odprowadzonej, pełnej 9% składki zdrowotnej w 2021 r. (Uwaga! Zaświadczenie z KRUS o wysokości odprowadzonej składki zdrowotnej dostarczają tylko osoby pobierające rentę lub emeryturę rolniczą) ;
  • zaświadczenie o wysokości dochodów studenta lub członka rodziny studenta w przypadku, jeśli osiągał on dochody poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej w 2021 r.;
  • zaświadczenie z urzędu pracy potwierdzające fakt pozostawania bez pracy, z prawem lub bez prawa do zasiłku, studenta lub członków jego rodziny, zaświadczenie musi zawierać informację o wysokości uzyskiwanego zasiłku netto i okresie jego otrzymywania;
  • zaświadczenia z Urzędu Gminy o wielkości gospodarstwa rolnego posiadanego w roku 2021, wyrażonej w hektarach fizycznych oraz przeliczeniowych ogólnej powierzchni;
  • zaświadczenie z KRUS o wysokości otrzymanego w 2021 r. zasiłku chorobowego lub świadczenia rehabilitacyjnego przysługującego rolnikom w myśl przepisów ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników;
  • decyzje o przyznaniu renty strukturalnej;
  • umowę dzierżawy gospodarstwa rolnego (w przypadku oddania części lub całości znajdującego się w posiadaniu rodziny gospodarstwa rolnego wyłącznie na podstawie umowy zawartej stosownie do przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników) oraz oświadczenie o wysokości czynszu dzierżawnego wyrażone w zł;
  • oświadczenia studenta i członków rodziny studenta o dochodzie niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych osiągniętym w 2021 r. wg wzoru – obowiązkowo;
  • odpis aktu zgonu w przypadku, gdy rodzic/rodzice nie żyją;
  • zupełny akt urodzenia, jeżeli ojciec jest nieznany;
  • skrócony odpis aktu urodzenia rodzeństwa/dzieci wnioskodawcy, nieobjętych obowiązkiem szkolnym;
  • akt małżeństwa studenta;
  • zaświadczenia  o uczęszczaniu rodzeństwa/dziecka studenta do szkoły lub szkoły wyższej;
  • zaświadczenie z ośrodka pomocy społecznej o sytuacji dochodowej i majątkowej studenta i rodziny z okresu roku kalendarzowego poprzedzającego rok akademicki, w którym ustalane jest prawo do stypendium, do dnia złożenia wniosku, w przypadku gdy miesięczny dochód na osobę w rodzinie nie przekracza kwoty 600 zł,
  • dokumenty potwierdzające źródła utrzymania studenta i rodziny z okresu roku kalendarzowego poprzedzającego rok akademicki, w którym ustalane jest prawo do stypendium, do dnia złożenia wniosku, w przypadku braku zaświadczenia wskazanego powyżej;
  • zaświadczenia z MOPS/GOPS o wysokości pobranych świadczeń z okresu roku kalendarzowego poprzedzającego rok akademicki, w którym ustalane jest prawo do stypendium, do dnia złożenia wniosku (np. zasiłki celowe, pielęgnacyjne, rodzinne, opiekuńcze, fundusz alimentacyjny itp.);
  • kopię (oryginał do wglądu) prawomocnego wyroku sądu rodzinnego orzekającego rozwód lub separację studenta lub rodziców studenta;
  • kopię (oryginał do wglądu)  odpisu wyroku sądu zasądzającego alimenty na rzecz osób w rodzinie lub kopię odpisu ugody sądowej;
  • w przypadku przedstawienia wyroku wydanego wcześniej niż przed trzema laty, student zobowiązany jest złożyć pisemne oświadczenie o następującej treści: „uprzedzony o odpowiedzialności karnej grożącej za popełnienie przestępstwa z art. 286 § 1 k.k. oświadczam, że przedstawiony przeze mnie wyrok alimentacyjny jest aktualny i realizowany przez osobę zobowiązaną”;
  • zaświadczenie od komornika w przypadku bezskuteczności egzekucji alimentów w 2021 r.;
  • zaświadczenie o wysokości świadczeń pobranych z Funduszu Alimentacyjnego w 2021 r.,
  • jeżeli w trakcie 2021 roku lub po roku 2021 nastąpiła utrata lub przybycie dochodu w rodzinie studenta, dodatkowo należy złożyć dokumenty potwierdzające datę i wysokość utraconego/uzyskanego dochodu:

- w przypadku utraty dochodu w trakcie 2021 roku lub po roku 2021 – odpowiednio: świadectwo pracy, umowy zlecenia, umowy o dzieło, umowy o pracę,  PIT z zakładu pracy (Pit-11)/decyzje organu rentowego/emerytalnego (oraz Pit-11A, Pit-40A), zaświadczenie z Urzędu Pracy, zaświadczenie z zakładu pracy o terminie urlopu wychowawczego studenta/członka rodziny studenta;

- w przypadku uzyskania dochodu w trakcie 2021 roku lub po roku 2021 – odpowiednio: umowa o pracę + Pit-11, decyzje organu rentowego/emerytalnego/Urzędu Pracy (oraz Pit-11A, Pit-40A); zaświadczenie z zakładu pracy o zarobkach netto za miesiąc następujący po miesiącu uzyskania dochodu, zaświadczenie z Urzędu Pracy, decyzja o przyznaniu renty/emerytury, umowa zlecenie, umowa o dzieło, decyzja o przyznaniu świadczenia rodzicielskiego, decyzja o przyznaniu zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w przepisach o ubezpieczeniu społecznym rolników, itp.;

     W uzasadnionych przypadkach, Rektor albo Komisja Stypendialna może żądać od studenta innych dokumentów określających sytuację materialną rodziny studenta.

Informacji na temat świadczeń pomocy materialnej udziela:

Pani dr inż. Aleksandra Majkowska

e- mail: aleksandra.trzcińska@uwm.edu.pl Tel. (89) 523-37-10