Pomoc materialna 2024/2025
Termin składania wniosków o pomoc materialną:
- do 15 października (w semestrze zimowym w roku akademickim 2024/2025),
- do 10 marca (w semestrze letnim, jeżeli studia rozpoczynają się od semestru letniego, danego roku akademickiego.
Wszystkie wnioski o przyznanie świadczeń pomocy materialnej można wygenerować po uprzednim wypełnieniu formularza elektronicznego w systemie USOSweb - zakładka Dla wszystkich -> Wnioski.
Wypłata przyznanych świadczeń pomocy materialnej następuje wyłącznie na rachunek bankowy studenta.
Wypełnienie wniosku w systemie USOSweb nie jest jednoznaczne z jego złożeniem. Wydrukowany i podpisany wniosek o przyznanie świadczeń wraz z wymaganymi dokumentami student składa w filii w terminach wskazanych w Regulaminie świadczeń dla studentów UWM. Niewypełnienie wniosku w wersji elektronicznej uniemożliwia złożenie wniosku w wersji papierowej.
W przypadku studentów pierwszego roku loginem jest numer PESEL. Hasło do logowania w systemie USOSweb pozostaje identyczne jak w systemie internetowej rejestracji kandydatów, wykorzystywanym podczas rejestracji na studia. W razie problemów z hasłem, można je odzyskać poprzez opcję „Ustaw hasło USOS”, podając adres mailowy wykorzystywany w systemie internetowej rejestracji kandydatów, podczas rejestracji na studia. Odzyskanie hasła możliwe jest również w dziekanacie.
1. Stypendium socjalne
Stypendium socjalne może otrzymać student, który znajduje się w trudnej sytuacji materialnej. Stypendium socjalne w zwiększonej wysokości może zostać przyznane studentowi w przypadku:
- gdy jest sierotą zupełnym,
- gdy jest półsierotą,
- gdy dochód na osobę w rodzinie studenta nie przekracza kwoty określonej w art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej wskazanych w ust. 2 (tj. 600 zł),
- gdy osiągnął pełnoletność przebywając w pieczy zastępczej,
- zamieszkania w domu studenckim lub w obiekcie innym niż dom studencki (poza domem rodzinnym),
- o ile spełnia warunki niezbędne do otrzymania stypendium socjalnego.
Wypłata stypendium następuje wyłącznie na rachunek bankowy Studenta.
Wysokość dochodu uprawniającego studenta do ubiegania się o stypendium socjalne w roku akademickim 2024/2025 nie może przekraczać kwoty: 1570,50 zł netto na członka rodziny studenta.
Zgodnie z art. 88 ust 4 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce Rektor albo Komisja Stypendialna lub Uczelniana Odwoławcza Komisja Stypendialna odmawia przyznania stypendium socjalnego studentowi, którego miesięczny dochód na osobę w rodzinie nie przekracza kwoty określonej w art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (600 zł), jeżeli do wniosku o przyznanie stypendium socjalnego nie dołączy wydanego przez ośrodek pomocy społecznej albo przez centrum usług społecznych zaświadczenia o korzystaniu w roku złożenia wniosku ze świadczeń z pomocy społecznej przez niego lub przez członków jego rodziny.
W przypadku gdy student, o którym mowa w art. 88 ust. 4, ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, lub członkowie jego rodziny nie korzystają ze świadczeń z pomocy społecznej, Rektor, albo Komisja Stypendialna lub Uczelniana Odwoławcza Komisja Stypendialna może przyznać studentowi stypendium socjalne, jeżeli udokumentował źródła utrzymania rodziny.
Wniosek o przyznanie stypendium socjalnego student może wypełnić tylko za pośrednictwem formularza elektronicznego umieszczonego w systemie USOSweb (link do strony; https://usosweb.uwm.edu.pl, zakładka Dla Wszystkich →Wnioski).
Wypełnienie wniosku w systemie USOSweb nie jest jednoznaczne z jego złożeniem. Wydrukowany i podpisany wniosek (nie może posiadać napisu „NIEZATWIERDZONY”), oświadczenie o dochodach wraz z wymaganymi dokumentami, student składa w dziekanacie wydziału w terminach określonych w Regulaminie świadczeń dla studentów UWM.
Ubiegając się o stypendium socjalne do wniosku należy dołączyć:
- zaświadczenia wystawione przez Urząd Skarbowy (takie jak do świadczeń rodzinnych) potwierdzające dochód studenta oraz członków rodziny studenta osiągnięty w 2023 r. opodatkowany na zasadach określonych w art. 27 (ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych), 30b (z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych), 30c (pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej opodatkowane podatkiem liniowym), 30e (z odpłatnego zbycia nieruchomości i określonych praw) i 30f ( podatek od dochodów zagranicznej spółki kontrolowanej) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zaświadczenie zobowiązany jest złożyć: student, każdy pełnoletni członek rodziny studenta, a także osoby, które nie uzyskały w 2023 r. żadnego dochodu lub nie figurują w ewidencji organu podatkowego. Rodzice/małżonkowie przedstawiają zaświadczenia oddzielnie (również w przypadku kiedy rozliczali się wspólnie);
- student lub członek jego rodziny dodatkowo ma obowiązek dostarczyć zaświadczenie wystawione przez Urząd Skarbowy potwierdzające uzyskane w 2023 r.:
- przychody wolne od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust.1 pkt 140 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tzw. ulga prorodzinna),
- przychody wolne od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych pomniejszone o składki na ubezpieczenie społeczne oraz składki na ubezpieczenie zdrowotne tzw. ulga dla osób poniżej 26 lat,
- przychody wolne od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 152 lit. a i b oraz pkt 153 lit. a i b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, oraz art. 21 ust. 1 pkt 154 […] tj. osoby, które przeniosły miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (przybysze),
- przychody wolne od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 152 lit. c, pkt 153 lit. c oraz pkt 154 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej opodatkowanych według zasad określonych w art. 27 i art. 30c tej ustawy, pomniejszone o składki na ubezpieczenia społeczne oraz składki na ubezpieczenia zdrowotne tj. rodzice co najmniej czworga dzieci,
- dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej opodatkowanej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 lit. c, pkt 153 lit. c i pkt 154 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustalone zgodnie z art. 5 ust. 7a tj. osoby po ukończeniu 60 roku życia w przypadku kobiet i 65 roku życia w przypadku mężczyzn, które mimo nabycia uprawnienia nie otrzymują m.in. emerytury lub renty rodzinnej […],
- osoby prowadzące działalność gospodarczą opodatkowaną ryczałtem lub kartą podatkową składają zaświadczenie z Urzędu Skarbowego za 2023 r. zawierające informacje o: formie opłacanego podatku, wysokości przychodu, stawce podatku, wysokości opłaconego podatku;
- zaświadczenie wydane przez organ emerytalno-rentowy (ZUS, KRUS) lub zakład pracy o wysokości odprowadzonej, pełnej 9% składki zdrowotnej w 2023 r. (Uwaga! Zaświadczenie z KRUS o wysokości odprowadzonej składki zdrowotnej dostarczają tylko osoby pobierające rentę lub emeryturę rolniczą lub prowadzące działalność gospodarczą w przypadku posiadania ubezpieczenia zdrowotnego w KRUS);
- zaświadczenie o wysokości dochodów studenta lub członka rodziny studenta w przypadku, jeśli osiągał on dochody poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej w 2023 r.;
- zaświadczenie z urzędu pracy potwierdzające fakt pozostawania bez pracy, z prawem lub bez prawa do zasiłku, studenta lub członków jego rodziny, zaświadczenie musi zawierać informację o wysokości uzyskiwanego zasiłku/ stypendium dla osób bezrobotnych/ stażu netto i okresie jego otrzymywania;
- zaświadczenie z Urzędu Gminy o wielkości gospodarstwa rolnego posiadanego w roku 2023, wyrażonej w hektarach fizycznych oraz przeliczeniowych ogólnej powierzchni;
- zaświadczenie z KRUS o wysokości otrzymanego w 2023 r. zasiłku chorobowego lub świadczenia rehabilitacyjnego przysługującego rolnikom w myśl przepisów ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników;
- decyzję o przyznaniu renty strukturalnej;
- umowę dzierżawy gospodarstwa rolnego (w przypadku oddania części lub całości znajdującego się w posiadaniu rodziny gospodarstwa rolnego wyłącznie na podstawie umowy zawartej stosownie do przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników) oraz oświadczenie o wysokości czynszu dzierżawnego wyrażone w zł;
- oświadczenie studenta i członków rodziny studenta o dochodzie niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych osiągniętym w 2023 r. wg wzoru – obowiązkowo;
- odpis aktu zgonu w przypadku, gdy rodzic/rodzice nie żyją;
- zupełny akt urodzenia, jeżeli ojciec jest nieznany;
- skrócony odpis aktu urodzenia rodzeństwa/dzieci wnioskodawcy, nieobjętych obowiązkiem szkolnym;
- akt małżeństwa studenta;
- zaświadczenia o uczęszczaniu rodzeństwa/dziecka studenta do szkoły lub szkoły wyższej;
- zaświadczenie z ośrodka pomocy społecznej/centrum usług społecznych o korzystaniu w roku złożenia wniosku o stypendium ze świadczeń z pomocy społecznej przez studenta lub przez członków jego rodziny- w przypadku, gdy miesięczny dochód na osobę w rodzinie nie przekracza kwoty 600 zł;
- dokumenty potwierdzające źródła utrzymania studenta i rodziny w 2024 r. (roku złożenia wniosku stypendialnego) do dnia złożenia wniosku o stypendium w przypadku braku zaświadczenia wskazanego powyżej;
- zaświadczenia z MOPS/GOPS o wysokości pobranych świadczeń w 2024 r. do dnia złożenia wniosku o stypendium (np. zasiłki celowe, pielęgnacyjne, rodzinne, opiekuńcze, fundusz alimentacyjny itp.);
- kopię (oryginał do wglądu) prawomocnego wyroku sądu rodzinnego orzekającego rozwód lub separację studenta lub rodziców studenta;
- kopię (oryginał do wglądu) odpisu wyroku sądu zasądzającego alimenty na rzecz osób w rodzinie lub poza rodziną lub kopię odpisu ugody sądowej/notarialnej z nadaną przez Sąd klauzulą wykonalności;
- w przypadku przedstawienia wyroku wydanego wcześniej niż przed trzema laty, student zobowiązany jest złożyć pisemne oświadczenie o następującej treści: „uprzedzony o odpowiedzialności karnej grożącej za popełnienie przestępstwa z art. 286 § 1 k.k. oświadczam, że przedstawiony przeze mnie wyrok alimentacyjny jest aktualny i realizowany przez osobę zobowiązaną”;
- zaświadczenie od komornika o całkowitej lub częściowej bezskuteczności egzekucji alimentów lub o wysokości wyegzekwowanych alimentów w roku kalendarzowym 2023;
- zaświadczenie o wysokości świadczeń pobranych z Funduszu Alimentacyjnego w 2023 r. lub zaświadczenie o nieprzyznaniu świadczeń z Funduszu Alimentacyjnego w roku 2023;
- jeżeli w trakcie 2023 roku lub po roku 2023 nastąpiła utrata lub przybycie dochodu w rodzinie studenta, dodatkowo należy złożyć dokumenty potwierdzające datę i wysokość utraconego/uzyskanego dochodu:
- w przypadku utraty dochodu w trakcie 2023 roku lub po roku 2023 – odpowiednio: dokument potwierdzający okres zatrudnienia np. zaświadczenie od pracodawcy, umowy o pracę, świadectwo pracy, kopia umowy zlecenia/ umowy o dzieło; PIT z zakładu pracy (Pit-11)/decyzje organu rentowego/emerytalnego (oraz Pit-11A, Pit-40A), zaświadczenie z Urzędu Pracy, zaświadczenie z zakładu pracy o terminie urlopu wychowawczego studenta/członka rodziny studenta, wydruk z Centralnej Ewidencji Informacji o Działalności Gospodarczej o wyrejestrowaniu działalności gospodarczej;
- w przypadku uzyskania dochodu w trakcie 2023 roku lub po roku 2023 – odpowiednio: umowa o pracę + Pit-11, decyzje organu rentowego/emerytalnego/Urzędu Pracy (oraz Pit-11A, Pit-40A); zaświadczenie z zakładu pracy o zarobkach netto za miesiąc następujący po miesiącu uzyskania dochodu, zaświadczenie z Urzędu Pracy, decyzja o przyznaniu renty/emerytury, umowa zlecenie, umowa o dzieło, decyzja o przyznaniu świadczenia rodzicielskiego, decyzja o przyznaniu zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w przepisach o ubezpieczeniu społecznym rolników, wydruk z Centralnej Ewidencji Informacji o Działalności Gospodarczej w przypadku rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej, itp.;
– w przypadku uzyskania lub utraty dochodu z zagranicy zaświadczenie o dochodach z zagranicy za rok 2023 zgłoszonych w Urzędzie Skarbowym (kopia PIT- ZG) oraz dokument potwierdzający okres zatrudnienia.
W uzasadnionych przypadkach, Rektor albo Komisja Stypendialna może żądać od studenta innych dokumentów określających sytuację materialną rodziny studenta.
2. Stypendium dla osób niepełnosprawnych
Stypendium dla osób niepełnosprawnych może otrzymać student będący osobą z niepełnosprawnością, legitymujący się orzeczeniem właściwego organu (orzeczenie o stopniu niepełnosprawności lub dokument równoważny).
Wysokość stypendium dla osób niepełnosprawnych zależy od stopnia niepełnosprawności.
Procedura ubiegania się o stypendium dla osób niepełnosprawnych krok po kroku:
1. Student, który po raz pierwszy ubiega się o stypendium oraz student, który otrzymał nowe orzeczenie, składa do Uniwersyteckiego Centrum Wsparcia - Biura ds. Osób z Niepełnosprawnościami:
- dwie kopie orzeczenia (i oryginał do wglądu)
- „Zgodę na przetwarzanie szczególnych kategorii danych osobowych" (druk do pobrania ze strony Biura do spraw Osób z Niepełnosprawnościami)
Powyższe dokumenty student może dostarczyć do Biura osobiście lub listem poleconym za pośrednictwem Poczty Polskiej.
Siedziba Uniwersyteckiego Centrum Wsparcia: Biuro ds. Osób z Niepełnosprawnościami: pok. S2/105, ul. Oczapowskiego 12B, Biblioteka Uniwersytecka, 10-719 Olsztyn tel. +48 89 523-38-60, tel. +48 89 523-38-66 www.uwm.edu.pl/bon, bon@uwm.edu.pl.
Po potwierdzeniu orzeczenia za zgodność z oryginałem, pracownik Biura odda albo odeśle pocztą otrzymany oryginał orzeczenia wraz z potwierdzoną jedną kopią orzeczenia.
2. Po wprowadzeniu danych o niepełnosprawności studenta do systemu informatycznego przez pracownika Biura, student będzie mógł wypełnić formularz wniosku o stypendium dla osób niepełnosprawnych na stronie USOSweb (zakładka Dla Wszystkich →Wnioski).
3. Wygenerowany, wydrukowany i podpisany formularz wniosku (nie może posiadać napisu „NIEZATWIERDZONY") wraz z kopią orzeczenia o stopniu niepełnosprawności potwierdzoną przez Biuro ds. Osób z Niepełnosprawnościami oraz oświadczeniem należy złożyć we właściwym dziekanacie wydziału/szkoły/filii.
Studenci, którzy wcześniej ubiegali się o stypendium dla osób niepełnosprawnych w naszej Uczelni, a ich orzeczenie jest nadal aktualne, postępują zgodnie z pkt 3 - z tą różnicą, że do wniosku dołączają własną kopię orzeczenia (lub dokumentu równoważnego), bez konieczności wizyty w Biurze ds. Osób z Niepełnosprawnościami.
Orzeczenia o niepełnosprawności, których okres ważności upłynął po 5 sierpnia 2023 r., a także orzeczenia których ważność przedłużono podczas epidemii i stanu zagrożenia epidemicznego, są ważne do 30 września 2024 r. W przypadku upływu ważności orzeczenia w trakcie roku akademickiego 2023/2024 studenci postępują zgodnie z treścią punktów 1-3.
Należy jednak pamiętać, że po wprowadzeniu danych o niepełnosprawności studenta do systemu informatycznego przez pracownika Biura, dopiero po migracji danych (która odbywa się tylko raz w ciągu doby), student będzie mógł wypełnić wniosek o stypendium dla osób niepełnosprawnych.
3. Zapomoga
Zapomoga jest formą doraźnej, bezzwrotnej pomocy i może być przyznana studentowi, który znalazł się przejściowo w trudnej sytuacji życiowej, spowodowanej w szczególności:
- śmiercią członka rodziny studenta,
- utratą przez studenta lub członka jego rodziny stałego źródła dochodów (za stałe źródło dochodu uznaje się wynagrodzenie z tytułu umowy o pracę, rentę, alimenty, cyklicznie zawierane umowy zlecenia - uzyskiwane przez co najmniej 12 kolejno następujących po sobie miesiącach przed datą jego utraty),
- długotrwałą lub ciężką chorobą studenta lub członka jego rodziny,
- zdarzeniem losowym,
- klęską żywiołową lub ekologiczną.
Student może otrzymać zapomogę dwa razy w roku akademickim, ale tylko jedną z tego samego tytułu.
Zdarzenie wskazane jako powód ubiegania się o zapomogę oraz trudną sytuację życiową, w której przejściowo znalazł się student - należy udokumentować (do wniosku należy dołączyć dokumenty potwierdzające dochody uzyskane w okresie 3 ostatnich miesięcy, przez studenta i członków jego rodziny).
Wniosek o zapomogę wraz dokumentami należy złożyć w dziekanacie niezwłocznie, jednakże nie później niż w terminie 3 miesięcy od daty wystąpienia zdarzenia.
Wysokość zapomogi ustalana jest indywidualnie w każdym przypadku.
Wypłata zapomogi następuje WYŁĄCZNIE NA RACHUNEK BANKOWY STUDENTA.
Wniosek o przyznanie zapomogi student może wypełnić tylko za pośrednictwem formularza elektronicznego umieszczonego w systemie USOSweb (link do strony; https://usosweb.uwm.edu.pl, zakładka Dla Wszystkich →Wnioski).
Wypełnienie wniosku w systemie USOSweb nie jest jednoznaczne z jego złożeniem. Wydrukowany i podpisany wniosek (nie może posiadać napisu „NIEZATWIERDZONY”), oświadczenie o dochodach wraz z wymaganymi dokumentami, student składa w dziekanacie wydziału w terminach określonych w Regulaminie świadczeń dla studentów UWM.
REGULAMIN POMOCY MATERIALNEJ ORAZ OŚWIADCZENIA STYPENDIALNE ZNAJDUJĄ SIĘ NA STRONIE: https://uwm.edu.pl/studenci/pomoc-materialna/dokumenty-i-regulaminy