Instytut Językoznawstwa
Katedra Języka Angielskiego
adiunkt
Pracownia Językoznawstwa Angielskiego
Centrum Nauk Humanistycznych, pokój 211
telefon: 89 524 65 20
e-mail: katarzyna.wisniewska@uwm.edu.pl
konsultacje
Stopnie naukowe i tytuły zawodowe:
- 2015 - uzyskanie stopnia doktora nauk humanistycznych w zakresie językoznawstwa stosowanego na Wydziale Neofilologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu; rozprawa doktorska pt. The role of English as a mediating and target language in intercultural and interethnic contacts (pol. Rola języka angielskiego jako języka pośredniczącego i docelowego w kontaktach międzykulturowych i międzyetnicznych) napisana pod kierunkiem promotora prof. zw. dr hab. Stanisława Puppla
- 2010 - uzyskanie tytułu magistra filologii angielskiej w Katedrze Filologii Angielskiej Wydziału Humanistycznego Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie; praca magisterska z dziedziny językoznawstwa pt. Classroom as an ecosystem (pol. Klasa jako ekosystem)
- 2016 - do chwili obecnej - adiunkt w Katedrze Filologii Angielskiej Wydziału Humanistycznego Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie
- 2008 - do chwili obecnej - lektor języka angielskiego w Szkole Języków Obcych English Perfect w Olsztynie
Doświadczenie zawodowe:
- 2016 - do chwili obecnej - adiunkt w Katedrze Filologii Angielskiej Wydziału Humanistycznego Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie
- 2008 - do chwili obecnej - lektor języka angielskiego w Szkole Języków Obcych English Perfect w Olsztynie
Doświadczenie dydaktyczne:
- seminarium licencjackie w zakresie dydaktyki języka angielskiego wraz z kursem specjalizacyjnym
- dydaktyka języka obcego - Filologia Specjalizacja nauczycielska w zakresie języka angielskiego - studia magisterskie uzupełniające I rok
- dydaktyka języka obcego - Filologia Specjalizacja nauczycielska w zakresie języka angielskiego - studia licencjackie III rok
- PNJA konwersacje z leksyką - Filologia Angielska i Specjalizacja nauczycielska w zakresie języka angielskiego - studia licencjackie II rok
- PNJA gramatyka praktyczna - Filologia Angielska I rok
- PNJA kurs zintegrowany - Lingwistyka w Biznesie I rok
- kursy języka angielskiego wśród uczniów z Arabii Saudyjskiej, przygotowanie do kursu Pre-Med
- kursy First Certificate in English oraz Certificate of Advanced English
- kursy Business English
Działalność naukowa:
Staże naukowe i kwerendy zagraniczne:
- 2018 - pobyt naukowo-badawczy połączony z kwerendą biblioteczną w Cambridge University Library w Cambridge w Wielkiej Brytanii
Monografie naukowe:
- Wiśniewska, K. 2018. The role of English as a mediating and target language in intercultural and interethnic contacts. Poznań: UAM.
Autorstwo publikacji (artykuły w czasopismach naukowych oraz rozdziały w monografiach):
- Wiśniewska, K.2017. "Language classroom dynamics: an attempt at analyzing the language-emotional-communicative processes in a classroom environment". In Orzechowska, J. (ed.). Acta Neophilologica XIX. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. 69-82. (artykuł w czasopiśmie naukowym)
- Wiśniewska, K. 2015. "Wnioski z badania kontaktu językowego w triadzie: język arabski - język angielski - język polski". In Puppel, S. (ed.). Scripta de Communicatione Posnaniensi Motywy ekolingwistyczne: ekoglottodydaktyki. Poznań: UAM. 207-217. (rozdział w monografii)
- Wiśniewska, K. 2012. "Language contact in the ecolinguistic perspective: confrontation of English and Arabic in a non-native environment". In Koszko, M., Kowalewska, K., Puppel, J. i E. Wąsikiewicz-Firlej (eds.). Lingua nervus rerum humanarum. Essays in Honour of Professor Stanisław Puppel on the Occasion of his 65th Birthday. Poznań: UAM. 431-446. (rozdział w monografii)
- Wiśniewska, K. 2012. "Language contact and multidimensional adaptation process: confrontation of Arabic and Polish". In Puppel, S. (ed.). Scripta de Communicatione Posnaniensi . Transkomunikacja II. Poznań: Katedra Ekokomunikacji UAM. 113-129. (rozdział w monografii)
Współautorstwo publikacji (rozdział w monografii):
- Bogusławska-Tafelska, M., Świderska, S. i K. Wiśniewska. 2010. "The ecolinguistics of interpersonal communication". In Puppel, S. i M. Bogusławska-Tafelska (eds.) New pathways in linguistics. Olsztyn: UWM. 21-38.
Udział w konferencjach naukowych:
- Uczestnictwo i wystąpienie na konferencji Językoznawsto kognitywne w roku 2016 na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie, wrzesień 2016 - tytuł wystąpienia: "Language classroom dynamics: an attempt at analyzing the language-emotional-communicative processes in a classroom environment"
- Uczestnictwo i wystąpienie na konferencji Motywy ekolingwistyczne - w stronę ekoglottodydaktyki na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, wrzesień 2014 - tytuł wystąpienia: "Wnioski z badania kontaktu językowego w triadzie: język arabski-język angielski-język polski"
- Organizacja i wystąpienie na konferencji Olsztyn Linguistic Conference Post-Newtonian Models of the World and New Paradigms in Language and Communication Studies na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie, wrzesień 2013 - wystąpienie z artykułem: "Language contact and multidimensional adaptation process: confrontation of Arabic and Polish"
- Organizacja i uczestnictwo w konferencji Olsztyn Summer School of Linguistics na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie, sierpień 2011
Nagrody i wyróżnienia:
2010 - zdobycie I miejsca w konkursie Dziekana Wydziału Humanistycznego na najlepszą pracę magisterską, za rozprawę Classroom as an ecosystem
2008 - zdobycie wyróżnienia w konkursie Dziekana Wydziału Humanistycznego za najlepszą pracę licencjacką
Zainteresowania badawcze:
językoznawstwo stosowane; dydaktyka języka angielskiego; retoryka i samoprezentacja; językoznawstwo komputerowe
Promotor prac licencjackich:
2019
- Comparative analysis of introducing grammar in a primary English classroom based on "Look! 2" (2011) by S. Elsworth, J. Rose and M. Tetiurka and "Brainy 5" (2018) by N. Beare
- Comparative analysis of introducing vocabulary in a primary English classroom through technology-stimulated language games in different age groups
- Comparative analysis of two selected revision-based warm-ups in a primary English classroom
- Comparative analysis of practising reading skills in a primary English classroom through implementing two different introductory exercises
- Comparative analysis of a selected lesson warm-up by Becky Spence in a primary English classroom applied in different age groups
- Comparative analysis of introducing grammar in a primary English classroom through language games and communicative approach
- Comparative analysis of introducing English vocabulary in a primary English classroom through selected context-based mnemonics and communicative approach
- Comparative analysis of introducing vocabulary in a primary English classroom through elements of kinesthetic learning and communicative approach
- Comparative analysis of practising speaking skills in a primary English classroom through elements of the Callan method and communicative approach
- Comparative analysis of introducing grammar in a primary English classroom based on "New Sparks Plus 3" (2011) by P.A. Davis and C. Graham and "Smileys 3" (2016) by J. Dooley and V. Evans
- Comparative analysis of introducing vocabulary in a primary English classroom through mnemonic linking technique and communicative approach
- Comparative analysis of introducing English vocabulary in a primary English classroom through total physical response (TPR) language teaching and through Helen Doron method
2018
- Comparative analysis of introducing English vocabulary in a primary English classroom through communicative language teaching (CLT) and through implementing language games in English language teaching
- Comparative analysis of introducing English vocabulary in a primary English classroom through communicative language teaching (CLT) and through implementing selected mnemotechniques in English language learning
- Comparative analysis of introducing English vocabulary in a primary English classroom through communicative language teaching (CLT) and through spaced language learning
- Comparative analysis of introducing English vocabulary in a primary English classroom through communicative language teaching (CLT) and through content and language integrated learning (CLIL)
- Comparative analysis of introducing English grammar in a primary English classroom through Callan method and through Joanna Zarańska's Grammar rhymes activities
- Comparative analysis of practising speaking skills in a primary English classroom through communicative language teaching (CLT) and through implementing elements of suggestopedia in English language teaching
- Comparative analysis of introducing English vocabulary in a primary English classroom through communicative language teaching (CLT) and through cooperative language learning (CCL)
- Comparative analysis of introducing English vocabulary in a primary English classroom through communicative language teaching (CLT) and through implementing elements of the silent way method in English language teaching
- Comparative analysis of introducing English vocabulary in a primary English classroom through Callan method and through total physical response (TPR) language teaching
- Comparative analysis of introducing English vocabulary in a primary English classroom through total physical response (TPR) language teaching using a storytelling technique and through drama method
Promotor prac magisterskich:
2018
- Analysis of the interrelation between stress and interpersonal communication in a work environment
- We teach who we are: towards an optimal model in language education
Zainteresowania:
bieganie, treningi kettlebells, nauka języków obcych, muzyka